مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

درمان افسردگی با نوروفیدبک (بررسی ۰ تا ۱۰۰)

درمان افسردگی با نوروفیدبک (neurofeedback) یکی از بهترین روش های غلبه بر بیماری افسردگی است که در مواردی خاص در جلسات مشاوره روانشناسی درمان افسردگی توسط متخصص روان شناس پیشنهاد می شود. اما منظور از درمان افسردگی با نوروفیدبک چیست و به چه صورت انجام می شود؟ در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق درمان افسردگی با دستگاه نوروفیدبک خواهیم پرداخت.

اگر با نوروفیدبک آشنایی ندارید حتما پیش از شروع مقاله تعریف نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد را به قلم دکتر میترا جراحها در سایت ویکی روان مطالعه نمائید.

فواید درمان افسردگی با نوروفیدبک

درمان-افسردگی-با-نوروفیدبک

با ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در سایت ویکی روان گفتیم، راه های زیادی برای غلبه بر افسردگی وجود دارد.

استفاده از نوروفیدبک برای ۸۰ % از افراد مبتلا به افسردگی کمک ‌کننده است، به خصوص آن ‌هایی که دارای استعدادهای بیولوژیکی افسردگی هستند

اثرات نوروفیدبک بر افسردگی برخلاف داروهای اعصاب و روان که باعث بهبود موقتی می ‌شوند‌، بلند مدت است.

این خبری خوب برای افرادی است که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌ کنند چون می توانند برای درمان افسردگی با نوروفیدبک اقدام نمایند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

افسردگی چیست؟

چند روز احساس ناراحتی یا خستگی به این معنی نیست که افسردگی دارید.

همانطور که پیش تر درباره تعریف بیماری افسردگی در ویکی روان گفتیم:

افسردگی برای هفته ‌ها و ماه‌ ها دوام می ‌آورد و با احساس غم، ناامیدی، کاهش علاقه به فعالیت ‌ها و احساس گریه مشخص می ‌شود

افسردگی یک بیماری واقعی با درجات مختلف است، از احساس روحیه ضعیف گرفته تا احساس اینکه این زندگی بی ‌ارزش، ارزش زندگی کردن را ندارد و برنامه ‌ریزی برای خودکشی. دلیل خاصی برای افسردگی وجود ندارد و می‌تواند به دلایل مختلف و عوامل مختلفی ایجاد شود.

به همین خاطر مهم است تا انواع مختلف بیماری افسردگی را بشناسید و بی دلیل خود را افسرده خطاب نکنید.

چرا افسرده می شویم؟

علل اصلی که منجر به افسردگی می ‌شوند شرایط زندگی و وقایع هستند، به عنوان مثال:

گاهی اوقات ترکیبی از علل رخ می ‌دهند و باعث ایجاد افسردگی می شوند.

برای مثال، فردی به دلیل بیماری احساس ناراحتی می ‌کند و سپس یک رویداد زندگی مانند طلاق را تجربه می ‌کند که افسردگی را به همراه می ‌آورد.

به همین دلیل فرد انگیزه کمتری برای دیدن دوستانش دارد و منزوی می شود که این موارد به طور منفی به افسردگی کمک می ‌کنند.

درمان نوروفیدبک برای افسردگی چطور صورت می گیرد؟

استفاده از نوروفیدبک برای درمان افسردگی

مطالعات بالینی در جلسات مشاوره درمان افسردگی شدید نشان داده است که:

بیمارانی که در حال بهبود از علائم اختلال افسردگی هستند قادرند برخی از ارتباطات مغزی خود را تقویت کنند و خاطراتی که باعث ایجاد احساس گناه می‌ شوند را از بین می‌ برند و اعتماد به نفسشان  را افزایش می‌ دهند.

تحقیقات روانشناسی نشان داده ‌‌اند که مناطق خاصی از مغز – که معمولا ارتباط ضعیفی در افراد مبتلا به افسردگی دارند – در یک جلسه نوروفیدبک تقویت می ‌شوند

نتیجه ‌ای که با مقایسه تصویر برداری تشدید مغناطیسی عملکردی به اثبات رسید.

اختلال افسردگی حاد (MDD) که به افسردگی نیز معروف است، نوعی اختلال ناشی از مجموعه عوامل اجتماعی، روانشناختی و بیولوژیکی است.

علائم آن با از دست دادن مداوم علاقه یا لذت در زندگی روزمره و شیوع احساسات منفی مانند غم عمیق، احساس گناه و عزت نفس پایین مشخص می شود.

طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته افسردگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت ‌تاثیر قرار داده است

با توجه به اهمیت این مساله در سلامت عمومی جهان، جوامع پزشکی و علمی به طور فزاینده ‌ای به دنبال درک اختلال افسردگی هستند که هدف آن توسعه درمان ‌های جدید و بهبود کیفیت زندگی بیماران است.

درمان افسردگی با نوروفیدبک یکی از راه های مطمئن برای غلبه بر این بیماری فراگیر است که تعداد بسیار زیادی از آن استفاده کرده اند.

در مورد استفاده از نوروفیدبک برای درمان افسردگی، محققان بیماری افسردگی را از طریق تصویر سازی تشدید مغناطیسی عملکردی مورد مطالعه قرار دادند، این یعنی یک تکنیک غیر تهاجمی که به تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد مغز کمک می‌کند.

این تحقیق پیش از این دریافته بود که افراد مبتلا به افسردگی که پس از بهبودی از نشانه ‌های افسردگی دچار احساس گناه یا خشم می ‌شوند، ارتباط کمتری بین دو بخش ویژه مغز دارند، یعنی دو بخش:

  1. لوب گیجگاهی میانی راست
  2. و قشر مغز

این مطالعه به ارتباط تبادل اطلاعات بین این دو ساختار اشاره دارد که به طور مستقیم با تفسیر تعاملات اجتماعی مرتبط هستند.

بر اساس “نشانه ‌های عصبی” بیماران، این تحقیق امکان تقویت این ارتباطات از طریق نوروفیدبک را مورد آزمایش قرار داد، برنامه ای که به بیماران امکان مشاهده و اصلاح فعالیت ‌های مغزی در زمان واقعی را می ‌دهد.

اگرچه در مرحله مقدماتی، نتیجه قابل ‌توجه بود، تنها در یک جلسه درمان افسردگی با نوروفیدبک، شرکت کنندگان ارتباط بیشتری بین مناطق مذکور را نشان دادند و بعد از تعامل با نوروفیدبک، افزایش اعتماد به نفس داشتند.

برای مطالعه مطالب مربوط به افسردگی می توانید به بخش مربوط در سایت ویکی روان مراجعه کنید.

غلبه بر بیماری افسردکی توسط نوروفیدبک چطور انجام شد؟

نوروفیدبک چیست

دکتر Roland Zahn، اولین نویسنده و محقق در دانشگاه کینگ، توضیح می دهد که چرا انتخاب بیماران فقط به کسانی که قبلا علائم افسردگی آنها بهبود یافته، محدود شده است.

علایم عصبی بیش از حد، در بیمارانی پیدا شد که علائم بیماری آن‌ها پیش از این کنترل شده‌ بود، همچنین او اشاره کرد که این ویژگی ممکن است بر علایم افسردگی غلبه کند و باعث شود مردم نسبت به این بیماری بیشتر آسیب‌ پذیر شوند.

به غیر از این، به دلایل حفظ سلامتی، ما می خواستیم مطمئن شویم که افسردگی پس از این مطالعه بدتر نخواهد شد و احتمال خطر کمتری برای بیمارانی که قبلا تحت درمان افسردگی با نوروفیدبک قرار گرفته‌ اند وجود دارد و وضعیت بالینی آنها بدتر نمی ‌شود.

برای انجام تحقیق، ۲۸ شرکت کننده با شرایط کنترل شده افسردگی به ۲ گروه تقسیم شدند.

گروه اول در معرض تمرین نوروفیدبک با دستورالعمل‌ هایی برای حفظ شدت اتصالات مغزی قرار گرفتند که به عنوان یک کنترل کننده بود.

در حالی که به گروه دیگر دستور داده شد که سعی کنند این اتصالات را در حین تمرین تحریک کنند.

این روش از طریق بازخورد بصری انجام شد که بر روی یک صفحه نمایش داده ‌می ‌شد و نشان می ‌داد این افراد تمرین مغز را به درستی انجام دهند یا خیر

شرکت کنندگان باید یک خاطره ‌ای خاص از گذشته خود را تصور می‌ کردند که باعث می‌شد احساس گناه یا خشم نسبت به افراد دیگر داشته باشند. آن‌ ها باید روش فکر کردن و احساس خود را تغییر می‌ دادند، به این ترتیب در صفحه رنگی که ارتباطات مغزی آن‌ها منعکس می‌‌ شد نیز تغییراتی مشاهده می ‌کردند.

اگرچه زمان مواجهه با نوروفیدبک در هر دو گروه یکسان بود، اما شرکت کنندگانی که به آنها آموزش داده شد تا فعالیت اتصالات مغزی خود را افزایش دهند، در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، تقویت ساختاری نواحی اعمال شده در مغزشان، دیده شد.

در عین حال، افزایش در الگوهای اعتماد به نفس آن‌ ها مشاهده شد و در گروهی که ارتباطات آن‌ ها در همان سطح ابتدایی حفظ شده بود، مشاهده نشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

استفاده از نوروفیدبک و برای درمان افسردگی

مشاوره روانشناسی آنلاین با کامپیوتر

نوروفیدبک قادر به ایجاد تغییر در منبع این علائم در سیستم عصبی مغز / مرکزی است.

در طی نوروفیدبک ما حالت افسردگی و علائم دیگری را که ممکن است نشان دهند شما از افسردگی رنج می ‌برید را  نشان داده و ثابت می کنیم

اکثر مراجعه‌ کنندگان بعد از ۳ تا ۶ بار شرکت در جلسه درمان افسردگی با نوروفیدبک تفاوت را احساس می کنند.

استفاده از نوروفیدبک برای افسردگی بسیار امیدوار کننده است زیرا نه تنها می تواند علائم افسردگی را تسکین دهد بلکه استعداد بیولوژیکی برای افسردگی را نیز اصلاح می ‌کند. این مهم ترین عاملی است که مشاور افسردگی بر آن تاکید می ورزد.

ممکن است عدم تقارن امواج مغزی پیشانی که شما را مستعد افسردگی می ‌کند را معکوس کرده و به شما کمک کند عنان زندگی خود را بدست بگیرید.

به هر حال روش های زیادی برای غلبه بر بیماری های روحی روانی مانند افسردگی وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و در هر مرحله از افسردگی باید از یکی از آنها استفاده نمائید.

به هر حال علاوه بر شرکت در جلسات مشاوره روانشناس برای درمان افسردگی، می توانید روشی هایی مانند درمان افسردگی با نوروفیدبک هم استفاده کنید تا به معنای واقعی از رشد و پیشرفت افسردگی جلوگیری کنید.

شما می توانید از هر جای دنیا، با استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر خود در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی در سایت ویکی روان شرکت کرده و با بهترین مشاورین کشور، صوتی و تصویری در تماس باشید.

برای مشاهده لیست مشاورها و خرید جلسه اینجا کلیک کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا