مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

عوارض استرس و فشار عصبی کدامند؟

عوارض استرس و فشار روی همه یکسان نیست اما نقاط مشترک زیادی بین آنها وجود دارد. در جلسات مشاوره استرس و اضطراب در سایت ویکی روان، کاهش اثرات استرس و فشار روانی یکی از کارهایی است که مشاورین روانشناس برای مراجعین انجام می دهند. قبلا در ویکی روان درباره تاثیر استرس بر بدن انسان صحبت کردیم، اما در این مطلب قصد داریم نتیجه فشارهای روانی و استرس را بررسی کرده و به نتیجه برسیم.

عوارض استرس و فشار چیست؟

با وبلاگ مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همه ما از زمان شروع همه‌ گیری کرونا تحت استرس زیادی قرار داریم. استرس مزمن سلامت روحی و جسمی شما را مختل می‌ کند. این امر سیستم دفاعی طبیعی بدن شما را تحلیل داده و شما را خسته کرده و در معرض بیماری‌ ها از جمله کووید 19 قرار می‌دهد.

دکتر اولگا کالوف، متخصص غدد در موسسه پزشکی پراویدنس، مراقبت های اولیه سن پدرو، دیدگاه خود در مورد تأثیر استرس بر بدن، ایمنی و انعطاف پذیری کلی شما و راه هایی که می توانید به مدیریت آن کمک کنید را به اشتراک می گذارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

مبارزه یا فرار؟

طبق تعریف استرس در روانشناسی، استرس عبارت است از:

  1. حالت تنش و نگرانی ذهنی ناشی از مشکلات زندگی، کاری و غیره
  2. چیزی که باعث ایجاد احساس شدید نگرانی یا اضطراب می شود

علائم مرتبط با استرس، واکنش‌ های بدن هستند که تغییراتی را ایجاد می‌ کنند و به صورت فیزیکی احساسش می‌ کنید، مانند ضربان قلب، لرزش، احساس ترس و وحشت.

معروف‌ ترین مثال از ترشح سریع هورمون استرس، واکنش “جنگ یا گریز” نامیده می شود. این زمانی اتفاق می‌ افتد که شما از درون یا بیرون احساس خطر کنید. در این سناریو، پاسخ استرس باعث می شود بدن شما هورمون های استرس مانند هورمون کورتیزول و آدرنالین (به عنوان اپی نفرین شناخته می شود) را در خون ترشح کند.

این هورمون ها زمانی که انسان ها در غارها زندگی می کردند مفید بودند. آنهایی که بهترین واکنش جنگ یا گریز داشتند، می‌ توانستند شکارچیان را دفع کنند و برای انتقال ژن های خود زنده بمانند. هورمون‌ های زمان استرس وقتی ترشح می‌شوند، سریع تمام سلول‌ های بدن را تغذیه می‌ کنند که به نوبه خود برای افزایش هوشیاری، تمرکز و قدرت به مغز و ماهیچ ها سوخت می‌ رسانند!

این هورمونها برای رهایی از خطر، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهند. بعد از اینکه با استرس کوتاه مدت کنار آمدید، این هورمون ها به همان سرعتی که آمدند خارج می شوند و ما به حالت عادی خود باز می‌ گردیم.

اما در برخی موارد، این هورمون ها کمتر از حد لازم فروکش نمی کنند و معلق می مانند. بدن و ذهن ما آرام نمی گیرد. اینجاست که نتیجه فشارهای روانی و استرس را در جسم و روان خود احساس می کنیم.

چگونه استرس سلامت جسمی و روانی شما را تهدید می‌ کند؟

علائم استرس ناگهانی
علائم استرس ناگهانی

استرس مزمن و هورمون های استرس می توانند باعث بیماری های روحی و جسمی شوند و بر هر قسمت از بدن ما تأثیر بگذارند. استرس بیش از حد، اثرات زیادی بر بدن دارد، از جمله:

  • سردرد
  • بدن درد
  • دردهای معده و مشکلات گوارشی
  • افزایش یا کاهش اشتها از عوارض استرس و فشار عصبی هستند
  • فشار خون بالا
  • سطح قند بالا
  • بی خوابی (مشکل در خواب شبانه) یا خواب زیاد
  • افسردگی
  • اضطراب
  • ناراحتی قلبی و حمله قلبی از رایج ترین عوارض فشار روحی و استرس می باشند
  • سکته
  • سیستم ایمنی ضعیف شده (به ویژه به وضعیت حاضر مرتبط است)
  • افزایش وزن
  • پریودهای نامنظم که نتیجه تاثیر استرس بر پریود نشدن خانم ها است
  • کاهش میل جنسی (میل جنسی)

یک رویکرد جدید برای سلامتی شما

همه ما در یک قایق هستیم، همه ما با عوامل استرس‌ زای یکسان، یک بیماری همه گیر روبرو هستیم. در بسیاری از بیماران افزایش وزن، قند خون و فشار خون بسیار بیشتر دیده شده است.

در عین حال، بیماران زیادی را می بینم که سال هاست به پزشک و مشاور برای درمان اضطراب و استرس مراجعه نکرده اند و اما حالا آماده اند تا سلامت خود را تحت کنترل داشته باشند.

ما می‌دانیم که نمی‌ توانیم نیروهای خارجی را کنترل کنیم، اما می‌ توانیم واکنش خود به همه‌ گیری و سلامت خود را کنترل کنیم

بنابراین، ما به خودمان توجه می کنیم. هدف ما ایجاد تغییرات کوچک اما ملموس در سبک زندگی است. این تغییرات کوچک می تواند بهبودهای تدریجی در سلامت کلی ایجاد کند.

اکنون، ما فقط در مورد قند یا فشار خون صحبت نمی کنیم. ما در مورد خانواده، نگرانی ها و اهداف بلند مدت سلامتی صحبت خواهیم کرد. از این زمان به عنوان سکوی پرشی برای یک سبک زندگی سالم تر استفاده خواهیم کرد. تا در نهایت اثرات استرس و فشار روانی را به حداقل برسانیم!

چطور باید عوارض استرس و فشار عصبی را کم کرد؟

مشاورین درمان استرس فکر می کنند مهم است که نحوه مقابله با استرس را به اشتراک بگذاریم.

به عنوان مثال به آنها می گویم که برای یادگیری بافتنی، یادگیری آشپزی و تهیه دستور العمل های مورد علاقه مادرم بیشتر وقت دارم. من بیشتر در حال مطالعه و حتی نقاشی آبرنگ هستم. به آنها می گویم که سه بچه دارم که با توجه به قرنطینه، ممکن است هفته آینده در مدرسه باشند یا نباشند.

ما همچنین در مورد راه های مقابله با استرس صحبت می کنیم.

یوگا و مدیتیشن ابزارهای فوق العاده و مبتنی بر شواهد هستند که می توانند به مدیریت استرس و اضطراب کمک کنند. تمرین منظم به آرام کردن ذهن ما کمک می کند تا بتوانیم برای کنترل واکنش بدن خود به استرس به درون خود توجه کنیم.

به طور شگفت انگیزی، می توانیم به بدن خود بیاموزیم برخی از هورمون هایی که مسئول استرس مزمن هستند را رام کند.

اگر بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، نتیجه فشارهای روانی و استرس در زندگیتان بسیار کمتر خواهد شد.

چند نکته برای کم کردن اثرات استرس و فشار روانی

عوارض استرس و فشار عصبی کدامند؟

خوشبختانه، برای کنترل سطح استرس خود مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

ورزش های کنترل استرس بسیار مفید هستند. ورزش منظم و متوسط باعث بهبود فرآیندهای فکری و خلق و خو می شود. راهبردهای دیگر شامل خواب خوب شبانه است

انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند و خود قرنطینه برای بسیاری از افراد به یک عامل استرس‌ زا تبدیل شده است. در این صورت به دنبال حمایت عاطفی خانواده و دوستان باشید (از طریق تماس های ویدیویی از راه دور).

همچنین می توانید با رعایت یک رژیم غذایی سالم، اثرات طولانی مدت استرس مزمن را کاهش دهید که معمولاً توصیه می شود رژیم های مدیترانه ای، DASH و رژیم های گیاهی را در نظر بگیرید.

از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل بیش از حد خودداری کنیدT زیرا فشار بیشتری را به اندام های شما وارد می‌کند.

و در نهایت برای رهایی از عوارض استرس و فشار عصبی باید هر روز سوژه‌ ای برای خندیدن پیدا کنید، فیلم‌ های طنز تماشا کنید، جوک های احمقانه بگویید یا ویدیوهای احمقانه بچه حیوانات را در رسانه های اجتماعی پیدا کنید.

خنده همان اندورفین های ورزش را آزاد می کند، سطح کورتیزول شما را کاهش می دهد و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند. کمک می کند تا تاثیر فشار روانی بر شما به حداقل برسد

گاهی اوقات، شما نمی توانید استرس، اضطراب یا افسردگی خود را به تنهایی مدیریت کنید. زمانی که چنین احساسی داشتید به یک متخصص روانشناس مراجعه کرده و با او صحبت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کاهش عوارض استرس و فشار چیست؟

همه ما به نوعی از عوارض فشار روحی و استرس آگاه هستیم و اثرات آن بر زندگی فردی اجتماعی خود را احساس کرده ایم.

نتیجه فشارهای روانی و استرس در تمام ابعاد خود را نشان می دهد، مقاله تاثیر استرس بر پوست و مو را در ویکی روان مطالعه کنید تا متوجه شوید کوچک ترین بخش ها هم تحت تاثیر این اختلال هستند.

در صورت مشاهده هر یک از نشانه های استرس در خودتان، سریعا موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بزارید.

مشاور روانشناس کمک میکند تا به دلیل مضطرب بودتان پی ببرید و برای درمان آن سریعا اقدام نمائید. شما می توانید در ویکی روان از سراسر دنیا جلسات مشاوره صوتی و تصویری استرس و اضطراب برگزار نمائید:

مشاوره از بین بردن استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا