مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

بهترین درمان خانگی استرس چیست? (11 پیشنهاد)

درمان خانگی استرس یکی از سریع ترین روش های رهایی از انواع استرس است. حتی در جلسات مشاوره استرس و اضطراب هم مشاورین به روش های درمان خانگی استرس و تپش قلب می پردازند تا مراجعین بتوانند در سریع ترین زمان بهبود پیدا کنند. به همین خاطر، در این مطلب از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی همه جانبه درمان خانگی استرس اضطراب از دید علم روانشناسی می پردازیم.

بهترین درمان خانگی استرس چیست؟

با دانش نامه ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مقاله معنی استرس چیست گفتیم، استرس با انواع اختلالات روانی و جسمی مرتبط است. به همین خاطر شناخت انواع استرس و اضطراب از مهم ترین موارد در جلسات مشاوره درمان استرس است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ابتدا علائم استرس را بشناسید

تشخیص اینکه در حال تجربه استرس هستید، اولین قدم برای مدیریت استرس است. برخی از علائم رایج فیزیکی، عاطفی و رفتاری مرتبط با استرس عبارتند از:

1- علائم فیزیکی

از علائم فیزیکی استرس می توان به سردرد، سبکی سر، تنفس و ضربان قلب سریع، عرق کردن کف دست، خشکی دهان، معده درد و مشکل در خواب یا تمرکز

2- علائم عاطفی

افسردگی، اضطراب، کابوس، گریه یا احساس ناتوانی در مقابله که باید در درمان خانگی رفع استرس به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

3- علائم رفتاری

تحریک پذیری، بی حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، کمبود انرژی، تغییر در اشتها، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردید، بی حوصلگی، مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر و کاهش میل جنسی هم از دیگر علائم و نشانه های استرس و تشویش است.

روشهای خانگی درمان استرس

درمان خانگی استرس و دلشوره

این مقاله، استراتژی‌ های را ارائه کرده که به شما کمک می‌ کند خانه‌ تان را شادتر و سالم‌ تر کنید:

1- درمان خانگی برای استرس، با بیان احساسات ممکن می شود

اگر احساس می کنید که یکی از اعضای خانواده به هر نحوی با شما بدرفتاری می کند، باید صحبت کنید و آنچه که شما را آزار می دهد به صورت دیپلماتیک بیان کنید. انجام این کار می تواند به تقویت عزت نفس شما کمک کند و در عین حال سطح استرس شما را کاهش دهد.

2- برنامه کاری خود را کمتر کنید

یکی از راه های کاهش استرس این است که با برنامه پیش بروید و فشار بی دلیل به خود نیاورید!

داشتن فهرستی از کارهای زیاد خانه تقریبا همیشه منجر به استرس می شود. پروژه ها یا تعهدات زیادی را به یکباره به عهده نگیرید. یاد بگیرید که اولویت بندی کنید و “نه” بگویید.

3- یک فعالیت مدیریت استرس را انتخاب کنید

یک فعالیت آرامش بخش بیابید و آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به عنوان مثال می توان به مراقبه، انجام یوگا، بافندگی، گوش دادن به موسیقی یا باغبانی اشاره کرد.

4- برای بهبود وضعیت مالی خود اقدام کنید

برای بسیاری از مردم، فشارهای مالی منبع اصلی استرس است. اقدام برای رسیدگی به این موضوع به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر موقعیت داشته باشید و این به نوبه خود می تواند به کاهش استرس شما کمک کند. اقدامات احتمالی شامل ایجاد بودجه، افزایش پس انداز و کاوش در راه های کسب درآمد بیشتر می‌ شود.

5- از رازهای درمان خانگی رفع استرس : آنچه که نمی توانید کنترل کنید را بپذیرید

موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارد که به سادگی خارج از کنترل ما هستند و اگر نتوانید چنین موقعیت هایی را تشخیص دهید، سطح استرس شما احتمالا افزایش می یابد.

6- باید برای درمان خانگی استرس اضطراب آموزش ببینید

یادتان باشد درمان خانگی برای استرس باید ظریف و حساب شده باشد.

با یادگیری، تمایز قائل شدن بین مواردی که می‌ توانید در آنها تأثیر داشته باشید و مواردی که نمی‌ توانید در آن‌ها تأثیر بگذارید، ممکن است احساس کنید سازنده‌ تر هستید و کمتر تحت تأثیر قرار می‌ گیرید. مثلا از نفس کشیدن برای کاهش استرس کمک بگیرید تا سریع به حالت پایدار برسید.

این به نوعی از بهترین درمان های خانگی استرس شدید است.

7- اطراف خود را با افراد حمایت کننده پر کنید

افرادی که آنها را “حلقه درونی” خود می دانید باید منبع آرامش باشند، نه استرس! اگر اینطور نیست، وقت آن است که دوباره بررسی کنید که چه کسی باید در آن حلقه باشد. بهترین درمان خانگی استرس زیاد، دور شدن از عوامل استرس آفرین هستند.

8- سازماندهی کنید

بهترین درمان خانگی استرس چیست? (11 پیشنهاد)

زندگی در یک خانه منظم و مرتب، همراه با یک لیست کارهای خانه با اولویت و امکان پذیر، حس کنترل را به همراه دارد و این احساس کنترل ممکن است با کاهش استرس همراه باشد.

بعلاوه، با جمع کردن وسایل خانه مانند کلید، عینک آفتابی و تلفن‌ های همراه، می‌ توانید از احساس گیج‌ کننده‌ ای که در این حالت جستجو به وجود می‌ آید، اجتناب کنید.

9- زمانی را برای سرگرمی اختصاص دهید

فعالیت های ساده خانه را غرق در شادی می‌ کنند. این سرگرمی های ساده اما سرگرم کننده را در نظر بگیرید – خواندن برای فرزندتان، بازی با حیوان خانگی، درست کردن غذا با خانواده یا دوستان.

10- یک فضای شخصی ایجاد کنید

برای هر یک از ما مهم است که فضای فیزیکی داشته باشیم که بتوانیم زمانی را دور از دیگران بگذرانیم.

این نباید یک فضای رسمی باشد. می تواند به سادگی یک صندلی استراحت در حیاط خلوت یا یک کاناپه در زیرزمین باشد – هر جایی که شما را قادر می سازد آرام باشید و افکار خود را ساکت کنید.

11- برای درمان خانگی استرس و ترس؛ در خانه خود عناصر آرامش‌ بخش به کار برید

محیط فیزیکی خانه شما می تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند، بنابراین عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب و گیاهان را با هم ترکیب کنید.

همچنین توصیه می شود که دیوارها با رنگ های سرد و آرام مانند سبز روشن و آبی ملایم رنگ آمیزی شوند. پیشنهاد دیگر این است که با استفاده از لامپ‌ های دارای سوئیچ‌ های کم نور، نور آرامش‌بخش را با هم ترکیب کنید.

هرگز نمی توان استرس را به طور کامل از هیچ محیطی حذف کرد اما حفظ این نکات “به ایجاد یک خانه آرام” کمک می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان استرس در خانه چیست؟

اگر به هر دلیل دچار استرس و تشویش زیادی هستید، می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، از خدمات درمان آنلاین استرس و اضطراب به صورت صوتی، تصویری و تایپی استفاده کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه برگزار کنید:

مشاوره از بین بردن استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا