طلاق

آسیب های کودکان طلاق کدامند؟ (20 مورد)

مهم ترین آسیب های روانی کودکان طلاق چیست؟

آسیب های کودکان طلاق می تواند انقدر شدید و ادامه دار باشد که نسل های بعد را تحت تاثیر قرار دهد! روانشناسی هم هشدارهای لازم درباره مشکلات روانی بچه های طلاق داده اما کمتر کسی به آن دقت می کند. همیشه در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان مراجعینی هستند که به خاطر تاثیر روانی طلاق بر فرزندان به روانشناس مراجعه می کنند. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان تمام و کمال موضوع مشکلات فرزندان طلاق را بررسی کنیم.

مشکلات روانی فرزندان طلاق چیست؟

پیش از شروع به این نکته اشاره کنیم آسیب های کودکان طلاق برای همه یکسان نیست، اما تشابهات زیادی دارند. کل موضوع این است که جدایی والدین در بیشتر موارد می تواند منجر به مشکلات روانی بچه های طلاق شود.

اگر در روند متارکه بچه ها نادیده گرفته شوند، آسیب های روانی کودکان بعد طلاق بیشتر هم خواهد شد. پس نباید آنها را نادیده بگیریم.

عکس العمل و واکنش کودکان به طلاق دوستانه و حتی غیر دوستانه والدین هم میتواند بسیار وخیم یا کاملا عادی باشد. به هر حال طلاق چیزی نیست که بچه ها میخواهند و باید به خوبی این پروسه مدیریت شود. معمولا واکنش کودکان و فرزندان شما به طلاق، یک واکنش احساسی است و فکر آنها را مشغول می کند. طلاق می تواند تاثیرات مختلفی روی کودکان بگذارد.

کودکان طلاق چه مشکلاتی دارند تا حالا به مشکلات بچه های طلاق فکر کرده اید؟

متاسفانه گاهی رابطه والدین آنقدر پر تنش و ناآرام است که خانه به میدان جنگی بزرگ تبدیل می‌شود و قربانیان این جنگ کودکانی هستند که ناخواسته و به اجبار والدین شان پا به این جهنم گذاشته‌اند.

زندگی در این محیط ناامن و خشن میتواند آسیب های روانی و عاطفی جبران ناپذیری برای کودکان در پی داشته باشد. در چنین شرایطی گاه والدین تصمیم به جدایی میگیرند. این مقاله با هدف آشنایی والدین با مشکلات احتمالی، به بررسی اجمالی تغییرات رفتاری و روانی فرزندان و واکنش کودکان به طلاق والدین می پردازد. به هیچ وجه موضوع مشکلات روانی در فرزندان طلاق را دست کم نگیرید چون می تواند همه چیز را تحت شعاع قرار دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان

بررسی واکنش کودکان به طلاق والدین

در مقاله بچه طلاق یعنی چه در ویکی روان گفتیم که تغییر در رفتار و خلق‌ و‌ خوی کودکان بلافاصله پس از جدایی والدین یک اتفاق بسیار شایع است. شما به عنوان پدر و مادر باید انتظار برخی تغییرات را در رفتار و احساس فرزندانتان داشته باشید. اما لزوما بر اساس واکنشی که آنها بلافاصله پس از جدایی نشان می دهند، نمی‌توان پیشبینی کرد چگونه آنها در سال‌های بعد با این موضوع کنار خواهند آمد.

برای مثال بعضا واکنش کودکان حتی به طلاق عاطفی والدین بسیار شدید است، درحالی که ممکن است در آینده خیلی خوب با آن سازگار شوند. از طرف دیگر در بعضی کودکان واکنش‌ های رفتاری و عاطفی شدیدی دیده نمی شود. اما آنها در کنار آمدن با جدایی والدین حتی پس از گذر سالها با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.

فرزندان صرف نظر از اینکه چه سنی دارند واکنش های روانی و رفتاری متفاوتی به جدایی نشان می دهند. سن بچه ها هنگام وقوع طلاق نمیتواند ملاک مناسبی برای پیشبینی سازگاری آنها در آینده باشد.

بسیار مهم است که بدانیم فرزندان اغلب ترکیبی از احساسات مختلف از جمله غم و اندوه، خشم، ترس، گناه و سردرگمی را در این دوران تجربه می‌کنند. برای مثال از رایج ترین آسیب های کودکان طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشکلات خواب
  2. عدم علاقه به انجام فعالیت‌ها و بازی‌هایی که قبلا برای کودک لذت بخش بودند
  3. ابراز وابستگی شدید برای در آغوش کشیده شدن از طرف والدین و یا منزوی بودن
  4. اضطراب و استرس های پنهان
  5. افسردگی کودکان
  6. عدم تمایل به برقراری رابطه اجتماعی
  7. میل به انزوا (از رایج ترین آسیب های کودکان طلاق است)
  8. خانواده گریزی
  9. افت تحصیلی
  10. بروز رفتارهای هیجانی و خشن
  11. تغییر باور بچه ها درباره ازدواج و خانواده سالم
  12. بی انگیزگی
  13. کاهش اعتماد به نفس در کودکان که از مهم ترین آسیب های روانی کودکان طلاق است
  14. احساس گناه
  15. بروز بیماری های جسمانی مانند کاهش یا افزایش وزن
  16. احساس عصبانیت بی مورد
  17. بروز احساس بی اهمیت بودن از دیگر مشکلات روانی بچه های طلاق است
  18. بروز مشکلات مشابه در روابط عاطفی آنها در آینده
  19. بی اعتمادی به پدر و مادر و اطرافیان
  20. بروز احساس قربانی بودن که از بدترین آسیب های کودکان طلاق است

اینها فقط جزئی از واکنش های احتمالی کودکان به طلاق هستند. در مقاله بدترین آسیب های روحی روانی گفتیم متارکه روی همه تاثیر دارد، اما بچه ها بیشتر از دیگران آسیب می بینند. به همین خاطر جلسات مشاوره کودک و نوجوان در ویکی روان مخاطبین بسیاری برای درمان آسیب های بچه های طلاق دارد.

مطالب مشابه با آسیب های روانی کودکان طلاق در ویکی روان:

رفتار بچه ها بعد از طلاق والدین چگونه است؟

با اینکه خصوصیات بچه های طلاق در هر شخص متفاوت است، اما کودکانی که قبل از جدایی والدین دارای مشکلات رفتاری و خلقی هستند پس از جدایی این مشکلات در آنها شدت خواهد گرفت.

به عنوان مثال در واکنش کودکان به طلاق والدین چند هفته پس از جدایی گاه پدر و مادر احساس می کنند دیگر فرزندشان را نمی‌ شناسند. چون او خلق و خوی بدی پیدا کرده و به کوچکترین مساله‌ ای به شدت واکنش نشان می‌دهد. در کلاس درس باعث بی‌ نظمی می شود، با همکلاسان خود دعوا می‌کند و تکالیف درسی خود را انجام نمی‌ دهد. اینها رایج ترین مشکلات کودکان طلاق است.

البته به یاد داشته باشید اخذ بهترین زمان برای طلاق هم تاثیر زیادی بر آینده بچه ها خواهد داشت.

حتما بخوانید

متاسفانه این قبیل رفتارها بخصوص در پسرها بعد از طلاق بسیار رایج است. البته این بدین معنی نیست که این رفتارها تا ابد ادامه خواهد داشت. پرخاشگری و مشکلات رفتاری در بچه ها پس از جدایی میتواند در روابط بین فردی و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیرات منفی بگذارد.

این مساله نه تنها به اعتماد به نفس کودک ضربه می زند. بلکه موجب احساس گناه، سردرگمی و خشم در والدین نیز خواهد شد. پدر و مادر اغلب خود را مسئول مشکلات رفتاری کودکانشان میدانند و با پرورش احساس گناه در خود در تصمیم گیری و انجام رفتار مناسب دچار سردرگمی می‌شوند. پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر طلاق بر فرزند پسر را در ویکی روان مطالعه کنید.

رفتار مناسب با فرزندان پس از طلاق

آثار و پیامدهای طلاق بر زنان

حالا می دانیم آسیب های طلاق بر روی فرزندان چیست و چرا باید به آنها اهمیت بدهیم؟ اما چطور از آسیب های کودکان طلاق پیشگیری کنیم؟؟؟

نکته بسیار مهم پس از طلاق این است که والدین باید بدانند پس از طلاق، چطور با فرزندان خود رفتار کنند و با رفتار های خود، جلوی آسیب های روانی و اجتماعی خاص در فرزند خود را بگیرند. نکته بسیار مهم در شیوه تربیت بچه های طلاق این است که بسته به جنسیت و سن فرزندتان، باید رفتار های خود را بسنجید و به شکل مناسب با آنها برخورد کنید. مراحل اصلی رفتار با فرزندان پس از طلاق عبارتند از:

1- جسمی و عاطفی در دسترس فرزندان باشید

فرزندان شما پس از طلاقتان بسیار بیشتر از گذشته به شما نیاز دارند و شما باید تحت هر شرایطی نزد کودکان خود باشید.

2- درباره احساسات خود صحبت کنید

درباره احساسات خود با فرزندانتان صحبت کنید و با صحبت کردن با آنها، شرایط را بهتر کنید.

3- برای رسیدن به آنها تلاش کنید

کودکان معمولا در واکنش نسبت به طلاق والدین خود، ناراحت، خشمگین یا بعضا افسرده می شوند. این نشان دهنده آسیب های کودکان طلاق است و نباید متعجب شوید. شما باید تلاش داشته باشید تا با صحبت کردن، کاری کنید که کودک خود را تخلیه کند و ناراحتی خود را کم کند.

4- در حضور کودک با والد دیگر بحث نکنید

یکی از چیز هایی که حتما باید در نظر داشته باشید این است که هیچ وقت در مقابل فرزند خود با یکدیگر دعوا نکنید.

5- به ابراز احساسات کودک گوش دهید

هیچ وقت از کودک خود نخواهید که در این جریان طرف شما را بگیرد. بگذارید کاملا صادقانه نظر خود درباره ماجرای جدایی شما از همسرتان را از دیدگاه خودش بازگو کند.

6- در مواجه با آسیب های کودکان طلاق باید صبور باشید

صبوری قطعا مهم ترین چیز در رفتار مناسب با فرزندتان بعد از طلاق است. باید صبور باشید تا او نسبت به سن خود، آن را تجزیه و تحلیل کند و با آن کنار بیاید. این مورد برای فرزندان دختر بیشتر نمود پیدا می کند. پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر طلاق بر فرزند دختر را حتما در سایت مشاوره ویکی روان مطالعه نمائید.

بررسی آسیب های اجتماعی بچه های طلاق

عواقب ازدواج با فرزندان طلاق

وقتی صحبت از آسیب های روانی کودکان طلاق می کنیم یعنی تمام مواردی که زندگی شخصی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بالاتر از آسیب های اجتماعی کودکان طلاق گفتیم، توضیح دادیم آنها از جمع دوری می کنند، تمایل ندارند با خانواده ها رفت و آمد کنند و زندگی برایشان معنای دیگری پیدا میکند.

یعنی جدایی پدر و مادر به مرور موجب آسیب های اجتماعی بچه های طلاق می شود. اما با مراقبت های روانی می توان از این مشکلات پیشگیری کرد.

نوع واکنش کودکان به طلاق والدین

تحقیقات در این زمینه نشان می دهد واکنش‌های اولیه ممکن است بسیار تند و شدید باشد و گاه یک الی دو سال ادامه پیدا کند. حتی برخی کودکان ممکن واکنش های طولانی مدتی نشان دهند. بسیار مهم است که والدین واکنش‌های فرزندان طلاق را درک کنند و برای بروز مشکلات روانی در فرزندان طلاق آماده باشند.

سازگاری فرزند طلاق با موقعیت جدید پس از جدایی بستگی به نحوه تغییر شرایط در خانواده و کیفیت رابطه با والدین پس از جدایی دارد. اگرچه معمولا پسرها در پذیرش شرایط و موقعیت پس از طلاق نسبت به دخترها مشکلات و سختی بیشتری را متحمل می شوند. اما این به معنی عدم توانایی پسرها در سازگاری و ایجاد پیامدهای منفی نیست.

به هر حال آگاهی و درک والدین نسبت به آسیب های روانی کودکان طلاق به فرزندان کمک خواهد کرد که از این پروسه گذر کرده و راحت‌ تر با شرایط جدید پس از جدایی سازگار شوند. در این مواقع بهترین تصمیم مشورت با یک مشاور روانشناس خبره مانند خانم فرح ناز حیاة غیبی حقیقی از مشاورین ویکی روان در مورد مشکلات روانی بچه های طلاق است. البته مشاوره بعد طلاق آنلاین و تلفنی هم راهکارهایی برای بهترین رفتار با اطرافیان بمنظور کاهش اثرات متارکه خواهد داد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان آسیب های کودکان طلاق چیست؟

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی خارج از کشور و داخل ایران برگزار کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی، تصویری و متنی در ارتباط باشید.

مشاوره کودک و نوجوان آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا