شخصیت

راههایی که با استفاده از آن باید خودتان را ببخشید

محققان دریافته اند آدم های کینه جو، مستعد ابتلا به مشکلات قلبی – عروقی، دردهای مزمن، اختلال عملکرد عصبی و اضطراب و افسردگی هستند و در نهایت از داشتن یک زندگی لذتبخش محروم می مانند، رسیدن به درجه بخشندگی هم، کار آسانی نیست و نیاز به تمرین مستمر و اعتقاد قلبی دارد اما اگر می خواهید زندگی سالمی داشته باشید، خودتان را ببخشید تا بخشیده شوید.

با ویکی روان همراه باشید.

باید خودتان را ببخشید

گاهی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که در آن فردی ضرر کند، ظلم ببیند یا مورد بی مهری قراربگیرد. بخشش یعنی در شرایطی که به طور واقعی آنچه حقتان نبوده پیش آمده؛ به جای افکار منفی مانند خشم ، ترس، کینه، انتقام جویی و… فکر های خوب و سازنده ای مانند گذشت، ترحم، همدلی، محبت و… را در عمل نشان دهید.

امروز همه می توانند با نگاه کوتاهی به اطرافشان لیستی از قهرها، دشمنی ها و طلاق ها را اسم ببرند تا جایی که برای بعضی ها زشتی این رفتارها به خاطر تکرار زیاد کمرنگ شده است اما در تاریخ زندگی بزرگانی مانند پیامبران و امامان تا دلتان بخواهد می توانید انواع گذشت را ببینید.

بخشیدن را معنا کنید

در قدم اول در اینکه باید خودتان را ببخشید شما باید در ابتدا معنی و مفهوم بخشش را به درستی برای خودتان تحلیل کنید. چون برداشت اشتباه از مفهوم «بخشیدن» ممکن است در ناخودآگاه شما موجب مقاومت در برابر بخشیدن دیگران بشود. گاهی معنی بخشش اشتباه در ذهن ما جا میفتد؛ مثلا اینکه فکر کنید بخشش به نوعی وظیفه شماست و شما مجبورید به بخشیدن دیگران؛ اینکه بخشش را به معنی فراموش کردن بدانید  یا فکر کنید بخشش به معنی ضعیف بودن شما یا قبول بی اهمیت بودن مسئله بوده است و… معانی  اشتباهی از بخشش است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

شبیه خدا شوید

اگر بین شما و دوست تان که شما از نیت قبلی خوب او آگاه هستید مشکلی پیش آمده، می توانید بخشش را از همین جا شروع کنید. با معجزه بخشش، دوستی شما می تواند حتی قوی تر از قبل شود

بخشیدن کار راحتی نیست برای همین است که امام سجاد(ع) وقتی مورد ظلم قرار می گیرند، دعا می کنند تا خدا به ایشان کمک کند تا بتوانند دیگران را ببخشند و در دعاهای مختلفی بیان می کنند: «مرا بر خیرخواهی از کسی که با من بد کرده است، پیوستن به کسی که از من بریده است و در چشم پوشی و گذشت از بدی ها توفیق ده». اهل بیت شبیه ترین مردم به خدا هستند و یکی از رازهای جذابیت شان همین بخشش است.

ما هم در مراتبی، بعد از اهل بیت هرچقدر که بخواهیم جذاب تر شویم و زندگی آرام تر و شادتری داشته باشیم، بهتر است شبیه خدا شویم. شبیه خدا شدن سخت نیست. بچه ها بیشتر این صفت ها را دارند؛ زود می بخشند و زود خطا و بی مهری دیگران را فراموش می کنند.
وقتی عذرخواهی دیگران را قبول می کنیم، وقتی بیشتر از تلافی کردن و آبرو بردن به فکر اصلاح کردن باشیم، تلاش کرده ایم بیشتر شبیه خدا باشیم. «اگر کار خیری را آشکار سازید یا آن را پنهان دارید یا از بدی (دیگران) درگذرید (در همه متخلّق به اخلاق خدا شده اید و) همانا خداوند همواره با گذشت و تواناست». (تفسیر آیت الله مشکینی/ آیه ۱۴۹سوره نساء)

چند قدم تا اینکه خودتان را ببخشید

برای بخشیدن بهتر است شناخت خودتان را تغییر دهید؛ مثلا تا معنی اتفاقی که افتاده را برای خودتان ساده نکنید، نمی شود منتظر بخشش بود. تغییر احساس شما هم مهم است ؛ اگر به زبان بخواهید ببخشید اما احساستان را تغییر ندهید، آرامش واقعی بخشش برایتان اتفاق نمی افتد. پس ابتدا و به مرور زمان فرصت کنار گذاشتن احساس خشم، مظلوم واقع شدن و… را از خود بگیرید.

بخشش یک فرایند است و نباید از خودتان و دیگران انتظار بخشش سریع داشته باشید

می توانید بخشیدن را اینگونه تمرین کنید:

بهتر است اول خودتان را ببخشید

 طلب بخشش هم عذرخواهی شفاهی می خواهد و هم اقدام به جبران. این کاری است که شما باید در مورد خودتان هم انجام دهید. تمرین کنید و اگر در گذشته کم کاری، رفتار خطا و… داشته اید که منجر به ناکامی و تجربه تلخی برایتان شده و مرور هرباره آن شما را آزار می دهد، خودتان را ببخشید و دست به جبران بزنید. کسی که نتواند دل خودش را به دست آورد و خود را ببخشد نمی تواند دیگران را هم ببخشد.

ببخشید

بخاطر گذشته تان، خودتان را ببخشید

خیلی ساده است که اجازه دهید اشتباهات گذشته لحظه حالتان را نابود کند اما این سریع ترین راه به سمت افسردگی و ناراحتی است. خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که همه انسان ها اشتباه می کنند. مهم این است که از اشتباهاتتان درس بگیرید و خودتان را برای تجربیات آینده آماده کنید.

 بخاطر روابط شکست خورده تان، خودتان را ببخشید

مسائل احساسی مسائل ساده ای نیستند. اگر بخواهید به احساساتتان اجازه دهید، شما را عقب کشیده و فرصت های عشق در آینده را از شما می گیرند. باید سعی کنید روی زمان حال تمرکز کنید — نه اشتباهات گذشته تان — تا بتوانید آینده ای بهتر برای خودتان بسازید.

بخاطر ضعف هایتان، خودتان را ببخشید

روز بدون شب نمی تواند وجود داشته باشد؛ همینطور روشنایی بدون تاریکی. درمورد ما هم همینطور است، بدون دانستن ضعف هایمان، نمی توانیم به نقاط قوتمان پی ببریم. باید نقص هایتان را در آغوش بکشید و یاد بگیرید خودتان را همانطور که هستید بپذیرید.

بخاطر آدم هایی که قضاوتشان کردید، خودتان را ببخشید

تمرین کنید و اگر در گذشته کم کاری، رفتار خطا و… داشته اید که منجر به ناکامی و تجربه تلخی برایتان شده و مرور هرباره آن شما را آزار می دهد، خودتان را ببخشید و دست به جبران بزنید

آدمها خیلی متفاوتند، از آدمهای درون گرا تا برون گرا، آدمهای هنری تا آدمهای بیزینسی. این تفاوت ها ایجاد سوءتفاهم و قضاوت کردن درمورد رفتارهایی از دیگران که مطابق با هنجارهای ما نیست را راحت تر می کند. همه این کار را می کنند، پس نگران نباشید.

 بخاطر امیدها و آرزوهای نابود شده تان، خودتان را ببخشید

اگر تابحال اینکار را نکردید، همیشه زمان هایی برای سرمایه گذاری کردن در آرزوهایتان را دارید.  پشیمانی ها و افسوس هایتان درمورد چیزهایی که دوست داشتید داشته باشید را فراموش کنید و اولین قدم ها برای رسیدن به هدفتان را بردارید. این قدم ها هرچقدر هم که کوچک باشند مهم نیست، همین که کمی تلاش کنید، امیدها و آرزوهایتان هیچوقت نخواهند مرد.

 بخاطر پل هایی که پشت سر خراب کرده اید، خودتان را ببخشید

وقتی آدم ها تغییر می کنند، روابط هم تغییر می کنند. گاهی اوقات خراب کردن پل ها پشت سر برای سلامت فکری تان مفید است. اما اگر اینطور هم نباشند، همیشه راهی برای درست کردن روابط برهم خورده وجود دارد.

بخاطر زمان هایی که خودخواهی کردید، خودتان را ببخشید

همه آدمها نیاز دارند که زمان هایی خودخواه باشند، چه در دنبال کردن آرزوهایتان باشد، چه در پیشرفت شخصی و چه در تغییرات کاری. این چیزی نیست که بخواهید بخاطر آن خجالت بکشید.

بخاطر وقت هایی که تنبلی کردید، خودتان را ببخشید

همه نمی توانند همیشه فعال باشند. اگر زمان هایی بوده که دوست داشته اید فقط استراحت کنید و دست به هیچ کاری نزنید، نیازی نیست بخاطر آن احساس گناه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

از دوستانتان شروع کنید

 اگر بین شما و دوست تان که شما از نیت قبلی خوب او آگاه هستید مشکلی پیش آمده، می توانید بخشش را از همین جا شروع کنید. با معجزه بخشش، دوستی شما می تواند حتی قوی تر از قبل شود. ممکن است آسیب و رنج شما از طرف کسی باشد که دوست تان نباشد و از قبل مشکلاتی هم بین شما وجود داشته است.

شما می توانید فقط در قلبتان او را ببخشید، یا در مرتبه های بهتر به خود فرد بگویید و یا اگر موضوع از اول در جمعی اتفاق افتاده، گذشت تان را در جمع بیان کنید. اینها به خاطر آن است که از ۲جا ضرر نکنید و به غیرآسیبی که دیده اید نخواهید باراحساس بدی از گذشته را دائم با خود حمل کنید. علاوه بر آن بخشش شما می تواند پل مهمی برای رشد معنوی تان هم شود.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا