Uncategorized

نارضایتی جنسی چیست و چطور درمان میشود؟ (۸ راه)

نارضایتی جنسی می تواند زندگی مشترک را از بین ببرد، بله برقراری ارتباط جنسی رضایت بخش یکی از بهترین راه های ایجاد رضایت در زوجین است. در بخش مشاوره سکسولوژی آنلاین ویکی روان بسیار در مورد نارضایتی جنسی صحبت می شود چون معمولا اطلاعات کمی در این مورد دارند.

تعریف نارضایتی جنسی چیست؟

درد واژن بعد رابطه جنسی

با مطالب سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

می خواهند طلاق بگیرند! میگویند توافقی جدا می شویم. هرکس با شنیدن این خبر متعجب می‌پرسد آخر چرا؟ آنها که با هم مشکلی ندارند؛ وقتی دلیلش را از خودشان می پرسم یک مشت بهانه تحویلم می دهند.

می گویند همدیگر را درک نمی کنند و انگیزهای برای ادامه زندگی مشترک ندارند!

وقتی بیشتر پیگیر می ‌شوم تا اصل موضوع را بفهمم می گویند زندگی ‌مان تبدیل به یک عادت تکراری شده. انگار حتی خودشان هم دقیق نمی دانند چرا می خواهند از هم جدا شوند، شاید هم می دانند اما حجب و حیای مرسوم خانواده های ایرانی نمی گذارد راحت بگویند که به دلیل نارضایتی جنسی این تصمیم را گرفته اند.

در سال ۲۰۱۴ از ۷۶۰ شرکت کننده در یک نظر سنجی در آمریکا که ۴۴۹ تای آن ها زن و ۳۱۱ مرد بود، درخواست شد تا بگویند تعریف رضایت جنسی چیست؟

در حالی که پاسخ های متفاوتی وجود داشت، دو نکته اصلی مطرح شده سلامت جنسی و آمادگی زوجین به چشم می خورد. در وهله اول ایجاد تجربه ای لذت بخش بیش از شور و هیجان ناشی از احساسات آن در طول فعالیت جنسی اهمیت دارد.

خواستن یک شریک و رهایی از هر گونه موانع در طول مقاربت جنسی، تمایلات و احساسات را برانگیخته کرده و هیجانات تحریک شده این همبستگی می تواند تجربه ای دلپذیر برای زوج به ارمغان بیاورد.

در رابطه با آمادگی طرفین، بیان احساسات لطیف، عاشقانه و رمانتیک می تواند در جهت ایجاد فعالیت جنسی کمک چشمگیری کند. هر کسی سعی دارد تا رضایت ارتباط جنسی در زندگی را با فاش نمودن آن با شریک خود حفظ نماید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

رضایت از ارتباط جنسی به کیفیت آن بستگی دارد

در واقع بین دو طرف توافقی بالینی وجود دارد که نارضایتی جنسی می تواند در شاخص مشکلات ارتباطی قرار گیرد.  در حالی که این نتیجه جزء یافته های جدید نیست، اما برخی محققان آن را به عنوان دیدگاهی جدید در نظر دارند.

به جای این که بپرسند آیا شخص در روابط فعلی خود نارضایتی جنسی دارد یا خیر، از یک سوال ساده تر شروع می کنند، رضایت در رابطه جنسی را چگونه تعریف می کنیم؟

یا به بیان دیگر آیا هر شخصی رضایت جنسی را طبق تجربه خود تعریف می کند؟

در ویکی روان بخوانید: منظور از ارتباط جنسی بین زن و مرد چیست؟

دلیل اصلی نارضایی جنسی چیست؟

"<yoastmark

دلیل عمده برای نارضایتی جنسی این است که اغلب افراد برای رسیدن به رضایت کامل آن چه که شریک خود می خواهد، تفسیر یا درک اشتباهی دارند.

در واقع انجام فعالیت جنسی صحیح زن و شوهر به عوامل و فاکتور های متعددی بستگی دارد که شامل عملکرد جنسی هر کدام از اعضا و نقش تربیتی عاطفی آن ها در ایجاد رابطه جنسی سالم و مستحکم می باشد

این را باید بدانید که نارضایتی جنسی در زندگی زوجین به روابط زناشویی آنها لطمات بسیاری زیاد وارد می کند که اگر فرزندی هم داشته باشند که چندین برابر می شود.

به همین خاطر نقش مشاور روانشناس موضوعات جنسی در این مورد بسیار پر رنگ است.

از کژکاری های جنسی میتوان به

  1. کمبود میل جنسی
  2. اشکال در برانگیختگی جنسی
  3. اختلال در رسیدن به ارگاسم
  4. انزال زودرس
  5. مقاربت دردناک و واژینیسم

نام برد، که این کژکاری ها ریشه جسمانی، روان‌ شناختی یا ترکیبی از هر دو را دارند.

برخی از کژکاری‌ ها هم به دلیل بیماری های دیگری مانند مشکلات قلبی – عروقی یا بیماری های روان ‌پزشکی مثل انواع بیماری افسردگی به وجود می‌ آیند.

پاره ‌ای از اختلالات بر اثر زایمان آغاز می شود و بخشی دیگر از همان ابتدای بلوغ و برطرف کردن آنها نیازمند ارزیابی و درمان تخصصی توسط  مشاور سکس تراپی است.

آسیب های نارضایتی جنسی کدامند؟

مخرب ترین و شاید آسیب پذیرترین زوج ها در ۲۰ درصد از باشگاه هایی پیدا می شوند که یکی از طرفین یا هر دو پورنوگراف یا هرزه شده و برای تحریک کردن، خود را درگیر عکس و فیلم های شهوت انگیز همچنین رفتارهای جنسی بی پرده برای ارضای رضایت جنسی می کنند.

برخی از مطالعات و شواهد حاکی از آن است که مردانی که هرزه هستند به سادگی می توانند اعتماد طرف مقابل را جذب کرده و دوست دختر یا همسر خود را تحریک نمایند.

البته این نکته قطعا شامل تمام افراد نیست ولی هرزگی می تواند منجر به درگیری هایی بین زوجین ایجاد کند.

نارضایتی جنسی مهمترین عامل طلاق در ایران

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

نزدیک نیمی‌ از طلاق ها در ایران، زیر سر همین مشکل «اسمش را نبر!» است.

شاید باورش سخت باشد اما ۶۰ درصد کسانی که به دلیل مشکلات و نارضایتی جنسی تصمیم به جدایی می گیرند، دلیل بی ربط دیگری را به طلاق‌ شان نسبت می دهند، مردها می گویند همسرمان خانه داری بلد نیست و بداخلاق است، زن‌ ها میگویند شوهرمان خرجی خانه نمی دهد و مرا درک نمی کند!

در حالی که حقیقت چیز دیگری است! اغلب زنان و مردان چند ماه پس از ازدواج با کاهش تدریجی رضایت از رابطه جنسی مواجه میشوند، اما بسیاری از آنان در مقابل این مساله نارضایتی جنسی یا با خودشان تعارف می کنند و دم برنمی آورند و یا دست به انکار می زنند.

همیشه وقتی این آمار ۶۰ درصدی عنوان میشود تمام زوج‌ها با تاسف سرشان را تکان میدهند و بدون یک لحظه تردید خودشان را در گروه ۴۰ درصدی سالم ارزیابی میکنند تا مبادا با مشکل‌شان مواجه شوند، در حالی که در اکثر مواقع این افت تدریجی قابل اجتناب است.

در حقیقت مردانی که بیش از حد هرزه می شوند، احتمالا از اختلالات جنسی رنج می برند و یا بسادگی هر گونه مشکلی را برای ایجاد نارضایتی جنسی بوجود می آورند.

از سویی دیگر زنانی که به طور عادی هرزه و بی بندو بار هستند، نسبت به دیگر زنان از قوه اندیشه و تفکر کمتری برخوردارند

آن ها همچنین با تماشای صحنه های مبتذل، تهدیدی جدی در روابط جنسی خود ایجاد می کنند.

آمار ها نشان می دهد که از ۳۳۵ مرد متاهل ۲۲ درصد آن ها قبل از داشتن مقاربت جنسی با همسر خود از عکس و فیلم های تحریک آمیز استفاده کرده اند که ۲۸ درصد آنان استمناء را بر رابطه جنسی ترجیح داده اند.

مردانی که از لحاظ جنسی راضی و خرسند نبوده اند، بالاترین میزان استمناء را گزارش داده اند.

اخیرا گزارش شده است مردانی که نارضایتی جنسی داشته اند، بالاترین میزان استمناء را در مقایسه با مردانی داشته اند که ۴ بار یا بیشتر رابطه جنسی داشته اند

به طرز حیرت آوری موارد بسیاری در این زمینه وجود دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعداد رابطه جنسی طبیعی بین زن و مرد را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

در صورت بروز نارضایتی جنسی حتماً نزد یک مشاور برای مشاوره روانشناسی بروید

برخی زنان گزارش داده اند که همسرانشان برای ایجاد رابطه ای عاشقانه ترجیح می دهند تا با مشاهده فیلم های وسوسه انگیز و یا صحنه های تحریک کننده، با خود استمناء داشته باشد.

نه تنها پورنوگرافی سطح بالاتری از هیجان جنسی را نسبت به روابط جنسی پس از ازدواج ارائه می دهد، بلکه به یک مرد اجازه می دهد در هر شرایطی رابطه جنسی داشته باشد.

زیرا از دیدگاه آنان پورنوگرافی همیشه و بدون هیچ گونه مزاحمتی در دسترس است، همچنین انتقاد و یا اعتراضی ندارد و یا نیازی به تحمل و تحریک جنسی ندارد.

نارضایتی جنسی در هر رابطه ای ممکن است رخ دهد

هنگامی که یک مرد با این روش خود را ارضا می کند، رابطه جنسی او بر روی نیازهای ضروری او متمرکز می شود.

پی بردن به مسائل پیچیده صمیمیت زناشویی امری غیر قابل درک به شمار می آید.

هر فردی که از اختلال جنسی ناشی از تماشای پورنوگرافی رنج می برد، بدون در نظر گرفتن این که آیا او به فیلم های پونو و مستهجن وابسته است، باید حداقل چند ماه از پورنو استفاده کند.

این به نوعی خود نشان دهنده نارضایتی جنسی می باشد.

شواهد امر نشان می دهد که این روش کمک می کند تا شاید مغز و بدن دوباره حالت عادی خود را به دست آورد.

در پایان وبسایت روانشناسی ویکی روان توصیه می کند قبل از ازدواج حتما به یک مشاوره ازدواج برای بروز مشکل نارضایتی جنسی در زندگی زناشویی تشریف ببرید.

باورهای اشتباه و تاثیر بر نارضایتی جنسی

نارضایتی جنسی

از آنجایی که ارتباط جنسی یک رابطه دو سویه است بی توجهی به نارضایتی جنسی سبب درگیر شدن هر دو نفر می ‌شود و برای اقدامات درمانی هم زوجین هر دو باید در درمان مشکلات جنسی شرکت کنند.

در این میان، افکار و باورهای غلطی که در بستر جامعه ایرانی شکل گرفته است همچنان امور جنسی را با شرم و خجالت و گناه و ممنوعه بودن همراه میکند و این مشکلات را دامن میزند

باورهای مردانه ای که به نارضایتی جنسی منجر می شود میگوید همیشه مرد باید پیشقدم باشد و تمام تماس های جسمی ‌حتما باید به ارتباط جنسی و در نهایت به احساس رسیدن به ارگاسم منتهی شود.

باورهای زنانه هم معمولا مکمل این باورهای مردانه است؛ زن نباید در فعالیت جنسی پیشقدم شود و اگر به ارگاسم هم نرسید ایرادی ندارد چرا که زن آبرومند خودش را درگیر فعالیت جنسی نمی کند و اگر نیاز باشد از تظاهر به ارگاسم استفاده می کند.

همین باورهای غلط باعث می شود زوج‌ هایی که قصد جدایی می کنند هر دلیل بی‌ ربط و بی اهمیت دیگری را به زندگیشان نسبت دهند اما درباره اصل ماجرا حرفی نزنند.

در ویکی روان بخوانید: مهم ترین نکات اولین رابطه جنسی

بهترین راه درمان نارضایتی چیست؟

حالا که متوجه شدیم تعریف نارضایتی جنسی چیست و چرا به وجود می آید، بهتر است به روش های درمان نارضایتی جنسی از دید روانشناسی بپردازیم.

باز هم پیش از شروع اشاره می کنیم که بهترین و اصولی ترین روش درمان کردن نارضایتی جنسی کمک گرفتن از درمانگر جنسی آنلاین یا حضوری است، اما نکات زیر هم می توانند کمک کننده باشند.

۱- رابطه جنسی، ابزار تنبیه و مجازات نیست

رابطه جنسی راهی برای نشان دادن عشق و صمیمیت زن و شوهر به یکدیگر است، اگر آن را ابزاری برای تلافی کردن دلخوری‌ های ‌تان کنید، شاید در کوتاه‌ مدت به آنچه می‌خواهید دست یابید اما در بلند مدت اثرات تخریبی آن تمام ابعاد زندگی ‌تان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

۲- بمنظور حل نارضایتی جنسی قبل از شروع رابطه، احساسات خود را بیان کنید

منظور از بی میلی جنسی چیست

بیان جملات محبت آمیز و عاشقانه، راهی برای درمان نارضایتی جنسی است و میزان لذت و رضایت جنسی را افزایش می دهد.

ضمن اینکه این سخنان نشانده علاقه ای است که در طول کارهای روزانه، فرصت ابراز آنها را به همدیگر ندارید. سعی کنید قبل از رابطه جنسی از تکنیک های معاشقه استفاده کنید تا همسرتان را برای یک رابطه گرم و دوست داشتنی آماده کنید.

در ویکی روان بخوانید: مردان با چه جملاتی تحریک می شوند؟

۳- برای درمان نارضایتی جنسی باید به روابط جنسی خود تنوع ببخشید

قبلا در ویکی روان مفصل درباره روش های ایجاد تنوع در ارتباط جنسی صحبت کردیم، یادتان باشد اکتفا کردن به یک حالت تکراری، سبب کاهش میل و رضایت جنسی می شود، شواهد بیولوژیکی وجود دارد که می گوید تجربیات جدید بر مرکز لذت در مغز اثر می گذارد.

برای اینکه به روابط خود تنوع ببخشید، باید آگاهی و مهارت خود را بالا ببرید. می توانید از کتاب‌ها و کارگاه ‌هایی که با موضوع بهداشت جنسی برگزار می‌ شود، کمک بگیرید.

مطالعه مطالب مربوط به موضوعات جنسی در ویکی روان هم کمک زیادی خواهد کرد.

۴- رابطه جنسی یک پانتومیم نیست

رابطه جنسی یک رفتار است که در آن کلام و بیان نقش بسیار مهمی‌ دارد، با گفتن و شنیدن است که زن و مرد به نیازهای همدیگر پی می‌برند و در صدد رفع آن بر می ‌آیند، پس ارتباط کلامی ‌و بیان هیجانات خود را تقویت کنید و دقت کنید که خواسته ‌های جنسی ‌تان را بدون مثال و واسطه بیان کنید.

با همین تکنیک ساده می توانید در درمان نارضایتی جنسی خود و همسرتان موفق شوید چون ایجاد تعامل می کند.

۵- اضطراب و ترس‌ها را هنگام رابطه کنار بگذارید

یکی از مهم ‌ترین این اضطراب ها، مربوط به بچه دار شدن است، اگر شما در حال حاضر قصد بچه دار شدن ندارید، بهتر است از روشی مطمئن جهت جلوگیری استفاده کنید، تا ترس و اضطراب رابطه شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

۶- در هنگام مقاربت، کودک باشید

لطفا قبل از برقراری ارتباط برچسب ‌های خود را کنار بگذارید و هنگام برقراری ارتباط جنسی نه دکتر باشید نه مهندس، نه مدیر و نه رئیس؛ بهتر است یک کودک باشید که بدون خجالت ارتباط برقرار میکند و تمام نیازهایش را بدون تعارف بیان می کند.

بهترین راه درمان کردن نارضایتی جنسی این است که نیازهایتان را به همسرتان بگویید و او را در جریان قرار دهید.

درمانگر جنسی آنلاین

۷- جذابیت، آراستگی و تناسب اندامتان را جدی بگیرید

برای پیشگیری و حتی درمان نارضایتی جنسی به بهداشت فردی بخصوص بهداشت دهان و دندان و بهداشت اندام های تناسلی، دقت کنید. از عطرهای غیر تکراری استفاده کنید و لباس ‌های متنوع بپوشید.

اگر اضافه وزن دارید، با ورزش یا رژیم به تناسب اندام برسید. اندام نامتناسب علاوه بر ایجاد نارضایتی جنسی می تواند منجر به کم شدن اعتماد به نفس در خودتان شود و این نبود اعتماد به نفس لذت بردن شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید به طور کلی نشانه های کمبود اعتماد به نفس را در خود نبینید اما می تواند در ارتباط جنسی شما نمود پیدا کند.

۸- برای درمان نارضایتی جنسی تنوع ایجاد کنید

چیزی به کرات در جلسات مشاوره جنسی بمنظور درمان نارضایتی جنسی درباره آن صحبت می شود ایجاد تنوع در ارتباط جنسی است.

یکی از دلایل نارضایتی جنسی تکرار همیشگی یک یا چند کار ثابت است. برای ایجاد تنوع در ارتباط جنسی بهتر است پوزیشن های جنسی جدید را امتحان کنید و در آنها استاد شوید. (با همسرتان 😀 )

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

آشنایی با اینکه تعریف نارضایتی جنسی چیست کمک زیادی به درمان آن خواهد کرد.

اگر تحت هر شرایطی نشانه هایی از نارضایتی از ارتباط جنسی را در زندگی خود مشاهده می کنید، با یک روانشناس خوب و متخصص در اربتباط باشید تا موضوع به طور ریشه ای درمان شود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا به شکل صوتی و تصویری با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره سکس تراپی آنلاین در سایت ویکی روان برگزار نمائید، برای مشاهده لیست روانشناس ها روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست درمانگرهای جنسی در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا