تربیت فرزندروانشناسی کودک و نوزاد

بررسی راه های تربیت فرزندانی باهوش

مغز فرزندتان به‌ واسطه تجربه و تمریناتی که دریافت می­کند رشد می‌‌کند. دیدن، صدا، لمس، مزه و بو، ارتباطات بین سلول­های مغزی (معروف به سیناپس‌ها) را تحریک کرده و چندین تریلیون سیناپس بیشتر تولید می­کند. هر‌چه این ارتباطات بین سلول­های مغز بیشتر شود، کودک باهوش­تر خواهد شد. وقتی در سنین اولیه رشد ذهن فرزندتان را تحریک کنید و طیف گسترده­ای از تجربیات را برای او فراهم آورید، می­توانید باعث تسریع رشد مغز او شوید. در ادامه به بررسی راه های تربیت فرزندانی باهوش میپردازیم.

با ویکی روان همراه باشید.

تربیت فرزندانی باهوش

با فرزندتان تعامل داشته باشید

اگر به دنبال تربیت فرزندانی باهوش هستید باید بدانید دانشمندان دریافته ­اند که کودکانی که والدین‌شان آن­ها را در آغوش نمی­گرفتند، با آن­ها بازی نمی­کردند، و به آن‌ها عشق نمی­ورزیدند، دچار اختلال در رشد مغز می­شدند. آن­ها همچنین متوجه شدند که نوزادانی که بغل گرفته نمی­شدند، یا آن­هایی که توجه کافی دریافت نمی­کردند، رشد کافی نداشتند، افسرده می­شدند، و در نهایت گاهی حتی می­مردند. مطالعات بسیاری نشان داده است که در آغوش گرفتن کودک و تعامل داشتن و بازی کردن با او تاثیر زیادی روی رشد هوش او دارد. ارتباط عاشقانه­ای که بین شما و فرزندتان ایجاد می­شود و تعامل یک‌به‌یکی که با او دارید، پایه و اساس مهارت­های فکری سطح بالاتر را فراهم می­آورد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

برای تربیت فرزندان باهوش باید با فرزندتان صحبت کنید

 همچنین وقتی با شما حرف می­زند به او گوش دهید. این کار تلاش فرزندتان برای ارتباط برقرار کردن و استفاده از زبان را تقویت می­کند. همچنین می­توانید برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب‌خوانی را حتی قبل از این که فرزندتان واژگان را درک کند آغاز کنید. این کار به آن­ها آمادگی می­دهد تا مهارت­های زبانی­شان را رشد دهند.

حتما بخوانید: لطفا دست از مقایسه کودکان بردارید

بچه­ هایی که در سن پایین برای آن­ها کتاب خوانده می­شود، احتمال بیشتری وجود دارد که در طول عمرشان علاقه بیشتری به خواندن پیدا کنند، در مدرسه وضعیت بهتری داشته باشند، و در زندگی بزرگسالی موفق‌تر شوند. خواندن کتاب یکی از مهم­ترین فعالیت­هایی است که باعث باهوش شدن فرزندتان می­شود.

فرزندتان را در معرض چیزها یا کارهایی قرار دهید که باعث رشد هر دو نیم­کره مغز آن­ها می­شود. کارکرد سمت چپ مغز، استدلال، منطق و زبان است در حالی که سمت راست مغز در بر گیرنده خلاقیت و هنر است.

اجازه دهید فرزندتان بازی کند

وقتی فرزندتان بازی می­کند پایه و اساس ذهنی، اجتماعی، فیزیکی، و هیجانی را ایجاد می­کند. وقتی فرزندتان با سایر بچه­ها بازی می­کند، یاد می­گیرد ایده­ها و احساساتش را با دیگران در میان بگذارد.

تربیت فرزندانی باهوش

تشویق به ورزش راهی برای تربیت فرزندانی باهوش

 ورزش جسمانی نه تنها فرزند شما را قوی­تر می­کند بلکه همچنین باعث می­شود فرزندتان باهوش­تر شود! ورزش جریان انرژی به مغز را افزایش داده و سلول‌های مغزی جدیدی را می­سازد. ورزش برای تیزهوشی بزرگسالان نیز مفید است، اما تاثیر ماندگارتری روی رشد مغز بچه‌ها دارد.

موسیقی را بخشی از زندگی فرزندتان کنید

 مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می­تواند باعث تقویت حافظه، توجه، انگیزش و در نهایت یادگیری شود. موسیقی همچنین می­تواند استرس را کاهش دهد ( استرسی که برای مغز فرزندتان مخرب است ). یادگیری نواختن یک ساز موسیقیایی تاثیر مثبتی روی تفکر همگرای مغز و استدلالات فضایی-زمانی دارد، مواردی که پایه و اساس منطق انتزاعی هستند و راهی برای تربیت فرزندانی باهوش میباشند. در صورت امکان، با پیانو آغاز کنید.

بعد از این که فرزندتان یاد گرفت موسیقی را از روی نُت­ها بخواند و حدود ده نُت را هم‌زمان بنوازد، در این صورت یادگیری سایر سازهای موسیقی برای آن­ها بسیار راحت­تر خواهد بود. آغاز کردن موسیقی با فرزندتان در سنین پایین (بی­توجه به این که چه سازی را معرفی می‌‌کنید) نکته مهمی است.

اجازه دهید فرزندتان شاهد این باشد که کارهای هوشمندانه انجام می­دهید

بچه‌ها از طریق الگو­گیری از رفتار بزرگ­سالان یاد می­گیرند. اگر فرزندتان شما را مشغول فعالیت­هایی همچون خواندن کتاب، نوشتن، ایجاد موسیقی و انجام کارهای خلاقانه ببیند، حتما از شما تقلید خواهد کرد و در این فرآیند باهوش­تر خواهد شد.

حتما بخوانید: آشنایی با مراحل دلبستگی کودک

اجازه دهید فرزندتان بازی­های کامپیوتری هوشمند انجام دهند

بهترین بازیهای کامپیوتری به فرزندتان مواردی همچون حروف، ریاضیات، موسیقی، آواها و موارد بسیار دیگری را یاد می­دهند. بازی­های کامپیوتری همچنین هماهنگی دست- چشم را رشد داده و آن­ها را برای فناوری فردا آماده می­کند. مهم­تر این که فرزندتان این چیزها را در حالی یاد می­گیرد که مشغول بازی است. یاد گرفتن و همزمان لذت بردن از این تجربه بهترین روش برای یادگیری فرزند شما است.

تغذیه مناسب راهی دیگر برای تربیت فرزندانی باهوش

 دادن غذاهای درست برای پرورش فرزندی باهوش مهم است. رژیم غذایی که به لحاظ پروتئین غنی است (تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، لوبیا، بادام زمینی و….) توجه، هوشیاری و تفکر فرزندتان را بهبود می­بخشد. کربوهیدرات­ها سوختی که مغز برای فکر کردن نیاز دارد را به آن می­دهد. بهترین کربوهیدرات­ها آن­هایی هستند که از دانه­های غلات کامل و از میو­ه­ها می­آیند. کربوهیدرات­های فرآوری‌شده و شکر تاثیر بدی روی دامنه توجه، توانایی تمرکز، و سطح کلی فعالیت­ها دارند. ویتامین­ها و مواد معدنی هم مهم هستند.

آنها را بیرون ببرید

 برخی گزینه ­های خوب به منظور تربیت فرزندانی باهوش و سالم عبارتند از بازدید از موزه و جذابیت­های گردشگری. وقتی فرزندتان به اندازه کافی سنش بالا باشد می­توانید آن­ها را به جاهایی ببرید که تجربه آموزشی و در عین حال هیجان­انگیزی به آن­ها می­دهد، جاهایی همچون دخمه­ها یا سیاه­چاله­های لندن (London Dungeons ). بردن آن­ها به مسافرت­های خارج از کشور نیز گزینه خوب دیگر است (البته اگر استطاعت مالی آن را دارید).

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

به فرزندتان نشان دهید که می­توانند با تمرین و تلاش وضعیت بهتری داشته باشند

 در یک مطالعه، پژوهشگران نشان داده­اند که آموزش به دانش­آموزان پایه هفتم در خصوص این که هوش یک پدیده ثابت نیست و قابل بهبود است، باعث رشد نمرات ریاضی آن­ها در پایه‌های بعدی در دبیرستان شد.

با کدام یک از موارد بالا بیشتر موافق هستید؟ آیا می‌‌توانید روش‌های دیگری برای تقویت هوش فرزندان عنوان کنید؟ در صورتی که چیزی در بالا جاامده است، در زیر، آن را با سایر خوانندگان ویکی-روان در میان بگذارید!

مترجم: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا