روانشناسی

(راز اهمیت خواب نیمروزی (چرت زدن

بنا به اظهار متخصص خواب، نیک لیتلهالز، ۳۰ دقیقه خواب نیمروزی برای خلبانان و بازیکنان فوتبال اثر مثبتی دارد، و در مورد خود شما نیز نتیجه فوق العاده ای به همراه دارد. در ادامه به اهمیت خواب نیمروزی میپردازیم.

با ویکی روان همراه باشید.

راز اهمیت خواب نیمروزی در چیست؟

اهمیت خواب نیمروزی را نمی توان نادیده گرفت. مطالعه ای که در دانشگاه دوسلدورف انجام گرفت نشان داد که حتی خواب های نیمروزی بسیار کوتاه قدرت پردازش حافظه را بالا می برند، همزمان مطالعه ای در ناسا (Nasa)، با بررسی اثرات خواب نیمروزی بر روی خلبانان در طول پروازهای طولانی به این شکل گزارش شد:

“خواب های نیمروزی می توانند عملکرد بعدی مغز، هوشیاری فیزیولوژیکی و فردی و وضع روانی را حفظ کرده یا بهبود ببخشند

یکی از نویسندگان این گزارش بنام مارک روسکیند، رئیس اداره ایمنی ترافیک بزرگراه در ایالات متحده، اظهار داشت که “خواب نیمروزی به مدت ۲۶ دقیقه عملکرد خلبان ها را تا ۳۴ درصد و هوشیاری آن ها را تا ۵۴ درصد بهبود می بخشد”.

اهمیت خواب نیمروزی برای خلبانان با پروازهای طولانی حیاتی می باشد – آن ها یک نفر را به منظور دستیابی به مزایای بهبود هوشیاری، بعد از اینکه کمک خلبان جایگزین می شود، در داخل هواپیما در نظر می گیرند. خواب های نیمروزی عملکرد ورزشکاران را نیز بالا برده و می تواند همان مزایا را برای هرکس داشته باشد. یک چرت ۳۰ دقیقه ای بسیار سودمند است.

خواب نیمروزی

به اهمیت خواب نیمروزی ایمان بیاورید

اگر مایلید خودتان آن را امتحان کنید، پیشاپیش یک قهوه بنوشید – اسپرسو یک مسکن خوب و سریع است – بطوری که تا انتهای خواب نیمروزی شما یا دوره ریکاوری تحت کنترل (CRP) تاثیرش را حفظ می کند. قهوه تان را خیلی آهسته ننوشید، چون ممکن است اثر آن قبل از اینکه CRP را شروع کنید پدیدار شود و در مورد مقدار کافئینی که قبلا مصرف کرده اید اطلاع داشته باشید. اگر شما مصرفتان را حداکثر در حدود ۴۰۰ میلی گرم در هر روز نگه می دارید، ادامه دهید.

حتما بخوانید: خواب آلزایمری چیست؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

اهمیت خواب نیمروزی در ورزش

در اواخر دهه ۹۰ زمانی که من در منچستریونایتد فعالیت می کردم، باشگاه جلسات آموزشی مضاعفی را پیش از فصل برای نخستین بار آغاز کرد و من محیطی را برای بازکنانی که می توانستند در بین جلسات استراحت کنند و CRP انجام دهند برای بهبود ریکاوریشان پیشنهاد دادم. هردوی الکس فرگوسن و فیزیوتراپیست مسئول، راب اسویر این ایده را حمایت کردند و ما اتاقی مناسب را برای حدود ۱۲ بازیکن در یک زمان، اختصاص دادیم، تعدادی صندلی تک نفره برای خواب تعبیه کرده و بازیکنان را در مورد نحوه استفاده از اتاق آموزش دادیم.

این کار در کل خیلی ساده بود – بدون آواز نهنگ یا روغن های اساسی – اما کار خودش را کرد. این کار گامی مهم به سمت موقعیت امروز بود که در آن ما ریکاوری خواب داریم و بازیکنان با یک ذهن باز برای خواب در طول روز کاملا از آن بهره می گیرند.

واقعیت این هست که ما در هر جایی می توانیم چرت بزنیم. بهترین راه این هست که جایی را پیدا کنیم که می توانیم در طول بعد از ظهر تاحدودی احساس آسایش کنیم- یک دفتر بلااستفاده یا اتاق جلسه، یک گوشه دنج در آشپزخانه عمومی، یک مبل در اتاق کنفرانس یا حتی در پارک یا بر روی یک نیمکت، اگر از نظر آب و هوا مشکلی وجود ندارد.

سپس چشم هایتان را بسته و خودتان را رها کنید. شاید تصور کنید که  گفتنش راحت تر از انجام دادنش هست. برخی مردم می توانند این کار را انجام داده و به سرعت به خواب بروند. سایر افراد یعنی کسانی که صادقانه مدعی اند نمی توانند به سهولت به خواب نیمروزی بروند، قادر نیستند به راحتی بخوابند. اما این یکی از مفاهیم مکاشفه آمیز محسوب می شود: مشکل مهمی نیست.

آنچه که مهم است بستن چشم هایتان در این مدت و فارغ شدن از جهان اطراف برای یک مدت کوتاه است. به خواب سریع رفتن عالی است، اما این فضا نزدیک به لحظه خوابیدن، زمانی که نه کامل بیدار هستید و نه خوابیده، بسیار جذاب و فریبنده است. هر وقت که در مورد هیچ چیز دیگری فکر نمی کنید و مغزتان عاری از هر چیزی است، این کار استفاده هرچه بهتر از این بخش از روز است.

بعد از خواب نیمروزی، ۵ دقیقه طول می کشد که در مورد محیط اطرافتان آگاهی یافته و چیزی بنوشید. روشن کردن لامپ های روی میزتحریرتان یا رفتن به نور طبیعی روز هر رکود و لختی ای را سریعا کاهش خواهد داد، به طوری که از همه مزایای CRP لذت خواهید برد، دقیقا مانند خلبانانی که خواب های نیمروزی ۲۶ دقیقه ای ناسا را دارند.

 

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا