هنرمندان

زندگینامه پریوش نظریه

پریوش نظریه متولد بهمن ۱۳۴۸ در گچساران است. دارای مدرک لیسانس تاتر از دانشگاه هنر می باشد و فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم عروس حلبچه آغاز کرد. علاوه بر بازیگری در زمینه عکاسی هنری نیز دستی بر آتش دارد. همه ما مجموعه‌ «مدینه» را به خاطر داریم؛ مجموعه‌ای که در ماه رمضان سال ۹۳ سر و صدای بسیاری به راه انداخت و شاید پریوش نظریه در آن سریال به خوبی شناخته شد.

با ویکی روان همراه باشید.

او معتقد است دانستن و آگاهی درمورد چند رشته از این شاخه به آن شاخه پریدن نیست: «به نظرم کسی که می‌خواهد بازی کند باید روان‌شناسی بداند، عکاسی، نقاشی، کارگردانی و بداند. هنر شاخه‌های متفاوتی دارد و آموزش شاخه‌های مختلف، تکمیل اطلاعات است نه از این شاخه به آن شاخه پریدن. مثلا یک کارگردان برای اینکه موفق باشد باید کمی طراحی صحنه بداند، نویسندگی، نور و را تا حدودی بداند که بتواند کنترل کند و بفهمد از عواملش چه می‌خواهد. کارگردانی که سلیقه نداشته باشد نمی‌تواند کارگردان خوبی باشد.»

پریوش نظریه در مورد آینده سینمای ایران می‌گوید: «تردید نکنید که کار خوب جای خود را پیدا می‌کند. خوشبختانه همینطور که نسل جدید روی کار می‌آیند در بین آنها بچه‌های مستعدی هم هستند. هر چند در مقابل هم عده‌ای هستند که بدون مطالعه وارد سینما شدند و به خودشان اجازه می‌دهند هر آنچه را ساخته‌اند برای جشنواره‌ها ارسال کنند که گاهی از شدت ضعیف بودن باعث تعجب می‌شوند. فکر می‌کنند سینما یک دوربین و اشک و آه جلوی آن است. یا اینکه سینما فقط صحنه یا گریم است. سینما اجماع همه این‌هاست. بنابراین کسانی که با مطالعه و دست پر وارد می‌شوند، آرام آرام شاهد پیشرفت آنها هستیم و ماندگار می‌شوند. به عنوان مثال من از سال‌ها پیش کارهای خانم آیدا پناهنده را در جشنواره‌های مختلف دنبال کردم و شاهد رشد مداوم فیلمسازی او بودم. همچنین خانم رقیه توکلی که از اولین ساخته‌هایش در جشنواره، کارهایش را دیدم و این رشد در کارها مشخص است. این رشد و پیشرفت به علت علاقه‌مندی، پشتکار و اعتباری است که برای کارشان قائل هستند. وقتی در مورد کار مطالعه کنیم و عشق داشته باشیم، مسلما پیشرفت می‌کنیم و جایی برای حضور این کارها نیز پیدا می‌شود.»

جنجالی که پریوش نظریه درست کرد

پریوش نظریه بازیگر در مراسم افطاری رئیس جمهور با حضور فعالین زن، از روحانی خواست تا قانون حمایت از حیوانات را تصویب کند. وی گفت: عاجزانه از آقای رئیس جمهور تقاضا دارم تا این تفکر غلطی که می‌گوید موجودات خدا نجس هستند را با تصویب قانون حمایت از حیوانات اصلاح کند!

لازم به ذکر است که پریوش نظریه یک دختر به نام آناهیتا دارد.

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا