پزشکی

تابستان دچار گرمازدگی نشوید!

تابستان است و بازار گرمازدگی پر رونق. گرمازدگی باعث آسیب به مغز و سایر اندام‌های داخلی می‌شود. اگرچه این عارضه بیشتر افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند اما در افراد جوان نیز رایج است.

با ویکی روان همراه باشید.

برای این‌که در این فصل سال دچار گرمازدگی نشوید موارد زیر را رعایت کنید:

آب زیاد بنوشید: در آب و هوای گرم بدن بیشتر از حد عادی عرق می‌کند و به این ترتیب آب بدن از دست می‌رود. در یک روز معمولی یک فرد ۵۸ کیلوگرمی ‌باید هشت لیوان آب بنوشد. به عنوان یک قاعده کلی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر روز باید ۳۰ میلی‌‌لیتر آب نوشید. اگر نمی‌توانید مقدار زیادی آب بنوشید یک نوشابه بدون گاز مثلا آب میوه جانشین مناسبی است.

غذاهای مصرفی را تغییر دهید: در آب و هوای گرم باید به این نکته دقت داشته باشید که از غذاهای سنگین و داغ اجتناب کنید.

خود را از آفتاب دور نگه دارید: بهترین کار در یک روز سوزان ماندن در سایه است. اگر می‌‌خواهید حمام آفتاب بگیرید و برنزه شوید سعی کنید که مدت آن هرچه کوتاه‌تر باشد و از کرم ضدآفتابی که فاکتور محافظت در برابر آفتاب آن دست کم ۱۵ باشد استفاده کنید. اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد فورا از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید. نور خورشید بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر بیشترین خطر را دارد.

منطقی ورزش کنید: در ساعات بسیار گرم روز از ورزش شدید خودداری کنید. در عوض پیش از طلوع آفتاب یا پس از غروب آن به دویدن نرم بپردازید. اگر احساس نفس‌تنگی یا تپش قلب می‌کنید، ورزش را متوقف کنید و سعی کنید بدن‌تان را مثلا با گرفتن دوش آب سرد خنک کنید. اگر چشم‌های‌تان سیاهی می‌‌رود یا دارید بی‌حال می‌شوید استراحت کنید.

بدن تان را خنک نگه دارید: لباس‌‌های سبک و گشاد مثلا از جنس کتان بپوشید تا عرق‌تان به راحتی تبخیر شود. لباس‌های تیره و سنگین گرما را جذب می‌‌کنند، اما به یاد داشته باشید که برخی پارچه‌‌های نازک حفاظ کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد نمی‌کنند. همچنین استفاده از کلاه‌‌‌های لبه دار ترجیحا منفذدار ایده‌ خوبی است. از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها استفاده کنید.

به تهویه محل سکونت توجه کنید: در طول شب و روز پنجره‌ خانه را باز نگه دارید و از هواکش استفاده کنید. این امر به خصوص در شب که بدن گرمایش را از دست می‌دهد ‌اهمیت دارد.

به سفرهای غیر ضروری نروید: از رفتن به جاهایی که سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست خودداری کنید. اگر چاره‌‌ای جز سفر در هوای گرم ندارید همراه خود یک بطری آب داشته باشید.

 

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا