روانشناسیمطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

ارتباط استرس با تغییر رنگ مو ها چیست؟

سفید شدن مو در اثر استرس

در مورد ارتباط استرس با تغییر رنگ مو ها همواره سوالات بسیاری مطرح می شود. چون در جلسات مشاوره روانشناسی بسیار مشاهده شده افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند موهای شان زودتر سفید می شود حتی اگر در سن جوانی یا نوجوانی باشند. البته در مشاوره استرس سفید شدن مو نمی تواند به عنوان یک علامت در نظر گرفته شود مخصوصا که در میان دلایل سفیدی مو همیشه ژنتیک یک عامل بی چون و چراست.

اما واقعیت این است که ارتباط انواع استرس با تغییر رنگ موها چندان زیاد نیست و ما نمی توانیم برای تاثیر استرس روی بدن انسان دلایل قابل اتکایی در این زمینه پیدا کنیم. پیش از شروع مطالعه این مطلب توصیه می کنیم در ویکی روان در مورد این که تعریف استرس چیست؟ حتما مطالعه کنید تا بدانید آیا اصلا متهم ردیف اول شما به خاطر سفیدی مو باید همین استرس باشد؟

 

روانشناسی ارتباط استرس با تغییر رنگ مو ها

ارتباط استرس با تغییر رنگ مو ها

یک روز صبح پس از برخاستن از خواب در مقابل آینه ایستاده اید که ناگهان متوجه تار موی سفیدی در میان انبوهی از موهای سیاه سرتان می شوید. اکثر افراد در این لحظه به خود می گویند که «این از نشانه های استرس است» و «نباید اجازه دهم استرس بر من غلبه کند» این خیلی خوب است اگر با این نشانه به فکر راه های درمان سریع استرس و اضطراب باشید.

ولی متاسفانه نمی توانید سفید شدن مو های خود را کاملا در اثر استرس بدانید. بسیاری از افراد هم احتمالا این نکته را شنیده اند که با دور ماندن از نگرانی می توان روند سفید شدن تارهای مو و جوگندمی شدن انبوه موی سر را کند کرد و برای همین به فکر راه های پیشگیری از استرس هستند. اما تحقیقات جدید هم خبر خوشحال کننده دارد هم خبر بد.

طبق گفته دکتر نینا گاد از انجمن پوست شناسی بریتانیا در بسیاری از افراد، سفید شدن تدریجی موها با فعالیت های استرس زا ارتباطی ندارد و فاکتورهای ژنتیکی که خارج از کنترل هستند نقش اصلی را ایفا می کنند. در مورد نقش استرس در سفید شدن مو شاید فقط بتوان از این زاویه به موضوع نگاه کرد که همانطور که تاثیر ژنتیک بر افسردگی اثبات شده چه بسا افراد می توانند به طور ژنتیکی هم مستعد استرس باشند.

البته اگر شما در این زمینه همچنان نگران هستید و به فکر راه های مقابله موثر با استرس هستید، نگرانی شما کاملا به جاست و مشاوره استرس و افسردگی می تواند هم مشکل شما را حل کند هم خیال تان را از بابت سفید شدن موهای تان راحت کند. خصوصا اگر استرس شما شدید است آگاه باشید که برای درمان استرس شدید هم راه های خوبی وجود دارد که توسط خودتان به خوبی قابل اجراست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

سفید شدن مو ها در اثر استرس

واقعیت امر این است که فاکتورهای ژنتیکی نقش اصلی را در تغییر رنگ موها و جوگندمی شدن شان ایفا می کنند. اما اینکه گفته می شود استرس و اضطراب موها را سفید می کند اساسا از کجا مطرح شده است؟ (اگر تا اینجا با تعریف استرس آشنا شدید خوب است با تعریف اضطراب هم آشنا شوید تا تفاوت های آن ها را درک کنید.)

شاید یکی از دلایل اعتقاد به سفید شدن مو ها در اثر استرس این باشد که می بینیم استرس روی تمامی ارگان های بدن تاثیر می گذارد و موها را هم از این قاعده مستثنی نمی دانیم. مثلا می توانید اینجا ابعاد گسترده این تاثیر را ببینید و مقالات آن ها را در ویکی روان مطالعه کنید:

اگر حالا که متوجه تاثیرات گسترده استرس روی بدن خود شده اید می خواهید استرس خود را درمان کنید و جسم و روح تان رنگ آرامش به خود ببیند مشاوره آنلاین استرس خصوصا برای کسانی که امکان حضور یافتن در دفاتر مشاوران را ندارند بسیار موثر است. اگر هم نمی توانید در مورد این موضوع صحبت کنید و استرس شما اجازه نمی دهد قدمی برای حل مشکل خود بردارید، حتما به مشاوره متنی استرس به عنوان یک گزینه در دسترس فکر کنید.

مطالعات در مورد سفیدی مو ناشی از استرس

روانشناسی ارتباط استرس با تغیر رنگ مو ها

مطالعاتی بر روی موشها انجام شده که در پی آن ادعای وجود چنین ارتباطی مطرح شده است. یکی از آنها در سال ۲۰۱۱ انجام شد که نشان می داد قرار گرفتن موش ها برای مدت طولانی در شرایط اضطراب زا اثراتی بر DNA آن ها می گذارد که می تواند ژن عامل تثبیت رنگ مو را تضعیف کند.

تحقیقاتی از این دست به وفور انجام شده اما واقعیت این است که انسان ها با موش ها تفاوت دارند و به گفته رادنی سینکلر از دانشگاه ملبورن در مراحل استرس ارتباطی میان اضطراب و تغییر رنگ مو وجود ندارد. یک مقاله جدیدتر که در سال ۲۰۲۲ در ساینس دایرکت منتشر شده است تصریح کرده که شاید استرس روی سفید شدن مو مستقیما تاثیری نداشته باشد ولی سفیدی مو خصوصا اگر ناگهانی باشد خودش به قدری شوکه کننده هست که می تواند باعث استرس زیاد بشود!

پس اگر خانم هستید و این موضوع باعث استرس شما شده خوب است مقاله جلوگیری از سفیدی موی زنان در ویکی روان را مطالعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. اگر هم آقا هستید با دانستن علل طاسی در مردان از ریزش موهای خود پیشگیری کنید و روش های جدید درمان استرس را یاد بگیرید.

طبق مطالب ساینس دایرکت و روانشناسی استرس در انواع تیپ ها استرس باعث ریزش مو هم می شود چون بدن در حالت استرس انرژی بیشتری مصرف می کند و نمی تواند انرژی مورد نیاز را برای تغذیه فولیکول های مو تامین کند. پس اگر استرس دارید حتما در مورد احساس تان با یک مشاور صحبت کنید. مشاوره تلفنی استرس به شما این امکان را می دهد که از هر کجا که هستید در هر زمان بتوانید استرس خود را درمان کنید.

با چند تن از مشاوران ویکی روان که می توانند برای درمان استرس و اضطراب به شما کمک کنند آشنا شوید:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

درمان استرس و اضطراب در ویکی روان

شاید شما اصلا متوجه این که استرس دارید نباشید ولی با علائمش دست به گریبان باشید یا اصلا فکر کنید استرس بی دلیل دارید. ولی با دیدن موهای سفیدتان هم شک تان به این موضوع رفته است که نکند بابت استرس تان مشکلات دیگری برای بدن تان پیش بیاید. بهترین کار این است که متوجه شرایطی که درش قرار دارید باشید و متناسب با شرایط تان تصمیم بگیرید چون استرس مزمن واقعا می تواند هر انسان سالمی را بیمار کند.

برای مثال کسانی که کنکور یا یک امتحان مهم دارند و نتیجه اش برایشان مهم است قطعا استرس دارند.  مشاوره استرس کنکور و یا مشاوره استرس امتحان تا حد زیادی می تواند فشار را از روی این افراد بردارد تا دیگر نگران سفید شدن موهای شان در اثر استرس یا دچار شدن به عوارض استرس نباشند.

اگر در وضعیت استرس زایی قرار دارید مثلا در آستانه زایمان یا ازدواج هستید، آگاه باشید که باز هم راه های کمک خواستن به روی شما بسته نیست و مشاوره استرس قبل از ازدواج بسیار برای شما گره گشاست. فراموش نکنید استرس می تواند در هر سنی برای افراد مشکلات و عوارض مختلف ایجاد کند و در این زمینه کودکان و نوجوانان بسیار آسیب پذیر هستند. مشاوره استرس کودکان یکی از بهترین گزینه ها برای کمک کردن به این گروه های سنی حساس و بی گناه است.

ویکی روان حتی برای افراد ساکن خارج از ایران هم امکان مشاوره استرس خارج از کشور را فراهم کرده است و در این زمینه چه اطلاعرسانی چه درمان را رسالت خود می داند. پس اگر با غول استرس درگیر هستید تا قبل از آنکه دیر بشود و عوارض آن برگشت ناپذیر شود برای درمانش اقدام کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا