روانشناسی کودک و نوزاد

انواع قصه کدامند و کودکان چه قصه هایی دوست دارند؟

شکی بر تاثیر گذاری قصه ها نیست، انواع قصه وجود دارند و هر کدام تاثیری خاص بر مخاطبین خود به خصوص کودکان دارند. در ادامه بیشتر به بررسی انواع قصه میپردازیم..

با توجه به این‌ که سرشت انسان صرفا مادی نیست؛ تربیتی جامع است که نیازهای انسانی و روحانی کودک را در بر بگیرد. تربیت اخلاقی، فضائل برجسته‌ای چون عدالت، استقلال رای، وفاداری، اطاعت، عشق، اعتدال، اعتماد، صداقت، خدمت، بخشش، شجاعت، ثبات قدم، احترام، شفقت و… را در نظر دارد چرا که در صورت عدم وجود این نوع تربیت، انسان‌ها ممکن است برای رسیدن به منافع زودگذر شخصی ارتباطات انسانی را تنزل دهند و برای کسانی که باور مذهبی دارند تنها تربیتی که می‌تواند توانایی‌های بالقوه و مقصود حقیقی از انسان را به منصه ظهور برساند تربیت معنوی است.

بررسی انواع قصه و تاثیر آنها بر کودکان

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

شمار روز افزونی از روان‌ درمانگران از تمثیل و داستان در حل مشکلات مردم استفاده می‌کنند به‌طوری که «کارل گوستاو یونگ» در کتاب «انسان و سمبل‌هایش» در این مورد صحبت کرده است. در واقع برای اثر بخشی حداکثری قصه باید نکات زیر رعایت گردد:

  • گروه سنی
  • شخصیت‌های تاثیرگذار در هر گروه سنی
  • نوع قصه برای هر گروه سنی

تشخیص دیداری، شنیداری، حسی – حرکتی کودکان به کیفیت و تاثیرگذاری قصه کمک می‌کند.

انواع قصه

  • برای کودکان دیداری اینگونه می‌نویسند؛ فیل کوچولو گفت: می‌توانم خود را در حال انجام دادن آن کار تصور کنم.
  • کودکان شنیداری: زرافه کوچولو خیلی با دقت به حرف‌هایش گوش می‌داد
  • کودکان حسی – حرکتی: جادوگر به او توضیح داد که باید برخی چیزها را به‌ طور عملی یاد بگیرد.

در بررسی انواع قصه اگر زبان کودک را درک کنیم موضوع اصلی که رسیدن به حسن تفاهم است ایجاد می‌شود و قصه تاثیر خود را خواهد گذاشت.

تاکید در خودباوری برای این است که وقتی کودک‌مان به توانایی‌های خود باور داشته باشد از شکست نمی‌ترسد و موانع را تهدید نمی‌داند. اعتمادی که محصول خود باوری است کودک ما از نگرانی و اضطراب به آرامش و امنیت می‌رساند.

نیلوفر صدری

ارشد روانشناسی وتربیتی دکتری تعلیم وتربیت عضو تیم تحریریه ویکی روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا