عشق

عوارض شکست عشقی چیست؟ (8 عوارض بعد جدایی)

عوارض شکست عشقی فرد به فرد متفاوت است، اما با این حال عوارض بعد از شکست عشقی می تواند حتی مسیر زندگی یک فرد را به کل تغییر بدهد. روانشناسی می گوید، عوارض شکست عشقی هم در بعد جسمانی و هم روانی مشاهده می شود. البته بیشتر مردم توجهی به شکست عشقی و عوارض آن ندارند، اما نتایج به دست آمده از مشاوره عاطفی آنلاین نشان می دهد اثرات شکست عشقی می توانند بسیار شدید بوده و تا مدت ها با فرد همراه باشند. به همین دلیل در این مطلب از سایت روانشناسی ویکی روان قصد بررسی نتایج شکست عشقی از دید علمی را داریم. به نظر شما شکست عشقی چه عوارضی دارد؟

عوارض شکست عشقی چیست؟

با بخش وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قبلا در مقاله تعریف شکست عشقی چیست، در ویکی روان توضیح دادیم که از دست رفتن یک رابطه عاطفی عمیق آنچنان که فکر می کنید ساده نیست!

عوارض شکست عشق می تواند تا همیشه با فرد باقی بماند، به همین خاطر توصیه می شود در صورت بروز این دست مشکلات، حتما دکتر مشاوره شکست عشقی را در کنار خود داشته باشید تا سریع تر بر این اوضاع غلبه کنید.

البته با استفاده از روش های جلوگیری از شکست عشقی می توانید به رابطه عاطفی خود ادامه داده و به بهترین شکل از بروز مشکلات عاطفی پیشگیری کنید.

عوارض شدید شکست عشقی می تواند شخصیت فرد را تغییر دهد و او را به فردی عصبی، بد اخلاق و ناسازگار تبدیل کند

به همین دلیل در جلسات مشاوره روابط عاطفی انلاین به مراجعین آموزش داده می شود بعد شکست عشقی چه کنیم و چه کارهایی انجام ندهیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

چرا باید بدانیم شکست عشقی چه عوارضی دارد؟

هدف اصلی این مطلب این است که بدانید راه های جلوگیری از شکست عشق و حفظ رابطه عاطفی می تواند سلامت روان شما را در امان نگه دارد.

همچنین بدانید عوارض شکست عشقی در زنان یا مردان متفاوت است. البته این عوارض در سنین مختلف متفاوت می باشد.

بررسی عوارض بعد از شکست عشقی

در ادامه بیشتر درباره اینکه شکست عشقی چه عوارضی دارد توضیح خواهیم داد. اما یادتان باشد عوارض شکست عشقی در زنان تا حدودی با عوارض شکست عشقی در مردان متفاوت است. به همین خاطر باید شرایط به صورت اختصاصی توسط روانشناس مشاوره شکست عشقی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

1- مغز شما تصور می کند که از نظر جسمی صدمه دیده اید

وقتی ناگهان شما را رها می‌ کنند، ممکن است احساس کنید که کسی با مشت به شکم شما کوبیده!

در حالی که هیچ کاری از نظر فیزیکی با شما انجام نشده، مغز شما به معنای واقعی کلمه به بدن شما می گوید که درد واقعی است.

از دید روانشناسی این از عوارض شکست عشقی در نوجوانان است. آنها بیشتر از افراد مسن این درد را احساس می کنند و بیشتر تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

2- شکست عشقی چه عوارضی دارد : یا واقعا چاق می شوید یا لاغر

شکستن قلب شما به یکی از این دو روش منجر می‌ شود:

  1. یا پرخوری می‌ کنید
  2. یا چیزی نمی‌ خورید

همه چیز به نحوه کنار آمدن با غم بستگی دارد. برخی از مردم احساسات خود را بروز نمی‌ دهند، از غذا به عنوان عاملی برای حواس پرتی و آرامش استفاده می کنند، از ته دل گریه می‌کنند و به تماشای فیلم ها می‌ پردازند.

برخی آنقدر غرق در اضطراب هستند که حتی نمی توانند به خوردن فکر کنند. غذا منزجر کننده و غیر قابل هضم می شود

از نظر برخی، عوارض دلشکستگی شگفت انگیزترین رژیم غذایی ناسالم برای انسان است.

3- از عوارض بعد جدایی : شما در هورمون های استرس شنا می کنید

مشاور روابط عشق و شکست عاطفی

قبلا در ویکی روان درباره اینکه هورمون های استرس کدامند توضیح دادیم، یکی از عوارض جدایی از عشق این است که اضطراب و نگرانی زیادی را تجربه می کنید!

هنگامی که عاشق هستید، مغز شما با مواد شیمیایی عصبی دوپامین و اکسی توسین غرق می شود و باعث می شود احساس شادی و لذت را تجربه کنید. از این گذشته، طبق علم، عشق از مواد مخدر اعتیاد آورتر است

با این حال، زمانی که قلبتان شکسته می شود، تمام آن مواد شیمیایی دوست داشتنی از سیستم شما خارج می شود و شما را قربانی هورمون های استرس آفرین می کند.

مغز شما کورتیزول و اپی نفرین را در بدتان پمپ می کند و این همان چیزی است که به آن عوارض جسمی شکست عشقی می گوییم.

فراوانی کورتیزول به مغز شما می‌ گوید که خون زیادی را به ماهیچه‌ های شما بفرستد و باعث می‌ شود آنها به ظاهر برای اقدام سریع، منقبض شوند.

در نتیجه گرفتار ماهیچه های متورم می شوید که باعث سردرد، سفتی گردن و احساس فشار وحشتناک در قفسه سینه می شود.

همانطور که می بینید، موضوع خیلی پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. عوارض جسمانی بعد از جدایی عاطفی می تواند در بخش های مختلف بدنتان احساس شود.

4- احتمالا افسردگی را تجربه می کنید

قبلا در ویکی روان درباره رابطه شکست عشقی و افسردگی توضیح دادیم. از نتایج شکست خوردن رابطه عشقی این است که احساس ناامیدی و بعضا افسردگی را تجربه خواهید کرد.

به گزارش سایت Psychology Today، محققان دانشگاه Commonwealth ویرجینیا 7000 دوقلو مذکر و دختر را مورد مطالعه قرار دادند و میزان افسردگی و اضطراب آنها را بر اساس تجربیات آسیب زا در زندگی‌ شان تجزیه و تحلیل کردند.

این تحقیق نشان داد که “از دست دادن هایی که باعث کاهش عزت نفس می شوند، دو برابر بیشتر باعث ایجاد افسردگی می شود.” طرد شدن توسط دوست پسر یا دوست دخترتان بزرگترین ضربه به عزت نفس در بین همه آنها بود.

به همین خاطر تجربه هر نوعع افسردگی یکی از اثرات شکست عشقی می باشد که در جلسات مشاوره درمان شکست عشقی به وفور دیده می شود.

5- خماری زیادی احساس می کنید

همانطور که قبلا اشاره کردم، عشق به اندازه مواد مخدر، به ویژه کوکائین، اعتیادآور است. به همین دلیل بیماری به نام اعتیاد به عشق در افراد دیده می شود که برای درمان نیازمند متخصص عشق درمانی است.

زمانی که شما معتاد به کوکائین هستید و مصرف آن قطع شده، بدن شما دچار علایم ترک یا خماری می شود. همین اتفاق زمانی می افتد که شما به عشق معتاد شده اید و ناگهان خود را بدون عشق می بینید.

نواحی مغز بسیار فعال تر می شوند. همین نواحی فعال در معتادان به کوکائین که در حین ترک دردهای جسمانی را تجربه می کنند نیز بسیار زیاد است.

خوشبختانه، مانند ترک مواد مخدر، در نهایت علائم کاهش می یابد و می توانید به زندگی جدید و مجردی خود ادامه دهید.

اما از نظر علمی، عوارض شدید شکست عشقی همراه با احساس خماری در روزهای اول جدایی است. این یکی از مراحل شکست عشقی است که بالاخره باید سپری کنید، اما چطور از پس آن بی میآیید بستگی به مسائل مختلفی دارد.

6- تعجب خواهید کرد که چه کسی هستید

مشاورین روانشناس می گویند پس از یک جدایی وحشتناک، شاید هویت خود را زیر سوال ببرید. به گفته اریکا اسلوتر، دکترای روانشناسی. کاندیدای دانشگاه نورث وسترن، “ما می دانیم که روابط، طرز فکرمان در مورد خود را تغییر می دهد. وقتی یک رابطه به پایان می رسد، این احساس از خود به پایان می رسد.”

جدایی ها می تواند بحران های وجودی را برانگیزند. وقتی به طرز عجیبی از هم جدا می‌ شویم، این سوال پیش می‌ آید که:

  • چه کسی هستیم، زیرا نمی دانیم چرا این اتفاق برایمان افتاده است.
  • آیا من دوست داشتنی نیستم؟
  • آیا او شخص  مورد نظرم نبود؟

اکنون شما مجبورید به مرحله جدیدی از زندگی وارد شوید، باید بدانید چگونه می‌خواهید ادامه دهید.

7- این آخرین باری نیست که دلشکستگی اتفاق می افتد

مراحل عبور از شکست عشقی

از اثرات شکست عشقی این است که تبدیل به انسان جدیدی می شوید!

احتمالا این بدترین اخبار شناخته شده برای انسان هست، اما تحقیقات دانشگاه براون نشان داده که اگر شما با جدایی مواجه شوید، احتمال جدایی دوم تا 75 درصد افزایش می یابد. این یک حقیقت است.

عوارض جدایی بر جنبه شخصیتی ما بیشتر از هر چیزی تاثیر دارد. به همین خاطر باید بدانید وارد چه مراحلی می شوید!

8- شما می خواهید تنها باشید، اما باید از آن اجتناب کنید

افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان سوال می پرسند که بعد از شکست عشقی چه کنیم و چه کارهایی انجام ندهیم؟

وقتی جدایی را پشت سر می گذارید، تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که تنها باشید

این خواسته به خصوص از عوارض شکست عشقی در زنان است که باید خیلی مراقب آن باشید.

در عوض، باید سطح دوپامین را بالا ببرید. بهترین راه برای انجام این کار، بیرون رفتن و انجام برخی از فعالیت هایی است که دوست دارید انجام دهید، مانند فعالیت هایی که باعث شادی شما می شود.

این احساس بدبختی ممکن است غیر جذاب ترین چیز در دنیا به نظر برسد. اما اگر می‌خواهید بدنتان بهبود یابد، باید به بیرون از خانه رفته و مشغول فعالیتی مثبت شوید.

عوارض شکست عشقی در زنان چطور است؟

عوارض شکست عضقی در خانم ها بیشتر در جنبه های روحی روانی خود را نشان می دهد.

خانم ها قدرت زیادی در مخفی نگه داشتن غم و ناراحتی خود دارند، به همین خاطر تشخیص اینکه آنها واقعا آسیب دیده اند بسیار سخت است.

اما دوستان و آشنایان نزدیک می توانند تغییرات را در آنها مشاهده کنند. عوارض شکست عشقی در زنان در ابتدای جدایی بیشتر دیده می شود، اما اگر توانایی حل مسئله را داشته باشند و از مشاورین متخصص درمان شکست های عشقی کمک بگیرند، سریع تر به زندگی عادی بر می گردند.

عوارض شکست عشقی در مردان

شاید فکر کنید آقایان از خانم ها خیلی قوی تر هستند یا کلا مردها انسان های بی خیالی می باشند! در صورتی که اصلا اینطور نیست.

عوارض شکست عشقی در مردان می تواند در بخش های جسمانی، مانند ریزش مو و گودی زیر چشم، دیده شود. به همین خاطر آقایان کمتر از خانم ها می توانند این جدایی را تحمل کنند.

البته عوارض و نتایج شکست عشقی در مردان به مرور بیشتر از خانم ها تاثیر گذار خواهد بود.

عوارض شکست عشقی در نوجوانان چطور است؟

نوجوانان به دلیل شرایط سنی و عاطفی بیشتر از دیگران در معرض اثرات شکست عشقی می باشند.

به همین دلیل اگر در شرایط نامناسبی از رابطه عاطفی جدا شده باشند، تاثیرات شکست عشقی با سال ها با آنها باقی می ماند. اما متاسفانه بیشتر افراد این ها را تجربیات مورد نیاز برای رسیدن به بلوغ می دانند!

در صورتی که همین اثرات جدایی عاطفی بر نوجوانان اگر درمان نشوند، در آینده تبدیل به اختلالات روانی یا مشکلات عدیده در روابط آتی می شوند. پس تحت هیچ شرایطی شکست عشقی و عوارض آن را نادیده نگیرید.

برای خودتان ارزش قائل باشید و اوضاع را به امیدهای واهی رها نکنید.

راه درمان دلشکستگی عشقی چیست؟

مهم ترین موضوع بعد از مطالعه شکست عشقی و عوارض آن این است که باید از این وضعیت خارج شوید.

حالا به این کار نداریم که رابطه شما خیلی خوب یا خیلی بد بوده، الان در وضعیتی قرار دارید که مناسب شما نیست. بارها در سایت مشاوره ویکی روان، درباره راه های درمان شکست عشقی صحبت کردیم چون اهمیت بسیار زیادی دارند و باید آنها را اجرا کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل رابطه عاطفی شما تمام شده و در وضعیت مطلوبی به سر نمی برید، بهترین انتقام بعد از شکست عشقی این است که حال خودتان را خوب کنید.

حال خوب  اتفاقی نیست، بلکه برای داشتن آن باید تلاش کنید.

پیشنهاد می کننیم با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی آنلاین در ویکی روان، با انتخاب دکتر روانشناس درمان عشقی از سراسر دنیا به شکل صوتی، تصویری و تایپی با ایشان جلسه مشاوره برگزار نمائید.

مشاور روانشناس با ارائه راهکارهای اختصاصی بیشترین کمک را به شما خواهد کرد:

مشاوره رابطه عاطفی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. کسی که این مقاله رو تهیه کردین من پارتنرمو به علت خیانت رها کردم مثل اینکه تو شکمتون لگد زدم یا تو شکمش لگد زدم خو اون خیانت کرده مجبورم ولش کنم وااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا