مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روانمطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

آیا درمان افسردگی با ازدواج ممکن است؟

چطور افسردگی را با ازدواج کردن درمان کنیم؟

متأسفانه برخی خانواده‌ها وقتی متوجه افسردگی فرزندشان می‌شوند برایش نسخه ازدواج می‌پیچند. در حالی که ازدواج شاید بتواند تنها نقش مسکن داشته و فرد متأهل بعد از چند ماه باز هم درگیر علائم افسردگی شود. به همین خاطر در جلسات مشاوره افسردگی افراد زیادی مشاهده می شوند که به تازگی ازدواج کرده اند، اما از انواع افسردگی رنج می برند. در ادامه به بررسی موضوع درمان افسردگی با ازدواج می پردازیم و از دید علم روانشناسی آن را مورد مطالعه قرار می دهیم.

درمان افسردگی با ازدواج شدنی است؟

با سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

افسردگی یکی از بیماری هایی است که عوامل زیادی در بوجود آمدن ان نقش دارد و روز به روز در حال افزایش است. یک بیماری که نمی شود هر درمانی را برای آن تجویز کرد و باید توسط مشاور روانشناس بررسی گردد.

آیا ازدواج می تواند این مشکل را حل کند و فرد افسرده به روال زندگی خود برگردد؟ آیا علت افسردگی با ازدواج کردن از بین می رود؟

اشخاص پیش از اقدام به هر کاری و پیش از این‌ که نشانه‌های نارضایتی از زندگی را به طرف مقابل انتقال دهند باید در پی درمان بوده و در سلامت روحی برای ازدواج گام بردارند. افراد بسیاری با موضوع مشکلات روانی که بر کیفیت ازدواج آنها تاثیر گذاشته است در جلسات مشاوره ازدواج ویکی روان شرکت می کنند و روند درمانی طولانی و دشواری پیش رو دارند. چون گمان می کردند با ازدواج بسیاری از چالش های فردی آنها حل می شد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

آمار درباره درمان شدن افسردگی با ازدواج چه می گوید؟

نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS) آمريكايی ها نشان میدهد مردان متاهل 18 تا 55 ساله در مقایسه با همسالان مجردشان، تقریباً دو برابر خوشحال‌تر هستند و اين آمار در خصوص زنان يك شكاف 40 درصدی به نفع متاهل‌ها را نشان می‌دهد! پس با توجه به اين آمار آيا میتوان روی درمان افسردگی با ازدواج حساب كرد؟ تا قبل از مطالعه مقاله نظرتان شايد اين است: خب چرا كه نه!

ولی به عنوان فردی كه میخواهد با شخصی افسرده ازدواج كند، آيا به تبعات ازدواج با فرد افسرده انديشيده‌ ايد؟

يا به عنوان فرد افسرده، وقتی مطالعات نشان می‌دهد كه بين 80 تا 90% افسردگی ها در نهايت به درمان پاسخ مثبت می دهند باز هم تمايل داريد بدون درمان وارد رابطه عاطفی شويد و ريسک بالای شكست در رابطه را به جان بخريد؟ بياييد ببينيم متخصصان در مورد «درمان افسردگی با ازدواج» چه نظری دارند.

روانشناسی درمان افسردگی با ازدواج

روانشناسی درمان افسردگی با ازدواج

آیا ازدواج می تواند این مشکل را حل کند و فرد افسرده به روال زندگی خود برگردد؟

اشخاص پیش از اقدام به هر کاری و پیش از این‌ که نشانه‌های نارضایتی از زندگی را به طرف مقابل انتقال دهند باید در پی درمان بوده و در سلامت روحی برای ازدواج گام بردارند. هر ازدواجی باید با میل و رغبت دو طرف انجام گیرد، در واقع انتخاب همسر، انتخابی مادام‌ العمر بوده و مقرر است زن و مرد مدت زمانی طولانی در کنار هم زندگی کنند.

از همین‌ رو باید دو طرف سلامت روان داشته باشند. اما متأسفانه برخی خانواده‌ها که به افسردگی بچه ها واقف‌ اند آن را پنهان کرده و معتقدند با ازدواج بهبود می‌یابد، در حالی که این تصور کاملاً غلط است. در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مشاورین به بررسی سلامت روانی طرفین می پردازند تا آینده ازدواج را تضمین کنند. به همین موضوع غلبه بر افسردگی با ازدواج کردن جای بررسی و تحقیق بیشتری دارد.

بررسی دقیق تر موضوع ازدواج کردن افراد افسرده

افسردگی چيست؟ یکی از بیماری هایی است که عوامل زیادی در به وجود آمدنش نقش دارد و روز به روز در حال افزایش است. یک بیماری که نمی‌شود هر درمانی را برای آن تجویز کرد، خود درمانی كرد، صبر كرد تا خودش خوب شود. پس شخص افسرده باید حتما توسط مشاور روانشناس خبره در جلسه مشاوره برای افسردگی بررسی گردد و برای درمان اقدام كند خصوصا كه احتمال موفقيتش در درمان خيلی بالاست.

حالا اگر حين درمان افسردگی يا قبلش فرد افسرده عاشق شد يا خود شما می خواهيد بدانيد زندگي با زن يا شوهر افسرده ممكن است يا نه حق داريد بپرسيد ازدواج می تواند افسردگی را درمان كند؟ صادقانه بخواهيم بگوييم فرد افسرده بايد قبل از ازدواج و قبل از اينكه طرف مقابلش (كه افسردگی ندارد) از رابطه‌ اش نااميد شود اقدام به درمان افسردگی كند نه فقط برای طرف مقابلش، در وهله اول برای خودش كه حق يک زندگی عاشقانه صد در صدی را دارد!

بهترین شیوه رفتار با فرد افسرده درک آنها و تشویق برای حضور در جلسات روان درمانی و مشاوره است. در مقاله شاد کردن فرد افسرده در ویکی روان توضیح دادیم که کارهایی مانند ازدواج کردن، سفر رفتن، مهمانی دادن باعث از بین رفتن این اختلال نمی شود. شاید یک افسردگی خفیف تا حدودی بهتر شود، اما بیماری افسردگی مزمن به هیچ وجه با این اقدامات بهبود نمی یابد.

یکی از مشاوران متخصص در این زمینه می گوید

درمان افسردگی با ازدواج کردن زوجین

در دورانی شاهد بودیم که دانشجویان را به ازدواج های دانشجویی ترغیب میکردند و با دادن مشوق هایی مانند سکه سعی در ترویج ازدواج های دانشجویی در جامعه داشتند. اما متأسفانه این موضوع باعث می شد بسیاری از دانشجویان با هم ازدواج و سکه را دریافت کنند اما زندگی آنها ناپایدار بود و پس از چند ماه از هم جدا می شدند.

دادن طرح ها و برنامه هایی که هدفمندی نشده است نمی تواند مشکل ازدواج جوانان را حل کند.

بلوغ فکری و آموزش های لازم برای ازدواج از ملزومات داشتن یک ازدواج موفق است که متأسفانه هم اکنون این ۲ مؤلفه مهم نادیده گرفته می شود.

در شرایط کنونی که بیکاری معضل جدی جوانان است دادن راهکارهای موقت برای تشکیل زندگی از لحاظ روانشناسی ازدواج نمی تواند راهکار مؤثری برای ترغیب جوانان به ازدواج باشد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای افسردگی:

بیماری افسردگی با ازدواج درمان نمی شود!

روانشناسی درمان افسردگی با ازدواج

از سوی دیگر شاهد هستیم که در مقابل دختران و پسرانی که بیماری افسردگی دارند خانواده به آنها پیشنهاد می دهد با ازدواج مشکل خود را حل کنند که متأسفانه این موضوع در حال گسترش است در حالی که این تجویز کاملا اشتباه است و پس از ازدواج مشکلات آنها چند برابر می شود. یادتان باشد افسردگی مجردی با ازدواج یا رابطه عاشقانه بهبود نمی یابد! والدین و خانواده ها فکر می کنند افسردگی ناشی از تنهایی در کمین فرزندان آنها است، در صورتی که هزار و یک دلیل برای افسرده شدن یک فرد وجود دارد.

چه بسا افراد زیادی دچار بیماری افسردگی بعد از ازدواج شوند که گریبان گیر زوج های تازه ازدواج کرده می شود. همین مثال نشان می دهد درمان افسردگی با ازدواج کردن شدنی نیست.

بهتر است اینگونه افراد ابتدا مشکلات خود را برطرف کنند و سپس به ازدواج فکر کنند. ازدواج کردن حتی در شرایطی که همه‌ چیز طبق روال عادی باشد، دغدغه‌های خاص خود را دارد و اگر یکی از دو طرف نیز با افسردگی وارد رابطه شود به همه این دغدغه‌ها دامن زده است.

در مورد موضوع درمان افسردگی با ازدواج باید گفت افسردگی موانع چندانی در پیشبرد زندگی پدید نمی‌آورد و در بسیاری موارد به راحتی قابل درمان است، اما خانواده و خود فرد باید در نظر داشته باشند که این درمان باید تحت نظر مشاور و نه زیر سایه ازدواج انجام گیرد.

پذیرش اختلال‌هایی مانند افسردگی و اضطراب وسواسی، اولین گام برای درمان به شمار می‌رود.

اختلال‌های روانی افراد در جلسات مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌ راحتی قابل شناسایی است.

این در حالی است که روان‌شناس هرگز از لحاظ قانونی، شرعی و اخلاقی نمی‌تواند کسی را از ازدواج منع کند و تنها کاری که انجام می‌دهد آگاهی دادن به دو طرف است تا مشکل را شناخته و زندگی مشترکشان را در مسیری درست آغاز کنند.

چون افسردگی می‌تواند تهدیدی برای فرد و هسر آینده به شمار رفته و مثل سدی در برابر احساس خوشبختی رفتار کند. هر شخصی باید هنگامی که اقدام به ازدواج می‌کند برای پذیرش نقش همسر، مادر یا پدر آماده باشد نه این‌ که بار مسایل روحی خود را روی شانه طرف مقابل بگذارد.

در واقع سلامت روان زوجین، توانایی برای تأمین نیازهای جسمی و عاطفی طرف مقابل، هم‌ چنین منبع درآمد مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند ضامن استمرار زندگی مشترک باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به جای درمان افسردگی با ازدواج چیست؟

افراد برای اینكه ازدواج كنند چالش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند. مثل زمانی كه خانم‌ها صبر می‌كنند تا جهیزیه‌شان آماده شود بعد ازدواج كنند، مثل زمانی كه آقایان زمان ازدواج‌شان را موكول به زمانی می‌كنند كه توانایی مالی خوبی داشته باشند… روان ما كم ارزش‌تر از اسباب اثاث خانه و مال و منال نیست كه با ارزش‌تر است!

اگر از نظر روانی سالم نباشید نمی‌توانید لذت همه چیزهایی كه به دست آورده‌اید را ببرید. پس در محافظت از روان‌تان كوشا باشید و پیش از هر چیز، هرچند كم اهمیت به نظرتان برسد یا احساس كنید باید در این لحظه توان، وقت و پول‌تان را صرف چیزهای دیگر كنید اقدام به رهایی از انواع بیماری های روانی كنید.

درمان افسردگی قبل از ازدواج مانند تیز كردن تبری است كه تا قبل از تیز كردنش، از ترس كمبود وقت با تبری كند به قطع كردن درختان پرداخته‌اید. این درست است كه زمانی صرف تیز كردن تبر می‌شود و به نظر می‌رسد اتلاف وقت و انرژی صورت گرفته است. اما در عوض سرعت قطع كردن درختان پس از تیز كردن آنچنان این اتلاف وقت را جبران می‌كند كه به انجامش می‌ارزد. در این مسیر سایت مشاوره ویكی روان با بهترین مشاوران و روانشناسانش همراه شماست و می‌توانید از طریق بخش نظرات، مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان را در مسیرتان همراه خود كنید.

مشاوران افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا