guest-posts

نحوه حل کردن مشکلات خانوادگی

ای طب : اکثر افراد یک سری شرایطی را تجربه می کنند که در آن خانواده ها با مشکلات زیادی مواجه می شوند و مشکلات خانوادگی پیش آمده کاملا ناراحت کننده می باشند.

با این وجود مرکز مشاوره یک سری روش هایی برای حل مشکلات خانوادگی و برگرداندن آرامش به محیط خانه وجود دارد.

زندگی آنقدر کوتاه است که نباید وقت خودمان را به دلیل برخوردهای منفی که با یک سری افراد دوست داشتنی داریم، تلف کنیم.

مشکلات خانوادگی

شما چه نوع برخوردی با اعضای خانواده تان دارید و برای ایجاد یک شرایط متفاوت چه کاری می توانید انجام بدهید.

شروع کردن بحث

  1. منتظر بمانید تا عصبانیت تان از بین برود و بعد از آن در مورد مشکل موجود بحث کنید.

مشکلات خانوادگی می توانند ناراحت کننده باشند، به خصوص در مواقعی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع می شوند، همانند روزهای تعطیل. در صورتی که اعضای خانواده تان با هم جر و بحث داشته باشند، در صورتی که بتوانید تا زمان آرام شدن همه افراد از بحث اجتناب کنید، در این صورت از تبدیل شدن بحث به یک نزاع و اختلاف پیشگیری خواهید کرد.

زمانی که ناراحت و یا احساساتی هستید، در مورد مشکلات خانوادگی بحث نکنید.

در صورتی که فقط تا یک شب هم منتظر بمانید، حتی در صورتی که همچنان ناراحت باشید، ولی احتمالا شدت عواطف موجود کاهش پیدا خواهد کرد.

منتظر ماندن باعث خواهد شد که شما یک برخورد منطقی با این مشکل داشته باشید، نه یک برخورد عاطفی.

در صورتی که چند مرحله به عقب برگردید و قبل از برخورد کردن با این مشکل، یک زمانی را برای فکر کردن در مورد شرایط موجود در نظر بگیرید، در این صورت برخورد واکنشی یا انفعالی نسبت به این مشکل نخواهید داشت.

برخورد کردن با یک فرد در حین عصبی بودن باعث می شود که خشم فرد افزایش یابد و یک شرایط سختی ایجاد شود. هیچ دلیلی برای بیان نکردن نقطه نظراتتان در فردا وجود ندارد، بنابراین باید از انگیزش های لحظه ای خودتان اجتناب کنید.

  1. به صورت شخصی با مشکلات خانوادگی مقابله کنید.

همه ما با چنین شرایطی مواجه شده ایم؛ همه ما یک پیام یا ایمیلی فرستاده ایم و بعد از آن نسبت به این کارمان پشیمان شده ایم. تلاش کردن برای حل یک اختلاف یا مشکل خانوادگی با استفاده از پیام ها یا ایمیل های سریع، بدترین انتخاب ممکن می باشد.

بحث های شخصی منجر به افزایش توانایی، آگاهی و تمایل شما برای حل کردن مشکل موجود خواهد شد.

دلیل این مشکل عبارت از این مورد می باشد که در نتیجه استفاده از ابزارهای ارتباط الکترونیکی، احتمالا صورت گرفتن درک نادرست وجود دارد. شاید شما بر این عقیده نباشید که منظورتان با حالت عصبانیت به فرد مورد نظرتان انتقال یافته است، ولی فردی که پیامتان را دریافت می کند متوجه این عصبانیت شما خواهد شد.

سعی کنید که به جای فرستادن پیام، تلفن کنید یا اینکه به صورت رو در رو با وی صحبت کنید (روش دومی بهتر است).

استفاده از ابزارهای الکترونیکی باعث می شود که افراد متوجه زبان بدن فرد مقابل نباشند؛ زبان بدن می تواند منجر به انتقال همدلی شود و احتمال ادامه دار بودن یک بحث ناراحت کننده را کاهش دهد.

افراد یک سری مواردی را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی بیان می کنند که هیچ وقت در مکالمه رو در رو بیان نمی کنند؛ این مورد هم می تواند یک دلیل دیگری برای اجتناب از بکارگیری ابزارهای الکترونیکی باشد.

  1. اشتباهات یکدیگر را بپذیرید (اشتباهات خودتان را هم بپذیرید).

گذشتگان معتقد بودند که خون غلیظ تر از آب است و شما می توانید دوستان خودتان را انتخاب کنید، ولی هیچ اختیاری در مورد انتخاب خانواده تان ندارید. شما می توانید ارتباط خودتان را با سایر افراد قطع کنید، ولی این مورد می تواند منجر به ناراحتی شما شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است اعضای خانواده یک سری اشتباهاتی داشته باشند، ولی شما همچنان آنها را دوست دارید؛ این کار اولین قدم در شناسایی مشکلات بلند مدت می باشد. سعی کنید که واکنش ها یا تفکرات احتمالی طرف مقابلتان را مد نظر داشته باشید، چرا که وی نظرات و واکنش های مختص به خودش را بروز خواهد داد، نه تفکرات و واکنش های شما را.

اشتباهات خودتان را هم بپذیرید.

زمانی که سزاوار سرزش باشید، سرزنش های بیان شده را بپذیرید. سعی نکنید که مشکلات خانوادگی را به عنوان شرایطی در نظر بگیرید که در آن اظهارات یک فرد کاملا اشتباه می است و اظهارات یک فرد دیگر (احتمالا خود شما) کاملا صحیح می باشد. به جای اینکار سعی کنید که بخش های مثبت را در نظر داشته باشید. وجود داشتن اختلافات جزئی یک مورد هیجان انگیزی می باشد!

در صورتی که نظرات شما واقعا درست باشند و هیچ نوع اشتباهی نداشته باشید، ممکن است که طرف مقابلتان از شما معذرت خواهی کند. سعی کنید مواردی همانند “من متوجه ناراحتی شما هستم، این شرایط برای خود من هم سخت است، من متاسفم.

من واقعا می خواهم که این مشکل را حل کنم، بنابراین اجازه بدهید که این کار را انجام بدهم.

” در صورتی که یکی از اعضای خانواده شروع به ابراز دشمنی نماید، حداقل کاری که شما با این اظهارنظر انجام می دهید، عبارت از این است که نشان خواهید داد در مسیر درستی هستید.

  1. از مقصر یابی و سرزنش اجتناب کنید.

زمانی که با اعضای خانواده خودتان صحبت می کنید، سعی کنید که این کار را با یک لحن مثبت و مناسبی انجام دهید. از لحن صحبتی که منجر به مقصر دانستن یک فرد می شود یا یک سری احساسات منفی ایجاد می کند، اجتناب کنید. منفی بودن یک چرخه نادرستی می باشد.

این بدان معنا است که باید از قضاوت کردن و اسم گذاری بر روی اعضای خانواده اجتناب کنید.

در واقع باید از اظهار نظر های تهمت زننده ای اجتناب کنیم که منجر به ایجاد عصبانیت می شوند. سرزنش کردن سایر افراد باعث خواهد شد که آنها حالت دفاعی به خودشان بگیرند و خودشان را آماده حمله کردن به طرف مقابل بکنند؛ این شرایط می تواند منجر به وخیم تر شدن اختلافات شود.

سعی نکنید که در مکالمات خانوادگی، همواره فرد «برنده» باشید.

به جای آن سعی کنید این نکته را بپذیرید که دو یا سه روش برای بررسی شرایط موجود وجود دارند. سعی کنید که به کمک سایر اعضای خانواده، یک برنامه ای را برای حل کردن مشکلات خانوادگی طراحی کنید. بعد از آن سعی کنید بر روی فعالیت های سازماندهی محیط خانه متمرکز شوید تا در نتیجه آن یک فضای شادی را ایجاد بکنید و از تحریک شدن مشکل یا ایجاد شدن مجدد آن پیشگیری کنید. جنبه های جدیدی از اعضای خانواده خودتان را کشف کنید و روش های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن با مورد استفاده قرار دهید.

سعی کنید که لحن و صدای شما آرام و معتدل باشد و بالا نرود و ناراحت کننده نباشد.

نقطه نظرات خودتان را به صورت آرام و منظم بیان کنید، ولی در عین حال یک حس همدلی با طرف مقابلتان داشته باشید. همواره سعی کنید که خودتان را جای سایر اعضای خانواده بگذارید. از طریق بیان کردن اظهار نظر های مصلحت خواهانه همانند “من نقطه نظر شما را دیدم”، سعی کنید که یک فضای آرامی را ایجاد کنید.

دعوای-خانوادگی

  1. تمامی برخوردهای اشتباه اعضای خانواده در مورد خودتان را فراموش کنید.

دستیابی به این مورد می تواند سخت باشد.

فراموش کردن یک فرد، چه در حالتی که این فرد از اعضای خانواده باشید یا چه در حالتی که یک فرد دیگری باشد که برخورد اشتباهی با ما داشته است، می تواند یک کار سختی باشد. چنین احساساتی در مورد اعضای خانواده می تواند عمیق تر باشد.

با این وجود، بخشش نهایی عبارت از آزاد کردن خودتان از جر و بحث های نامناسب می باشد.

بخشیدن اعضای خانواده باعث خواهد شد که شما بتوانید به مراحل قبلی برگردید و یک آینده سالم تری را ایجاد کنید که بدون هیچ نوع تنش و استرس باشد.

در صورتی که اعضای خانواده شما اشتباهات خودشان را بپذیرند، چه در صورتی که این اشتباهات منجر به ایجاد مشکل شوند یا به ایجاد هیچ نوع مشکلی منجر نشوند، به این افراد بگویید که آنها را بخشیده اید. این مورد را همراه با یک احساس همدلی بیان کنید. این روش بهترین روش ممکن می باشد.

به یاد داشته باشید که هیچ فردی کامل نمی باشد و در یک یا چند مرحله از زندگی خودش نیاز به بخشیده شدن دارد.

شاید در برخی موارد نیاز باشد که شما یک فردی را ببخشید.

منبع: بانک اطلاعات روانشناسان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا