روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

دکتر بازی بچه ها چیست؟ (بهترین رفتار از والدین)

دکتر بازی کردن بچه ها برای خیلی از والدین تبدیل به کابوس یا چیزی مثل علامت سوال شده است! دکتر بازی کودکان چیزی است که در جلسات مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان درباره آن زیاد صحبت می شود. در ادامه این مطلب به قلم عطیه رضایی مشاور روانشناس سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به طور کامل درباره آمپول بازی بچه ها صحبت می کنیم تا سوالات ذهنی والدین برطرف شود.

دکتر بازی بچه ها چیست؟

با مقاله های عمومی روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

حتماً تا به حال پیش آمده که فرزند خود را در حال خاله بازی یا مامان بازی با کودکان دیگر دیده‌ باشید، اما گاهی این خاله بازی تبدیل به دکتر بازی کودکان می‌ شود!

یعنی یکی از بچه‌ ها که علاقمند به نازکردن و دیده شدن است، در بین بازی، بیمار شده و کودک دیگر که همبازی اوست، نقش دکتر را بر عهده گرفته و تنها نسخه‌ ای که برای بیمار خود می‌ پیچد، آمپول زدن است و هر دو نیز از این بازی لذت می‌ برند.

با این حال هر دو کودک می‌ دانند که کاری که در حال انجام دادن آن هستند، اشتباه و نادرست است و برای همین نباید چیزی به والدین گفت. خیلی از والدین با دیدن این صحنه‌ ها برآشفته شده و رفتار نادرست نشان می‌ دهند.

اما آمپول بازی بچه ها نشانه چیست و چرا بچه ها با علم به اشتباه بودن آن، انجامش می دهند؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

دکتر بازی در بچه‌ ها نوعی کنجکاوی جنسی است 

دکتر بازی بچه ها
دکتر بازی بچه ها

وقتی بچه‌ ها بزرگ می‌ شوند، نسبت به اعضای خصوصی بدن خود و جنس مخالف به طور طبیعی کنجکاو می‌ شوند و در بازی‌ های عادی خود، از فرصت استفاده می‌ کنند و از نظر جسمی ‌به بچه‌ های جنس موافق یا مخالف خود نزدیک می‌ شوند تا شکل بدن آنها را کشف کنند.

بچه‌ ها‌ از سر کنجکاوی بازی‌ های جنسی می‌ کنند و این امر طبیعی است. نمونه‌‌ ای از این کنجکاوی جنسی دکتر بازی است.

سن دکتر بازی بچه ها کی است؟

بچه‌ ها‌ی سن پیش دبستانی عاشق دکتر بازی یا آمپول بازی هستند و گاهی حین دکتر بازی می‌ خواهند همدیگر را معاینه کنند و یا به هم آمپول بزنند!

در این گیرودار گاهی اعضای بدن همدیگر را می‌ بینند، این جور رفتارها با قصد و غرض جنسی صورت نمی‌ گیرد و در دسته رفتارهای جنسی خطراک در بچه ها به حساب نمی آید.

کنجکاوی جنسی کودک از چهار پنج سالگی شروع می‌ شود و یکی از مراحل طبیعی تکامل جنسی اوست که اگر بدرستی پاسخ نگیرد، کنجکاوی جنسی او بیشتر می‌ شود. در واقع باید بر بستر تربیت جنسی بچه ها انجام بگیرد نه اینکه با کنجکاوی های آنها ادامه یابد

گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌ افتد، اما تمایلات جنسی و سوالات پیرامون آن تنها مختص به دوره بلوغ نیست بلکه مدت‌ ها پیش از آن به صورت احساسی ویژه در کودک پدید آمده و بسیاری از عادت‌ های نامناسب کودکان از جمله دکتر بازی که از نگاه پدر و مادر مخفی می‌ ماند، در این دوره شکل می‌ گیرد.

اگر کودک‌ مان را در حین دکتر بازی دیدیم چکار کنیم؟

این سوالات را زیاد در بخش مشاوره روانشناسی کودکان در ویکی روان دریافت می کنیم که:

  • اگر بچه ها را در حال دکتربازی دیدیم چکار کنیم؟
  • چطور فرزندم را تنبیه کنم تا دیگر دکتربازی نکند؟
  • چه نوع واکنشی نسبت به آمپول بازی فرزند دخترم داشته باشم؟

این سوالات نشان از میزان استرس و نگرانی والدین است، اما دنیای بچه ها با دنیای ما فرق دارد. در واقع دکتر بازی بزرگان با دکتر بازی کودکان کاملا متفاوت است! دقیقا مانند عشق در دوران کودکی که با عشق بزرگسالان اشتباه رفته می شود!

۱- عصبانی نمی‌ شویم و با فرزندمان دعوا نمی‌ کنیم

متاسفانه بسیاری از والدین نسبت به این جور رفتارها واکنش بسیار شدیدی نشان می‌ دهند.

یادتان باشد در این جور مواقع دعوا و سرزنش بسیار شدید اصلا راه حل مناسبی نیست

کودکان در این سن در دوره خاموشی جنسی بسر می‌ برند و رفتار و بازی‌ های‌ شان با نگاه جنسی آنگونه که تصور بزرگسالان است نبوده بلکه بدلیل آشنا شدن کودک با بدن، شناخت تفاوت‌ های جنسیتی و کنجکاوی است.

۲-ناراحتی خود را نشان می‌ دهیم و سکوت نمی‌ کنیم

گروهی از والدین ممکن است بدلیل شرم از ورود به این مقوله، عدم اطلاع از روش‌ های آموزش و تربیت جنسی، یادگیری‌ ها و اطلاعات قبلی در زمینه تابو بودن و عدم صحبت درباره مسائل جنسی عکس‌ العملی نشان ندهند.

آنها دکتر بازی یا آمپول بازی بچه ها را در ردیف تجاوز جنسی قلمداد می کنند و آنقدر این موضوع رایشان سنگین است که تصمیم می گیرند سکوت کنند.

سکوت کردن در مواجه با دکتر بازی بچه ها واکنش مناسبی نیست. چون باعث می‌ شود کودکان نسبت به رفتار نامناسب خود آگاهی پیدا نکنند و به آن ادامه دهند.

۳- خود والدین به موقع مداخله کنند، اما بدون عصبانیت

در صورت دیدن دکتربازی در بچه‌ ها‌، فورا نزد بچه‌ ها‌ رفته و از آنها می‌ خواهیم که مثلا آمپول را به دست‌ شان بزنند و یا دندان‌ های همدیگر را معاینه کنند. خلاصه به نحوی سعی می‌ کنیم موضوع بازی بچه‌ ها‌ را عوض کنیم و ماجرا را خاتمه دهیم.

۴- در فرصت مناسب با فرزندمان صحبت می‌ کنیم

درمان عدم تمرکز کودکان

آمپول بازی بچه ها را تابو فرض نکنید و سر فرصت مناسب با فرزندتان صحبت کنید و محدوده بازی با کودکان دیگر را برایش مشخص کنید و به او بگویید که می‌ دانید او نقش دکتر و یا بیمار را بازی می‌ کرده و فقط بازی بوده، اما او دیگر بزرگ شده و نباید عضو خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار دهد.

به او توضیح دهید که عضو خصوصی هر کس، مخصوص خود اوست و دیگر این کار را تکرار نکند و اگر کسی، دفعه دیگر این کار را با او کرد، شما از دست او ناراحت نمی‌ شوید، فقط سریعا به شما خبر دهد و هر نوع رفتار نامناسب و ناراحت کننده‌ ای را بدون ترس و نگرانی به شما بگوید.

این بهترین راه در مواجه با آمپول بازی کودک یا زمانی که آلتش را به دیگری نشان می دهد می باشد.

۵- سعی نمی‌ کنیم همیشه مراقب فرزندمان باشیم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد

بسیاری از والدین بعد از دیدن آمپول بازی بچه ها، از سوی کودک خود روش تربیتی نظارت سختگیرانه را انتخاب می‌ کنند و گمان می‌ کنند از طریق نظارت مستمر می‌ توانند رفتارها و شرایط فرزندشان را کنترل کنند و به جای روش آموزش تربیت جنسی روش کنترل را انتخاب می‌ کنند.

در صورتی که سختگیری بیشتر والدین در این مورد و عدم آموزش مناسب باعث می‌ شود کنجکاوی کودکان در زمینه مسائل جنسی بدون جواب باقی بماند.

راهکارهایی در زمینه تربیت جنسی کودک برای جلوگیری از آمپول بازی کردن

اول از همه اینکه نباید این پدیده را نادیده بگیرید، حتما باید واکنش نشان دهید تا فرزندتان بداند چه کاری صحیح و چه اشتباه است.

نادیده گرفتن این قبیل رفتارها در آینده می تواند زمینه ساز آزار جنسی کودکان شود و زندگی آنها را به کل تباه کند!

آموزش مسائل جنسی به کودکان و پاسخ به پرسش‌ های آنان، مطلبی است که اکثر پدر و مادرها حتی دوست ندارند راجع به آن فکر کنند و همیشه از پاسخ دادن به آنها طفره می‌ روند اما باید بدانید این مسئله نیز نیاز به آموزش دارد.

نکات زیر می‌ تواند در پاسخ به بعضی از مسائل در زمینه مسائل جنسی کودکان کمک کننده باشد:

– به فراخور سن و سال و بلوغ جسمی‌ و فکری فرزندتان، با او در زمینه مسائل جنسی صحبت کنید و آموزش‌ های اساسی و اولیه مانند نظافت، خصوصی بودن عضو بدن خود و… را به او بدهید، خلاصه این که تربیت جنسی او را نادیده نگیرید.

 -برای بچه‌ ها‌ در خانه حد و مرز تعیین کنید. مثلا بگویید بدن شما خصوصی است و نباید در خانه کس دیگری لباست را در بیاورد.

-اگر دیدید که فرزندتان باز هم به کنجکاوی‌ های جنسی خود ادامه می‌ دهد، شاید نشانه این باشد که کنجکاوی‌ شان هنوز ارضا نشده است. بنشینید و اطلاعات اساسی را با فرزند خود مرور کنید. مثلا با او درباره‌ شکل بدن صحبت کنید و یکی یکی اعضای مختلف بدن را نام ببرید.

– یکی از راه های جلوگیری از دکتربازی کردن کودکان این است که به طور نامحسوس مراقب خلوت‌ های کودکان باشید. خیلی خوب است که مکان خلوت آنها (مثلاً اتاق مستقل‌ شان) به گونه‌ ای باشد که از چشم والدین دور نماند و والدین گهگاهی به عناوین مختلف که رنگ مداخله به خود نگیرد، سرکشی‌ هایی داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنیت برای انجام اعمالی مثل دکتر بازی نکنند.

– به فرزند خود آموزش دهید که بدن او خصوصی است و دیگران حق دست ورزی با برخی از اعضا او را ندارد (بهتر است برای بیان این نکته از شیوه‌ های غیر مستقیم استفاده کنید).

– کودک را متوجه تفاوت‌ های بدن خود در مقایسه با جنس دیگر کنیم. وقتی کودک از والدین خود این تفاوت را می‌ پرسد، فرصت مناسبی است که هویت جنسی‌ اش را به او بشناسانیم. از فرزندتان بخواهید که به تفاوت‌ های ظاهری پدر و مادر یا خواهر و برادرش توجه کند، سپس به او بگویید این تفاوت‌ ها در همه قسمت‌ های بدن ما وجود دارد. اگر شناسایی این تفاوت‌ ها را به خود کودک محول کنیم، کودکان به بهانه‌ های مختلف مکان‌ هایی تنها و خلوت را پیدا می‌ کند و به بررسی بدن یکدیگر می‌ پردازند. 

به سوال جنسی کودک جواب ساده بدهیم. سن مناسب برای آگاه‌ کردن کودک از مسائل جنسی زمانی است که او سوال جنسی می‌ کند و شروع آن در کودکان متفاوت است. ما نباید به کودک‌ مان دروغ بگوییم یا سوال او را بی‌ جواب بگذاریم و یا با جواب‌ های سخت و پیچیده آنها را از سر خود باز کنیم تا انبوه کنجکاوی‌ های جنسی آنها بی‌ جواب باقی بماند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

کودکان بعضا رفتارهایی انجام می دهند که برای والدین غیرقابل درک یا ترسناک است!

اگر با دکتر بازی کودکان مواجه شدید، اول خونسردیتان را حفظ کنید و بعد مراحلی که در بالا توضیح دادیم را انجام دهید. در کل باید دید بلند مدت داشته باشید و اتفاقات احتمالی را با مشاور روانشناس بچه ها درمیان بزارید تا راهکارهای اختصاصی به شما پیشنهاد دهند.

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، از سراسر دنیا در جلسات غیرحضوری کودک و نوجوان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست روانشناسان روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاورین کودک و نوجوان آنلاین

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا