تغذیه و سلامت

مداوای گیاهی زوال حافظه خوب یا بد؟

در این مقاله قصد بررسی راه های مداوای گیاهی زوال حافظه را داریم. زنال حافظه یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلالات موجود در جامعه میباشد که باید به آن رسیدگی بیشتری شود.

ژینکو یکی از قدیمی‌ترین گونه درخت بر روی این کره خاکی است. برگ‌های این درخت به صورت علمی، قرن‌ها مورد تحقیق و پژوهش بوده‌اند. این گیاه در بسیاری از طبابت‌های سنتی برای درمان بیماری‌های رایج استفاده می‌شده است.

روش های مداوای گیاهی زوال حافظه

برگ‌های درخت ژینکو خشک و پس از فرآوری، به صورت قرص و یا کپسول به بازار عرضه می‌شود. ژینکو را “اکسیر جوانی” و “دوست حافظه” نامیده‌اند. هم شفا دهندگان باستانی و هم دانشمندان جدید آن را اثربخش یافته‌اند.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

این روزها در مجلات پزشکی و مطبوعات عادی توجه فراوانی به آن می‌شود. این ماده پرآوازه عصاره درخت ژینکو، همان درخت زینتی است که غالباً در کنار خیابان‌ها کاشته می‌شود و برای مداوای گیاهی زوال حافظه موثر است.

چینی‌ها دانه‌های ژینکو را از هزاران سال قبل برای افزایش انرژی جنسی و به عنوان دارویی برای درمان بیماری‌های مقاربتی گرفته تا سرطان به کار می‌بردند.

پژوهشگران پزشکی در عصر حاضر، شواهدی یافته اند که ممکن است عصاره ژینکو در درمان بیماری‌های گوناگون از جمله تنگی نفس، افسردگی، ناتوانی جنسی و آسیب‌ های شبکیه مؤثر واقع شود.

شاید مهم‌تر از همه، تأثیر احتمالی ژینکو در درمان زوال حافظه ناشی از بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از سکته خفیف مغزی و پیری عادی باشد. بخش عمده تحقیقات درباره سلامت‌زایی عصاره ژینکو در اروپا انجام شده که پزشکی گیاهی در آنجا بیش از آمریکا پذیرفته شده است.

بررسی‌های آزمایشگاهی در مورد مداوای گیاهی زوال حافظه نشان داده که عصاره ژینکو کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد و از اختلالات گردش خون از قبیل سکته پیشگیری یا آنها را درمان می‌کند. این فواید عمدتا ناشی از تأثیر ژینکو روی خون است.

غلظت خون و چسبندگی پلاکت‌ها را کم می‎کند و از این راه، جریان خون را در مغز و اندام‌های پیرامونی افزایش می‌دهد، علاوه بر این قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی را نیز تنظیم می‌کند.

به خاطر این اثرات ژینکو می‌تواند با بعضی از معمولی‌ترین عارضه‌های مربوط به پیری بـــه‌ویژه کاهش جریان خون به مغز که متضمن تاثیر منفی بر حافظه و تمرکز و توانایی ذهنی است مقابله کند.

زوال حافظه
مداوای گیاهی زوال حافظه
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

زوال حافظه

بمنظور یافتن راه های مداوای گیاهی زوال حافظه بررسی آزمایشگاهی درباره اثرات عصاره ژینکو بر حافظه معمولا با روش چشم بسته صورت می‌گیرد.

برخی از آزمودنی‌ها عصاره ژینکو و بقیه دارونما را دریافت می‌کنند. این بررسی‌ها تفاوت‌های کوچک، ولی معنی‌ داری درباره اثرات مثبت عصاره ژینکو بر حافظه کوتاه مدت، زوال عقلی تدریجی از نوع آلزایمر و زوال عقل ناشی از سکته خفیف مغزی نشان داده‌اند.

یک گروه محقق به این نتیجه رسیده اند که ژینکو بی خطر بوده و در جلوگیری از زوال عملکرد شناختی و کارکردهای اجتماعی بیماران دچار زوال و در موارد متعدد، بهبود آنها به مدت شش ماه تا یک سال مؤثر به نظر می‌رسد.

برخی از متخصصان از این همه شور و شوق نسب به عصاره ژینکو می‌پرهیزند و یاد‌آور می‌شوند که ژینکو در درمان مقدماتی بیماری آلزایمر سودمند است و علاوه بر این تنها وقتی می‌توان زوال عقل‌ و زوال حافظه را درمان کرد که این عارضه ناشی از فقدان جریان خون به مغز باشد.

این ادعا که عصاره ژینکو اکسیر حوانی است بدون شک ادعای مبالغه‌ آمیزی است. برخی دیگر از محققان اشاره می‌کنند که با عصاره ژینکو آزمایش‌های گسترده بالینی صورت نگرفته و سازمان غذا و دارو آن را تأیید نکرده است.

با این همه، شواهد تحقیقات کنترل‌شده موید این باور چینیان باستان است که ژینکو می‌تواند در کنار مداوای گیاهی زوال حافظه ، سلامت و طول عمر را افزایش دهد.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا