شادی

کارهایی که افراد شاد انجام میدهند

شاید گمان کنید شاد بودن تنها بر روی روحیات شما تاثیر میگذارد و یا شاد بودن تنها بر روی تعدادی از فعالیت های شما اثر گذار است. اما حقیقت نشان میدهد شاد بودن بر روی تمامی جنبه های زندگی ما از قبیل درونی و بیرونی تاثیرات مثبت فراوانی خواهد گذاشت. سبک زندگی افراد شاد نشان میدهد آنها برای تجربه بهتر از زندگی شاد بودن را انتخاب میکنند.

با ویکی روان همراه باشید.

افراد زیادی بحرانهای میانسالی را تجربه کرده­ اند. من این بحران را در یک چهارم اول زندگی­ ام وقتی ۲۴ ساله شدم تجربه کردم. من قصد نداشتم اتومبیل مدل بالا خریداری کنم یا گیتار برقی داشته باشم؛ اما وقتی زنگ هشدار گوشی آیفونم در آپارتمان دو خوابه­ ام در شهر نیویورک به صدا درآمد و من را صبح زود برای رفتن به کار بیدار کرد با خود گفتم: «من همه چیز دارم؛ یا اینکه هیچ چیز ندارم؟»

دلم می‌­گفت زندگی چیزی بیش از این دوندگی­های بی­ وقفه­ای بود که گرفتار آن بودم. من یک مشاور آی‌ تی بودم. من مطمئن نبودم که به دنبال چه هستم یا اینکه برای دریافت توصیه به چه کسی می‌­توانم مراجعه کنم.

تصمیم گرفتم سفر اکتشافی­ ام را آغاز کنم تا این را دریابم. شغلم را رها کردم، هزینه ­هایم را به حداقل رساندم، به جزایر هاوایی سفر کردم و دیوانه ­وار و خیلی جدی به کشف چیزی پرداختم که من را خوشحال می‌­کرد. در آنجا با افراد زیادی شبیه خودم آشنا شدم: جوان، پرانرژی، جدی، هدفمند، ولی دل­زده و ناکام از وضعیت موجود و قدری نگران آنچه که در آینده پیش رو داشتند. تصمیم گرفتم زندگیم را وقف جستجوی حکمتی کنم که نیاز داریم تا زندگی خارق­ العاده­ای که دارای هدف است را خلق کنیم، در جهانی که آکنده از عدم قطعیت است.

همان اوایل کار، با این جمله از دان میلمن روبرو شدم:

همیشه بر این باور بودم که زندگی باکیفیت و پر از لذت و حکمت حق مسلم همه انسانهاست که در لحظه تولد به او تعلق می‌­گیرد و بصورت خودکار با گذشت زمان به من اعطا می‌­شود. هرگز تصور نمی­کردم باید خودم یاد بگیرم که چگونه زندگی کنم؛ اینکه اراده­ای خاص و روش­های ویژ ه­ای برای دیدن جهان وجود داشت که باید یاد می‌­گرفتم قبل از اینکه با یک زندگی ساده، شاد، و به دور از پیچیدگی‌ها بیدار شوم.

حتما بخوانید: شادی را کنار همسرتان تجربه کنید

من در چنین شرایطی قرار داشتم و در حال کشف همه این چیزها بودم. نمی­توانستم منتظر بمانم که شادی و رضایتمندی من را پیدا کند. می‌­خواستم نسخه خودم از زندگی شاد، موفقیت و رضایت­ بخش را همچون افراد شاد ایجاد کنم. از آن زمان تا کنون من در حال این کشف بودم و همواره به دیگران آموخته­ ام که اینگونه باشند.

کارهایی که افراد شاد انجام میدهند

افراد شاد چه کارهایی انجام میدهند؟

یکی از جالبترین چیزهایی که در همان اوایل کار کشف کردم مطالعات انجام شده توسط روانشناس مثبت­ گرا سونجا لیوبُمیرسکی بود. او به ۱۲ کار متفاوت اشاره می‌­کند که افراد شاد انجام می‌­دهند تا سطح شادی در زندگی­شان را افزایش دهند. در زیر برخی از کارهایی که هر یک از ما در هر سنی و در هر مرحله از زندگی می‌­توانیم انجام دهیم تا شادی واقعی را در زندگیمان تجربه کنیم، ارائه می‌­شود. از همین امروز می‌­توانید کار را برای پیوستن به افراد شاد شروع کنید.

مانند افراد شاد سپاسگزار باشید

وقتی قدردان چیزهایی که دارید هستید، آن چیزها ارزش بیشتری پیدا می‌­کنند. جالب است نه؟ اساسا، قدردان بودن بخاطر خوبی هایی که پیشاپیش در زندگی شما حضور دارند درک عمیقتری از احساس شادی را ایجاد می‌­کند این یکی از ویژگی های بارز افراد شاد است. در اینصورت مجبور نیستید بیرون بروید و چیزی بخرید تا احساس شادی کنید. به نظر منطقی می‌­آید. مسلما، وقتی ممنون آنچه که هم اکنون داریم نباشیم، هرگز احساس خوشبختی نخواهیم کرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید

 برنده ­ها و افراد شاد در مسابقات و در زندگی این توانایی را دارند که بهترین حالت را تصور کنند. بی­ توجه به اینکه شرایط چه هست، کسی برنده خواهد بود که همیشه روشی برای پیش­بینی شرایط مثبت پیدا کند. برای افراد موفق، شکست صرفا فرصتی برای رشد کردن و گرفتن درس جدیدی از زندگی است. افرادی که مثبت­ اندیش هستند جهان را مکانی پر از فرصتهای بی­پایان می­دانند، بخصوص در زمانهای سخت. هیچ اشکالی ندارد اگر سعی کنید بخندید. خنده بر هر دردی دواست.

از مقایسه کردن خودتان با دیگران خودداری کنید

 مقایسه کردن خودتان با دیگران می‌­تواند مسموم‌کننده باشد. اگر ما به نحوی “بهتر” از کسی باشیم که خودمان را با او مقایسه می‌­کنیم، این کار احساس ناسالم برتری به ما می‌­دهد. در اینصورت، دچار بادکردگی نفس می‌­شویم. و اگر “بدتر” از کسی باشیم که خودمان را با او مقایسه می‌­کنیم، معمولا تلاش‌مان را بی ­اعتبار کرده و همه پیشرفتی که داشته­ایم را بی­ اهمیت می­کنیم. من متوجه شده­ ام که در اکثر مواقع این نوع مقایسه ­های اجتماعی از خاستگاه سالمی نشات نمی­گیرد. اگر احساس می‌­کنید لازم است خودتان را با کسی یا چیزی مقایسه کنید، خود را با نسخه قبلی‌تان مقایسه کنید اینن راز اصلی افراد شاد است.

کثل افراد شاد به دیگران محبت کنید

 محبت کردن به دیگران باعث آزاد شدن سروتونین (serotonin) در مغز می‌­شود. (سروتونین ماده­ای است که منافع سلامت بسیاری برای شما دارد، از جمله اینکه باعث می‌­شود احساس کنید سرشار از نعمت هستید.) کمک کردن به دیگران به دور از خودخواهی و از روی خیرخواهی روشی بسیار قدرتمند برای احساس درونی خوب است. نکته جالب‌تر درباره محبت کردن به دیگران این است که نه تنها خودتان احساس بهتری خواهید کرد، بلکه کسی که شاهد این عمل محبت آمیز شماست نیز احساس خوبی خواهد داشت. چقدر حیرت‌انگیز! یک نکته: کاری که بیشتر قرصهای ضدافسردگی انجام می‌­دهند این است که سروتونین بیشتری تولید کنند. این قرصها را رها کنید و کار محبت­ آمیزی انجام دهید تا همچون افراد شاد تجربیات بی نظیری داشته باشید.

روابط اجتماعی­تان را تقویت کنید

  افراد شاد و شادترین افراد روی این کره خاکی کسانی هستند که روابط عمیق و معناداری دارند. آیا می‌­دانستید که مطالعات نشان می‌­دهند نرخ مرگ و میر در مورد افرادی که احساس تنهایی می‌­کنند دو برابر بیشتر است؟ وقتی محفلی پویا از دوستان خوب دارید که می‌­توانید تجربیاتتان را با آنها درمیان بگذارید، احساسی گرم به انسان دست می‌­دهد. در این صورت، احساس “وصال” می‌­کنید و احساس می‌­کنید که دیگر تنها نیستید، و زندگی‌تان معنادارتر خواهد بود.

حتما بخوانید: اهمیت شادی افراد در خانواده های ایرانی

استراتژی‌های مقابله‌ای ایجاد کنید

 شما به لحظات سرنوشت­ سازی که شخصیت شما را شکل می‌­دهد چگونه پاسخ می‌­دهید؟ گاهی اوقات مشکلات پیش می‌­آید؛ این حالت اجتناب‌ ناپذیر است. گاهی اوقات وقتی مسائل پیچیده می‌­شود، ممکن است پیدا کردن راه حل­های خلاقانه دشوار باشد. در این مواقع، داشتن راهبردهای سالم از پیش آماده شده برای مقابله با موقعیت­های دشوار بسیار کمک می‌­کند.

همچون افراد شاد یاد بگیرید که ببخشید

 در دل نگه داشتن نفرت برای سلامت شما مضر است. منظورم این است که ذهن شما تفاوت بین هیجانات گذشته و حال را درک نمی­کند. وقتی از کسی متنفر هستید، دائما به آن فکر می‌­کنید و این هیجانات منفی برای روح و روان شما سم است. شما خودتان را در وضعیت ذهنی منفی قرار می‌­دهید، و این حالت در کل روز همراه شما می‌­ماند.

حالت فلو (flow) را تجربه کنید

 حالت فلو حالتی است که در آن احساس می‌­کنید زمان ساکن شده است. این حالت زمانی رخ می‌­دهد که آنقدر روی کاری که دارید انجام می‌­دهید متمرکز هستید که با آن کار یکی می‌­شوید. عمل و هوشیاری با هم ترکیب می­شوند. در چنین مواقعی، معمولا گرسنه‌تان نمی­شود، خوابتان نمی­ آید، و عصبانی نمی­شوید. شما کاملا درگیر فعالیتی می‌­شوید که مشغول انجام دادنش هستید. هیچ چیز نمی­تواند حواس شما را پرت کند و تمرکز شما را به هم بزند.

لذت‌های زندگی را قدر بدانید

 مطابق اخلاق واقعی افراد شاد ،شادی عمیق بدون آهسته کردن سرعت برای بهره بردن از لذتهای زندگی به دست نمی ­آید. در جهانی که دائما ذهن­مان را تحریک می­کند و هر لحظه در حال جنب و جوش هستیم، بسیار اتفاق می‌­افتد که فراموش می‌­کنیم تجربیات لذت‌بخش زندگی را درآغوش بکشیم. وقتی از لذت بردن از زندگی غافل می‌­شویم، معجزه زنده بودن را فراموش می‌­کنیم. چیزهای ساده در زندگی است که می‌­تواند لذت­ بخش­ترین باشد، فقط کافی است به خاطر داشته باشیم آنها را کامل تجربه کنیم.

به اهداف‌تان متعهد باشید

 متعهد بودن از ته دل به انجام کاری باعث ایجاد نیرویی شکست­ ناپذیر می­شود. وقتی خودمان را ملزم به انجام هر کاری برای رسیدن به هدف­مان می‌‌دانیم، معجزه رخ می‌­دهد. وقتی خود را کاملا متعهد به انجام کاری می‌­دانیم، هیچ چاره­ای نداریم جز آنکه فقط به آن کار بپردازیم. ممکن است این مطلب متناقض با شهود شما باشد: نداشتن هیچ چاره­ای و عدم امکان تغییر نظر، به طرزی ناخودآگاه انسانها را شادتر می‌­کند، چرا که افراد متوجه می‌­شوند که این حالت بخشی از هدفشان است.

افراد شاد به معنویت میپردازند

 وقتی به معنویت می­پردازیم متوجه می‌­شویم که زندگی چیزی بزرگتر از خود ماست. ما این ایده احمقانه که «من مهم‌ترین موجود روی زمین هستم!» را رها می‌­کنیم. این حالت به ما این امکان را می‌­دهد که با منشا تمام خلقت ارتباط گرفته و وصال با هرآنچه که موجود است را در آغوش بگیریم. برخی از موفق‌ترین انسانها احساس می‌­کنند که برای انجام ماموریتی به این کره خاکی آمده­اند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان

از بدن‌تان مراقبت کنید

 مراقبت از بدنتان بخش مهمی از پروژه “شاد بودن” است. اگر انرژی فیزیکی و شکل بدنی خوبی نداشته باشید، در این صورت انرژی ذهنی‌تان (تمرکزتان)، انرژی هیجانی‌تان (احساسات‌تان) و انرژی معنوی‌تان (هدف‌تان) به طرزی منفی تحت تاثیر قرار می‌­گیرد. آیا می‌­دانستید که یک مطالعه روی افرادی که افسردگی مزمن داشته ­اند نشان داده است که ورزش مرتب به اندازه مصرف Zoloft (داروی ضدافسردگی) سطح شادی را افزایش می‌­دهد؟ ۶ ماه بعد از انجام این تحقیق، افرادی که در برنامه ورزشی شرکت کرده بودند کمتر به افسردگی بازگشته بودند، چرا که احساس دستیابی به هدف و خودارزشی می‌­کردند.

متوجه شدید؟ لازم نیست اتومبیل براق داشته باشید یا کت چرمی بپوشید تا مثل افراد شاد! مساله به همین سادگی است. کافی است دانش علمی در زمینه شادی درازمدت را در اختیار داشته باشید، و از همین امروز همه کارهای بالا را انجام دهید.

ترجمه: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا