طلاق

طلاق در دوران عقد چیست؟ (دلایل و اثرات)

طلاق در دوران عقد اتفاق نادری نیست، افراد زیادی به دلیل عدم تفاهم یا هر دلیل دیگه ای تصمیم به طلاق توافقی در دوران عقد می گیرند. اتفاقا یکی از موضوعات همیشگی در بخش مشاوره آنلاین طلاق در سایت ویکی روان به طلاق در دوران عقد بر می گردد که در ادامه بیشتر به چرایی آن و اتفاقا اثرات طلاق در دوران عقد خواهیم پرداخت.

پیش از شروع پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف طلاق چیست را حتما در سایت ویکی روان مطالعه نمائید.

طلاق در دوران عقد چیست؟

طلاق-توافقی-در-دوران-عقد-چیست

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در این سال‌ ها با افزایش شوک آور آمار طلاق رو به رو شدیم. در غالب اوقات طلاق های دوران عقد به این دلیل روی می ‌‌دهند که انتخاب افراد اشتباه بوده است؛ آنقدر اشتباه که لازم شده است همسران در مدت کوتاهی از هم جدا شوند.

مشکلاتی مانند:

  • مسکن
  • عدم اشتغال مرد
  •  عدم توانایی خانواده در تهیه جهیزیه
  • و بسیاری مسائل دیگر

از اصلی‌ ترین دلایل طلاق در این دوران است.

طلاق در دوران عقد به جدایی گفته می شود که بین زن و شوهری اتفاق می افتد که هنوز زندگی زناشویی خود را به صورت رسمی شروع نکرده اند.

در واقع مراسم عروسی گرفته نشده و آنها به صورت جدا از هم زندگی می کنند. به همین خاطر شاید طلاق در دوران عقد برای عده ای عجیب به نظر می رسد چون گمان می کنند اختلافات تنها زمانی شروع می شود که دو طرف زندگی زیر یک سقف را شروع کرده باشند، اما در عمل اینطور نیست!

حتما در ویکی روان بخوانید: همه چیز درباره روابط جنسی در دوران عقد 

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

بررسی روانشناسی طلاق های دوران عقد – داستان واقعی!

«اگه دقیقا از حال این روزام بخوام بگم، بیشتر بین حس تنفر و عشق درگیرم. یه روز مهدی رو می‌‌ بخشم چون حس دوست داشتن و دل تنگیش می‌اد سراغم یه روزم که یاد خاطرات تلخ می افتم ازش متنفر می ‌‎شم و بدم می آد ولی چیزی که بیشتر از همه داره تو این روزا اذیتم می ‌‌کنه کمبود اعتماد بنفس هست.

اون روزا که مهدی سر هر چیزی ازم ایراد گرفت و تحقیرم کرد باعث شده الان تصمیم گیری برام خیلی سخت بشه. به روی خودم نمیارم ولی خودمو تو هر چیزی از یک آدم معمولی هم کمتر می ‌‌بینم.

وقتی می ‌‌خوام یه چیز بخرم به خودم می ‌گم اگه الان مهدی اینجا بود بخاطر این خریدم مسخره‌ ام می‌ کرد یا وقتی می‌ خوام جایی حرف بزنم حس می ‌کنم خیلی چرت و پرت حرف می ‌زنم فقط بقیه از روی ناچاری دارن حرفمو گوش می‌ دن.

حس می ‌کنم کلا برخوردم، حرفام، قیافم یه مشکلی داره که تاحالا کسی روش نشده چیزی بهم بگه. تازه بعضی روزا دچار عذاب وجدان شدید می‌ شم از اینکه چرا یه سری رازهای زندگی شخصی خودمو برا دیگران گفتم و همش این حسو دارم که من توی زندگیم همیشه دچار شکست خواهم شد.

حتما بخوانید

با خودم روزا فکر می کنم که من چقد خلقیاتم بد بوده که یه پسر بیشتر از یک ماه نتونسته منو تحمل کنه و من واقعا چقدر همه جوره بد و غیر قابل تحمل هستم که اون حتی نتونسته منو دوستم داشته باشه.»

تفاوت طلاق در دوران عقد و بعد از دواج چیست؟

طلاق در دوران عقد چیست؟

در تفاوت طلاق دوران عقد و پس از ازدواج گفته ‌اند که:

طلاق های دوران عقد به دلیل نداشتن فرزند و مدت زمان کوتاه ‌تر زندگی دو طرف آسیب‌ های کمتری به دنبال دارد اما تفاوت طلاق های دوران عقد بیشتر در فرایند روانی است که این افراد طی می‌‌ کنند و نحوه مواجه شدن نزدیکان با این مسئله و مسائل مالی که مطرح می‌‌ شود.

دلیل طلاق در دوران عقد چیست؟

همانطور که بارها در ویکی روان در مقاله طلاق چه زمانی اتفاق می افتد اشاره کردیم، دلایل زیادی برای جدایی زن و مرد محرم از هم وجود دارد که در مورد طلاق در زمان عقد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- چند برابر شدن هزینه‌ های تشکیل زندگی

 وقتی خانواده ‌ها می ‌‌بینند حتی برای تدارک مراسم ازدواج با مشکلات مالی فراوانی روبه رو هستند ترجیح می‌‌ دهند که از همان آغاز عطای زندگی مشترک را به لقایش ببخشند و خود را درگیر مسائل مالی بیشتر نکنند.

۲- همسرانی که بعد از عقد متوجه می‌شوند مثل آرزوهای‌ شان نیست

آنها به تفاوت شخصیتش بعد از عقد و عیب‌ هایی که چه بسا از قبل نمی ‌‌دانستند پی می‌‌ برند و مشکلات جدید یکی پس از دیگری از راه می رسد!

۳- عقدهای طولانی از مهم ترین دلایل طلاق های دوران عقد

نیز از جمله دلایل دیگری هست که معمولا به دلیل بالا رفتن هزینه‌ های خرید جهزیه و تدارک مراسم ازدواج اتفاق می‌‌افتد و به ازدواج ختم نمی ‌‌شود.

در ویکی روان بخوانید: آسیب های طلاق کدام است؟

۴- ازدواج ‌های زودهنگام

 والدین نباید به دلیل ایجاد نشدن روابط قبل از ازدواج بدون شناخت کافی و در کم‌ترین مدت زمان آشنایی، به جوانان اجازه دهند تن به ازدواج دهند و حتی فرصت گفتگو و شناخت را از هم در جلسات پیش از ازدواج از فرزندان خود بگیرند.

در این موارد جلسات مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج بسیار مفید و کاربردی هستند و می توانند تکلیف دو طرف را روشن کنند.

۵- تصمیم‌ های ناگهانی

این یک واقعیت است که:

داشتن برخی از معیارها در طرف مقابل معمولا از نظر دختران باعث می ‌‌شود بدون شناخت و تحقیق لازم تن به ازدواج بدهند

بعضی مواقع آنها شناختی از انواع گوناگون ازدواج ندارند و توقعات آسیب رسانی از هم دارند که موجب مشکلات عدیده می شود!

در ویکی روان بخوانید: کی به مشاور طلاق مراجعه کنیم؟

قبل از طلاق های دوران عقد باید به چه چیزهایی فکر کنیم و چکار کنیم؟

دلیل طلاق چیست؟

اثرات طلاق در دوران عقد می تواند بیشتر از چیزی باشد که فکرش را می کنید، البته بر اساس تجربیات در جلسات مشاوره پیش از طلاق، در بسیاری موارد جدایی بهترین تصمیم است، اما باید خوب را خودتان فکر کنید و در صورت نیاز از جلسات مشاوره زوج درمانی آنلاین استفاده کنید تا در کنار یک متخصص بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

۱- کار درستی انجام می دهید؟

 به تردیدهای خود پاسخ دهید تمام افکار خود را روی کاغذ بیاورید. تمام نارضایتی ‌ها خواسته ‌ها و ناراحتی‌ های ‌تان را بنویسید حرف‌ هایی که نتوانسته ‌اید بزنید.

نوشتن نوعی خارج شدن از محدوده شخصی است و فکر کردن به راه حل ‌های مختلف.

۲- سنجش هزینه تصمیم مهمی ‌‌که گرفته ‌اید

 آیا طلاق آخرین راه حل است؟ این که می ‌‌شود از دیدگاه فرد سوم شخصی مثلا یک مشاور روانشناس به قضیه نگاه کرد تا بتواند راه حل‌ های گوناگون را ببیند و به تردیدهای شما پاسخ دهد.

اگر نمی دانید مشاوره طلاق چیست اینجا کلیک کنید.

۳- با خودتان رو راست باشید

 لازم است قبل از هر چیز به این سوالات و تصمیم به این مهمی ‌‌که گرفته ‌اید صادقانه جواب دهید:

  • چرا در این موقعیت قرار گرفته ‌اید؟
  • چه کارهایی وخامت اوضاع را بیشتر کرد؟
  •  سهم هر کدام از شما در اختلافات چقدر است؟
  •  دخالت اطرافیان و ویژگی‌های شخصیتی چقدر نقش داشت؟

پاسخ به این سوالات می توانند مسائل زیادی را برای شما حل کنند.

۴- از دیگران راهنمایی بگیرید

 خیلی‌ ها هستند که در این دوران نیز مشکلاتی مشابه به شما داشته ‌اند و به مرور زمان مشکلات‌شان حل شده است از آنها بپرسید. پس همیشه به طلاق در دوران عقد فکر نکنید.

البته بهترین کار این است که از مشاور روانشناس طلاق کمک بگیرید و کار را اصولی پیش ببرید، شاید تجربیات دیگران شما را از مسیر خارج نماید.

۵- تصمیم گیرنده نهایی شما هستید

 لجبازی کاری از پیش نمی‌‌ برد. گاهی لازم است به تصمیم اشتباهی که گرفته‌ ایم اعتراف کنیم.

۶- سرانجام تصمیم خود را ببینید

 تا مدت ‌ها حرف جدایی شما بین دیگران زده می‌‌ شود. به این مسائل فکر نکنید و به ساختن آینده‌ تان فکر کنید و وقت و انرژی خود را با این حرف ‌ها هدر ندهید.

در مقابل سوال ‌ها و جواب‌ های دیگران خیلی سربسته و محترمانه بگویید که این ازدواج سرانجامی ‌‌نداشته است و تصمیم گرفته ‌اید به دلایلی که برای خودتان روشن است جلوی ضرر را از همین ‌جا بگیرید.

حتما بخوانید

مهم ترین اثرات طلاق در دوران عقد چیست؟

مشاوره-قبل-از-طلاق-در-ویکی-وران

هدف ترساندن شما نیست، بلکه باید بدانید اثرات طلاق در دوران عقد چه چیزهایی می تواند باشد. موارد زیر تماما بر اساس یافته ها در جلسات مشاوره بعد از طلاق گردآوری شده است.

۱- ترس بعد از جدایی

ازدواج نکردن دوباره به این دلیل که خصوصیات منفی قبلی دوباره اتفاق بیفتند و فرد دوباره دچار شکست شود.

۲- افسردگی بعد از ناکامی‌‌ در عشق

 طبیعی است وقتی بعد از هزار امید و آرزو با کسی ازدواج کنید و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن ناکام شوید این احساس بسیار طبیعی است و باعث می ‌‌شود که فرد به رابطه جدیدی فکر نکند. در این مورد رفتن پیش مشاور روانشناس خوب برای ترمیم احساسات ناخوشایند و شروع دوباره توصیه می‌‌ شود.

۳- دچار شدن به وسواس ‌های احتمالی

 این که معمولا یکی از طرفین احساس می ‌‌کند به دلیل بی‌ کفایتی و یا نقصی که خود از وجود آن خبر ندارد همسرش او را طلاق داده.

در این مورد بهتر است تنها سهم خود را در مسئله نبینید و به همه ابعادی که منجر شده است تن به این تصمیم بدهید فکر کنید.

۴- احساس گناه شدید از بابت انتخاب اشتباه

در نتیجه این مورد افراد تصمیم می ‌‌گیرند که برای تسکین دادن خود این موضوع را تا مدتی نامعلوم از دیگران پنهان کنند. یکی از روش ‌های اشتباه دور شدن از دیگران برای نشنیدن این حرف‌ هاست.

دور شدن از همه می ‌‌تواند شما را از فوایدی که در زمان داشتن رابطه با بقیه می ‌‌توانید کسب کنید محروم کند.

۵- خود را مقصر دانستن از اثرات طلاق های دوران عقد است

سرزنش و قضاوت دیگران از اشتباه ‌های شایع در این دوران است و بیشتر به این دلیل است که دیگران فکر می‌‌ کنند این اتفاق بسیار زود روی داده است و دو طرف نخواسته ‌اند تلاش کافی برای حفظ زندگی‌ شان کنند.

وارد شدن در وادی توضیح دادن به قوم و خویش درباره تصمیم خود باعث احساس سرخوردگی ناامیدی و شکست می‌‌ شود

این نگرش را در خود به وجود بیاورید که مسئول اصلاح و تصور برداشت ‌های دیگران نیستید.

۶- در دسترس نبودن از دیگر اثرات طلاق در دوران عقد است

 دور شدن از اطرافیان برای نشنیدن حرف ‌ها روش درستی نیست و باعث احساس تنهایی می ‌‌شود.

در مقابل وسوسه قطع ارتباط با دیگران مقاومت کنید و سعی کنید با افرادی که کمتر اهل سرکوفت زدن هستند رابطه برقرار کنید.

۷- زندگی را سیاه دیدن

انتخاب یک فرد اشتباه و پی بردن به این مسئله تا آنجا که فرد را راضی به تصمیم مهمی‌‌ چون طلاق می‌ کند هزینه بسیار سنگین روانی را بر فرد وارد می ‌‌کند و زندگی فرد را دچار مشکل می ‌‌کند.

اما این داستان پایان همه چیز زندگی شما نیست و شروع دوباره بعد از دوره ‌ای ناراحتی و فعالیت در زمینه ‌هایی از زندگی که قبلا برای شما خوشایند بوده دریچه تازه ‌ای را به روی شما می ‌‌گشاید.

بعد از طلاق های دوران عقد بدانید که شانس ازدواج مجدد زیاد است و سعی کنید به جنبه‌ های دیگر زندگی خود نیز فکر کنید و همه چیز را سیاه و وحشتناک نبینید.

مسایل اخلاقی و آشنایی نامناسب زوجین با یکدیگر، باعث بوجود آمدن اختلاف و طلاق می شود، که می شود این مورد را به راحتی مدیریت و از آن جلوگیری کرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما 

شما دست عزیز، می توانید با مراجعه کردن به بخش مشاوره اینترنتی سایت ویکی روان و استفاده از خدمات مشاور طلاق آنلاین، تا حد زیادی جلوی این اتفاق ناگوار را بگیرید و زندگی رویایی خود را با همسرتان بسازید.

برای استفاده از خدمات مشاوره ازدواج روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره زوج درمانی غیر حضوری

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا