موفقیتورزشی

مایکل فلپس چگونه به موفقیت جهانی رسید

موفقیت رویدادی شانسی نبوده و نیست  بلکه موفقیت یک امر اکستابی میباشد که توسط فرد یا افرادی با تلاش و کوشش و برنامه ریزی هدفمند همراه با استمرار به دست می آید . اما مایکل فلپس (Michael Phelps) کیست ؟ و چگونه توانست به یکی از اسطوره های جهان تبدیل شده و موفق شود ؟ به عقیده روانشناسان مطالعه زندگی نامه و موفقیت افراد نام آشنا میتواند بسیار به موفقیت انسان ها کمک کند.

با ویکی روان همراه شوید.

مایکل فلپس چگون به موفقیت جهانی رسید

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

راز قهرمانی

مایکل فلپس با کسب ۲۱ مدال طلای المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این مسابقات شده است. بیش از دو برابر نزدیک‌ترین رقیبش (لاریسا لاتینانا، ژیمناست شوروی سابق با ۹ مدال طلا) قهرمان المپیک شده، اما راز قهرمانی اعجوبه شنای جهان چیست؟ …

او پس از المپیک لندن و در حالی که در مجموع ۲۲ مدال المپیک داشت بازنشسته شد، اما دو سال بعد دوباره به ورزش حرفه‌ای بازگشت و تا اینجای کار در المپیک ریو سه مدال طلا گرفته است.

موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید و هیچ اسطوره‌ای هم تنها با تکیه بر استعدادش به جایی نمی‌رسد؛ همانطور که توماس ادیسون، مخترع آمریکایی، گفته: “نبوغ تشکیل شده از ۹۹ درصد تمرین و یک درصد الهام.”عملکرد فلپس را نیز باید ترکیبی از استعداد، تمایل او به تمرین سخت و تفکر برنده‌اش دانست.

در شماری از ورزشکاران استعداد غالب است و ذهنیت قهرمانی را کسب می‌کنند، ضمن این که سطح تمرین‌های قهرمان یک رشته با سایر شرکت‌کنندگان متفاوت است.با یک نگاه به این شناگر متولد بالتیمور می‌توان به فیزیک فوق‌العاده او پی برد؛ مثلا تنه او قاعدتا باید متعلق به مردی با قد ۲۱۰ سانتیمتر باشد در حالی که قد او تنها ۱۹۵ سانتیمتر است.

بدن او فوق‌العاده منعطف است، مفاصل بسیار نرم و با انعطافی دارد و سایز پای ۴۸ مایکل فلپس نیز به او کمک می‌کند تا در حین شنا آب را با قدرت و به طور مستمر به عقب فشار دهد.نکته دیگری که او را از سایر قهرمانان متمایز می‌کند قدرت بالای تحملش در تمرینات است. سرعت تولید اسید لاکتیک در بدن مایکل فلپس بسیار پایین است و همین موجب می‌شود که دیرتر خسته شود.

مایکل فلپس چگون به موفقیت جهانی رسید

شیوه بدنسازی مایکل فلپس

برنامه بدنسازی او که ترکیبی از کار با وزنه و ورزش‌های هوازی است، نشان از اراده او برای رسیدن به بالاترین حد آمادگی بدنی دارد که این خصوصیات تمرینی از مزایای ورزش کردن وی به حساب می آید .. او در کنار تمرینات سرعتی و قدرتی همواره روی ساختن بدنی عضلانی که به عملکرد او داخل استخر کمک کند نیز تمرکز می‌کند.

مایکل فلپس از ۱۹ سالگی همواره تمرینات خاصی را انجام می‌دهد از جمله “دراز و نشست هفت شکل” ( نوعی از این تمرین که در آن بدون خم شدن دست و پا، نوک انگشتان دست پنجه پا را لمس می‌کند).

مایکل فلپس چگون به موفقیت جهانی رسید

تمرینات مستمر

انجام این تمرینات موجب شده تا گردش خون و عملکرد ماهیچه‌های او بهتر شود و بدنش نیز عضلانی‌تر گردد. ضمن این که بارفیکس رفتن به شیوه‌های مختلف نیز بدنی ایده‌آل برای او ساخته است.

مایکل فلپس همچنین برای داشتن سرعت بیشتر و تنفس بهتر در استخر به طور متوالی فواصل ۵۰ متر، ۱۰۰ متر، ۱۵۰متر و ۲۰۰ متر را شنا می‌کند در حالی که بین هر کدام از آن‌ها فقط ۳۰ ثانیه استراحت می‌کند.

او سپس همین فواصل را از آخر به اول تکرار می‌کند و این بار با تمام احساس قدرت تمام آن را انجام می‌دهد. تاکید روی قسمت اول تمرین که آهسته‌تر است موجب می‌شود تا بدن او خودش را برای بخش دوم تمرین بهتر تطبیق دهد و سریع‌تر شنا کند. علاوه بر این تمرینات استقامتی، مایکل فلپس تمریناتی مانند زدن پای کرال در آب به صورت عمودی و پا زدن زیر آب را نیز انجام می‌دهد که کمک بزرگی برای افزایش سرعت او هستند.

البته طبیعی است که او در ۳۱ سالگی برنامه‌اش نسبت به سال‌هایی که جوانتر بود تغییر کرده و تمرینات او از ۵ تا ۶ ساعت در روز به ۲ تا ۴ ساعت کاهش یافته است. هرچند که هنوز هم شدت تمرینات او خیلی بالاست و می‌تواند او را در بالاترین حد نگه دارد و بالاترین گواه این موضوع نیز کسب سه مدال طلا است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

رژیم غذایی فلپس

اگر فکر می‌کنید روش تمرین مایکل فلپس وحشتناک است، هنوز از رژیم و سبک غذایی او خبر ندارید. مایکل فلپس در سفت و سخت‌ترین حالت رژیم غذایی‌اش روزی ۱۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کند که شامل ۴۰۰۰ کالری در هر وعده غذایی است.

صبحانه او شامل سه ساندویچ نیمرو همراه با مایونز، کاهو، گوجه فرنگی، پنیر کم‌چرب و پیاز سرخ‌شده است. بعد از آن مایکل فلپس یک کاسه بلغور، سه تکه نان تست فرانسوی با شکر، سه پن‌کیک شکلاتی و یک فنجان قهوه می‌خورد. اگر فکر می‌کنید کار مایکل فلپس با این صبحانه پر و پیمان تمام می‌شود، اشتباه می‌کنید.

هنوز ناهار و شام باقی مانده است که شامل تعدادی ساندویچ کالباس و پنیر، ۱۰۰۰ کالری نوشابه انرژی‌زا و حدود یک کیلو پیتزا و ماکارونی است. در آستانه المپیک ۲۰۱۲ لندن او اساس رژیم غذایی‌اش را از کربو هیدرات به پروتئین تغییر داد. رژیمی که کماکان از نظر انرژی غنی بود اما هم کمک می‌کرد تا هضم راحت‌تری داشته باشد و هم عضلاتش را حفظ کند.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا