روانشناسی فردیموفقیت

معلولیت مانع موفقیت نیست

اشخاص معلول زیادی هستند که خلاقیت های جذاب انسان های سالم را دارند و نشانه بارز جمله معلولیت مانع موفقیت نیست میباشند. قطعا تصاویر و همچنان فیلم های زیادی از افراد معلول را در اینترنت یافته و مشاهده کرده اید. با دیدن این تصاویر خواهد دید که آنان می توانند با وجود معلولیت، توانایی های خود را بدون داشتن دست، پا یا هر عضو دیگری همچون بازی اسکیت، موج سواری، نواختن موسیقی، پرش از ارتفاع، سخنرانی کردن و غیره را به نحو احسنت انجام دهند سپس مورد تشویق و انتقادات مثبت افراد زیادی قرار می گیرند. باید بفهمیم چرا اینقدر راحت در راه کسب موفقیت ناامید میشویم؟

اگر در زندگی تو معجزه ای رخ نمی دهد، تو خود معجزه زندگی خود باش

بطور کلی، این ها فعالیت هایی هستند که از عهده هر آدمی بر می آید، درست است!؟

با ویکی روان همره باشید.

آیا معلولیت مانع موفقیت است؟

بنابراین به نظر شما چرا میلیون ها نفر پای اینگونه فیلم ها می نشینند؟ به نظر من دلیل مشاهده بسیار بالای این نوع فیلم ها و تصاویر این است که چون می بینند آنها علی رغم معلولیت و محودیت هایشان، چنان زندگی می کنند که گویی هیچ مرزی و یا هیچ حد وحدودی برای زندگی آنها وجود ندارد. انسان ها درک میکنن که معلولیت مانع موفقیت نیست.

مردم اغلب انتظار دارند که افراد معلول، غیر فعال، عصبی و گاه منزوی نیز باشند. اما چیزی که از اعمال این افراد مشاهده می شود این است که آنها به دنبال یک زندگی ماجراجویانه و غافلگیری اطرافیان خود می باشند. هر انسانی باید چگونگی مدیریت موانع را یاد بگیرد.

حتی گاه دیده می شوند افرادی که پس از مشاهده اینگونه فیلم ها می گویند: «با دیدن آدمی مثل این، که تا این اندازه شاد است، مرا به این فکر می اندازد که من چرا تا به این حد گرفته و غمگین هستم. یا گمان می کنم به اندزه کافی جالب و جذاب و یا بامزه نیستم. چگونه می توان چنین افکار منفی در سر داشت، وقتی می بینیم این گونه از افراد در دنیا که نه دستی دارند، نه پایی، نه چشمی اما می توانند تا این اندازه شاد و خلاق و فعال باشند!؟»

اغلب از اشخاص معلول پرسیده می شود که: «شما چطور می توانید در این حد خوشحال باشید؟» سپس آن معلول پاسخی این چنین می دهد:

من شادمانی را زمانی پیدا کردم که دانستم با همه نواقصی که دارم، کاملا یک انسان، یک فرد کامل و حقیقی هستم! من را نیز خدا آفریده است و مشیت حکیمانه او اقتضا کرده است که من چنین باشم که هستم. قطعا او از اینکه مرا اینگونه آفریده است، مقصودی داشته است. این بدان معنا نمی باشد که من دیگر نمی توانم زنگیم را بهبود ببخشم و بهتر از این کنم که هست پس معلولیت مانع موفقیت نیست. من همواره برای بهتر از این ها تلاش می کنم و بدین سان سرشار می شوم از احساس، سپاس و امتنان نسبت به پرورگار جهان!

همچنان آنان ادعا می کنند که معتقدند زندگیشان حد و مرز ندارد و هر بار از همه ما درخواست این نوع نگرش و حس را نسبت به زندگیمان دارند.

در توضیح اینکه معلولیت مانع موفقیت نیست می گویند: « از تمام دشواری هایی که پیش روی زندگیتان دارید، نسبت به آنها نیز اینگونه قضاوت و تفکر کنید، زیرا در آغاز سفری که پیش رو داریم باید تمامی مرز های زندگیمان را در نظر بیاوریم، دقیقا همان مرز هایی را که خودمان برای زندگی خود قائل شده ایم و یا به دیگران اجازه داده ایم که این حد و مرز ها را برای زندگی ما قئل شوند و از این پس باید همه ما به این فکر کنیم که زندگی ما بدون وجود این حد ها و مرز های ساختگی خودمان چه شکل و شمایلی به خود خواهند گرفت و اگر هر کاری برایمان ممکن می شد زندگیمان چگونه می بود!؟»

معلولیت و موفقیت

این افراد شاید در ظاهر ناتوان اند، اما در حقیقت توانا هستند زیرا از داشتن یک عضو خود محروم اند. اما دشواری های زندگی اینان، فرصت هایی یکه را در اختیارشان قرار داده است. حتی اینگونه اشخاص می توانند اکنون به خیلی از افراد کمک کنند و می کنند.

قدرت ذهنتان را بالا ببرید

پس شما هم فقط به این فکر کنید که چه چیز هایی برایتان ممکن است!

بدتر از هر چیزی این است که اگر خود را بی ارزش و بی مقدار تلقی کنید، دیواری به دور خود می کشید و مانع رسیدن لطف خدا به خویشتن خواهید شد!

به یاد داشته باشید که هنگاهی که تسلیم می شوید و یا از رویاهای خود دست می کشید و منکر این میشوید که معلولیت مانع موفقیت نیست، خود را از لطف خدا محروم می کنید. زیرا به هر حال همه ما از مخلوقات خداوند هستیم و خدا تمامی مخلوقات خود را دوست دارد.

بدانید که او تک تک شما را برای اهدافی ویژه آفریده است و بدانید که بی شک اگر شما نبودید، زندگی چیز کم داشت، چیزی که جای خالی آن را نمی شد با چیزی دیگر پر کرد. اگر می شد لطف خدا را محدود کرد، آنگاه می شد گفت که زندگی شما هم حد و مرزی دارد.

همه ما قدرت انتخاب داریم، ما می توانیم انتخاب کنیم که ناامید باشیم و محروم یا عبوس و غمگین. حتی می توانیم هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری های زندگی، انتخاب کنیم که از تجربه های خود درس بگیریم و پیش برویم و مسئولیت خوشبختی خود را به عهده بگیریم.

به مثابه مخلوق خداوند، تو قدرو قیمتی داری و زیبا هستی. تو پربها تر از تمامی الماس های جهان هستی. من و تو بطور کامل مناسب چیزی هستیم که قرار بوده است باشیم! با این وجود،

هدف آن است که من و تو بکوشیم تا بهتر از آنی شویم که هستیم.

اگر زندگیت ویرانه است، تو می توانی از این ویرانه بالا بروی و از چشم اندازی برتر به پیرامون خود بنگری. صرف اینکه آرزو کنی همه چیز تغییر کند، چیزی را تغییر نمی دهد. این که تصمیم بگیری همین حالا دست به کار شوی، همه چیز را دگرگون می کند! هیچ وقت فراموش نکن که معلولیت مانع موفقیت نیست.

ما نیز می خواهیم بگوییم: «مهم نیست در چه شرایطی به سر می برید، تا شقایق هست، زندگی باید کرد، دوست باید داشت، دوست باید بود»

محیا یزدانی

سابقه مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان کنکوری، نویسنده مقالات روانشناسی و تغذیه ای در مجله مشاور خانواده، تحصیلات: کارشناس میکروبیولوژی، محقق در زمینه های: داروشناسی و روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا