مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روانمصاحبه

چطور با بحران سال اول ازدواج کنار بیاییم؟ (مشکلات سال اول ازدواج)

حل مشکلات زوجین در سال اول ازدواج تبدیل به یکی از مشغله های ذهنی متخصصین و مشاورین ازدواج شده است! چرا که اگر مشکلات سال اول ازدواج حل نشود، شاهد طلاق های زودرس خواهیم بود و زندگی های بسیاری به دلیل عدم توانایی در مدیریت بحران های سال ابتدایی ازدواج از هم متلاشی خواهند شد. در واقع یکی از دلایل افزایش آمار طلاق در ایران هم مربوط به همین موضوع است. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، عطیه رضایی مشاور روانشناس و عضو تیم تحریریه ویکی روان، به بررسی راه های درمان بحران سال اول ازدواج در غالب یک مصاحبه با دکتر فرشاد شیبانی می پردازد.

افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، سوال می پرسند که دلایل مشکلات اوایل زندگی مشترک چیست یا چطور می توانید مشکلات اول زندگی مشترک پیشگیری کنیم؟

هدف از انجام این مصاحبه، با فردی متخصص در زمینه ازدواج و روابط زناشویی، پاسخ دادن به سوالات ذهنی شما عزیزان است. چرا که اگر مشکلات سال اول ازدواج درمان نشوند، یا رابطه به جدایی ختم می شود یا در هر صورت از کیفیت زندگی زناشویی کاسته خواهد شد.

حل بحران سال اول ازدواج (مشکلات اول زندگی مشترک)

با بخش مقالات روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

همه تازه عروس و دامادها انتظار دارند که لحظات خوش و شیرینی که در روزهای اول آشنایی و نامزدی و رفت و آمدها با یکدیگر داشتند تا ابد ادامه پیدا کند و قصه‌ هایی که از عشق و ازدواج در سر داشتند به واقعیت تبدیل شود.

ولی به گواه بسیاری از زوج‌ هایی که به تازگی زندگی خود را شروع کرده‌ اند و در آغاز زندگی به سر می‌ برند، سال اول ازدواج پر از کشکمش‌ های فردی بین آنها است که به آن بحران سال اول ازدواج می گویند

یکی از مشکلات سال اول زندگی مشترک این است که، انگار که تازه می‌ فهمیدند با چه شخصیتی ازدواج کرده‌ اند و چه مشکلات و مصائبی در پس آن همه شیرینی روزهای آشنایی وجود داشته است. شاید در همین ماه‌ های اول زندگی مشترک، با خودشان فکر کنند کاش بیشتر دقت کرده بودند و یا اینکه «چقدر فرد مورد علاقه من تغییر کرده، همش به کارش فکر می‌ کنه و حتما دیگه دوستم نداره!»

این افکار و احساسات در زندگی همه تازه عروس دامادها اتفاق می‌ افتد و تا زمانی آنها را دچار این نومیدی می‌ کند که حتما در زندگی خود شکست خورده‌ اند.

برای اینکه فکر نکنید این مشکلات خاص شماست و مهم‌ تر اینکه چطور با این مسائل و مشکلات سال اول ازدواج کنار بیاید، با دکتر فرشاد شیبانی متخصص روانشناسی بالینی و زوج درمانگر گفتگویی انجام داده‌ ایم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

سال اول ازدواج سال مشکل آفرین برای بیشتر زوجین است!

اختلاف-طبقاتی-و-فرهنگی-در-ازدواج

درسته که ازدواج شیرین‌ ترین و خاطره‌ انگیز ترین اتفاقی است که در زندگی هر فردی می‌ افتد ولی کام این شیرینی از همان اول به کام بعضی‌ ها تلخ می‌ شود و مشکلات اوایل زندگی مشترک برای آنها تبدیل به واقعیت اصلی زندگی خواهد شد!

دکتر فرشاد شیبانی به عنوان فردی که با زوج‌ های بسیاری روبه رو شده‌ اند، ویژگی‌ ها و تفاوت‌ های سال اول ازدواج را در نوع تصویر واقعی‌ تری که زوج‌ ها از هم پیدا می‌ کنند بیان می‌ کنند.

ایشان معتقدند:

همه ما قبل از ازدواج، ایده‌ آل‌ سازی‌ هایی از فرد مورد علاقه‌ مان در ذهن‌ مان می‌ سازیم ولی بسیاری از این ایده‌ آل‌ ها بعد از ازدواج شکسته می‌ شود چون ما با تصویر واقعی فرد مورد علاقه‌ مان روبرو می‌شویم، همین موضوع ما را دچار ناکامی ‌می‌ کند

یکی دیگر از دلایل متفاوت شدن این سال فرافکنی‌ هایی است که ما از خودمان بر روی فرد مورد علاقه‌ مان انجام می‌ دهیم. یعنی ما ویژگی را در ذهن خودمان داشته‌ ایم و آن را به فرد مورد علاقه‌ مان نسبت می‌ دهیم.

بدون اینکه این موضوع واقعیت داشته باشد. خیلی از این فرافکنی‌ ها به دلیل انتظارات نادرستی است که ما از ازدواج و همسرمان داریم و همین باعث بروز اختلاف بین آنها می‌ شود.

مسئولیت نداشتن قبل ازدواج و هجوم انواع و اقسام مشکلات

  • فردی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • و خانوادگی

در سال اول ازدواج و مهارت نداشتن ما در مواجه با این مسائل باعث می‌ شود که این سال برای بسیاری از زوج‌ ها خطرساز شود.

باورها و خطاهای اشتباه فکری در سال اول ازدواج

یکی از مسائل مهم خطرساز هم در سال اول ازدواج و هم در طول زندگی زوج‌ ها، خطاهای فکری یا به اصطلاح سوء تفاهم‌ های شناختی است که باعث می‌ شود عمر یک ازدواج به حداقل ممکن برسد.

دکتر شیبانی این خطاهای شناختی مربوط به مشکلات اوایل زندگی مشترک را در ۳ دسته مهم طبقه‌ بندی کردند.

۱- زن و شوهر با هم دعوا نمی کنند!

به اعتقاد ایشان از جمله خطاهای بزرگی که باعث مشکلات سال اول زندگی مشترک زوجین می شود، این باور است که زن و شوهر هیچ وقت نباید با هم دعوا کنند و اختلاف داشته باشند!

در صورتی که تعارض بین همه آدم‌ ها امری عادی است و چه بسا این اتفاق بین دو نفر که مدت زیادی را در کنار هم می‌ گذرانند طبیعی‌ تر هم باشد.

۲- تفکر صفر و یک از مشکلات اول زندگی مشترک است

یکی دیگر از خطاهای شناختی رایج در بین زوج‌ ها تفکر صفر و یکی است، به این معنی که همسر من یا خیلی فرد ایده‌ آلی است یا کلا فرد خوبی نیست!

در واقع خطر این تفکر آنجاست که ما هیچ حد میانی را برای آدم‌ ها قائل نیستیم و آدم‌ ها یا خوب هستند یا بد. برچسب زدن و همسر خود را با صفاتی توصیف کردن از جمله خطرناک‌ ترین خطاهای شناختی است.

وقتی ما در جمع یا در ذهن خودمان همسرمان را مثلا با صفاتی چون بی‌ نظم، بی‌ مسئولیت و ولخرج می‌ شناسیم، عملا همسرمان را در وضعیتی قرار می‌ دهیم که قابل تغییر نیست و بدتر از همه او را در وضعیت خصومت با خود قرار می‌ دهیم.

۳- ذهن خوانی یکی از مشکلات سال اول ازدواج است

سال اول ازدواج

ذهن‌ خوانی نیز یکی دیگر از مشکلات سال اول ازدواج است که با آموزش در جلسه های مشاوره بعد از ازدواج قابل حل است.

دلیل این مشکلات در سال اول ازدواج این است که ما به درک مشترکی از همدیگر نرسیده‌ ایم، با ذهن‌ خوانی و فکر کردن به جای فرد مقابل این خلا را پر می‌ کنیم. در صورتی که بسیاری از مواقع آنچه ما فکر می‌ کنیم با آنچه همسرمان در ذهن خود دارد زمین تا آسمان فرق می‌ کند.

مهم ترین مشکلات سال اول ازدواج چیست؟ (چه چیزی باعث مشکلات اول زندگی مشترک میشود؟)

با این توضیحات، فکر می کنید مهم ترین و رایج ترین مشکلات زوجین در سال اول ازدواج چیست یا چه پدیده هایی منجر به مشکلات اوایل زندگی مشترک خواهند شد؟

۱- کم شدن علاقه‌ ها از رایج ترین مشکلات اول زندگی مشترک است

همه ما این واقعیت را از زبان بسیاری از زوج‌ ها شنیده‌ ایم که بعد از مدتی از ازدواج‌ شان علاقه‌شان نسبت به هم کم می‌ شود (که به آن دلزدگی زناشویی گفته می شود) و آن عشق آتشین روزهای اول جای خود را به روزمرگی و سردی در روابط می‌ دهد.

دکتر شیبانی معتقدند بسیاری از انتظارات اشتباه ما در ازدواج و فرد مورد علاقه‌ مان دلیل این کم شدن علاقه است.

افرادی که نتوانند انتظارات خودشان را از همدیگر به خوبی برآورده کنند، در سختی‌ ها با یکدیگر همدلی انجام بدهند و تفاوت‌ های فردی را بپذیرند، میزان بروز هیجان‌ های منفی را در زندگی خود افزایش می‌ دهند که همین موضوع  باعث کم شدن علاقه در دو طرف می‌ شود

الگوی زندگی مشترک یا برد – برد یا باخت – باخت است. برنده‌ ای در آن وجود ندارد و اگر زوجی می‌ خواهند در زندگی مشترک خود موفق باشند باید هر دو طرف برای آن تلاش کنند.

۲- در سال ابتدایی ازدواجمان، مراقب نشانه‌ های خطر نیستیم!

درسته که سال اول ازدواج برای خیلی از زوج‌ ها دارای تنش‌ های بسیار و دعواهای زناشویی است و ما بالا و پایین‌ های زیادی را در طی این سال تجربه می‌ کنیم، ولی گذشته از همه اینها گاهی اوقات ما زنگ خطرهایی را در رابطه مشاهده می‌ کنیم که باید آنها را جدی بگیریم.

دکتر شیبانی در این مورد برای ما توضیح می‌ دهند که این نشانه‌ های خطر شامل چه مواردی هستند:

۱-۲ جدی نگرفتن ازدواج یک بحران سال اول ازدواج می باشد

چرا-مشاوره-قبل-ازدواج-بگیرم؟

اولین نشانه خطرناک جدی نگرفتن رابطه از سمت یکی از زوج‌ ها است. به این معنی که همسر من خیلی حواسش به رابطه نیست و وقتی مشکلی پیش می‌ آید نیازی به حل کردن آن نمی‌ بیند.

۲-۲ خودخواهی از بدترین مشکلات سال اول ازدواج است

دومین زنگ خطر، خودخواهی زیاد یکی از طرفین است به این صورت که هنوز فرقی بین دوران مجردی و متاهلی قادر نیستند و در خیال راحت‌ طلبی‌ های دوران مجردی و آسایش آن دوران به سر می‌ برند.

پرخاشگری و نداشتن مهارت کنترل خشم از دیگر نشانه‌ های خطری است که در سال اول باید جدی گرفته شود. وقتی با شخصی در زندگی مواجه هستیم که بابت هر موضوعی دعوا راه می‌ اندازد و قادر به کنترل خشم خود نیست، باید نگران عکس‌ العمل‌ های او در آینده باشیم

روابط زناشویی مشکل‌ ساز که دو طرف از آن لذتی نمی‌ برند، مسئله جدی است که باید برای حل آن در همان سال اول ازدواج راه حلی اندیشید.

۳-۲ همزبان و هم دل نبودن باعث بروز مسائلی در سال ازدواج می شود

هم‌ گام و هم‌ زبان نبودن در زمینه‌ های مختلف زندگی زناشویی نیز آخرین زنگ خطری است که باید در رابطه زناشویی بخصوص در سال اول ازدواج جدی گرفت.

۳- عکس العمل های اشتباه از بحران سال اول ازدواج و طلاق‌ های زودرس است

به گفته سازمان بهزیستی و مرکز آمار ایران بسیاری از طلاق‌های این چند سال اخیر کشور ما در پنج سال اول رخ می‌ دهد.

دکتر شیبانی در توضیح این پدیده و ارتباط آن با مشکلات سال اول ازدواج بیان می‌ کنند که زمانی که در شروع یک زندگی زناشویی، مشکلات کوچک حل نشوند کم‌کم تبدیل به گلوله برفی از مشکلات می‌ شود که تمام زندگی را نابود می‌ کند و افراد را وادار به مقابله‌ جویی می‌ کند

متاسفانه یکی از مشکلات سال اول ازدواج این است که، خیلی از زوج‌ ها از همان ابتدای زندگی در بازی‌ های خطرناک مقابله به مثل کردن با یکدیگر می‌ افتند!

نداشتن مهارت‌ های زندگی در کنار یکدیگر، صبر نداشتن در مقابل مشکلات و خودخواهی‌ های فردی در به وجود آمدن بسیاری از طلاق‌ های سال اول موثر است و همین مسئله گریبان بسیاری از زوج‌ های ما در سال اول ازدواج را گرفته و آنها را به وادی خطرناک طلاق می‌ کشاند.

۴- آنچه زوج‌ ها درباره یکدیگر نمی‌ دانند در سال ابتدایی ازدواج مشکل ساز می شود

هر خانم و آقایی با ویژگی‌ های متفاوتی که دارد می‌ تواند کمک کند این سال اول ازدواجی به خوبی و خوشی پشت سر گذاشته شود و علیرغم همه تنش‌ ها، خاطره‌ ای شیرین برای آنها باقی بگذارد.

دکتر شیبانی نیز در این زمینه معتقدند، ایجاد زندگی زناشویی خوب به عهده هر دو نفر است و هر دو باید برای سالم نگه داشتن آن وقت بگذارند و مهارت کسب کنند.

ولی در این بین هر کدام از خانم‌ ها و آقایان با خصوصیات اخلاقی متفاوتی که دارند و شناختن این خصوصیات اخلاقی می‌ توانند در بهتر شدن رابطه‌ شان سهم داشته باشند.

اما در هر صورت بهترین راه کمک گرفتن از متخصص ازدواج است تا راهکارهای عملی پیش روی زوجین قرار دهد.

اگر هدفمان حل مشکلا ت ازدواج در سال اول ازدواج است، شناختن دنیای متفاوت مردانه و زنانه در حل بسیاری از مسائل کارگشا است

مثلا اینکه آقایان بدانند خانم‌ ها بیشتر اهل صحبت کردن هستند و مشکلات خودشان را بیان می‌ کنند و باید این موضوع را درک کنند. برعکس خودشان که تمایل به سکوت کردن و درونی کردن مشکلات دارند و دوست دارند بیشتر در مواقع ناراحتی خانم‌ ها به آنها گوش بدهند و خانم‌ ها نیز باید به این خلوت مردانه احترام بگذارند.

۵- خانواده عزیز من

مشاوره-آنلاین-ازدواج-در-ویکی-روان

درست است که این روزها خیلی از زوج‌ ها خود را بی‌ نیاز از خانواده‌ ها و راهنمایی آنها می‌ دانند و سعی می‌ کنند استقلال خودشان را در رابطه حفظ کنند ولی همین خانواده‌ ها پشتیبان اصلی آنها در بسیاری از مسائل هستند.

روی صحبت این قسمت از گفتگو ما هم با خانواده‌ هایی است که به تازگی دختر و پسر خود را راهی خانه بخت کردند و هم خود تاره عروس و داماد‌هایی که احساس می‌ کنند باید بعد از ازدواج به کلی از خانواده مستقل شد و اجازه هیچ گونه دخالتی را به آنها نداد.

دکتر فرشاد شیبانی در این زمینه اعتقاد دارند که:

خانواده یک زوج همیشه باید احساس حامی ‌بودن را به هر دو طرف بدهند و باید فکر کنند که در حل مشکلات سال اول ازدواج باید طرفدار هر دو طرف باشند و بعد از ازدواج دیگر دختر و یا پسر من وجود ندارد و ما همه یک خانواده هستیم که در سختی‌ ها در کنار هم قرار داریم

اگر هم مسئله‌ ای پیش می‌ آید واکنش هیجانی نامناسبی نشان ندهند، پرخاشگری کلامی ‌نشان ندهند و خودشان را درگیر جزئیات ماجرا نکنند و مهم‌ تر از همه اینکه عروس یا داماد خودشان را قضاوت نکنند.

خود زوج های جوان هم توجه داشته باشند که اگرچه باید مرزی را در روابط بین خود و خانواده شان قرار دهند ولی نباید خودشان را از تجربه زندگی آنها دور کنند.

هم چنین اگر دعوا و کشمکشی بین آنها و همسرشان اتفاق می‌ افتد تا جای ممکن این اختلاف را به خانواده ها منتقل نکنند،چون باعث تغییر تصور خانواده ها از هم می‌ شود

در کل برای حل بحران سال اول ازدواج باید با دتدبیر پیش رفت تا مشکلات عمیق تر نشوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

در همان سال اول ازدوجتان خاطره‌ ای شیرین بسازید

با گفتن همه این هشدارها قرار نیست فکر کنید که در سال اول ازدواج با پدیده هولناکی مواجه هستید که قرار است شما را تا ابد زمین گیر کند.

در جاده زندگی زناشویی مشکلات سال اول ازدواج همان پیج تند و خطرناکی است که باید با احتیاط از آن گذر کنید.

دکتر فرشاد شیبانی در پایان راهکارهایی را برای به سلامت گذراندن این مسیر و دوری از مشکلات اوایل زندگی مشترک برای ما عنوان می‌ کنند.

اولین نکته این است که حتما به نشانه‌ های خطر در رابطه دقت داشته باشید و اگر خودتان و همسرتان یکی از این نشانه‌ های خطر گفته شده را دارید حتما تصمیم به تغییر آن بگیرید.

هیچ وقت در اختلاف و دعواها به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید

برای بالا بردن کیفیت ارتباط زناشویی باید در نظر داشته باشید که، رابطه زناشویی محصول و فرزند دو نفر است و باید هر دو نفر برای حفظ و بقاء آن تلاش کنند.

برای بهبود رابطه‌ شان حتما از یک مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری یا زوج‌ درمانگر کمک بگیرند و ازدواج خود را زیر نظر فرد متخصصی که در این زمینه تجربه دارد قرار دهند

مهارت‌ های زندگی فردی مخصوصا مهارت کنترل خشم، انتقاد کردن درست، همدلی کردن، مهارت حل مسئله و گفتگوی سالم را با خواندن کتاب یا کمک گرفتن از یک مشاور در خود تقویت کنند و به این ترتیب برای خود و همسرشان یک سال خاطره‌ انگیز و همراه با تجارب خوشایند ترتیب دهند.

اگر دیگران توانستند از مشکلات سال اول ازدواج دور باشند، پس شما هم می توانید، فقط باید آگاه باشید و بدانید در چه مسیری قدم بر می دارید

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین و غیرحضوری ازدواج در ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی و تصویری از سراسر دنیا برگزار نمائید:

مشاوره بعد از ازدواج تصویری در ویکی روان

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا