پرسش و پاسخ های تربیت فرزند

پسرم لجباز و بهانه گیر شده

پرسش: من یک پسر بچه ۵/٣ ساله دارم که خیلی باهاش مشکل دارم تا جایی که خودم دارم مشکل روانی پیدا می‌کنم. این مشکلات از بدو تولد شروع شد تا همین امروز. از تولد تا ۶ ماهگی گریه می‌کرد چون کولیک داشت. به خاطر همین غذا نمی‌خورد و بدغذا و بد خواب شد. تا ٣ سالگی زبون باز نکرد. دو سالی هست که لجباز و بهانه‌گیر شده و بدخوابه و در حال حاضر پرخاشگر شده و از پیر و جوان گرفته همه رو تهدید می‌کنه و می‌زنه. اصلا به حرف من و پدرش گوش نمی‌ده و با بچه برادرم که هم‌سن خودش هست خیلی مشکل داره تا جایی که اون بچه از این می‌ترسه و سرخورده شده. من حس می‌کنم به ته خط رسیدم. لطفا کمکم کنید.

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: سلام دوست عزیز. پیرو سوال مطرح شده، فرزند شما چون از تولد تا شش ماهگی کولیک معده داشته شما توجه بسیار زیاد کردید وکم کم فرزند شما به توجه زیاد عادت کرده و شما با توجه به گذشت زمان توانایی خود را از دست داده‌اید که بخواهید به همان سبک و سیاق عمل کنید. بچه‌ها در سن سه سالگی به دلیل مرحله خودمحوری، لجباز و پرخاشگر می‌شوند و هر چیزی را پرتاب می‌کنند. بهتر است برای بهبودی این شرایط به فرزندمان هشدار ندهیم که این کار را نکن. بهتر است قهر کنیم و تا مدت‌زمان کوتاهی صحبت نکنیم و طوری رفتارکنیم که رفتار و عملکرد ما قابل پیش‌بینی نباشد. به این‌صورت می‌توانید ایشان را کنترل کنید.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا