روابط زناشوییاعتماد به نفس

علل کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی

اعتماد به نفس افراد متاهل می تواند علاوه بر تاثیرگذاری بر همسرشان، بر روی احساس رضایت از رابطه زناشویی نیز تاثیر بگذارد. وقتی که فرد متاهلی نسبت به خودش احساس بدی پیدا می کند،تردیدهای او بر روی نوع تعاملش با اطرافیان (خصوصا همسرش) تاثیر می گذارد و این وضعیت در نهایت می تواند برای هر دو زوج اثر منفی داشته باشد. در ادامه به بررسی موضوع کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی میپردازیم.

با ویکی روان همراه باشید

زمانی که نسبت به خودتان احساس بدی دارید، دائماً سعی می کنید در رابطه تائید و امنیت طلب کنید. تائید شدن و احساس امنیت خوب است اما نه زمانی که شما آن را با ترس و پافشاری زیاد بخواهید. این مساله هم به شما آسیب می زند و هم طرف مقابل را خسته می کند.
بخاطر کمبود اعتماد به نفس شما همیشه مضطرب و نگران هستید، بخاطر هر مساله ساده ای در زندگی تان وحشت زده می شوید، خود را لایق زندگی نمی دانید، ازآن لذت نمی برید و باور نمی کنید که یک نفر دوست تان دارد.

ممکن است جلوی آینه بایستید و از ظاهرتان شرمنده شوید، و یا خود را بخاطر افکار و احساسات تان سرزنش کنید.

به عبارت دیگر افرادی که خودباوری ندارند، بخاطر عدم امنیتی که آنها نسبت به شریک زندگی خود احساس می کنند و ترسی که بخاطر از دست دادن دارند از هرگونه مواجهه و برخورد اجتناب می کنند، هرچند که بتوانند اختلافات و تنش ها را از طریق یک تعامل دوستانه و گفتگوهایی صلح جویانه حل کنند. به هر حال کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی مشهود میباشد و به چشم شریکتان خواهد آمد.

علل اصلی کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی چیست؟

خودتان را نمی شناسید

کار مورد علاقه تان را انجام نمی دهید؟ دیگر ورزش نمی کنید؟ به موسیقی مورد علاقه تان گوش نمی دهید؟ در رابطه ای که همسرتان با قدرت تمام اعتماد به نفس شما را تضعیف می کند شما به راحتی از آنچه که هستید دست می کشید. دست کشیدن از خود یعنی کنار کشیدن از انجام کارهایی که دوست شان داشتید و متناسب با شخصیت و روحیات شما بوده اند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

به همسرتان شک می کنید

سعی کنید هویت خود را بدون داشتن روحیه تهاجمی و پایمال کردن حق دیگران اثبات کنید. تا هنگامی که یاد نگیرید چگونه خود را از ناامنی ها دور نگه دارید، اعتماد به نفس شما بالا نخواهد رفت.

یک نشانه از کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی این است که نسبت به خود رابطه شک کنید. زمانی که دائم نگران این باشید که آیا همسرتان دوستتان دارد یا نه و نیاز شدیدی به توجه داشته باشید و چیزی از طرف مقابل تان دریافت نکنید این یعنی رابطه شما طوری پیش رفته است که اعتماد به نفس تان تضعیف شده است.

نیازهای تان اهمیتی ندارد

این اتفاق یک دفعه نمی افتد. ممکن است به مرور زمان متوجه شوید که شما فقط مطابق با نیازها و تمایلات شریک زندگی تان پیش می روید؛ در جمع های دوستانه مطلوب او شرکت می کنید و به رستوران مورد علاقه او می روید. گاهی هم احساس می کنید اولویت همیشه خواسته های اوست و نیازهای شما همیشه به تعویق می افتند.

شما همیشه مقصر هستید

تنش و درگیری در رابطه ها تا اندازه ای طبیعی است. گاهی ممکن است یک نفر مسئول یک تنش یا اختلافی باشد اما اگر همواره احساس می کنید متهم هستید، همه تقصیر و خطا در هر موقعیتی به گردن شما می افتد این مساله به شدت در خودباوری شما تأثیر دارد.

داشتن نگاهی صادقانه به خود. بین احساس غرور و اعتماد به نفس ، تفاوت بسیار وجود دارد. غرور، لاف زدن در مورد خود است اما اعتماد به نفس به معنای اعتقاد و اعتماد شما به توانایی ها برای انجام کارها است. به عبارت دیگر، اعتماد از طریق کار سخت به دست می آید و افراد مطمئن هم نسبت به خود آگاهی کافی دارند.

نگاهی به توانمندیهای خود

به منظور غلبه با کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی بهتر است از خود و توانایی هایتان ارزیابی دقیق و صادقانه ای داشته باشید. اگر در مجموع نسبت به توانایی های خود احساس ضعف می کنید حتما برای بهبود مهارت ها و یافتن روش هایی برای کاهش تاثیرات منفی نقاط ضعف، برنامه ریزی کنید. نادیده گرفتن نقاط ضعف یا جلوه دادن آنها به جای نقاط قوت، هرگز باعث از بین رفتن نقاط ضعف نخواهد شد.

اعتماد به نفس

گفتن جواب منفی یا نه

تحقیقات انجام شده نشان داده است که هر اندازه بیشتر مشکل گفتن «نه» داشته باشید، احتمال اینکه دچار استرس ، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی شوید، افزایش می یابد که همه این موارد باعث تضعیف و از بین رفتن اعتماد به نفس لازم می شود. افراد دارای اعتماد به نفس، می دانند که گفتن «نه» کار صحیحی است و برای توضیح دادن و روشن کردن دلایل پاسخ های منفی خود از عزت نفس مناسبی برخوردار هستند.

در جست و جوی پیروزی های کوچک

افرادی که خودباوری ندارند، بخاطر عدم امنیتی که آنها نسبت به شریک زندگی خود احساس می کنند و ترسی که بخاطر از دست دادن دارند از هرگونه مواجهه و برخورد اجتناب می کنندو دچار کمبود اعتماد به نفس در رابطه زناشویی میشوند.

 افراد دارای اعتماد به نفس، تمایل دارند حتی زمانی که تلاش های آنها موجب پیروزی های کوچک می شود با خود به چالش و رقابت بپردازند. موفقیت های کوچک، موجب تشکیل هورمونی به نام آندروژن در مغز می شود که مسوول پاداش و انگیزه برای افراد است. با کسب موفقیت های کوچک، تا مدت ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهند بود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

 داشتن روحیه قاطع و نه تهاجمی

پرخاشگری نه تنها نشانه اعتماد به نفس نیست، بلکه نشانه تحکم کردن است و در زمان احساس عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، شاید ساده ترین کار به نظر برسد. سعی کنید هویت خود را بدون داشتن روحیه تهاجمی و پایمال کردن حق دیگران اثبات کنید. تا هنگامی که یاد نگیرید چگونه خود را از ناامنی ها دور نگه دارید، اعتماد به نفس شما بالا نخواهد رفت.
به طور کلی روی مهارت هایی کار کنید که به شما کمک می کند این افکار منفی را از خود دور کنید. بخشی از این افکار منفی ممکن است بخاطر قرار گرفتن در محیط بد یا رابطه اشتباه ایجاد شده باشند. هرچه که هست این افکار منفی باید با چیزهای مثبتی که انگیزه بخش هستند و روحیه شما را بازسازی می کنند جایگزین شوند.
هر وقت احساسات بدی که روحیه تان را تضعیف می کنند به سراغتان می آید فوراً یک جمله مثبت درباره خودتان بگویید. اگر در رابطه ای هستید که باعث شده خودباوری را از دست بدهید به جای ترس و احساس گناه نسبت به خودتان به یاد بیاورید که این مشکل ضعف یا گناه شما نیست و راه حل آن بدون شک نمی تواند سرکوب احساسات، ترس و از دست دادن خودباوری باشد.  شما تنها کسی هستید که می توانید خودتان و زندگی مشترک تان را نجات دهید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا