مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

اقتصاد خانواده چیست؟ آموزش اقتصاد در خانواده

آشنایی با مفاهیم اقتصاد در خانواده و اهمیت آن

اقتصاد خانواده یک سیستم کار و پرداخت است و در خانواده های امروزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است چون فرزندان هم در اقتصاد خانواده صاحب اندیشه و تفکر شده اند. در جلسه های مشاوره خانواده که به صورت آنلاین و تلفنی برگزار می شوند اقتصاد در خانواده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و آینده تمام اعضا مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به این سوال پاسخ می دهیم که اقتصاد خانواده چیست و چرا باید به آن توجه شود؟

تعریف اقتصاد خانواده چیست؟

با مطالب مربوط به خانواده ویکی روان همراه باشید.

اقتصاد خانواده به مجموعه تصمیمات و عادت هایی گفته می شود که بمنظور رشد و ترقی مالی خانواده انجام می شوند. اصول و قواعد اقتصاد در خانواده معمولا توسط والدین یا اجداد بنا می شوند و به فرزندان آموزش داده می شود که آنها را دنبال کرده و به مرور ارتقا دهند.

موضوع اقتصاد در خانواده به قدری اهمیت دارد که می تواند سنگ بنای رشد اقتصادی یک کشور را ایجاد کند. به همین دلیل علم جامعه شناسی آن را زیر بنای نظام خانواده می داند.

قبلا در مقاله خانواده چیست ویکی روان توضیح دادیم تمام اعضای بر ساختار خانواده تاثیر خواهند داشت. یک خانواده موفق زمانی شکل می گیرد که علاوه بر تعاملات سازنده بین اعضا و ایجاد محیط بالنده بتواند در موضوع اقتصاد خانوادگی هم حرف های زیادی بر گفتن داشته باشد. در این صورت نقش خانواده در جامعه پررنگ تر شده و کل جامعه در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

اقتصاد خانواده چطور شکل می گیرد؟

بهترین خانواده های اقتصادی توسط والدینی بنا می شوند که برای ایجاد آن تمام قوای خود را به کار می برند. هر کسی دیدگاهی متفاوت دارد. مهمترین چیز آن است که پولی را که قبلا برای فرزندانتان صرف کرده اید، باید بتوانید مجددا آن را با انتخابی درست به جریان بیندازد.

در واقع هدف از اقتصاد خانواده این است که از طریق بسیاری از فرصت های هدفمند کسب درآمد، صرف کردن، پس انداز و خرج کردن پول قادر باشید یک ایده مطمئن از دنیای اطراف را در خانه ایجاد کنید. در خانواده های دموکراتیک صحبت های زیادی درباره نقش پول و اهمیت اقتصاد خانوادگی می شود.

در واقع از دید روانشناسی، اقتصاد در خانواده برای بهره وری حداکثری باید به فرهنگ خانوادگی تبدیل شود تا تمام اعضا به آن پایبند باشند.

اهمیت اقتصاد خانواده چقدر است؟

مدیریت خانواده

بخش اقتصادی خانواده همیشه وابسته به کار تخصصی است که توسط اعضای انواع خانواده انجام می شود.

برای مثال یک خانواده چند نسلی توانسته است تولید کننده سرمایه و زمین توسط نسل های قدیمی تر باشد و با نیروی کاری نسل جوان آن را ارائه دهد. محصولات نه تنها برای مصارف خانگی بلکه همچنین برای فروش و تجارت در بازار تولید می شدند.

در اقتصاد خانواده تولیدات خانواده نه تنها به محصولات کشاورزی محدود بود، بلکه ساخت و تولید کالاها و خدمات را نیز انجام می دادند.

پس از انقلاب صنعتی، خانواده به عنوان یک واحد اقتصادی تغییر یافت.

خانواده از یک واحد تولیدی به واحد مصرفی تبدیل شده است. این عصر جدید صنعتی، تغییراتی را به وجود آورده است که در آن کشاورزی با افراد کمتری انجام می شود

نقش بچه ها در ایجاد اقتصاد خانواده مناسب چقدر است؟

خانواده وابسته

شیوه تقسیم قدرت در خانواده فرق کرده است. بنابراین کودکان دیگر نباید به عنوان دارایی در نظر گرفته شوند، بلکه باید توانایی ها و استعداد های آنان مورد توجه قرار گیرند.

در حقیقت جریان صنعتی شدن بیشتر به فروپاشی اقتصاد خانواده منجر شده است که در آن بازار سرمایه داری تولید را در کارخانه های بزرگ، مزارع و معادن تشویق می کرد.

بدین ترتیب کار دستمزدی شایع شد و اعضای خانواده دیگر با هم کار نمی کردند، بلکه از دستمزدهایی که بدست می آوردند تا کالاهای مصرفی را تهیه کنند، استفاده می کردند.

بچه ها با مسئولیت پذیری پیشرفت می کنند زیرا احساس مالکیت می کنند.

مالکیت، به فرزندتان حق انتخاب و احساس توانمندی می دهد. بسیاری از درس های کوچک زندگی در یک محیط دوست داشتنی و حمایتی آموخته می شوند.

بعلاوه می توانید والدینی باشید که مورد توجه فرزندتان واقع شوید. در چنین موقعیتی آیا احساس می کنید پول خود را بدست آورده اید؟

البته نباید اشتباه برداشت کنید. اقتصاد خانواده صرفا در مورد پول نیست. پول وسیله ای برای ساختن شخصیت و آموزس ارزش ها است.

ارزش هایی مانند قدردانی واقعی، تنظیم اهداف، صداقت، اعتماد به نفس، صلاحیت، شایستگی، سربلندی و غیره می باشند.

برای تداوم اقتصادی به چه میزان کنترل نیاز است؟

خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

در جلسات مشاوره آنلاین خانواده به این نتیجه رسیده اند هنگامی که تنظیم اقتصاد خانواده انجام می شود، تنها ۱۵ دقیقه در هفته جهت تداوم آن نیاز است.

اما مهم ترین بخش ایجاد اقتصاد خانواده میزان پایبندی اعضا و میزان خودگذشتگی آنها از امیال شخصی برای رسیدن به جایگاه مناسب در اقتصاد خانواده است. در واقع نفع جمعی به نفع فردی ارجعیت دارد.

فرزندتان باید چند ساله باشد تا برنامه اقتصاد خانواده را شروع کنید؟

نوجوانان

بهترین زمان برای شروع برنامه اقتصادی، وقتی است که فرزندتان در حدود ۵ ساله است. در جلسات مشاوره کودک و نوجوان ویکی روان توضیحات زیادی درباره آموزش اقتصاد به بچه ها داده می شود تا با اصول اقتصاد خانوادگی آشنا شوند.

نگه داشتن این برنامه ساده است و افزودن موارد آن بر عهده شماست تا هوش مالی بچه ها را ارتقا دهید.

دوران ابتدایی تقریبا سن کاملی است، زیرا آن ها با مسئولیت پذیری ذوق زده می شوند و توانایی انجام کارها را دارند.

قبل از آن که به سن ۵ سالگی برسند، می توانید کارهای ساده ای مانند، بریدن تخته های نازک برای انجام وظایف به آن ها محول کنید. قبلا در ویکی روان درباره استرس مالی توضیحات کاملی داده شده است. والدین پیش از آنکه بچه ها با نگرانی های مربوط به اقتصاد خانواده آشنا شوند باید اصول موفقیت مالی را به آنها آموزش دهند.

یادگیری راه های پس انداز کردن پول، شیوه خرج کردن پول به نحوه که باعث ایجاد عادت های مثبت در آنها شود بسیار عالی است.

چگونه می توان برنامه اقتصادی را به فرزندانمان آموزش دهیم؟

یک خانواده خوشبخت

مشورت خانوادگی بهترین موقعیت برای معرفی برنامه اقتصاد خانواده است. با توجه به رفتارها و این که چقدر هیجان زده شده اید، خود می تواند بخشی از ارائه برنامه منظم تان باشد.

با این حال کمک گرفتن از مشاور خانواده آنلاین یا تلفنی کمک می کند با اصول اقتصاد خانواده آشنا شوید و همراه یک مشاور مالی خبره کمک می کند به عنوان والد اصول اقتصاد در خانواده را یادبگیرید و به فرزندان خود منتقل کنید.

آیا برنامه اقتصادی برای فرزندانتان انتخابی است؟

نشانه های خانواده خوشبخت از نگاه دختر و پسرها

بله باید ذکر کنیم که همیشه انتخابی است. ما با بچه هایی مواجه بوده ایم که برای کار در زندگی با استرس مواجه بوده اند.

ممکن است احساس خستگی و ناسازگاری نشان دهد که امری کاملا طبیعی است، ولی یک سیستم تقویت کننده است.

ما از فرزندانمان می خواهیم که همیشه تکالیف خود را انجام دهند و تمرین پیانو را ادامه دهند زیرا این گونه فعالیت ها انتخابی نیستند.

این روشی مناسب برای مدیریت خانواده و اعضای آن است. یادتان باشد موضوع استرس در خانواده به قدری اهمیت دارد که حتما راهی برای تعامل بهتر با اعضای خانواده جهت آموزش اقتصاد خانواده پیدا می کنید.

چه کارهایی برای آموزش اقتصاد خانواده به فرزندان نظر می گیرید؟

این تکنیک ها را برای حداقل 3 ماه انجام دهید تا انگیزه و علاقه در بچه ها ایجاد شود.

  • صبح: تخت خود را مرتب کنید و برای مدرسه آماده شوید. پس از صرف صبحانه میز غذا را مرتب کنید و سپس زمانی را برای مطالعه کتاب اختصاص دهید.
  • بعد از ظهر: آماده شدن برای روز بعد، تمرین موسیقی یا ورزش، انجام تکالیف
  • عصر: در مورد نحوه کار پول، سیستم گردش مالی و اهمیت ایجاد پول مولد با مثال های متنوع صحبت کنید.
  • در مورد ایده های پول ساز و اهمیت خلاقیت در زندگی همیشه صحبت کنید.
  • مفاهیم اقتصاد در خانواده را مورد بررسی قرار دهید.
  • تکنیک هایی که مشاور مالی خانواده بازگو کرده است را مرور کنید.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای ایجاد پایه های اقتصاد در خانواده

نباید بار تمام تصمیمات به دوش والدین باشد. فرزندان خود را عادت دهید تا قوه تصمیم گیری خود را فعال کنند. آموزش اقتصاد در خانواده کار یک شبه نیست، برای آن برنامه داشته باشید و آن را یک سرمایه گذاری بزرگ برای آینده بچه های خود بدانید.

اگر نیاز به مشاور با روانشناس خانواده دارید ویکی روان امکان برگزاری جلسات غیرحضوری از سراسر ایران و جهان را فراهم کرده است.

برای آگاهی بیشتر از اهمیت این موضوع می توانید با مشاورین روانشناس در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان در ارتباط باشید

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا