شخصیت

چگونه کاریزما داشته باشیم؟ (۲۰ ویژگی شخصیت کاریزماتیک)

چگونه کاریزما داشته باشیم و از آن در روابط اجتماعی خود استفاده کنیم؟ همانطور که در مقاله کاریزما چیست گفتیم، داشتن شخصیت کاریزماتیک قدرت جذب دیگران و تاثیرگذارتر بودن رفتار و گفتار را به ما می دهد. همه دوست دارند جذاب باشند، به همین خاطر در بخش مشاوره روانشناسی اینترنتی ویکی روان، سوالات زیادی مانند چگونه شخصیت کاریزما داشته باشیم دریافت می کنیم. به همین خاطر در این مطلب سایت ویکی روان قصد بررسی اصول کاریزماتیک بودن از دید علمی را داریم.

چگونه کاریزما داشته باشیم؟

با بخش مقالات علمی سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

استفاده از زبان بدن مثبت

استفاده صحیح و آگاهانه از زبان بدن (body language) یکی از راه های داشتن شخصیت کاریزماتیک (Charismatic personality) است که تاثیر آنی بر مخاطب می گذارد. مثلا:

۱- با مردم ارتباط چشمی برقرار کنید

با تماس چشمی توجه دیگران به شما جلب می‌ شود و نشان می‌ دهید که به آنها علاقه دارید. به محض ورود به اتاق به چشم افراد نگاه کرده و در حالی که با آنها صحبت می‌ کنید ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

اگر در برقراری ارتباط چشمی مشکلی دارید، با شخصی که دوستش دارید و با او احساس راحتی می‌ کنید، این حرکت را تمرین کنید

سپس، به آرامی زمان ارتباط چشمی با افرادی که به خوبی نمی‌ شناسید را افزایش دهید.

۲- هنگام مکالمه به سمت افراد متمایل شوید

چگونه کاریزما داشته باشیم؟ (۲۰ ویژگی شخصیت کاریزماتیک)

با این حرکت به دیگران نشان می‌ دهید که به صحبت‌ های آنها علاقمند هستید. به این صورت به آنها توجه کامل دارید و نشان می‌ دهید که در لحظه فعلی درگیر هستید.

  • آگاهانه به خود یادآوری کنید که چه به حالت ایستاده و چه به حالت نشسته به جلو خم شوید
  • به صندلی خود تکیه ندهید زیرا که به نظر می‌ رسد درگیر مکالمه و معاشرت نیستید

۳- چگونه کاریزمای بالایی داشته باشیم : اصلا دست به سینه نباشید

با این حرکت به نظر می‌ رسد پذیرای دیگران نیستید، اما با نگه داشتن دست‌ ها در کنار بدن، نشان می‌ دهید پذیرایشان هستید و مشتاقید به آنها گوش دهید. همچنین می‌ توانید از ژست‌ های باز استفاده کنید.

۴- هنگام تعامل با دیگران لبخند بزنید

لبخند زدن آگاهانه مردم را به سمت شما می‌ کشاند. صورت شما را باز کرده و باعث می‌ شود مثبت‌ تر به نظر برسید.

لبخند زدن را تمرین کنید تا بتوانید این کار را به طور طبیعی در مکالمات انجام دهید

اما وقتی در مورد یک موضوع غم انگیز مانند بیماری یا مرگ صحبت می‌ کنید، لبخند نزنید. مردم این کار را ناشایست می‌ دانند.

۵- از حرکات زیادی برای جلب توجه مردم و اظهار نظر خود استفاده کنید

این یعنی ژست درستی داشته باشید، این مورد از اصول کاریزماتیک بودن است.

به این ترتیب بیشتر متحرک به نظر می‌ رسید و همین باعث جذب افراد به سمت شما می‌ شود. هنگام صحبت دستان خود را حرکت دهید تا کلامتان را بسط دهید

خود را در آینه تماشا کنید یا از خود فیلم بگیرید تا به شما در تمرین ژست گرفتن کمک کند.

۶- حالت خوب ایستادن را حفظ کنید

با شانه‌ های صاف بایستید. چانه را به سمت بالا ببرید و نگاه خود را به جلو نگه دارید. بعلاوه، هنگام راه رفتن یا ایستادن شانه‌ های خود را شل نکنید. در واقع داشتن شخصیت کاریزماتیک به اصول بدن و ظاهر شما وابستگی زیاد دارد!

برای بررسی وضعیت بدن خود از آینه استفاده کنید. همچنین می‌ توانید در حال قدم زدن در یک اتاق از خودتان فیلم بگیرید تا بررسی کنید وضعیت بدنی خوبی دارید یا خیر.

۷- برای خودتان فضای مشخصی در نظر بگیرید

شما شایسته اشغال فضای مشخصی هستید، دقیقا مثل بقیه. با کوچک کردن خود، کمتر در معرض دید افراد قرار می‌ گیرید، این امر باعث می‌ شود کاریزماتیک بودن دشوارتر باشد. فضای مورد نیاز خود را مشخص کنید.

به این ترتیب در بسیاری از فعالیت‌ ها و تفریحات، جای مشخصی برای خود در نظر می‌ گیرید. به عنوان مثال، در ورزش‌ های رزمی می‌ توانید برای خود فضای شخصی طلب کنید.

۸- یک شخصیت کاریزماتیک اعتماد به نفس واقعی دارد

چگونه کاریزمای بالایی داشته باشیم؟؟؟ روی موارد مورد علاقه خود تمرکز کنید. مردم اگر شما را همینگونه که هستید ببینند، دوستتان خواهند داشت!

ممکن است توضیح اینکه چه کسی هستید سخت باشد، اما دانستن نقاط قوت، استعدادها و ویژگی‌ های خاص، برایتان کمک‌ کننده می‌ باشد. با در نظر گرفتن صفات مثبت می توانید شک به خود را کنار بگذارید.

همانطور که در مقاله راه های افزایش عزت نفس در ویکی ران گفتیم، لیستی از ویژگی‌ های مثبت، استعدادها و موفقیت‌ های خود تهیه کنید. همچنین از عزیزانتان بخواهید آنچه که در شما دوست دارند را بازگو کنند.

اگر در این مورد نیاز به کمک دارید، می توانید در بخش مشاوره روانشناسی افزایش اعتماد به نفس ویکی روان، با متخصصین این رشته جلسه آنلاین و تصویری در سایت برگزار کنید:مشاوره بهبود اعتماد به نفس

۹- ذهنیت مثبت از اصول داشتن شخصیت کاریزماتیک است

بر اساس یافته های روانشناسی مثبت گرا، مثبت‌ گرایی افراد را به سمت شما می‌ کشاند و آنها را وادار می‌ کند در اطراف شما باشند.

با به اشتراک گذاشتن دیدگاه خوش‌ بینانه خود در یک موقعیت، تشویق و ذهنیت مثبت خود را نشان دهید. چالش‌ ها یا موانع را به عنوان فرصت مطرح کنید. در ادامه چند نکته برای مثبت بودن ذهنیت ذکر شده است:

  • با گفتگوی مثبت با افکار منفی مقابله کنید. وقتی چیزی منفی مانند “من ممکن است شکست بخورم” در ذهن داشتید، با یک جمله مثبت آن را حذف کنید و به خود بگویید ، “این فرصتی برای یادگیری و رشد است.”
  • برای کمک به حفظ ذهنیت مثبت، خود را با افراد مثبت محاصره کنید
  • روحیه خود را با خنده بهبود ببخشید. یک فیلم خنده دار تماشا کنید، جوک بگویید یا یک داستان خنده‌ دار را بازگو کنید. هر روز خندیدن به شما کمک می کند تا احساس مثبت‌ تری داشته باشید
  • یک لیست سپاسگذاری داشته باشید تا بخاطر داشته باشید از چه چیزی سپاسگزار هستید
  • روی بخشی از زندگی خود که دوستش ندارید کار کنید. وقتی احساس ناراحتی می کنید، پیشرفتی را که دارید به خود یادآوری کنید!

۱۰- طوری لباس بپوشید که دیگران تحت‌ تاثیر قرار بگیرند

داشتن شخصیت کاریزماتیک
داشتن شخصیت کاریزماتیک

لباس‌ هایتان به دیگران می‌ گویند که چه احساسی نسبت به خود دارید و آنها باید درباره شما چه فکری کنند! این نکته قانون جذب کاریزما است که همیشه و تحت هر شرایطی باید به آن دقت داشته باشید.

داشتن یک شخصیت کاریزماتیک نیازمند دقت به نوع پوششتان است، آراسته بودن اصلی مهم و غیرقابل انکار است

همچنین لباس مشخص می‌ کند که شما در حال حاضر چه احساسی دارید! لباس‌ هایی انتخاب کنید که باعث ‌شوند احساس بهتری داشته باشید و به این طریق پیام مورد نظرتان را به دیگران برسانید.

۱۱- برای افزایش اعتماد به نفس در مورد یک موفقیت فکر کنید

زمانی که به موفقیت‌ های خود فکر می‌ کنید، مغز شما یک ماده شیمیایی بنام اکسی‌ توسین (Oxytocin) آزاد می‌ کند که باعث می‌ شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

اگر اعتماد به نفس ندارید، افزایش ترشح هورمون اکسی‌ توسین به شما کمک می‌ کند تا برای مدت‌ زمان کوتاهی با اعتماد به نفس بیشتری احساس بهتری داشته باشید. پیش از اینکه وارد یک موقعیت اجتماعی شوید، درباره دستاوردهای گذشته خود فکر کنید.

۲- ایجاد احساس خاص در دیگران از خصوصیات افراد کاریزماتیک است

در پاسخ به این سوال که چگونه کاریزما داشته باشیم و اصول کاریزماتیک بودن چیست باید بگوییم، وقتی در دیگران احساس خوب ایجاد می کنید دیدشان نسبت به شما تغییر می کند و جذبتان می شوند.

۱۲- هنگامی که با دیگران معاشرت می‌ کنید، وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارید

استفاده از وسایل الکترونیکی (مثل موبایل) خود در حالی که افراد با شما صحبت می کنند باعث می شود اهمیت آنها کمتر شود. تلفن همراه خود را بی‌ صدا کنید و آن را در جیب یا کیف خود نگه دارید.

علاوه بر این، از بازی با ساعت هوشمند یا سایر دستگاه‌ ها خودداری کنید. تمام توجه خود را به افراد اطراف خود معطوف کنید

این کارشما احساس فوق العاده ای در آنها ایجاد می کند، احساس با ارزش بودن!

۱۳- به صحبت‌ های دیگران در مورد خود گوش دهید

تمرکز خود را بر صحبت‌ های طرف مقابل بگذارید، نه آنچه را که در پاسخ می‌ گویید. هنگام صحبت سر تکان دهید و جملات مثبت مانند “عجب” ، “جالب است” یا “خیلی عالی” بگویید تا نشان دهید که گوش می‌ دهید.

۱۴- چگونه کاریزما داشته باشیم : از دیگران تعریف کنید، البته صادقانه و واقعی

بازگو کردن موارد خاصی که در دیگران دوست دارید یا قدردانی از آنها باعث می‌ شود احساس خوبی داشته باشند. در مورد تعاریف دقیق‌ تر باشید تا تعارف شما معنادارتر شود.

به عنوان مثال، بگویید: “شما امروز در کنفرانس خود بسیار خوب صحبت کردید” ، به جای “کنفرانس خوبی بود”.

همین نکات ظریف باعث می شود شما به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک دیده شوید.

۱۵- نام افراد را بخاطر بسپارید

هنگام ملاقات با افراد، نامشان را تکرار کنید تا به خاطر بسپارید. سپس، هر زمان با آنها صحبت کردید از نامشان استفاده کنید.

نشان دادن اینکه نامشان را به خاطر می‌ آورید، باعث احساس خاص بودن آنها می‌ شود و نشان می‌ دهد که شما علاقه دارید آنها را بشناسید

شکی نیست خودتان هم دوست دارید کسی نام یا فامیلتان را بداند، آن هم در اولین دیدار. افراد با کاریزمای بالا از این تکنیک ساده به خوبی استفاده می کنند.

۳- برقراری ارتباط خوب از اصول کاریزماتیک بودن است

چگونه یک مرد کاریزماتیک باشیم
چگونه یک مرد کاریزماتیک باشیم

۱۶- گفتگوهای کوتاه را تمرین کنید

سخت است که با گفتگوهای کوتاه مشکل داشته باشیم، اما افراد کاریزماتیک می دانند چگونه با هر کسی صحبت کنند. چند نکته وجود دارد که می توانید برای گفتگوهای کوتاه از آنها استفاده کنید.

با استفاده از آینه یا دوربین فیلمبرداری نکات گفتگو را تماشا کنید تا بتوانید پایان دادن به صحبت خود را بهبود ببخشید. نکته این است که همانطور باشید که دوست دارید با شما رفتار و گفتگو کنند!

۱۷- در ارتباط با دیگران شوخ طبع باشید، اما به اندازه

می‌ توانید جوک‌ های خنده‌ دار بگویید، یک داستان خنده‌ دار تعریف کنید. این کمک می‌ کند تا افراد در اطراف شما احساس راحتی کنند و از بودن در کنار شما لذت ببرند.

اما در شوخ طبعی افراط نکنید و در طول مکالمه خود وقفه داشته باشید، خط قرمزها را رد نکنید!

۱۸- قصه گوی و داستان پردازی باشید

افرادی که شخصیت جذاب دارند می دانند که قصه گویی جذابیت بیشتری به شما می‌ دهد. وقتی درباره خود صحبت می‌ کنید، این کار را از طریق داستان گویی انجام دهید (البته زیاد کشش ندهید و کسی را مجبور به گوش دادن نکنید!)

خاطرات شخصی خود را به اشتراک بگذارید. از اصول کاریزماتیک بودن این است که برای سرگرمی دیگران از لحن هیجان زده، حرکات متحرک و حرکات صورت جذاب استفاده کنید

تمرین یادتان نرود، اول برای خودتان تمرین کنید بعد آن را روی دیگران و نزدیکان هم تست کنید.

۱۹- به جای تردید بر باورهای خود تاکید داشته باشید

دیگران با دیدن عدم اطمینان ساکت می‌ شوند و شما باید موضع بگیرید. به انتخاب های خود و گفته های خود ایمان داشته باشید. به دیگران بگویید که پاسخ دارید، حتی اگر به طور کامل مطمئن نیستید.

همیشه می‌ توانید دوباره ارزیابی کنید و مسیر دیگری را انتخاب کنید اگر متوجه اشتباهی شدید.

۲۰- نکات مثبتی که در دیگران می بینید را بازگو کنید

بدن استثنا در جواب افرادی که می پرسند چگونه کاریزما داشته باشیم می گوییم، هر نکته و خصوصیات شخصیتی مثبتی که در دیگران می بینید را به خوبی بازگو کنید. با این کار احساس خوبی در دیگران ایجاد کرده و آنها را بیشتر جذب خودتان می کنید. این از راه های داشتن یک شخصیت با کاریزمای بالا است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اینکه چگونه کاریزما داشته باشیم و یا ویژگی های یک شخصیت کاریزماتیک چیست را در بالا توضیح دادیم.

اما داشتن کاریزما ابتدا از درون شروع می شود، باید حس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید تا بتوانید آن را به دیگران هم منتقل کنید

دنیای بیرون شما از درونتان نشات می گیرد.

اگر به هر دلیل احساس می کنید نیاز دارید به خاطر مشکلات روحی یا موارد آزار دهنده درونی با یک فرد متخصص صحبت کنید، می توانید در بخش مشاوره غیرحضوری روانشناسی سایت ویکی روان، با مشاور دلخواهتان از سراسر ایران و جهان، به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره اینترنتی برگزار نمائید:

مشاوره روانشناسی تصویری و آنلاین

منبع: تیم تحریریه ویکی روان و سایت wikihow

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا