روانشناسی

مرگ پایان زندگی روح نیست

توضیح مسئله جدا شدن روح از بدن در هنگام مرگ و ادامه زندگی در بُعد دیگر جهان و اینکه مرگ پایان زندگی روح نیست برای فرزندان از مسائل بسیار مهم و ضروری می باشد. یکی از علل ایجاد پوچگرایی در جوامع امروزی، درونی نشدن اعتقاد به روح و دائمی بودن حیات آن می باشد.

این اعتقاد باید بسیار ریشه ای و عمیق در جان هر انسانی رخنه کند تا او را از گزند آسیب های روانی و ناامیدی حفظ کند.

مرگ پایان زندگی روح نیست

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

مسئله حساسی که درباره اعتقاد به مرگ و آموزش آن به فرزندان می باشد اینست که زمانیکه فرزندان ما با صحنه مرگ اطرافیان و مراسم خاکسپاری آنها روبرو شوند، قطعاً سؤالات بسیار عمیقی در ذهنشان شکل می گیرد.

به عنوان مثال از ما درباره این می پرسند که آنها در زیر خاک چگونه زندگی می کنند.

در نظر داشته باشیم که پاسخگویی به این سؤالات باید دقیق و حساب شده باشد؛ زیرا بنیان گذار بسیاری از تفکّرات آنها خواهد شد.

ما می توانیم با آرامش و دقّت برای آنها توضیح دهیم که مرگ تنها برای جسم و بدن معنا دارد و آن چیزی که در قبر می گذارند جز یک جسد بی جان چیزی نیست و روح انسان ها پس از جدا شدن از بدن، به آسمانها و نزد خداوند باز می گردد.

بهتر است بدانیم که هرچقدر میزان ترس افراد از واقعه مرگ بیشتر شود، آنها به صورت ناخودآگاه بیشتر به مسایل دنیوی و مادی می پردازند و معنویت را فراموش می کنند.

بسیاری از مراجعان وقتی با من درباره اعتقاداتشان گفتگو می کنند، نفرت شدیدی نسبت به معنویت دارند. وقتی این اتفاق را در درون آن ها روانکاوی می کنم، آنها متوجه می شوند که علت اصلی این گرایش ذهنی آنها ترس شدیدی است که نسبت به مرگ دارند.

این نکته همیشه برای من جالب بوده است که این ترس نادرست در اکثر موارد توسط والدین آنها ایجاد شده است.

بنابراین مرگ و بازگشت به سوی خداوند که یکی از شیرین ترین وقایع عالم خلقت است را برای فرزندانمان شیرین جلوه می دهیم تا در راستای معنویت و عبودیت آنها گامهای زیباتری برداشته باشیم.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا