روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

وابستگی و دلبستگی دخترم

سوال: دخترم ۱۲ ماهه است. خیلی به من وابستگی و دلبستگی دارد و مدام باید او را در آغوش بگیرم. احساس می‌کنم خیلی نا‌آرام است. وقتی بیدار است نمی‌گذارد به کارهای خانه برسم و به خاطر وابستگی و دلبستگی دوست دارد که هرجا می‌روم او را با خود ببرم؛ حتی در آشپزخانه کنار اجاق گاز و ظرفشویی. دخترم با اسباب‌بازی هم سرگرم نمی‌شود. لطفا مرا راهنمایی کنید.

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: با سلام خدمت شما بزرگوار. پیرو سوال مطرح شده باید به دومقوله وابستگی و دلبستگی اشاره کرد، اگر دلبستگی در کودک به شکل صحیح هدایت نشود منجر به وابستگی و دلبستگی می‌شود. دلبستگی فرایند مثبتی است که حالت دوسویه دارد؛ کودک تمایل دارد ارتباط صمیمی را با اطرافیان برای کسب احساس امنیت برقرار کند و ریشه وابستگی از همین جا شکل می‌گیرد به این صورت که اگر این مقوله به درستی صورت پذیرد کودک وابسته نخواهد شد لیکن اگر به صورت ناصحیح پرورش یابد قطعا کودک با وابستگی مواجه می شود.

کودکان از لحاظ رفتاری به ۴ دسته تقسیم می‌شوند؛ این تقسیم‌بندی از ۸ تا ۱۸ماهگی لحاظ می‌شود؛ از ۸ تا ۱۲ ماهگی کودک در شرایط اضطراب قرینگی قرار دارد و از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی اضطراب جدایی در او شکل می‌گیرد.

این دسته کودکان در طبقه‌بندی ما کودکانی هستند که دلبستگی به والدین خصوصا مادر دارند و این دلبستگی توام با احساس امنیت بوده و شکل درست تربیت است. زمانی که مادر، این کودک را برای مدتی ترک کند، چه آشفته شود و چه نشود پس از بازگشت مادر با او تعامل خوبی برقرار می‌کند.

دسته دوم کودکانی هستند که دلبستگی بدون احساس امنیت دارند که به آنها «دوری گزینان» گفته می‌شود. یعنی در پیوند دوباره با مادر به طور آشکار از پذیرش مادر پرهیز می‌کنند. بنابراین کودک شما جز گروه اول می‌باشد.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا