اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟ (چقدر طول میکشد)

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یک پدیده بسیار رایج بین افرادی است که اعتیاد به هر نوع مواد مخدری را ترک می کنند. یکی از وظایف مشاور روانشناس ترک اعتیاد این است که برای افسردگی بعد از ترک اعتیاد راهکارهای اختصاصی ارائه دهد تا فرد معتاد از این وضعیت خارج شود. دقیق مشخص نیست افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد به همین خاطر باید شرایط افراد به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه این مطلب سایت مشاوره ویکی روان، به پدیده افسرده شدن افراد معتاد بعد از ترک می پردازیم.

منظور از افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟

با بخش مقاله های روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

بیمارانی که از داروهای قانونی و غیرقانونی سم زدایی استفاده می کنند، ممکن است به عنوان بخشی از علائم ترک یا علائم شدید خوددرمانی با دارو، علائم بیماری افسردگی را تجربه کنند. در طول ترک مواد مخدر ممکن است افسردگی بدتر شود، اما درمان افسردگی در طول سم زدایی و بعد از آن امکان پذیر است.

به همین دلیل بسیاری از مشاورین ترک اعتیاد نگران مدت زمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد هستند، چون در مواردی می تواند باعث بدتر شدن حال بیمار شود و او را به سمت مصرف دوباره مواد مخدر یا الکل سوق دهد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

چرا افراد در طول دوره سم زدایی افسرده می شوند؟

معنی اعتیاد چیست؟

در طول دوره سم زدایی از مواد مخدر و الکل، بیماران تلاش می‌ کنند تا بدون دارو و یا الکل اعمال، رفتارها و کار خود را کنترل کرده و خود را با این شرایط وفق دهند. این شرایط شامل کاهش یا توقف کامل استفاده از ماده اعتیاد آور است.

با این حال، انجام این کار می‌ تواند بسیاری از سیستم‌ های بدن را در وضعیت‌ های پریشانی قرار دهد. چون همانطور که در مقاله تعریف افسردگی در ویکی روان گفتیم، افسردگی نه تنها بر روان، بلکه بر جسم ما هم تاثیر مستقیم دارد و آن را تضعیف می کند. تاثیر افسردگی بر جسم انسان بسیار زیاد است و اگر درمان نشود هر روز شدت بیشتری می گیرد.

برای مثال، کسانی که مواد مخدر مصرف می‌ کنند ممکن است بدون این مواد احساس شادی نداشته باشند و ذهن و بدنشان به آن وابسته شده است و باعث می‌شود در طول دوره سم‌ زدایی احساس افسردگی کنند.

افسردگی یکی از علائم سندرم پس از ترک است و ترک مواد مخدر می تواند افسردگی موجود را بدتر کند. به همین خاطر افراد نگرانند که افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟

داروی ضد افسردگی بعد از ترک اعتیاد

سایر بیمارانی که از الکل یا قرص های تجویزی مانند قرص زاناکس یا داروهای ضدافسردگی سم زدایی استفاده می‌ کنند، ممکن است در طول دوره ترک مواد مخدر نیز احساس افسردگی کنند! چون استفاده از قرص ضد افسردگی برای ترک اعتیاد الزاما به معنای عدم درگیری با افسردگی و احساسات مشابه نیست.

در بسیاری از موارد، افراد معتاد در حین دوره سم زدایی، عکس اثر دارویی خود را تجربه می کنند. بنابراین، اگر بیمار داروهایی برای درمان افسردگی یا اضطراب مصرف می کند، خلق و خوی او ممکن است برعکس حالت او در حین سم زدایی باشد

در زمان اعتیاد، معمولا انتقال‌ دهنده‌ های عصبی در مغز اساساً یاد می‌ گیرند به مواد مخدری که فرد مصرف می‌ کند وابسته باشند و زمانی که این داروها حذف شوند، انتقال‌ دهنده‌ های عصبی ممکن است ندانند که چگونه به درستی رفتار کنند.

این شرایط می تواند باعث بدتر شدن علائم افسردگی در فرد معتاد در حین دوره سم زدایی شود

با توجه به تمام موارد فوق نمی توان مدت زمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد را پیش بینی کرد، چون شرایط فرد معتاد تاثیر زیادی بر شدت این بیماری دارد.

نحوه درمان افسردگی در حین دوره ترک اعتیاد و سم زدایی دارویی

در مراکز ترک اعتیاد، سم زدایی دارویی تحت نظارت پزشک انجام می‌ شود تا به فرآیند سم زدایی بیماران کمک شود. در بهترین حالت باید یک مشاور ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری در کنار فرد معتاد باشد تا شرایط را بهبود ببخشد. (چون علاوه بر سم زدایی، ترک اعتیاد یک روند روانی است)

سم زدایی تحت نظارت پزشک شامل درمان و حمایت از بیمارانی است که علائم افسردگی و سایر علائم ترک کردن اعتیاد را تجربه می کنند. علائم افسردگی و سایر چالش ها را می توان در یک فرآیند سم زدایی ایمن و راحت درمان کرد. اما به شرطی که از مشاور درمان افسردگی کمک بگیرید تا این روند را سریع و ایمن طی کند.

شما مجبور نیستید افسردگی سم زدایی دارویی را به تنهایی تجربه کنید. مراکز درمانی می توانند به شما کمک کنند تا با مدیریت تغییرات خلقی، افسردگی یا سایر علائم ترک، به طور ایمن سم زدایی کنید.

پیشنهاد ویکی روان درباره افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟

اگر در مرحله ترک اعتیاد (یا بعد از آن) هستید و حالات افسردگی، تشویش و بی انگیزگی را در خود احساس می کنید، بهترین کار کمک گرفتن از دکتر روانشناس ترک اعتیاد است تا این مرحله از زندگی را ایمن و با سلامت کامل طی کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره غیرحضوری ترک اعتیاد در ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاور خوب برای ترک اعتیاد

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

سوالات متداول شما

قرص ضد افسردگی برای ترک اعتیاد مفید است؟

همانطور که از اسمش پیداست، قرص ضد افسردگی برای ترک اعتیاد استفاده نمیشود اما به هر حال تاثیر نه چندان کمی بر بهبود وضعیت روانی فرد معتاد دارد.

مدت زمان بهبود افسردگی بعد اعتیاد چقدر است؟

اینکه افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد به شدت بیماری افسردگی، شدت اعتیاد، خواست و اراده فرد معتاد و کمک های مشاور روانشناس بستی مستقیم دارد.

بهترین کار برای افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟

بهترین کار برای درمان افسردگی فرد معتاد، کمک گرفتن از مشاور روانشناس متخصص در درمان افسردگی است. مشاور شرایط را به شکل اختصاصی بررسی میکند و در روند درمان در کنار فرد میماند

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا