اعتیاد

اعتیاد به کار چیست؟ (علائم و درمان اعتیاد کاری)

بیماری اعتیاد به کار در بسیاری جوامع دیده می شود و افراد بسیار زیادی را ناخواسته درگیر خود کرده است. شاید برایتان جالب باشد اما یکی از موضوعات مطرح شده در بخش مشاوره ترک اعتیاد در سایت ویکی روان مربوط به درمان اعتیاد به کار می شود که توسط روانشناس ها درمان می گردد. در این مطلب سایت ویکی روان به این موضوعات می پردازیم که اعتیاد کاری چیست، چه نشانه هایی دارد و چطور درمان می شود؟

تعریف اعتیاد به کار چیست؟

کار-روانکاو-چیست؟

با بخش مقالات ویکی روان همراه باشید.

اعتیاد به کار یک بیماری روانی واقعی است که شاید شما هم درگیر آن باشید!

مانند انواع بیماری اعتیاد، اعتیاد به کار عدم توانایی در کنار گذاشتن عادت و رفتار است که در نهایت بر دیگر جنبه های زندگی فرد تاثیر منفی می گذارد

معمولا این وضعیت، ناشی از یک نیاز اجباری برای دستیابی به مقام و موفقیت یا فرار از استرس عاطفی است. اعتیاد به شغل اغلب به علت کسب موفقیت شغلی ایجاد می‌ شود و در افراد کمال ‌گرا معمول است.

دقیقا مانند فردی که اعتیاد به مواد مخدر دارد، فردی که مبتلا به اعتیاد کاری است، از کار خود احساس لذت می ‌کند. این رفتاری که به آنها لذت می‌ دهد باعث می‌ شود مدام آن را تکرار کنند.

افراد مبتلا به اعتیاد کار علیرغم وجود جوانب منفی که ممکن است بر زندگی شخصی یا سلامت جسمی یا روانی آنها تأثیر بگذارد، ممکن است نتوانند این رفتار را کنار بگذارند.

مانند کسی که معتاد به رابطه جنسی است یا کسی که به دیدن فیلم های پورن اعتیاد دارد، افراد مبتلا به اعتیاد شغلی هم نمی توانند به آسانی از این رفتار خود دست بکشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

معادل اعتیاد به کار در انگلیسی چیست؟

معادل اعتیاد به کار در زبان انگلیسی کلمه workaholism می باشد که در روانشناسی رایج و پرکاربرد است. البته از عباراتی مانند work addiction یا working addiction هم برای نشان دادن معادل اعتیاد به کار در انگلیسی استفاده می شود.

مشکلات مرتبط با اعتیاد به کار چیست؟

اگرچه اغلب کار زیاد به خوبی مورد توجه و حتی پاداش قرار می ‌گیرد، اما اعتیاد کاری مشکلاتی هم دارد. مانند سایر اعتیادها، اعتیاد کاری یک اجبار است و مانند احساس انجام وظیفه که در بین افرادی که صرفا تلاش و فداکاری زیادی را برای شغل خود انجام می ‌دهند یا افرادی که عمیقا به کار خود متعهد هستند، نمی ‌باشد.

در حقیقت، افرادی که طعمه اعتیاد به شغل می ‌شوند، ممکن است از کار کاملا ناراضی و پریشان باشند، بیش از حد نگران کار باشند، احساس کنند که نمی‌ توانند تمایل به کار را کنترل نمایند و ممکن است گذاشتن این وقت، انرژی و تلاش برای کار، باعث خدشه به روابط غیر شغلی و فعالیتهای خارج از کار شود.

البته این مورد درباره بسیاری از افرادی که عاشق کار خود هستند فرق دارد، آنها از کاری که انجام می دهند لذت می برند اما باز هم به طور ناخواسته آنقدر درگیر اعتیاد کاری شده اند که نمی توانند به دیگر جنبه های زندگی برسند!

علائم و نشانه های اعتیاد به کار چیست؟

اعتیاد به کار چیست؟

در فرهنگی که سخت‌ کوشی مورد ستایش قرار می‌ گیرد و اغلب اضافه‌ کاری انتظار می ‌رود، تشخیص اعتیاد به کار دشوار است.

این افراد در هر شرایطی به کار فکر می ‌کنند! حتی وقتی در منزل جلوی تلویزیون یا کنار میز غذا هستند نیز تمام فکرشان متمرکز کارهایی است که در محل کار انجام داده ‌اند یا قرار است در آینده آنها را انجام دهند

چیزی که مشاوره روانشناسی ترک انواع اعتیاد به ما می گوید این است که این اعتیاد نیاز به توجه دارد زیرا به سختی توسط افراد به ‌عنوان یک مشکل پذیرفته می‌ شود. به همین علت این پدیده کمتر از حد واقعی تخمین زده می ‌شود در صورتی که بسیار فراگیر است به خصوص در ایران.

افراد مبتلا به اعتیاد کار، معمولا رفتار خود را به دلیل خوب بودن کار توجیه می ‌کنند که در رسیدن به انواع موفقیت آنها را کمک می ‌کند. آنها ممکن است خود را به شغل یا موفقیت در پروژه‌ ها متعهد نشان دهند. با این حال، جاه‌ طلبی و اعتیاد کاری کاملا متفاوت است.

فرد مبتلا به اعتیاد کاری ممکن است برای اجتناب از جنبه‌ های دیگر زندگی خود مانند مسائل استرس ‌زا یا بحران ‌های شخصی به انجام کار بپردازد

مانند سایر اعتیادها، فرد ممکن است عملی انجام دهد که از تأثیرات منفی اعتیاد به آن آگاه نباشد. اگر مقاله تعریف اعتیاد در روانشناسی را در سایت ویکی روان مطالعه کنید بهتر می توانید نشانه های اعتیاد به کار در خود را پیدا نمائید.

اما در هر صورت مهم ترین علائم اعتیاد به کار عبارتند از:

  • سپری کردن ساعات طولانی در دفتر، حتی در صورت عدم نیاز
  • نخوابیدن برای شرکت در پروژه‌ های کاری یا پایان کار
  • وجود بیماری وسواس در موفقیت مربوط به کار
  • ترس شدید از شکست در کار
  • بدگمان بودن در مورد عملکرد مربوط به کار
  • از بین رفتن روابط شخصی به دلیل کار
  • داشتن نگرش دفاعی نسبت به کار دیگران از نشانه های اعتیاد به کار است
  • استفاده از کار به عنوان راهی برای اجتناب از روابط
  • تلاش برای کنار آمدن با احساس گناه یا احساس بیماری افسردگی
  • تلاش برای اجتناب از مواجه با بحران‌ هایی مانند مرگ، طلاق یا مشکلات مالی
  • مشکلات سلامتی ناشی از استرس کار یا کار زیاد
  • استفاده از کار به عنوان روشی برای کنار آمدن، فرار یا بی ‌حس کردن احساسات
  • ایجاد تحمل در برابر کار، بنابراین نیاز به کار بیشتر برای داشتن اثرات مشابه
  • در صورت ممانعت از کار به دلیل استرس و در صورت عدم اشتغال، دچار استرس شوید
  • به کار زیاد عادت کرده ‌‌اید و نمی ‌توانید کار را قطع کنید
  • مشکلات روابط ناشی از کار زیاد یا مشغله کاری
  • صرف زمان بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده، برای کار
  • انجام بیش از حد کار برای حفظ ارزش شخصی خود هم از نشانه های اعتیاد به کار می باشد
  • تلاش برای کاهش احساس گناه، افسردگی، اضطراب یا ناامیدی

اعتیاد کاری از طرف فرد مبتلا به‌ عنوان یک شوخی تلقی می ‌شود اما همسران این افراد از آن به‌ عنوان یک مشکل اجتماعی یاد می ‌کنند. بچه ‌ها و اعضای خانواده این افراد آسیب می ‌بینند و جدی نگرفتن اختلال می ‌تواند آثار منفی بر کار و زندگی فرد بگذارد.

به همین دلیل بارها در سایت ویکی روان پیشنهادهایی درباره مقابله با اعتیاد به شغل ارائه دادیم. حتما مطلب شیوه رفتار با همسر معتاد به کار را در ویکی روان مطالعه کنید.

راه تشخیص اعتیاد به کار چیست؟

راه های زیادی برای تشخیص اعتیاد به کار وجود دارد اما یک راه از همه آنها دقیق تر است که از آن با عنوان تست اعتیاد به کار یاد می شود.

این تست یا راه تشخیص اعتیاد به کار توسط دانشگاه برگن (UNIVERSITY OF BERGEN) ساخته شده و در جامعه پزشکی و روانشناسی پذیرفته شده است. این مقیاس برای تشخیص اعتیاد به کار چندین فاکتور را ارزیابی می‌ کند.

در پاسخ به سوالاتی که در ادامه پرسیده می شود باید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید و به آن بر اساس اعداد نمایش داده شده امتیاز دهید. در نهایت هر چقدر امتیاز نهایی بیشتر باشد بیماری اعتیاد کاری در شما بیشتر می باشد:

  • هرگز (۱)
  • به ندرت (۲)
  • گاهی اوقات (۳)
  • اغلب (۴)
  • همیشه (۵)

سوالات مربوط به تشخیص اعتیاد به کار عبارتند از:

  • به این فکر کنید که چگونه می ‌توانید زمان بیشتری را برای کار آزاد کنید
  • شما به منظور کاهش احساس گناه، درماندگی، افسردگی و اضطراب کار می‌ کنید؟
  • به شما گفته می‌ شود که زمان کار خود را کاهش دهید اما این درخواست‌ ها را نادیده می ‌گیرید
  • شما بیشتر از زمان مورد نظر کار می ‌کنید
  • وقتی توانایی کار ندارید دچار احساس استرس و دلهره می‌ شوید
  • در ازای کار بیشتر، اهمیت سرگرمی ‌ها، فعالیت ‌های سرگرم کننده و تناسب اندام کاهش می ‌یابد
  • شما آنقدر کار می ‌کنید که بر سلامتی شما تأثیر منفی گذاشته است

در نهایت اعداد به دست آمده را جمع و نتیجه را محاسبه کنید.

دلایل اعتیاد به کار چیست؟

روانشناسی اعتیاد به کار
روانشناسی اعتیاد به کار

یکی از مهم‌ترین علل اصلی اعتیاد به کار، ناکامی در تامین نیازهاست. فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می ‌کند و این ناکامی با کار کردن زیاد جبران می ‌شود.

معتاد به کار در مقایسه با سخت ‌کوشی و شرایط بحرانی کار مهم است که تفاوت میان “اعتیاد به کار”،”سخت کوشی”و “شرایط بحرانی موقعیت کاری ” را بدانیم. برخی از افراد هستند که شخصیت آنها به گونه ‌ای است که به شدت سخت‌ کوش می ‌باشند

این افراد هم کار خود را به خوبی انجام می ‌دهند و هم از اوقات فراغت خود نهایت استفاده را می ‌برند اما در عین حال یک مرز معین میان مسائل کاری و مسائل شخصی کشیده ‌اند.

همانطور که قبلا هم در ویکی روان گفتیم، معتاد به کار با سخت کوشی خیلی فرق دارد

از سوی دیگر هیچ یک از عوارض ناخوشایند گفته شده در مورد کسی که دچار سخت ‌کوشی است صدق نمی ‌کند.

اما فرد معتاد به کار متوجه مشکل خود نیست و تصور می ‌کند که کنترلی بر روی زندگی خود ندارد و همه چیز به شغلش بستگی دارد و نمی ‌تواند حدود مشخصی را میان حوزه کاری و حیطه شخصی زندگی خود قائل شود.

علاوه بر تعداد بی ‌شماری از عواقب منفی که این امر در بر دارد، آنها در تمام طول عمر خود همچنان از الگوی غلط کاری پیروی می ‌کنند و به آن ادامه می‌ دهند.

درست مانند سایر موارد اعتیاد، بی ‌توجهی شرایط را بدتر می کند و همین امر باعث می‌ شود که افراد مبتلا به این اختلال توانایی کمک گرفتن از دیگران را نداشته باشند.

در شرایطی هم پیش می ‌آید که افراد در یک بازه زمانی به دلیل اینکه در یک شرایط بحرانی هستند مجبورند که ساعت فعالیت خود را افزایش دهند و البته که بعد از طی شدن این بحران به شرایط عادی زندگی و کاری خود بر می ‌گردند.

مرز باریکی بین علاقه ‌مندی به کار و حتی پرکاری معمولی با اعتیاد به آن وجود دارد که هر کسی نمی تواند آن را تشخیص دهد

افرادی که به کار خود علاقه ‌مند هستند در عین حال که تعادل بین زندگی و کار را برقرار می ‌کنند، بسیار در زمینه کاری خود خلاق هستند و سرشار از ایده‌ های تازه برای رونق کسب و کار خود هستند بدون اینکه رنجی را بر خود و دیگران تحمیل کنند.

افراد زیادی در بخش مشاوره اعتیاد آنلاین ویکی روان سوال می پرسند که چرا من دچار اعتیاد کاری شده ام؟ دلایل اعتیاد به کار کردن در من چیست؟

اگر فکر می ‌کنید ممکن است به کار اعتیاد داشته باشید، کمی استراحت کنید و ببینید چه احساسی دارید. اگر قادر به توقف تفکر در مورد کار نیستید و احساس می کنید که برای اجتناب از مسئولیت ‌های دیگر یا احساسات ناراحت کننده به کار خود مراجعه می ‌کنید، باید به یک متخصص و روانشناس ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری مراجعه کنید.

اما در کل دلایل اعتیاد به کار می توانند بسیار زیاد باشند، برای نمونه:

  • تنهایی یا احساس تنهایی
  • وجود اختلال اجتماع گریزی از دلایل اعتیاد کاری است
  • کمال گرایی
  • وجود انگیزه های بسیار زیادی برای کسب موفقیت های مالی و شغلی
  • مشکلات زناشویی با همسر از مهم ترین دلایل اعتیاد به کار است
  • مشکلات درون خانوادگی با دیگر اعضا (مقاله تاثیر اعتیاد بر خانواده و اعضای آن را حتما در ویکی روان مطالعه کنید)

عوارض اعتیاد به کار چیست؟

حالا که متوجه شدیم منظور از اعتیاد کاری چیست و چه علائمی دارد باید به عوارض آن بپردازیم تا به عمق فاجعه پی ببرید.

متاسفانه یکی از بدی های این بیماری این است که افراد فکر می کنند در مسیر صحیحی در حرکت هستند، اما واقعا اینطور نیست!

اعتیاد به کار کردن باعث می شود خیلی از زیبایی های زندگی را احساس نکنید و چیزهای با ارزشی را از دست بدهید. اعتیاد کاری باعث می شود به انسانی یک بعدی تبدیل شوید که تنها مشغول کار کردن است!

اما در هر صورت از مهم ترین عوارض اعتیاد به کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اجتماع گریزی – فوبیای اجتماعی
  2. تبدیل شدن به انسانی یک بعد
  3. کاهش ملموس احساسات و عواطف شخصی و اجتماعی
  4. کم شدن تجربیات مفید در زندگی در جنبه های دیگر
  5. از دست دادن اعتماد اطرافیان و اعضای خانواده
  6. کم شدن اثربخشی در روابط خارج از محیط کار
  7. کاهش تمایل به شرکت در مراودات اجتماعی خارج از محیط کار از عوارض اعتیاد کاری است
  8. کم شدن مهارت های اجتماعی و فردی
  9. افزایش احتمال ابتلا به بیماری های روانی مانند بیماری افسردگی (depression)، اختلال اضطراب و انواع استرس های مزمن
  10. امکان بروز مشکلات زناشویی و اختلاف با همسرتان هم از عوارض اعتیاد به کار است

رابطه اعتیاد به کار با فرسودگی شغلی چیست؟

اعتیاد کاری می تواند موجب فرسودگی شغلی هم بشود.

یعنی بعد از مدتی اگر از کار خود لذت نمی برید دچار فرسودگی شغلی می شوید و از کار خود لذت نمی برید. خیلی از افراد مبتلا به اعتیاد کاری با اینکه دچار فرسودگی شغلی هستند اما نمی توانند دست از کار کردن بکشند!

بهترین راه درمان اعتیاد به کار چیست؟

نشانه های اعتیاد به کار

گزینه ‌های درمان اعتیاد کاری بسته به شرایط و سطح بیماری فرد متفاوت می باشد!

اگر شما اعتیاد کاری دارید، ممکن است به همان سطح درمان فرد معتاد به مواد مخدر احتیاج نداشته باشید. با این حال، ممکن است در ابتدا برای مدیریت رفتار به یک برنامه توان بخشی سرپایی نیاز داشته باشید

اگرچه برنامه توان‌ بخشی در اعتیاد به مواد مخدر و الکل بیشتر دیده می شود، با این روش فشرده نیز می توان به اعتیاد شدید کار کمک کرد. برای درمان لازم است بستری شوید و در طول دوره نقاهت در یک مرکز درمانی بمانید.

اما جای نگرانی نیست 🙂

در بیشتر موارد اعتیاد کاری از طریق شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی درمان اعتیاد قابل درمان است. اینکه چند مرتبه باید در این جلسات شرکت کنید به شدت بیماری و تشخیص مشاور روانشناس شما بستگی دارد.

اما پیشنهاد می کنیم عجله نکنید و اجازه دهید روال درمان اعتیاد به کار به طور کامل طی شود، تعجیل بی مورد موجب بازگشت نشانه های اعتیاد به کار خواهد شد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان اعتیاد کاری چیست؟

همانطور که بارها در ویکی روان گفته ایم، روند غلبه بر بیماری ها و اختلال های روانی باید اصولی و با حوصله زیاد انجام شود.

اگر مبتلا به بیماری اعتیاد به کار هستید می توانید با مراجعه به بخش مشاوره غیرحضوری ویکی روان، با مشاور مد نظرتان به شکل صوتی و تصویری از سراسر دنیا جلسه مشاوره آنلاین برگزار کنید و بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری داخل سایت جلسه مشاوره داشته باشید.

مشاورها رو نشونم بده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا