guest-posts

مشاوره آنلاین و غیر حضوری با روانشناس

به طور کلی فرایند مشاوره و روانکاوی، بر اساس مکالمه روانشناس با مراجعه کننده صورت میگیرد. متخصصی مجرب که به دور از قضاوت و جانبداری به حرف های شما گوش می‌دهد و به حل مشکلتان کمک می‌نماید. اما اگر به هر دلیل شما نتوانید به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید، راهکار چیست؟ بله مشاوره غیرحضوری و آنلاین. گسترش قابلیت‌های فضای مجازی و اینترنت دسترسی نامحدودی برای گرفتن راهنمایی از مشاوران فراهم کرده است. شما می‌توانید تنها با چند کلیک بر روی گوشی تلفن همراه یا رایانه شخصیتان، از مشاوره آنلاین برای حل تقریبا هر نوع مسئله فردی یا خانوادگی کمک یگیرید. رادیو عشق در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف بهره‌گیری از مشاوره آنلاین می‌پردازد و نکاتی را بیان می‌کند که لازم است حتما در مشاوره غیرحضوری با روانشناس در نظر داشته باشید.

مزایای مشاوره آنلاین و غیرحضوری

مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری مزایای بسیاری دارد که در این بخش با آنها آشنا می‌شوید.

همیشه و برای همه در دسترس است

مشاوره آنلاین نیازی به مرخصی گرفتن‌های طولانی و ساعت‌ها در ترافیک ماندن ندارد. لازم نیست چندین کیلومتر راه را در شلوغ‌ترین ساعات روز طی کنید تا به مطب مشاور برسید. کافی است با شماره‌ی اعلام شده تماس بگیرید یا وارد حساب کاربری‌تان در سایت بشوید و به همین سادگی جلسه‌ی مشاوره از هر نقطه‌ای از جهان آغاز می‌شود. بنابراین مشاوره آنلاین انتخاب خوبی برای بیماران دچار ناتوانی نیز به شمار می‌آید.

معمولا کم هزینه تر است

هزینه‌ی مشاوره‌ی آنلاین کمتر از جلسات مشاوره‌ی حضوری است. بعضی برنامه‌ها امکان استفاده‌ی نامحدود را در ازاء پرداخت حق عضویت هفتگی یا ماهانه در اختیار کاربران می‌گذارند. در هر حال هزینه‌ی جلسات مشاوره‌ی آنلاین بسیار کمتر از مشاوره‌های حضوری است. اگر نمی‌خواهید برای پرداخت حق مشاوره از پوشش بیمه‌ای استفاده کنید، می‌توانید مشاوره‌ی آنلاین را انتخاب کنید که هزینه‌ی کمتری نسبت به مشاوره‌ی حضوری دارد.

بیان مشکلات به صورت آنلاین راحت تر است

ارتباط غیرحضوری و آنلاین برای بسیاری از افراد، به ویژه جوان‌ترها یا اشخاص علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی راحت‌تر است. امروزه بسیاری از مردم از ایمیل، وبینار و پیام‌های متنی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، این شیوه‌های ارتباط غیرحضوری راحت‌تر و آسان‎تر از گفتگوهای رودررو است، به ویژه اگر قرار باشد که درباره‌ی مسائل شخصی یا خصوصی و محرمانه‌ی زندگی‌تان صحبت کنید.

برای برخی افراد حتی اعتراف به این که نیاز به کمک دارند، بسیار سخت است و کمک گرفتن از دیگران باعث شرمندگی و خجالتشان می‌شود. به همین دلیل در مقابل کمک گرفتن از دیگران و مراجعه به مشاور مقاومت می‌کنند یا می‌ترسند که مبادا دوستان یا خانواده‌شان متوجه شوند که آنها به مشاور مراجعه کرده‌اند. در هر حال برداشتن گام اول و مراجعه به مشاور دشوار است. اما چون در مشاوره غیرحضوری می‌توانید به صورت ناشناس مشکلاتتان را مطرح کنید، راحت‌تر می‌توانید ترس و خجالتتان را کنار بگذارید.

برای مناطق دور افتاده امکان پذیر است

مشاوره آنلاین امکان بهره‌گیری از خدمات مشاوره را برای افرادی فراهم ساخته است که به کلینیک‌های مشاوره دسترسی ندارند. رسیدن به نزدیکترین مطب مشاور و روانشناس در اکثر مناطق روستایی به معنای یک سفر حداقل یک یا دو ساعته است. بسیاری از بیماران مبتلا به عارضه‌های مزمن یا دچار ناتوانی طبعاً نمی‌توانند رانندگی کنند یا به راحتی خانه‌شان را ترک کنند. در این شرایط مشاوره‌ی غیرحضوری آنلاین یا تلفنی تنها راه برای کمک گرفتن از روانشناس محسوب می‌شود.

مقایسه انواع مشاوره غیرحضوری

با یک جستجوی اینترنتی سریع می‌توانید فهرست بلندبالایی از سایت‌های مشاوره‌ی آنلاین پیدا کنید که می‌توانند در حل کردن مشکلاتتان به شما کمک کنند. مشاورین و متخصصین خاصی برای مشکلات مختلف وجود دارند و روش‌های پرداخت گوناگونی نیز در نظر گرفته شده است. مشاورین به روش‌های مختلفی با مراجعین ارتباط برقرار می‌کنند.

در ادامه روش‌های اصلی برقراری ارتباط برای یک مشاوره غیرحضوری را معرفی می‌کنیم.

تماس تلفنی

مشاوره‌ی تلفنی روش جدیدی نیست. بسیاری از مشاورین نتایج مثبتی را از استفاده از این روش رو به رشد گزارش کرده‌اند. از مزایای مشاوره‌ی تلفنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌ی کمتر
  • راحتی بیشتر
  • ناشناس باقی ماندن
  • فردی که درخواست کمک دارد، احساس می‌کند که کنترل بیشتری بر شرایط دارد.

تماس تصویری

تماس تصویری برای افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، سفر کردن برایشان سخت است یا به مشاورین ماهر و مجرب دسترسی ندارند، بسیار باارزش است. افرادی که تماس تصویری را برای مشاوره انتخاب می‌کنند، معمولاً می‌توانند تعداد جلسات بیشتری را نسبت به مشاوره‌ی حضوری داشته باشند. هرچند هزینه‌ی این نوع مشاوره همچنان کمتر از مشاوره‌ی حضوری است، اما همچنان برای دریافت خسارت بیمه‌ای و اثبات انجام مشاوره به بیمه مشکلاتی وجود دارد.

مشاوره چتی و مبتنی بر پیامهای متنی

پیام‌های متنی، چه از طریق ایمیل و چت روم، چه با استفاده از تلگرام و واتس اپ، برقراری ارتباط با مشاور را بسیار آسان ساخته است. به علاوه مشاوره‌ی چتی امکان مشاوره‌ی مستقیم‌تری را فراهم می‌آورد. پژوهش‌های گسترده‌ای بر روی این شیوه‌ی جدید مشاوره در حال انجام است، نتایج فعلی بیانگر موثر و مفید بودن آن است. شواهد فعلی حکایت از آن دارد که مشاوره چتی موثرتر از مشاوره از طریق ایمیل است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مشاوره‌ی چتی و متنی را انتخاب می‌کنند، چرا که این روش توانسته است، موانع بیشتری را از سر راه بردارد:

مانع شماره یک: جلسات مشاوره

حتی اگر نیازی به سفر کردن و رفت و برگشت نباشد، زمانبندی و برنامه‌ریزی برای جلسات مشاوره‌ی غیرحضوری همچنان مسئله‌ساز است. انسان‌های پرمشغله‌ی امروزی گاهی به دلیل کاری که ناگهان برایشان پیش آمده است، نمی‌توانند ساعتی از روزشان را به مشاوره‌ اختصاص دهند. در مشاوره‌ی چتی و متن‌محور مشکل کنسل کردن قرار مشاوره، تنظیم وقت مجدد یا نرسیدن به وقت تعیین شده وجود ندارد، به این ترتیب در وقت و هزینه‌ی مشاور و مراجع صرفه‌جویی می‌شود و استرس‌ها و نگرانی‌های مربوط به زمان جلسات از بین می‌رود.

مانع شماره دو: حریم خصوصی

زمانی که مشاوره‌ی غیرحضوری تصویری را انتخاب می‌کنید، باید محلی را پیدا کنید که هیچ کس صدایتان را نشنود. یافتن چنین محلی سخت است و همواره این خطر وجود دارد که کسی جایی فالگوش ایستاده باشد و رازهایتان برملا شود.

مانع شماره سه: ترس از بدنامی مربوط به تعاملات رودررو

برملا ساختن عمیق‌ترین ترس‌ها و رازهای ناگفته بدون نگاه کردن به چشم‌های مشاور هم به اندازه‌ی کافی سخت است. از آنجایی که در مشاوره‌ی چتی برخلاف مشاوره‌ی تصویری نیازی نیست که به چشمان مشاورتان نگاه کنید و رازهایتان را برملا کنید، راحت‌تر می‌توانید سفره‌ی دلتان را باز کنید و مشاوره سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

از دیگر مزایای مشاوره آنلاین از طریق چت در تلگرام و واتساپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشتن برای برخی افراد راحت‌تر از حرف زدن است و به این ترتیب بهتر می‌توانند منظورشان را بیان کنند.
  • بازبینی پیام‌های قبلی و ادامه دادن مشاوره به این روش راحت‌تر است و نیازی به یادداشت‌برداری مشاور یا مراجع نیست.
  • چت کردن جزئی از سبک زندگی امروزی شده است، اکثر ما از آن لذت می‌بریم و وقت زیادی را به آن اختصاص می‌دهیم؛ بنابراین مشاوره‌ی چتی برایمان قابل پذیرش و راحت است.
  • مشاوره چتی شبیه به نوشتن خاطرات است.
  • مشاور و مراجع وقت بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دشوار دارند.

نکاتی که لازم است در مشاوره آنلاین به آن توجه کنید

۱۲۳

علی‌رغم مزایای متعددی که مشاوره‌ی غیرحضوری و آنلاین دارد، روانشناسان هشدار می‌دهند که مشاوره‌ی آنلاین برای همه و برای هر موقعیتی مناسب نیست. قبل از اقدام برای مشاوره‌ی آنلاین به نکات زیر توجه کنید.

مجوز و صلاحیت مشاور

مجوز داشتن ایمنی شما را تضمین می‌کند؛ امروزه بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که مشاور هستند و خدماتی را ارائه می‌دهند که شبیه مشاوره به نظر می‌رسد. اشخاص عادی نمی‌توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا واقعاً طرف مقابل در حال انجام روانشناسی مبتنی بر شواهد است یا این که قصد فریب او را دارد.

تمامی روانشناسان و مشاورین باید مجوز داشته باشند، مجوز داشتن به این معنا است که مشاور آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته است و صلاحیت درمان را دارد؛ همچنین مطمئن می‌شوید که چنانچه در طول درمان به مشکلی برخورد کنید، می‌توانید از فرد خاطی شکایت کنید و به دادگاه مراجعه کنید. قبل از آن که برای مشاوره آنلاین اقدام کنید، درباره‌ی مشاور تحقیق کنید، شماره مجوز او را بررسی کنید و از صلاحیتش اطمینان حاصل کنید.

امنیت سایت یا برنامه

اطلاعات مشاوره آنلاین باید محرمانه باقی بماند؛ یکی از رموز موفقیت مشاوره این است که مشاور و روانشناس به مراجع این قوت قلب را می‌دهند که فضایی امن و خصوصی را در اختیارشان می‌گذارند تا بتوانند درباره‌ی محرمانه‌ترین رازهای زندگی‌شان حرف بزنند و نهانی‌ترین افکار و احساسات خود را برملا کنند. هر آنچه که در دفتر مشاور گفته می‌شود و اتفاق می‌افتد، به جز چند استثناء انگشت‌شمار همانجا باقی می‌ماند. برنامه یا سایتی که از آن برای مشاوره استفاده می‌کنید، باید قانونی و مورد تایید باشد و قابلیت تایید هویت مراجع و مشاور را داشته باشد.

چنانچه می‌خواهید از خدمات مشاوره آنلاین استفاده کنید، حتماً جوانب را قبل از ثبت نام در سایت بررسی کنید. امنیت اطلاعات شخاصی در مشاوره آنلاین نیز مانند هر فعالیت اینترنتی دیگری باید تضمین شود. بنابراین توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • رمز عبور را با دقت انتخاب کنید.
  • حتماً از یک برنامه فایروال قوی استفاده کنید.
  • از نرم‌افزارهای رمزگذاری اسناد استفاده کنید تا دیگران نتوانند ایمیلهایتان را بخوانند.

مناسب بودن مشاوره آنلاین با توجه به شرایط فردی

پژوهش‌ها هنوز نشان نداده است که مشاوره چتی یا آنلاین به تنهایی می‌تواند برای هر فردی در هر موقعیتی راهگشا و موثر باشد.

مشاوره آنلاین برای چه افرادی مناسب است

مشاوره آنلاین با اقبال قابل توجهی روبرو شده است و استفاده از آن چه در میان روانشناسان و مشاورین، چه در میان مراجعین رو به افزایش است. پژوهش‌ها نشان داده است که مشاوره‌ی آنلاین و استفاده از تکنولوژی در کنار مشاوره‌ی حضوری می‌تواند سودمند و مثمرثمر باشد. بسیاری از روانشناسان و بیماران معتقدند که چت و پیام‌های متنی برای یادآوری و بررسی‌های سریع مفید است. بعضی برنامه‌ها قابلیت پیگیری و ثبت رفتارها یا افکار را دارند. تماس تصویری و مشاوره آنلاین را می‌توان در زمانی که مراجع در سفر است یا نمی‌تواند در مطب حاضر شود، ادامه داد. البته مواردی نیز وجود دارد که مشاوره تلفنی یا تصویری نمی‌تواند به تنهایی موثر باشد. در مجموع با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام شده و تکنولوژی فعلی می‌توان گفت، بهترین حالت این است که از مشاوره چتی و نرم‌افزارهای موبایل در کنار مشاوره حضوری استفاده شود.

مشاوره آنلاین و غیر حضوری در زمینه های زیر می‌تواند کارایی داشته باشد:

در حوزه مشاوره

کسب مشاوره و راهنمایی در زمینه‌های مختلف زندگی فردی و خانوادگی:

در حوزه روان‌درمانی

کمک به روند درمان مشکلات، بیماری ها و اختلالات روانی مانند:

  • کمک به درمان افسردگی
  • کمک به درمان اختلالات اضطرابی
  • کمک به کنترل و درمان حمله ترس (پانیک)
  • کمک به کنترل عوارض بیماری اسکیزوفرنی
  • کمک به کنترل دیابت نوع دوم با ریشه عصبی و روانی
  • کمک به کنترل پرخوری عصبی و اضافه وزن با ریشه روانی

در کل می‌توان گفت در بسیاری از موارد مشاوره آنلاین و غیرحضوری برای حل مشکل مراجع کافی است. و در برخی موارد نیز برای نتیجه‌دهی بهتر مشاوره حضوری و غیرحضوری می‌توانند مکمل هم باشند، تا پایبندی بیمار به درمان بیشتر شود و حمایت بیشتری از مراجع در کل طول روز و هفته صورت گیرد.

مشاوره درمان افسردگی در ویکی وران

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫8 دیدگاه ها

  1. با سلام و ممنون از مطالب ارزنده و مفیدتان .با توجه به ویزیت بالای روانشناسان و مشاوران ،این سایت میتواند به خانواده های کم درآمد و یا گاها کسانی که امکان حضور در مطب را ندارند بسیار مفی است .با تشکر

    1. سلام وقت به خیر،
      بله هدف کمک رسانی به همه مردم با هر سطح درآمدی و در هر موقعیتی میباشد.
      ممنون از توجه خوبتون

  2. سلام امید شاد و پیروز باشید !
    بنده بعضی مشکلات دارم که خیلی کوشش برای رفع ساختن آنها دارم اگر میشه رهنمایی نماید که چگونه میتانم با یک مشاور چت نمایم بصورتی که محرم بانه صحبت هایمان

  3. سلام خسته نباشید. من ۲۶ سالمه مدتی هست به یک فرد از اقوام علاقه مند شدم‌. ایشون هر از گاهی در حد احوال پرسی ب من پیام میدن ولی هر جقدر صبر کردم اصلا از احساسشون ب من چیزی نمیگن. از اونجایی ک منم دختر هستم نمیتونم پیش قدم شدم و علاقمو ابراز کنم. دوبار درخواست ملاقات دادن اما من ب خاطر شرایطم نتونستم قبول کنم. میشه بگین من چیکار کنم؟ ممنون میشم

    1. سلام نیلوفر عزیز وقت به خیر،
      اگر برای ایجاد ارتباط مصمم هستید باید تلاش کنید تا شرایط ملاقات و پیش کشیدن حرف پیش بیاید.
      اگر ایشان درخواست ملاقات دوستانه به شما دادند، دلیلش را جویا بشید و اگر منطقی و معقول بود بپذیرید.
      باید قدمی مثبت بردارید، شاید طرف مقابل هم منتظر نشانه ای از سمت شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا