بزرگان

رمضان امسال با طنین ربنای استاد محمدرضا شجریان

اصالتی مشهدی دارد. طنین ربنایش در ایام ماه مبارک رمضان گوش‌ها را نوازش می‌دهد. هنرمند سنتی‌خوان و مبدع چند ساز سنتی در ایران. استاد محمدرضا شجریان با صدایی ماندگار را همه جهانیان می‌شناسند. البته نباید فراموش کنیم که هنر استاد فقط در صدایش نیست بلکه خوشنویسی هم هنر دیگر اوست. آوازه استاد به همین‌جا ختم نمی‌شود. سایت انجمن آسیا استاد محمدرضا شجریان را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی، روزنامه ونکوور سان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین رادیوی عمومی ملی در سال ۲۰۱۰ استاد شجریان را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ است. محمد رضا شجریان در اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد به دنیا آمد و به گفته خود ایشان از پنج سالگی آواز می‌خوانده است و در ۹ سالگی تلاوت قرآن را اغاز کرده است. استاد می‌گوید: «اولین بار صدایم از رادیو خراسان در سال ۱۳۳۱ پخش شد.

با ویکی روان همراه باشید.

آشنایی محمدرضا شجریان با سنتور این اشتیاق را در وی شدت می‌بخشد که با نت و فراگیری سنتور نزد جلال اخباری و آغاز سنتور سازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور تجربه‌های خود در موسیقی را گسترش دهد. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۰ با دوشیزه «فرخنده گل‌افشان» در شهر قوچان ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج آغاز یک زندگی سی ساله و سه دختر به نام‌های راحله، افسانه و مژگان و پسرش همایون است.

محمدرضا شجریان پس از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌های مشهد آذر ماه ۱۳۴۶ به تهران منتقل می‌شود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سه‌تار) آشنا می‌شود و همزمان به همکاری با رادیو ایران می‌پردازد و در کنار آن به کلاس درس آواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری می‌رود.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۹ همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران را آغاز می‌کند و همزمان به دریافت عنوان خوشنویس ممتاز نائل می‌شود

در سال ۱۳۵۴ همایون متولد می‌شود و از همان سال اجرای استاد محمدرضا شجریان برای کشور های خارجی هم آغاز می‌شود. استاد محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۶ شرکت دل آواز را تاسیس و نیز در سال ۱۳۵۷ در مسابقه های تلاوت قرآن سراسر کشور به مقام نخست می‌رسد.

در سال ۷۱ پس از ازدواج با همسر دوم خانم کتایون خوانساری به اجرای کنسرت‌های مرحله دوم در امریکا با داریوش پیر نیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان (اگوست تا نوامبر) می ‌پردازد. انتشار آلبوم یاد ایام، آسمان عشق و نیز دلشدگان حاصل این سال‌ها است.

محمدرضا شجریان

حال و هوای این روزهای استاد محمدرضا شجریان

نخستین بار پس از بستری شدن محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۶ و عمل جراحی ریه این استاد برجسته موسیقی ایران، بیماری سرطان ریه‌اش مطرح شد؛ اما‌‌ همان هنگام برخی رسانه‌ها این خبر را رد کردند. این خبر پس از بستری شدن استاد محمدرضا شجریان در شهریورماه ۱۳۹۴ دوباره مطرح شد، ولی یکی از این رسانه‌ها به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی‌اش در بیمارستان کسری، بیماری استاد شجریان را رد کرد.

البته محمدرضا شجریان در این سال‌ها بار‌ها بستری شده که تصور می‌شد بخشی از این بستری شدن‌ها به واسطه کسالت دوران کهنسالی این استاد برجسته موسیقی کشورمان است اما استاد شجریان در پیام ویدیویی برای تبریک نوروز ۱۳۹۵ حاضر شد.

محمدرضا شجریان در بخشی از پیام نوروزی‌اش نیز تلویحا به بیماری‌اش اشاره کرد:

«خود من هم با یک میهمان ۱۵ ساله‌ای سال‌هاست که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الآن هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچه حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در این‌جا هستم، چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم این‌جا، برای این‌که با این میهمان بتوانیم به تفاهم برسیم ان‌شاءالله. به تفاهم که رسیدیم، راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد.»

اما خبر خوش در رمضان امسال این است که «ربنا»ی استاد محمدرضا شجریان پس از هشت سال، ماه رمضان امسال با تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «احتمالاً» از تلویزیون پخش خواهد شد. این خبری است که در روزهای گذشته در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد و امیدهای تازه‌ای را برای پخش دعای قرآنی محمدرضا شجریان که آن را ۳۲ سال پیش و در دستگاه «سه‌گاه» خوانده ایجاد کرده است.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا