عشق

عشق از کجا شروع میشه؟ (4 قدم)

عشق واقعی از کجا شروع میشه؟ بررسی شروع عشق

عشق از کجا شروع میشه و ما را با خودش کجا می برد؟ تجربه عشق واقعی بسیار دلنشین است اما به شرطی که بدانیم چه انتظاراتی باید از عاشق شدن داشت. یکی از بحث های همیشگی در مشاوره عشق یک طرفه همین است که عشق چگونه شروع میشود و چه چیزهایی با خود به همراه دارد؟ در این مطلب از سایت مشاوره روانشناسی غیرحضوری ویکی روان، به بررسی دقیق شروع عشق از دید روانشناسی می پردازیم.

عشق از کجا شروع میشه؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

ما در مورد لحظه عاشق شدن به گونه ای صحبت می کنیم که گویی تیر کوپید (cupid الهه عشق یونان باستان) به ما اصابت کرده، آن را شدید، طاقت فرسا، گاهی سریع و شاید مانند سرنوشت شوم باشد. با گذشت زمان، این احساس اولیه اغلب با نزدیکی بیشتر محو می شود.

احساسات شاد لحظه اول عاشقی (عشق در یک نگاه) توسط 3 ماده شیمیایی در مغز تحریک می شود:

  1. نورآدرنالین که تولید آدرنالین را تحریک می کند و باعث ایجاد ضربان قلب و عرق کردن کف دست می شود
  2. هورمون دوپامین، ماده شیمیایی حس خوب
  3. و فنیل اتیلامین زمانی که ما در نزدیکی معشوق خود هستیم آزاد می شود و باعث ایجاد احساس اضطراب می شود

اما آیا دلیل بیولوژیکی پشت این احساسات وجود دارد؟ و چرا عاشق کسی می‌ شویم؟ اصلا شروع و آغاز عشق از کجاست؟

عاشق شدن 3 مرحله مجزا دارد:

اولین مورد، هوس، توسط سطوح تستوسترون (مردان) و استروژن (زنان) در بدن ما هدایت می شود

دومی، جذابیت، شبیه احساس هجوم مواد اعتیاد آور از مواد مخدر خاص یا الکل است

مرحله آخر دلبستگی است، یعنی ممکن است احساس ارتباط نزدیک کرده و شروع به برنامه ریزی طولانی مدت با هم کنید.

اینها دقیقا همان چیزهایی هستند که در مقاله مراحل عاشق شدن یک مرد در ویکی روان گفتیم. چون اینکه عشق از کجا شروع میشه در بیشتر ما یکی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

3 مرحله در شروع عشق

عاشق شدن 3 مرحله مجزا دارد که در تعریف عشق در روانشناسی هم آورده شده است. البته منظور از این 3 مرحله شروع عشق برای تمام انواع عشق ها نمی باشد، بلکه منظور ارتباط عاطفی بین زن و مرد است.

عشق از کجا شروع میشه؟ مرحله 1:

شهوت یا هوس توسط سطوح تستوسترون (مردان) و هورمون استروژن (زنان) در بدن ما هدایت می شود. این احساس با احساس سایر پستانداران روی این سیاره تفاوت چندانی ندارد.

مرحله 2 در آغاز عشق:

جاذبه از نظر احساسی شبیه به اثر برخی مواد مخدر یا الکل است.

احساس سرخوشی و ترشح ترکیبی از مواد شیمیایی در مغز، از جمله دوپامین (لذت)، آدرنالین (جنگ یا فرار) و نوراپی نفرین (هشیاری)، باعث شوند عاشق شدن مانند هجوم مواد اعتیاد آور باشد

به خصوص آدرنالین که باعث می‌شود گونه‌ هایتان برافروخته شود، کف دست‌ هایتان عرق کند و وقتی برای اولین بار معشوق خود را می‌ بینید، ضربان قلبتان تند می‌ زند.

شروع عشق در مرحله سوم:

شاید این جالب ترین پاسخ به سوال عشق از کجا شروع میشه باشد.

دلبستگی است که ترشح دوپامین و نوراپی نفرین با اکسی توسین (هورمون “نوازش”) جایگزین می شود، در این مرحله ممکن است احساس ارتباط نزدیک کرده و تصمیم بگیرید برای همیشه با هم بمانید.

در حالی که 3 مرحله عشق ممکن است ساده به نظر برسند، چندین فاکتور دیگر وجود دارد که بر عاشق شدن شما تأثیر می گذارد. بسیاری از ما می گوییم که یک «دلیل» داریم، اما آیا این درست است؟ در اینجا 4 دلیل علمی وجود دارد که چرا ممکن است عاشق کسی شوید!

4 معیار اصلی برای شروع کردن عشق و عاشقی

این مواردی هستند که در جلسات مشاوره روانشناسی شکست عشق و بهبود روابط به آنها پرداخته می شود.

1- بوی آنها

عشق چگونه شروع میشود

آیا می دانستید که همه ما “بوی” خاص خود را ترشح می کنیم؟ شاید این خاصیت عشق باشد که از راه های عجیب شروع می شود!

هورمون‌ ها، فرومون‌ ها مواد شیمیایی هستند، اما تفاوت آن‌ها در خارج از بدن است و در عرق و سایر مایعات بدن ما باقی می‌مانند و علم نشان می‌ دهد که این یک عامل ناخودآگاه در جذب اولیه شما به کسی است.

اگر شما زن هستید، این می تواند ارتباط نزدیکی با سلامت فرزندان احتمالی شما داشته باشد. در یک مطالعه، از شرکت کنندگان زن خواسته شد تا بوی چند تی شرت را که مردان مختلف با آن می خوابیدند، ارزیابی کنند.

به طور کلی، زنان رایحه‌ های مردانی را ترجیح دادند که دارای ژنی مقاوم در برابر بیماری بودند که مکمل مشخصات آنها بود

این نشان می دهد که ما ناخودآگاه به دنبال شریکی باشیم که به ما کمک کند تا بچه های قوی و سالمی داشته باشیم که تا حد امکان در برابر بیماری ها مقاوم باشند. آیا این نکته را می دانستید؟

این شاید عجیب ترین پاسخ برای سوال عشق واقعی از کجا شروع میشه باشد، اما یک یافته علمی است و واقعیت دارد.

2- چقدر شبیه شما هستند

بینی شما ممکن است مشخصات ژنی متفاوتی را ببوید، اما این مانع جذب افراد همفکر ما نمی شود.

یک مطالعه روی 1523 زوج، که شباهت‌ های ویژگی‌ های شخصیتی فردی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که شخصیت زوج‌ های شاد در 86 درصد مواقع همگام‌ سازی می‌ شوند

فقط ویژگی های شخصیتی نیست، شما احتمالا جذب کسی می شوید که ارزش ها و اعتقادات مشابهی با شما دارد. در مطالعه دیگری که روی 1500 جفت انجام شد، هر یک از زوج‌ ها دیدگاه‌ های مشابهی نسبت به زندگی داشتند، از جمله آنهایی که تازه ملاقات کرده بودند.

اینها مواردی هستند که برای شروع کردن رابطه عاشقانه بسیار مهمند. در واقع اینها مهم ترین معیارهای شروع عشق و رابطه جدید هستند.

3- عشق از کجا شروع میشه؟ از ظاهر افراد 

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره روابط عاشقانه نشان می دهد، ظاهر تأثیر ناخودآگاهی بر افرادی که جذب آن‌ها می‌ شوید می‌گذارد!

به عنوان مثال، داشتن صورت متقارن به طور کلی یکی از ویژگی های جذابیت متعارف در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان داده اند که داشتن صورت متقارن به وجود ژن های “خوب” دلالت دارد، در حالی که چهره نامتقارن ممکن است به معنای سلامت ضعیف، سوء مصرف الکل یا سیگار کشیدن باشد.

همچنین داشتن انگشت حلقه بلندتر در مقایسه با انگشت اشاره در مردان نشان دهنده تستوسترون بیشتر و در نتیجه افزایش تعداد اسپرم، افزایش باروری، قلب سالم تر و ژن های بهتر است

با این حال، غلبه بر همه اینها تجربیات زندگی خودتان است، به همین دلیل ترجیح و سلیقه شما در ظاهر منحصر به شما است! یک مطالعه درباره اینکه عشق از کجا شروع میشه نشان داده است افرادی که از نظر ما جذابند، به شدت تحت تأثیر تجربیات زندگی ما هستند، مانند نوع چهره هایی که در معرض آنها قرار می گیرید و روابطی که ایجاد می کنید!

به عنوان مثال، داشتن یک رابطه مثبت با کسی ممکن است باعث شود ناخودآگاه ویژگی های چهره او را با اطلاعات مثبت مرتبط کنید. پس از آن، افرادی که شبیه به آنها هستند برای شما نیز جذاب تر می شوند

تجربیات حاصل از جلسات مشاوره روانشناسی عشقی نشان می دهد که آشنایی و قرار گرفتن در معرض برخی از چهره ها جذابیت آنها را افزایش می دهد. این یعنی ممکن است چهره‌ هایی را ترجیح دهید که شبیه چهره‌ هایی باشند که بیشتر با آن‌ ها آشنا هستید و چهره‌ ای را که بسیار متفاوت از چهره‌ هایی که قبلا دیده‌ اید، جذاب نمی دانید.

4- BMI (شاخص توده بدنی) آنها

به طور سنتی، نسبت دور کمر به باسن 7:10 برای جذابیت زنانه ایده آل در نظر گرفته شده است، در حالی که زنان به دنبال مردی با نسبت دور کمر به باسن 9:10 هستند. اما طبق یک مطالعه، داشتن BMI سالم مهمتر است. ظاهرا مردان زنان با BMI بین 18 تا 20 را جذاب‌ تر می‌ دانند، زیرا نشان دهنده سلامت و هم باروری است. اینها از معیارهای اولیه برای آغاز کردن عشق و رابطه است.

در همین حال، زنان ناخودآگاه به دنبال مردی با چربی بدن حدود 12 درصد هستند. احتمالا به این دلیل که چربی بیش از حد بدن با طیفی از پیامدهای منفی سلامتی، از جمله بیماری قلبی، دیابت و کاهش باروری مرتبط است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

آغاز یک رابطه عاشقانه بستگی به معیارهایی دارد که افراد برای خود در نظر می گیرند. این یعنی پاسخ به سوال عشق چگونه شروع میشود خیلی آسان نیست اما موارد بالا علمی ترین روش ها را به شما نشان دادند تا بدانید عشق از کجا شروع میشه

اگر به هر دلیل در ارتباط عاطفی خود دچار ابهاماتی هستید یا قصد دارید یک رابطه جدید شروع کنید، پیشنهاد می کنیم در بخش مشاوره روابط عاطفی و عاشقانه در سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید.

مشاور روانشناس به شما می گوید شروع عشق چگونه باید باشد و چه راه هایی برای ادامه آن پیش رو دارید:

مشاوره ارتباط عاشقانه

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. من عاشق شدم، عاشق کسی ک هیچی دربارش نمیدونم و از من کوچکتره،دارم سعی میکنم خودم رو قانع کنم ک اشتباه میکنم دارم سعی میکنم احساسم رو سرکوب کنم اما نمیشه. تمام نشانه ها و دلایلی ک برای عشق گفتید رو دارم. بگید چطوری ازش رها بشم
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا