تربیت فرزندروانشناسی کودک و نوزاد

اثرات منفی عدم مشارکت پدر در تربیت کودک

ضرب المثل «یک دست صدا ندارد» در مورد تربیت فرزندمان هم صادق است. هیچ کس دیگری به تنهایی نمی‌تواند نیازهای عاطفی و روانی فرزندش را برآورده کند. پدر و مادر هر کدام ویژگی‌هایی دارند که حذف‌شان باعث می‌شود همه چیز به خوبی پیش نرود و به اصطلاح یه جای کار بلنگد. اگر قرار است تمام وقت با مادری کردن و عدم مشارکت پدر و حذف او از گردونه تربیت و وقت‌گذرانی با کودک، همه دین‌تان را به کودک صرف کنید به فرزندتان آسیب می‌رسانید. حضور موثر و مشارکت پدر در امور تربیتی باعث می‌شود کودک پدر را صاحب قدرت بداند و به او تکیه کند. وقتی پدر کنار می‌کشد یا کنار گذاشته می‌شود، این عدم مشارکت پدر ناخودآگاه این تصور برای فرزندتان ایجاد می‌شود که پدر ضعیف است و از پس کارها برنمی‌آید و روابط سالم او با پدر مخدوش می‌شود و برایش خلاهایی می‌سازدکه با هیچ چیزی پر نمی‌شود. لازم به یادآوری است که الگوی اول هر فردی پدر و مادرش است و در مقطع سنی مختلف و در مواجهه با دنیای بیرون آنها همیشه پشت و پناه هستند، پس نباید اجازه دادکه با عدم مشارکت پدر در تربیت یکی از این پایگاه مهارت‌آموزی نابود گردد.

با ویکی روان همراه باشید.

با هم هماهنگ باشیم

در مورد فرزندپروری با یکدیگر تعامل صحیحی داشته باشید، مثلا اگر کودک پیش مادر زندگی می‌کند، از پدر درخواست شود در همان یک روز که از کودک نگهداری می‌کند به اصول تربیتی مادر وفادار باشد؛ یعنی اگر فرزندتان عادت دارد هر شب ساعت ۹ بخوابد، این نکته درآن شب پیش پدر هم رعایت شود. در صورتی که کودک از حضور یکی از والدین محروم شده ارتباط با بستگان نزدیک و همجنس او تاثیر بسیار خوبی به تربیت و رشد کودک می‌گذارد و می‌تواند از نظر احساسی تا حد کمی‌ خلاهای او را جبران کند. پدرهایی که نمی‌توانند خشم‌شان را کنترل کنند و درحالت عصبانیت به اشیا و دیگران آسیب می‌زنند، قابل اعتماد نیستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

درمورد ارتباط کودک با دنیای مجازی

اینترنت در واقع می‌تواند بدون صرف انرژی منبع بی پایان اطلاعات را در اختیار فرزندمان قرار دهد و فرصتی است که آنها می‌توانند بسیاری از مسائل را از طریق دنیای مجازی یاد بگیرند. نمی‌توان انتظار داشت که یک کودک امروزی وارد اجتماع شود و از هیچ یک از تکنولوژی‌های روز اطلاع نداشته باشد اما نمی‌توان فرزندانمان را با گستره‌ای به این وسعت رو به رو کرد اما هیچ نظارت و مراقبتی بر آن نداشت.

و مهمترین نکته این است که استفاده صحیح از دنیای مجازی را به فرزندمان آموزش دهیم، همانگونه که به آنها آموزش می‌دهیم در منزل را به روی غریبه باز نکنند، آموزش می‌دهیم که نیازی نیست هر کسی تمام اطلاعات منزل ما را داشته باشد و باید به فرزندمان بگوییم که همانگونه که به راحتی وارد فضایی مانند اتاق چت می‌شود هرکس دیگری هم می‌تواند به همین شکل وارد شود و نباید اجازه بدهیم که بدون شناخت به اطلاعات شخصی ما دسترسی پیدا کند.

مریم صادقی شاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا