روانشناسی کودک و نوزاد

۶ تاثیر دعوای والدین بر کودک (اثر دعوا بر کودک)

تاثیر دعوای والدین بر کودک زمانی مشخص می شود که رفتارهای عجیب از کودکتان سر می زند و باورهای مخرب در آنها شکل می گیرد. هشدار در مورد اثرات دعوا بر کودکان یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان در سایت ویکی روان است، چون بیشتر افراد تاثیر دعوای والدین بر روان کودکان را نادیده می گیرند و با آینده فرزند خود بازی می کنند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به تاثیر دعوای والدین بر کودکان از دید علم روانشناسی کودکان می پردازیم.

تاثیر دعوای والدین بر کودک چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در رابطه هر زوجی، حتما دعوا و بحث های زن و شوهری وجود دارد، گاهی بروز اختلاف مشکل بزرگی نیست. بحث نکردن در مقابل بچه ها و امتناع از آن، به کودک نشان می دهد که چگونه با اختلاف نظرها به شیوه‌ ای سالم برخورد کند. اما درگیری جدی‌ تر قطعا به بچه‌ ها آسیب می رساند!

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره کودک آنلاین نشان می دهند که دعوای والدین بر سلامت روان فرزندانشان تأثیر می گذارد. درگیری های فیزیکی و توهین ها تنها برخی از تعاملات سمی والدین هستند که در درازمدت به کودک آسیب عاطفی وارد می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چرا تاثیر دعوا کردن پدر و مادر بر بچه ها زیاد است؟

آموزش نظم به کودک نوپا
آموزش نظم به کودک نوپا

برخی از تحقیقات نشان می دهند که کودک ۶ ماهه می تواند تحت تأثیر مشاجرات تند والدین قرار گیرد، به همین مشاورین هشدارهای زیادی درباره تاثیر دعوای والدین بر نوزاد داده اند. اما فقط خردسالان و کودکان نیستند که تحت تأثیر دعوای والدین قرار می گیرند!

طبق مطالعات انجام شده بزرگسالان جوان تا سن ۱۹ سالگی ممکن است نسبت به تعارضات والدین خود حساس باشند. به همین خاطر تاثیر دعوای والدین در بزرگسالی بیشتر خود را نشان می دهد و آسیب های روانی شدیدی در رفتار و افکار افراد دیده می شود!

به این ترتیب کودکان در تمام سنین، از دوران نوزادی تا اوایل بزرگسالی، تحت تأثیر نحوه برخورد والدین با تفاوت‌ هایشان قرار می‌ گیرند. محققان معتقدند ازدواج های پر تعارض بر سلامت روان کودک تأثیر می گذارند. نحوه تحت تأثیر قرار گرفتن کودکان، در ادامه این مطلب ذکر شده است.

۱- دعوای والدین می تواند باعث ناامنی کودک شود

دعوا احساس امنیت کودکان در مورد ثبات خانواده را تضعیف می کند و آنها را از خصوصیات یک کودک سالم دور نگه می دارد. کودکانی که در معرض دعواهای زیاد قرار دارند ممکن است نگران رفتار یکی از والدین بوده و نگران طلاق باشند. از آنجایی که دعوا ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد، احساس امنیت در خانواده را برای آنها دشوار کند.

۲- می تواند بر روابط والدین و فرزند تأثیر بگذارد

موقعیت های پر تعارض برای والدین نیز استرس زا هستند. والدینی که استرس دارند ممکن است زمان زیادی را با بچه ها نگذرانند. علاوه بر این، کیفیت رابطه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا برای والدین دشوار است هنگام عصبانیت و ناراحتی از طرف مقابل، گرمی و محبت نشان دهند.

یکی از بدترین اثرات دعوا بر کودکان ایجاد تغییر در نحوه روابط آنها با والدین است، به همین دلیل والدین بمنظور جلوگیری از شیوه رفتاری بچه ها یا حد جلوگیری از منزوی شدن بچه ها، باید دعواهای خود را مدیریت کنند.

۳- دعوا پدر و مادر می تواند یک محیط استرس زا را برای کودک ایجاد کند

استرس در کودکان یکی از معضلات دنیای امروز ما است، شنیدن دعواهای مکرر یا شدید برای بچه ها استرس‌ زا است. ترشح هورمون های استرس زا بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می‌ گذارد و در رشد طبیعی و سالم اختلال ایجاد می‌ کند. در واقع منظور از تاثیر دعوای والدین در بزرگسالی بروز همین مشکلات روان تنی در آینده بچه ها است!

۴- اثرات بلند مدت بر سلامت روان

تاثیر دعوای والدین بر کودک در بلند مدت بیشتر خود را نشان می دهد!

کودکان خردسالی که والدیشان مکرر دعوا می‌ کنند، احتمال بیشتری دارد تا رسیدن به کلاس هفتم افسردگی بچه ها، اضطراب و مشکلات رفتاری را تجربه کنند. بچه ها در هنگام دعوای والدینشان، تنها با این مشکلات مواجه نیستند.

ایجاد عادت های نامناسب مانند شب ادرای در کودکان یکی از این اثرات مخرب است.

مهم ترین تاثیر دعوای والدین روی کودک چیست؟

در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات مشاورین کودک درباره تأثیرات دعوای والدین بر کودکان، می‌ پردازیم. شاید دانستن این موارد باعث بروز تغییراتی در رفتار والدین شود.

۱- کاهش عملکرد شناختی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که درباره رشد کودک منتشر شد، نشان داد استرس مرتبط با زندگی در خانه‌ ای با درگیری بالا ممکن است عملکرد شناختی کودک را مختل کند. محققان دریافتند وقتی والدین با هم دعوا می‌ کنند، بچه‌ها در تنظیم توجه و احساسات خود با مشکل بیشتری مواجه می‌ شوند.

۲- مسائل مربوط به رابطه از اثرات دعوا بر کودکان است

مواجه با دعوای والدین، این احتمال را افزایش می دهد که بچه ها با دیگران رفتار خصمانه داشته باشند. بچه ها شروع در دعواهای خواهر و برادری همان تاکتیک هایی را به کار می‌گیرند که شاهد بوده اند.

اگر بچه‌ ها به اختلافات خانوادگی عادت کرده‌ اند ممکن است در تشخیص اینکه واقعا در زندگی به چه کسی می‌ توانند اعتماد کنند و برای حفظ روابط سالم با مشکل مواجه می شوند.

۳- مشکلات رفتاری نتیجه تاثیر دعوای والدین در بزرگسالی است

تعارض والدین با افزایش پرخاشگری، بزهکاری و مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط است. علاوه بر این، کودکان بیشتر در معرض مشکلات اجتماعی و مشکلات بیشتر در مدرسه هستند. در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، والدین می بایست سریعا با مشاور روانشناس کودک صحبت کنند تا آسیب ها جدی تر نشود.

۴- اختلالات خوردن و مشکلات جسمی

چندین مطالعه اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی را با اختلافات والدین مرتبط دانسته اند. همچنین ممکن است کودک مشکلات فیزیکی داشته باشد، مانند مشکلات خواب، معده درد یا سردرد.

۵- استفاده از مواد مخدر دیگر تاثیر دعوای والدین بر کودک است

محققان دریافته‌ اند زندگی در خانه‌ ای با اختلافات زیاد، احتمال سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و مصرف ماری جوانا را افزایش می‌ دهد. در واقع میل به اعتیاد یکی از بدترین اثرات دعوا بر کودکان است که در سنین بالاتر دیده می شود.

آنها از مواد مخدر و الکل به عنوان راهی برای دوری از تنش های خانه استفاده می کنند!

۶- نگرش منفی به زندگی

کودکانی که در خانه‌ هایی با درگیری‌ های زیاد بزرگ می‌ شوند، احتمالا دیدگاه‌های منفی نسبت به روابط خانوادگی خود دارند. همچنین آنها نسبت به خود بیشتر بدبین هستند.

راه های کم کردن تاثیر دعوای والدین بر کودک

درمان عدم تمرکز کودکان

گاهی اوقات، اختلاف نظر از کنترل خارج می شود. گاهی والدین مسائلی را مطرح می‌ کنند و بدون آنکه متوجه شوند، کودکان نیز به آنها گوش می‌ دهند.  یکی دوبار دعوا و بحث به این معنی نیست که به طور جبران ناپذیری به فرزندتان آسیب رسانده اید. با این حال، ممکن است بخواهید تأثیرات آنچه را که دیدند و شنیدند را کاهش دهید.

اگر اختلاف نظر شما باعث بی احترامی شد، این اقدامات را برای رسیدگی به وضعیت فرزندانتان انجام دهید:

۱- در مورد دعوا، صحبت کنید

برای کم تر کردن تاثیر دعوای والدین بر کودک باید با آنها صحبت کرده و موضوعاتی را شفاف کنید.

لازم نیست در مورد آنچه شما و همسرتان در مورد آن اختلاف نظر داشتید وارد جزئیات شوید، یک جلسه خانوادگی برگزار کنید و چیزی شبیه این بگویید: «من و بابا دیشب با هم دعوا کردیم که از کنترل خارج شد. ما در مورد چیزی که برای هر دوی ما مهم بود، نظر یکسانی نداشتیم، اما اشتباه بود که اینطور دعوا کنیم.”

۲- به بچه ها اطمینان دهید

یکی از دلایل آسیب پذیر بودن بچه ها در قبال دعوای پدر و مادر، ترس از آینده و عدم اطمینان است.

به آنها یادآوری کنید که این فقط یک استدلال بود و نشان دهنده مشکلات بزرگتر نیست. به آنها اطمینان دهید که هنوز همدیگر را دوست دارید و قرار نیست طلاق بگیرید (البته با فرض اینکه این یک جمله درست باشد).

۳- خاتمه دادن به دعوا

مطمئن شوید که فرزندانتان درک می کنند که شما هنوز یک خانواده قوی هستید. توضیح دهید که گاهی اوقات مشاجره اتفاق می افتد و مردم ممکن است عصبانی شوند. با این حال، همه شما با وجود اختلاف نظرها یکدیگر را دوست دارید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، تاثیر دعوا کردن پدر و مادر بر بچه ها کم نیست و حتی می تواند آینده و موفقیت آنها را تحت شعاع قرار دهد. به همین خاطر، والدین با علم بر تاثیر دعوای والدین بر روان کودکان باید از بروز هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری کنند.

اگر به هر دلیل شاهد مشکلات روانی و اختلالات در روان فرزند دلبندتان بودید، سریعا موضوع را با یک روانشناس کودک و نوجوان درمیان بزارید تا مشکلات به صورت ریشه ای درمان گردد.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین کودک برگزار کنید. یادتان باشد، این یکی از بهترین سرمایه گذاری های ممکن برای آینده فرزندتان است:

مشاور کودک تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا