روانشناسی

ایماگو درمانی چیست؟ (انواع و کاربرد)

تعریف ایماگو تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

ایماگو درمانی یا ایماگو تراپی (imago therapy) یکی از روش های درمانی است که در جلسات مشاوره روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از ایماگو درمانی با نظر روانشناس صورت خواهد گرفت، اما قصد داریم در این مطلب سایت مشاوره غیرحضوری ویکی روان به اینکه تعریف ایماگو چیست بپردازیم تا پیش از شروع جلسه با آن آشنا شوید.

ایماگو درمانی چیست؟

با بخش مقالات مربوط به روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

اگر بدانید ایماگو تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد بهتر می توانید از جلسات مشاوره استفاده کنید.

برای مثال، رابطه درمانی ایماگو (IRT) یک تکنیک درمانی است که بر تعارض در روابط تمرکز دارد. در تحقیقی ادعا شده است که تعارض نتیجه فقدان هماهنگی نیست بلکه ناشی از شرایط بسیار خاصی است که از کودکی نشات می گیرد. زوج هایی که IRT را تجربه می کنند یاد می گیرند که چگونه در روابط عاشقانه خود با تعارض برخورد کنند. سپس، آن ها می توانند با هم بهبود یابند و رشد کنند، پیوند خود را تقویت کنند و در سطحی عمیق تر در یک رابطه متعهد به هم متصل شوند. در این مطلب درباره ایماگو درمانی و چگونگی بهره مندی افراد از این نوع مشاوره ارتباطی به صورت آنلاین یا حضوری بیشتر بدانید.

اگر با مفهوم روان درمانی آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره روانشناسی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

ایماگو چیست؟

ایماگو، واژه ای لاتین برای تصویر است و به تصویر ناخودآگاه و آشنای ما از عشق واقعی اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر ما در کودکی بارها مورد انتقاد قرار بگیریم، ممکن است در روابط بزرگسالی خود به شدت نسبت به انتقاد حساس شویم. در ایماگو درمانی به این نکته تاکید فراوان شده است که بهترین شکل درمان زمانی است که افراد در روابط بر درمان متقابل تمرکز می کنند.

تاریخچه ایماگو درمانی

ایماگو در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت. این کار براساس تعاملاتی که در اوایل زندگی داشته اید، به طور کلی با والدین یا دیگر مراقبان است. این روابط اولیه درک فردی از انواع عشق را ایجاد می کنند. در طول هر تعامل، شما الگوهایی را توسعه دادید که می توانید آن ها را به عنوان الگوهای بقا در نظر بگیرید و مطمین شوید که عشق مورد نیاز خود را به دست آورده اید.

نظریه ای که در پس ایماگو وجود دارد این است که چون تجربیات عاطفی و روانی با والدین ما بسیار تاثیرگذار است، ما ناخودآگاه به دنبال افرادی در زندگی بزرگسالی خود هستیم که مشابه آنها باشند تا ایماگو خود را انجام دهیم. ما هم تعاملات منفی و هم تعاملات مثبتی که با والدینمان داشتیم را به عنوان چیزهایی که در روابط بزرگسالی به آن ها نیاز داریم، در نظر می گیریم. سپس، ما می توانیم ویژگی هایی را که در دوران کودکی داشتیم یا اجازه ابراز آن ها را نداشتیم، برآورده کنیم.

در بخش مطالب روانشناسی در مورد عشق در ویکی روان توضیحات کامل درباره اهمیت استفاده از ایماگو درمانی برای تجربه عشق و رابطه سالم داده ایم.

۵ اصل اساسی در ایماگو درمانی

  1. شریک زندگی خود را به عنوان کودکی که زخمی شده است تصور کنید.
  2. رومانتیک کردن ازدواج یا رابطه عاشقانه با چیزهایی مثل دادن هدیه، شگفت زده کردن شریک زندگی یا از طریق نمایش قدردانی از یکدیگر برای تجربه ازدواج موفق لازم است.
  3. با تغییر شکایت ها و درخواست هایی که دارید، هرگونه ناامیدی خود را بهبود بخشید.
  4. عصبانیت خود را برطرف کنید.
  5. تصور دوباره از رابطه خود به عنوان چیزی که به شما شادی شدید می دهد، رضایت می دهد و امنیت را فراهم می کند.

اینها مهم ترین اصول ایماگو درمانی هستند که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند.

انواع ایماگو درمانی چیست؟

انواع ایماگو تراپی چیست

دو راه برای استفاده از ایماگو تراپی وجود دارد. در درجه اول در زمینه روابط متعهدانه مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در درمان فردی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

1- ایماگو درمانی برای روابط

مفهوم ایماگو به عنوان تصویری از عشق آشناست و روابط اولیه شما چیزی در مورد تعریف عشق در روانشناسی و در مورد خودتان به شما می آموزد. از طریق این تجربیات اولیه، شما یک حس هویت مرتبط با عشق را ایجاد می کنید، مانند اینکه عشق چیست و چه کاری باید انجام دهید تا عشق را از دیگران تجربه کرده و احساس امنیت کنید. شما شروع به توسعه الگوهای دلبستگی می کنید و درک می کنید که دیگران چگونه با شما رفتار می کنند.

به عنوان مثال، اگر در بزرگسالی تنها زمانی که در یک کار خوب عمل کردید، تحسین و احساس عشق را از مراقبان خود دریافت کردید، شاید زمانی که وارد زندگی بزرگسالی خود شدید باور داشته باشید که باید عملکرد خوبی داشته باشید تا شایسته عشق باشید و از طرف شریک زندگی خود مراقبت و آرامش دریافت کنید.

اگر شریک زندگی تان از شما دوری کند یا شما را به حال خود رها کند و شما را دوست نداشته باشد، ممکن است به سرعت به رفتارهای خودتان فکر کنید، همه چیز را تکرار کنید و به دنبال «کار اشتباهی بگردید که موجب شده آن فرد با شما به این شکل رفتار کند.

در ایماگو زوج درمانی، روابط صمیمانه ما زمینه مناسبی برای ایجاد زخم های کهنه و رفتارهای الگودار است. این ارتباطات می توانند باعث شوند احساس نزدیکی و توجه کنیم یا تنها و رها شویم. تعجب آور نیست که روابط صمیمی ما اغلب منجر به بروز زخم های عاطفی قدیمی و آشنا می شوند، زیرا ایماگو تراپی پیشنهاد می کند که شما پارتنرهایی را انتخاب کنید که برای شما «آشنا» هستند.

با این حال، وقتی این زخم های قدیمی در روابط ظاهر می شوند، ایماگو درمانی معتقد است که آن ها می توانند به ما فرصتی برای التیام و رشد بدهند. همان طور که دکتر هندریکس در کتاب پرفروش خود «به دست آوردن عشقی که می خواهید» (Getting the Love You Want) بیان کرد: «ما در رابطه متولد می شویم، در رابطه زخمی می شویم، و می توانیم در رابطه درمان شویم.»

2- ایماگو برای افراد

اگرچه درمان رابطه ایماگو مدلی از مشاوره زوج درمانی است که برای کار موثر با زوج ها در روابط متعهدانه طراحی شده است، اما قطعا برای بهره مندی از ایماگو تراپی نیازی نیست که حتما در یک رابطه باشید.

در واقع، بسیاری از افرادی که وارد یک رابطه می شوند، ممکن است این نوع درمان را برای بررسی گذشته خود و چگونگی تاثیر آن بر الگوها و انتخاب های همسر خود در شریک زندگی بسیار مفید بدانند.

با شرکت در ایماگو تراپی به تنهایی می توانید از برخی از زخم های کهنه یا نقاط ضعف عاطفی که ممکن است بر روابط شما تاثیر بگذارند، مطلع شوید.

یافتن حس بهبودی به شما کمک می کند با علائم اعتماد به نفس بالا به جلو حرکت کنید و یاد بگیرید که چگونه در رابطه بعدی خود شریک بزرگ و دلسوز باشید.

چه تکنیک هایی در ایماگو درمانی روابط دخیل هستند؟

مشاور روانشناس آنلاین یا حضوری از چه تکنیک هایی در جلسات ایماگو تراپی استفاده می کند؟

1- گفتگو

اول اینکه، گفتگوی تصویری نقش مهمی ایفا می کند. این یک فرآیند بسیار ساختار یافته است که به دو نفر اجازه می دهد یکدیگر را بهتر درک کنند و منجر به همدلی می شود. گفتگوی ایماگو توسط درمانگری انجام می شود که به طور خاص در تکنیک های تصویربرداری درمانی آموزش دیده است. این اهداف عبارتند از:

  • حذف زبان منفی مضر از الگوهای ارتباطی.
  • ایجاد یک مکان امن که هر دو نفر بتوانند آن را به اشتراک بگذارند.
  • دو نفر فضای لازم را برای همکاری برابر ایجاد کنند و با عدم تعادل قدرت کنار بیایند و محیطی امن برای به اشتراک گذاری آزادانه فراهم کنند.

2- انعکاس در ایماگو درمانی

نوع زوج درمانی

تکنیک انعکاس به شما توضیح می دهد آنچه را که به تازگی شنیده اید برای شریک زندگی خود تکرار کنید. همچنین تضمین می کند که شما آنچه گفته شد را درک کنید. انعکاس باید بدون قضاوت و انتقاد انجام شود. همچنین نباید هیچ پاسخی وجود داشته باشد. بلکه فقط آنچه را که شریک زندگی تان می گوید، تکرار می کنید. شما می توانید جمله خود را با جمله «پس شنیدم که گفتی…» آغاز کنید و سپس آنچه شنیدید را تفسیر کنید.

3- تکنیک اعتبار در ایماگو

اعتبار زمانی مهم است که صحبت از ایماگو درمانی برای روابط می شود. با تایید آنچه شریک زندگی تان به اشتراک گذاشته یا گفته است، به آن ها اطلاع می دهید که می دانید از کجا می آیند. اگر واقعا درک نمی کنید، اعتبارسنجی می تواند به آن ها نشان دهد که حداقل در حال تلاش هستید. اگر منظور آن ها را درک نمی کنید، می توانید اطلاعات بیشتری بخواهید. در این صورت، آن ها می توانند با عبارتی مانند «من درک می کنم که چرا ممکنه همچین احساسی داشته باشی…» پاسخ دهند.

4- همدردی

همدردی آخرین بخش این فرآیند است. حالا می توانید آنچه را که فکر می کنید شریک زندگی تان ممکن است احساس کند، را با او در میان بگذارید. به این ترتیب به آن ها اجازه می دهید بدانند که شما درک بسیار واضح و عمیقی از تجربه احساسی آن ها دارید. مانند به کار بردن این جمله: «من می توام تصور کنم که حالا باید خیلی ناراحت باشی…»

مزایای ایماگو درمانی چیست؟

ایماگو درمانی می تواند مزایای زیادی داشته باشد. چه برای رابطه خود و چه برای رشد فردی خود به دنبال آن باشید، ایماگو درمانی می تواند برای موارد زیر مفید باشد:

  • یادگیری نحوه ارتباط با یکدیگر
  • رها کردن احساس عدم ارتباط
  • هدایت درگیری یا اختلافی که بارها و بارها اتفاق افتاده
  • بی قراری
  • مسائل اعتماد
  • مسائل مربوط به تعهد
  • فقدان صمیمیت در یک رابطه
  • درک وابستگی های اولیه
  • یادگیری استفاده از تعارض به عنوان راهی برای رشد
  • سبک درمان مشارکتی

لازم به ذکر است که ایماگو درمانی تنها برای زوج هایی که با مشکل دست و پنجه نرم می کنند نیست. حقیقت این است که ایماگو درمانی می تواند حتی برای دو نفر که احساس می کنند رابطه ای رضایت بخش و سالم دارند هم بسیار مفید باشد. درک گذشته یکدیگر می تواند به شما کمک کند تا رابطه قوی تری ایجاد کنید که بتوانید در زمان مشکلات مقاومت کنید.

چه کسی می تواند بیش ترین سود را از ایماگو تراپی ببرد؟

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

در حالی که ایماگو درمانی می تواند به هر کسی در یک رابطه طولانی مدت یا متعهدانه کمک کند، می تواند به موارد زیر نیز کمک‌ کننده باشد:

  • توسعه فردی برای پیشرفت و ایجاد عشق به زندگی
  • زوج ها در هر مرحله از رابطه شان
  • زوج هایی که در رابطه‌شان هدف دارند
  • افرادی که تازه با هم آشنا می شوند
  • هر کسی که علاقه مند است بداند چرا پارتنر خود را انتخاب می کند
  • هر کسی که می خواهد الگوهای ارتباطی خود را کشف کند
  • هر کسی که می خواهد رابطه سالمی برقرار کند

زوج درمانی ایماگو چیست؟

زوج درمانی ایماگو مربوط به روابط زوجین قبل و بعد از ازدواج است و چند مزیت کلیدی دارد که ممکن است آن را به یک انتخاب خوب برای زوج هایی که با مشکل مواجه هستند، تبدیل کند. پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت روان درمانی را در ویکی روان مطالعه کنید.

1- آشنایی با دلبستگی های اولیه

اگرچه این مفاهیم در انواع مختلف روان درمانی پویا مورد استفاده قرار می گیرند، اما ایماگو تراپی تاکید می کند که تجربیات دلبستگی اولیه شما با مراقبان ممکن است مستقیما بر انتخاب شریک زندگی شما تاثیر بگذارد. زمانی که قرار ملاقات می گذارید، ممکن است با کسی مواجه شوید که بسیار آشنا به نظر می رسد و به راحتی می توانید با او ارتباط برقرار کنید، تقریبا انگار که قبلا یا برای مدتی طولانی آن ها را می شناختید.

آنچه ایماگو درمانی پیشنهاد می کند این است که این افراد احساس آشنایی می کنند، زیرا آن ها پویایی روابطی را که قبلا با مراقبان در تجربیات سال های اولیه زندگی خود داشته اید، را با رابطه‌ی فعلی موازی می کنند. وقتی با کسی احساس راحتی و آشنایی می کنید، کم کم گارد خود را باز کرده و به او نزدیک تر می شوید و این موضوع ایجاد یک رابطه عاشقانه را آسان تر می کند.

وقتی به یک پارتنر رمانتیک نزدیک تر می شوید، ممکن است زخم های عاطفی قدیمی را در روابط خود ببینید و از خود بپرسید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

2- تعارض به عنوان فرصتی برای رشد

نکته دیگری که زوج درمانی ایماگو تراپی را از سایر سبک های درمان متفاوت می کند این است که بر استفاده از تعارض و پریشانی و فرصت ها برای درمان و رشد متمرکز است. ایماگو درمانی به جای اینکه به افراد آموزش دهد که چگونه «بهتر بجنگند» یا راه هایی برای اجتناب از تعارض در روابط خود پیدا کنند، زوج ها را تشویق می کند که به آن لحظات پریشانی تکیه کنند و از آن ها برای اکتشاف، کنجکاوی و یادگیری استفاده کنند.

3- رویکرد مشارکتی در درمان

مانند چیزی که در مشاوره ازدواج رخ می دهد، ایماگو درمانی روندی مشارکتی است، به این معنی که نقش متمایزی از یک درمانگر به عنوان یک مرجع ارائه مشاوره وجود ندارد، بلکه درمانگر با زوج همکاری می کند تا به آنچه برای آن ها اتفاق می افتد نگاهی بیندازد و به طور کلی رابطه را بهبود بخشد. درمانگر به زوج اجازه می دهد تا متخصص پویایی خود باشند، و گفتگو را به گونه ای تسهیل می کند که به شرکا اجازه می دهد از یکدیگر یاد بگیرند.

میزان اثربخشی ایماگو درمانی چقدر است؟

از آنجا که این روش درمانی نسبتا جدید است، شواهد علمی زیادی در حمایت از اثربخشی آن وجود ندارد. با این حال، مطالعاتی وجود دارند که تاثیر ایماگو تراپی را بررسی کرده اند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۱ نشان داد افرادی که در ایماگو درمانی شرکت کرده بودند، پیشرفت هایی را در خودآگاهی و خودشناسی مشاهده کردند و درک بهتری از تجربیات کودکی خود و شریک زندگی شان به دست آوردند. زوج ها همچنین توانستند با یکدیگر ارتباط بهتری داشته باشند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله خانواده منتشر شد، نشان داد که ایماگو درمانی به بهبود سطح همدلی در روابط کمک می کند. همدردی نقش مهمی در رضایت افراد از شریک زندگی شان دارد، بنابراین افزایش همدردی ممکن است به تغییرات مثبت در یک رابطه کمک کند.

ایماگو درمانی چند جلسه است؟

قبلا در ویکی روان در مطلب تعداد جلسات مشاوره روانشناسی توضیح دادیم که عوامل زیادی می توانند تعداد جلسات را افزایش داده یا کم کنند. همین موضوع برای تعداد جلسات ایماگو درمانی صدق می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که ۱۲ هفته ایماگو درمانی با بهبود رضایت از روابط مرتبط است.

با این حال تعداد دقیق جلسات بعد از اولین جلسه ایماگو تراپی مشخص خواهد شد. حتما قبل از انتخاب مشاور مقاله ویژگی مشاور خوب چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

چگونه با ایماگو درمانی شروع کنیم؟

قبل از شروع ایماگو درمانی حتما مقاله چه کسانی به مشاوره نیاز دارند را در ویکی روان مطالعه کنید تا با اهمیت این موضوع آشنا شوید.

شما می توانید با ایماگو درمانی در جلسات درمان مستقیم، زوج درمانی آنلاین، یا کارگاه های آموزشی شروع کنید. کارگاه ها می توانند به طور خاص برای موقعیت شما مناسب باشند و می توانند برای زوج هایی که فرزند دارند، زوج هایی که دچار مشکل هستند، افراد، زوج های پیش از ازدواج و غیره هدف قرار گیرند. می توانید با مشاهده لیست مشاوران ویکی روان بهترین درمانگر را انتخاب نمائید.

کار کردن با یک درمانگر دارای مجوز بهترین گزینه است و شباهت هایی با مشاوره سنتی و حضوری دارد. به طور کلی جلسات ایماگو درمانی آنلاین یک ساعت خواهند بود که در آن ها روی مسائل ارتباطی یا هر چالش دیگری که سعی دارید بر آن غلبه کنید، کار می کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چرا اینگونه رفتار می‌کنید یا چرا پارتنر مورد علاقه خود را جذب می‌کنید، ممکن است ایماگو درمانی دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن بوده‌اید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده از ایماگو درمانی

حالا که می دانیم ایماگو درمانی چیست و چه کاربردی دارد باید از آن به نحوه احسن استفاده کنیم. شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسات ایماگو درمانی آنلاین و تلفنی برگزار نمائید. برای انتخاب مشاور روانشناس از دکمه زیر استفاده کنید:

مشاوران روانشناس ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا