مصاحبه

کاهش سن جراحی زیبایی

جراحی زیبایی بینی یکی از شایع‌ترین جراحی‌های پلاستیک در ایران است که روند رو به افزایش آن بخصوص در بین زنان و مردان میانسال، شرایط ناخوشایندی را رقم زده است که تبعات اجتماعی آن به مراتب نگران‌کننده‌تر از آسیب‌های پزشکی آن است.  اما علت کاهش سن جراحی زیبایی در ایران چیست؟

بررسی دلیل کاهش سن جراحی زیبایی در ایران

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

این در حالی است که گزارش‌ها از مطب‌های جراحان پلاستیک، نشان می‌دهد هزینه جراحی زیبایی بینی در حال حاضر بین ۴ تا ۷ میلیون تومان و در بعضی موارد حتی بیشتر از این مبالغ تخمین زده شده است.

البته مبالغ کمتر از این رقم‌ها نیز از متقاضیان جراحی زیبایی بینی گرفته می‌شود که جراحی‌ها توسط پزشکان خارج از رشته رینوپلاستی انجام می‌شود.

به طوری که در مواردی، این هزینه تا ۲ میلیون تومان هم تنزل می‌یابد. جالب است بدانید که انجام جراحی زیبایی بینی از اواخر دهه شصت شتاب روز‌افزونی گرفت که عمده مشتریان آن را زنان تشکیل می‌دادند اما در سال‌های اخیر مردان نیز در زمره افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایش در میان دختران، نگرانی‌های بسیاری به همراه داشته است. از این رو به سراغ «امیررضا حنیف‌‌نیا» متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر رفتیم و در مورد کاهش سن جراحی زیبایی با وی گفتگویی داشتیم:

چند سالی است که سن جراحی زیبایی پایین آمده است به نظر شما چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

امروزه نگاه جامعه به جوانی تغییر یافته و طول میانسالی افزایش پیدا کرده است. این یکی از علل تمایل به جراحی زیبایی در سنین پایین است.

علت بعدی تبلیغات و معیارهای جدید اجتماعی می‌باشد. این‌ها باعث توجه بیش از اندازه به جراحی‌های زیبایی است.

البته نباید فراموش کرد که جراحی‌های زیبایی ممکن است برای جراحان و متخصصین خوب باشد اما در کل برای جامعه خیلی فکر خوبی نیست

منابع اجتماعی و تولیدات درمانی به جای اینکه صرف درمان‌های نجات‌دهنده زندگی شود، صرف جراحی زیبایی می‌شود. به طور کلی باید گفت این جراحی‌هاتاحدی خوب است ولی بیش از آن نه برای فرد مورد جراحی گرفته خوب است و نه برای جامعه.

* زمانی بود که این جراحی‌ها فقط برای ناهنجاری‌ها انجام می‌گرفت مثل کودکانی که در زمان به دنیا آمدن مشکلات ظاهری صورت داشتند ولی امروزه جراحی‌های زیبایی عادی شده یعنی بینی طبیعی را برای فانتزی شدن به دست جراح می‌سپارند یا دیگر اعضای صورت را جراحی‌های فانتزی و غیرضروری می‌کنند و حتی گزارش‌هایی از مشکلات به وجود آمده پس از جراحی وجود دارد. به نظر شما ادامه این روند به کجا خواهد انجامید؟

البته درمان ناهنجاری‌ها با جراحی زیبایی متفاوت است. ناهنجاری باید جراحی شود و تکنیک‌های پیشرفته‌ای هم جدیدا وارد این مقوله شده که همکاران جراح در امر جراحی پلاستیک از آن استفاده می‌کنند و بسیار هم موفقند. ولی جراحی زیبایی، بیش از حد شده و حتی تا حدودی اشتباها و فقط صرفا برای زیبایی فانتزی این کار انجام می‌شود.

برای همین قبل از عمل که فرد برای جراحی مراجعه می‌کند به او مشاوره می‌دهیم و سعی می‌کنیم فرد اگر دچار اهداف اشتباه است و تمایلات اشتباه دارد او را منصرف کنیم.

ولی متاسفانه به علت تبی که در اجتماع و کاهش سن جراحی زیبایی به وجود آمده و فرد در اطرافیان خودش، در تبلیغات و در اجتماع به طور کلی می‌بیند و ترغیب می‌شود  و بر خود واجب می‌داند که این کار را حتما انجام دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چرا سن جراجی زیابیی کاهش یافت؟

* منظورتان از اهداف اشتباه چیست؟

شاید دستکاری کردن اعضای صورت و بدن که طبیعی هستند کار درستی نباشد.

به هر حال عده‌ای هستند که ایراداتی در صورت‌شان دیده می‌شود و واقعا به این گونه جراحی‌ها نیاز دارند ولی بعضی‌ها شاید این ایرادات فقط برداشت ذهنی خودشان باشد و حتی عمل جراحی هم کمکی به آنها نمی‌کند.

چون ذهنیت‌شان درست نیست و هر روز یک ایرادی از ظاهرشان درمی‌آورند.

خیلی از آنها معتقدند که تغییراتی که مد نظرشان بوده حتی پس از جراحی زیبایی نیز به دست نیاورده‌اند. خب چرا؟

به دلیل اینکه تفکر آنها شدنی نیست. در واقع ما باید تفکرات را اصلاح کنیم و این نوع افراد که به دنبال زیباترشدن هستند باید یک نکته مهم را بدانند که جراحی‌ای که بر روی آنها انجام می‌شود نباید سلامتی‌شان را در طول زمان به خطر بیاندازد.

مثل گونه‌گذاری که ممکن است عوارض بعدی داشته باشد. خوشبختانه  امروزه نگاه جراحان زیبایی در جامعه به گونه‌ای است که آسیبی به فرد نرسد و سلامتی فرد در اثر جراحی زیبایی با گذشت زمان با خظر مواجه نگردد.

* شما به اصلاح تفکرات اشاره داشتید این اصلاح باید از جانب متخصص جراحی زیبایی صورت بگیرد یا باید به مشاورین روانشناس ارجاع داده شوند؟

اولین کسی که می‌تواند در مورد موضوع کاهش سن جراحی زیبایی کمک کند جامعه‌شناس است چون یک جامعه‌شناس می‌تواند تفکرات جامعه را تغییر دهد و به همین نسبت رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند از طریق برنامه‌سازی و تبلیغات، فرهنگ‌سازی داشته باشند.

* حالا کمی در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی صحبت کنیم. به نظر شما لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل بهتر هستند یا محصولات وارداتی تولید کشورهای خارجی؟

البته بهتر است بگوییم کیفیت مرغوب یا کیفیت نامرغوب.

یک سری لوازم آرایشی و بهداشتی هستند مثل ژل‌ها، بوتاکس‌ها، پرکننده‌ها و غیره که جدید هستند و هنوز در داخل کشور تولید آنها را نداریم و مجبوریم از تولیدات خارجی استفاده کنیم ولی محصولات دیگری مثل ضدآفتاب‌ها، روشن‌کننده‌ها و… را می‌توان از تولیدات داخلی استفاده کرد. لازم است بدانید که تقریبا تمام محصولاتی که در خارج تولید می‌شوند را ما در داخل کشور تولید می‌کنیم.

* پس چرا تمایل به استفاده از محصولات خارجی بیشتر است؟

همه این‌ها به یک سری تبلیغات برمی‌گردد. ما در تولیدات داخلی کیفیت مرغوب داریم تا جایی که برندهای ایرانی در دنیا هم شناخته شده هستند و حرفی برای گفتن دارند.

ولی یک سری محصولات هستند که هنوز ما توان تولید آنها را پیدا نکردیم. ولی خیلی از محصولات بهداشتی و آرایشی هستند که در داخل تولید می‌شوند و حتی قدرت رقابت با محصولات خارجی را دارند.

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا