داروخانه سلامت

این خوراکی ها باعث کاهش انرژی شما می شوند

فکر نکنید که همه خوراکی‌ها و غذا‌ها می‌توانند انرژی روزانه شما را تامین کنند. بعضی از مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم به شدت می‌توانند ما را دچار خستگی کنند و باعث کاهش انرژی ما شوند! تعجب کردید! مطلب زیر را تا انتها بخوانید:

با ویکی روان همراه باشید.

مواد غذایی ای که باعث کاهش انرژی می شوند:

غلات صبحانه

می‌دانید که خوردن دونات به عنوان صبحانه انتخاب خوبی نیست، اما خوردن یک کاسه غلات صبحانه نیز می‌تواند به همان اندازه یا شاید بیشتر، قند داشته باشد. قند به سرعت انرژی‌تان را بالا می‌برد. اما این افزایش، زیاد دوام نمی‌آورد و دوباره سطح قند خون سقوط می‌کند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد قسمتی از مغزتان که هوشیار نگه‌تان می‌دارد خاموش می‌شود و حتی از پیش هم گرسنه‌تر می‌شوید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا طوری طراحی شده‌اند که در کوتاه مدت عمل می‌کنند. این نوشیدنی‌ها بدن‌تان را پر از کافئین و قند می‌کنند اما وقتی این مواد مصرف می‌شوند، قند خون‌تان از قبل هم پایین‌تر می‌رود، پس احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنید. بعلاوه این نوشیدنی‌ها بدن‌تان را کم آب می‌کنند، کم آب شدن بدن، خستگی‌تان را دو چندان می‌کند و باعث کاهش انرژی شما می شوند

نان سفید

نان سفید و برنج شاخص گلیسمی بالایی دارند و فیبرشان هم کم است، این یعنی بدن‌تان به راحتی آنها را می‌شکند و به سرعت از انرژی‌شان استفاده می‌کند. از سوی دیگر گوارش غلات سبوس‌دار بیشتر طول می‌کشد، بنابراین مدت زمان تقویت انرژی‌تان افزایش می‌یابد.

غذاهای سرخ کرده

کمی طول می‌کشد تا بدن بتواند غذاهای سرخ کرده چرب را هضم کند. بدن باید سخت تلاش کند تا خون را از اندام به ارگان‌های داخلی بیاورد، وقتی خون اطراف ارگان‌های داخلی جمع می‌شود ممکن است به مدت شش تا هشت ساعت احساس خستگی و خواب آلودگی کنید و منجر به کاهش انرژی شما گردد.

کاهش انرژی

قهوه

در صورت مصرف متعادل، قهوه می‌تواند برای بدن عالی باشد اما اگر برای بدست آوردن انرژی به جای خواب و استراحت به کافئین متکی باشید و یا نزدیک به ساعت خواب‌تان قهوه بنوشید، ممکن است خود را از خواب خوش شب محروم کنید.

وعده های کم کالری

اگر بیش از حد میزان کالری دریافتی خود را محدود کنید، بدن‌تان به حالت قحطی می‌رود؛ سوخت و سازتان را کاهش می‌دهد و سطح انرژی‌تان را پایین نگه می‌دارد. در فواصل منظم به اندازه مناسب غذا میل کنید و هرگز وعده‌ای را جا نیدازید یا اجازه ندهید قبل از یک وعده گرسنگی‌تان شدت پیدا کند.

غذاهای کم آهن

آهن کمک می‌کند کالری را تبدیل به انرژی کنید، بنابراین وقتی از برنامه غذایی‌تان کم می‌شود ممکن است احساس خستگی کنید. گوشت یکی از منابع بزرگ آهن است، اما عدس، دانه سویا و آجیل‌ها نیز انتخاب‌های مناسبی هستند.

دکتر محمدصادق کرمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا