مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روانمطالب اضطراب

ارتباط اضطراب اجتماعی و افسردگی چیست؟

اضطراب اجتماعی و افسردگی رابطه تنگاتنگی با هم دارند اما افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی آن را انکار می کنند! یکی از موضوعات بسیار مهم در مشاوره روانشناسی غلبه بر افسردگی به بررسی ارتباط افسردگی و اضطراب اجتماعی مربوط می شود که قصد داریم در این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق آن از دید رشته روانشناسی بپردازیم.

رابطه اضطراب اجتماعی و افسردگی چیست؟

با بلاگ ویکی روان همراه باشید.

رابطه افسردگی با اجتماع گریزی زمانی مشخص می شود که بدانید افسردگی چیست و چطور بر تمام بخش های زندگی فرد تاثیر می گذارد!

حالا با توجه به تعریف بیماری افسردگی، آیا این بیماری می‌ تواند موجب اختلال اضطراب اجتماعی شود؟ یا اینکه برعکس است و از لحاظ اجتماعی اضطراب باعث افسردگی می‌ شود؟

با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین این اختلالات، طبیعی است این سوالات را مطرح کنید که چرا در صورت اضطراب اجتماعی احساس افسردگی می کنید یا در صورت افسردگی ممکن است دچار اضطراب اجتماعی شوید.

احساس اضطراب و نگرانی از بودن در کنار دیگران می تواند به طور کلی به احساس ناخوشی تبدیل شود، به خصوص اگر شما خودتان را منزوی کرده یا از شرکت در فعالیت‌ های دست بکشید. در عین حال، علائم خاصی از افسردگی می تواند شما را از بودن در کنار افراد به دلایل بیشماری بترساند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

افسردگی و اضطراب اجتماعی

مهمترین علائم افسردگی

آیا به نظر شما افسردگی مانعی برای حضور در اجتماع می باشد؟ چه رابطه ای بین افسردگی و حضور در اجتماع وجود دارد که اینقدر روانشناس ها روی آن تاکید دارند؟

تحقیقات نشان می دهد که بین داشتن اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و ایجاد افسردگی در سنین بالاتر رابطه قوی وجود دارد که می تواند در نهایت منجر به بروز انزوای اجتماعی در افراد شود.

همچنین نوع عمومی اختلال اضطراب اجتماعی با افزایش همزمان با اختلال افسردگی اساسی، اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات مصرف الکل همراه است.

سایر خطرات درباره ارتباط افسردگی با اجتماع گریزی

اگر هم اضطراب اجتماعی و هم افسردگی دارید، یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ (در Primary Care Companion Journal of Clinical Psychiatry: Psychotherapy Casebook) نشان داد که شما به دلیل این ترکیب در معرض خطر تعدادی دیگر از مشکلات مرتبط هستید، مانند:

  • افزایش خطر مشکلات ناشی از الکل
  • اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی
  • پاسخ کمتر به درمان
  • خطر خودکشی

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور روانشناس آموزش دیده در مورد پیشگیری از خودکشی صحبت کنید. علاوه بر این، اگر شما مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین افسردگی هستید، به احتمال زیاد علائم شدیدتر و مزمن تری خواهید داشت.

این موضوعات را درباره اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی فراموش نکنید.

رابطه اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از آن

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ در آرشیو روانپزشکی عمومی، اگرچه ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی در سنین پایین با ایجاد افسردگی در ارتباط است، اما همه کسانی که اضطراب اجتماعی دارند افسرده نمی شوند.

هنگامی که اختلال اضطراب اجتماعی در سنین پایین ظاهر می شود، درمان مناسب ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را در سنین پایین کاهش دهد

کناره‌ گیری اجتماعی متفاوت از اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی است. یک دانشجوی جوان را تصور کنید که می خواهد دوست پیدا کند و به مهمانی برود اما می ترسد در مقابل دیگران شرمنده شود. در نتیجه، او هر شب در اتاق خوابگاه خود می ماند و آرزو می کند که بتواند بخشی از گروه دوستان باشد.

او را با دانش آموزی که از برقراری ارتباط اجتماعی اجتناب می کند مقایسه کنید زیرا فکر رفتن به مهمانی یا دورهمی با دوستان هیچ لذتی برایش ندارد.

اگرچه افسردگی و اضطراب اجتماعی ممکن است شامل کناره‌ گیری اجتماعی شوند، اما علت کناره‌ گیری متفاوت است.

  • افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به دلیل ترس از ارزیابی منفی دیگران کناره‌ گیری می کنند
  • افراد مبتلا به افسردگی به دلیل عدم لذت بردن کناره‌ گیری می کنند

افراد مبتلا به اضطراب های اجتماعی بر این باورند اگر بتوانند به نحوی مناسب با دیگران ارتباط برقرار کنند، می توانند از خود لذت ببرند، در حالی که افراد مبتلا به افسردگی هرگز انتظار ندارند از خود لذت ببرند.

راه درمان افسردگی و اضطراب اجتماعی

ارتباط اضطراب اجتماعی و افسردگی چیست؟

افسردگی اغلب آن چیزی است که افراد برای آن به دنبال کمک هستند، حتی اگر اختلال اضطراب اجتماعی مشکل اساسی باشد. معمولا، افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، در مورد مواجهه با مشکلات صحبت نمی‌کنند و اغلب درک نمی‌کنند که یک بیماری قابل‌درمان دارند.

در نتیجه، اکثر افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی معمولا تحت درمان قرار نمی گیرند مگر اینکه این اختلال در کنار یک بیماری دیگر رخ دهد. متأسفانه، رهایی از افسردگی بدون رسیدگی به اختلال اضطراب اجتماعی زمینه ای می تواند بی اثر باشد.

اگرچه بسیاری از درمان های توصیه شده برای افسردگی در درمان اجتماع گریزی نیز موثر هستند، مانند مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و رفتار درمان شناختی (CBT)، درمان همچنان باید متناسب با اختلال خاص باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

کلامی از ویکی‌روان درباره اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی

اگر هم اضطراب های اجتماعی و هم افسردگی را تجربه می کنید، مشاور روانشناس برای درمان افسردگی یا متخصص روانپزشک برای شما یک برنامه درمانی طراحی می‌کند که برای رفع علائم هر دو اختلال طراحی شده است.

اگر به دنبال تشخیص علائم اضطراب یا افسردگی نبوده اید، مهم است به مشاور روانشناس مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام افسردگی ناشی از اختلال اضطراب اجتماعی منجر به کسب نتایج بهتری می شود.

شما می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره غیرحضوری ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان صوتی و تصویری جلسه مشاوره روانشناسی برگزار نمائید:

مشاوره برای غلبه بر افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا