تربیت فرزند

دلایل پرخاشگری کودکان چیست؟ (۱۰ دلیل + شیوه رفتار)

دلایل پرخاشگری کودکان می تواند ریشه در تعاملات خانوادگی یا مشکلات رفتاری داشته باشد. اما بر اساس یافته های مشاوره کودک و نوجوان، همینکه بدانیم علت پرخاشگری کودکان چیست و چرا کودکان پرخاشگر می شوند می تواند راهی مطمئن برای غلبه بر این اختلال ایجاد کند.

به این دلیل در این نوشتار سایت ویکی روان قصد بررسی دلایل پرخاشگری کودکان را داریم که هر چقدر هم بخواهیم فرزندمان را پاستوریزه و به قاعده بار بیاوریم ولی در جامعه‌ ای زندگی می ‌کنیم که خشونت در بزرگسالان آن بسیار دیده می ‌شود و فرزندان ما نیز در آینده وارد همین محیط می‌ شوند.

بررسی دلایل پرخاشگری کودکان در روانشناسی

کودکم فیلم پورن تماشا میکند مشاوره روانشناسی

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

گاهی هم خود ما به کودکانی برمی‌ خوریم که خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه زیادی از خود نشان می‌ دهند، مثل امیر (نمونه ای برای بررسی دلایل پرخاشگری کودکان)

امیر در کلاس سوم دبستان درس می ‌خواند. مشکل اصلی امیر در مدرسه و منزل عصبانیت است.

او خیلی زود عصبانی می ‌شود و هنگام عصبانیت نمی ‌تواند رفتار خود را کنترل کند. امیر در هنگام عصبانیت رفتارهای بسیار خشونت آمیز از خود نشان می‌ دهد.

هر چند روز یک بار با هم‌کلاسی‌ ها و هم ‌محلی‌ هایش درگیری فیزیکی پیدا می ‌کند. هر چند امیر پس از مدت کوتاهی به شدت پشیمان می ‌شود، ولی این پشیمانی نمی ‌تواند رفتارهای خشنش را جبران کند.

چه بخواهیم فرزندان ‌مان را برای ورود به جامعه ‌ای آماده کنیم که خشونت پرخاشگری در آن موج می ‌زند و چه خود ما صاحب فرزندی باشیم که از همان کودکی بسیار پرخاشگرانه برخورد می‌ کند ناچار هستیم که مهارت مدیریت خشم به فرزندمان آموزش دهیم تا شاهد یک بزرگسال خشمگین نباشیم.

این چیزی است که در جلسات مشاوره به کودکان به آن پرداخته می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

علل پرخاشگری کودکان چیست؟

شاید شما هم فرزند پرخاشگر دارید یا در اطراف خود کودک پر سرو صدا و پرخاشگر را می بینید. خیلی از والدین می خواهند بدانند با چنین بچه هایی چگونه برخورد کرد؟

بهترین نوع واکنش والدین در مقابل پرخاشگری کودکان و سایر رفتارهای ناشایست آنها، بی توجهی به آن رفتار نامطلوب است

هر نوع رفتار نادرست مانند پرخاشگری کودکان که کودکان انجام می دهند از طریق یادگیری والدین، همسالان، معلمان و رسانه ها یا در صفات شخصیتی آنهاست.

والدین در صورت مشاهده رفتار ناشایست آنها بی اعتنا و بی توجه باشند و حتی واکنش منفی هم نشان ندهند چرا که بیشتر کودکان برای جلب توجه بزرگترها به چنین رفتاری دست می زنند.

خشم و پرخاشگری کودکان چه ویژگی‌ هایی دارد؟

مشاوره آنلاین کودک در سایت ویکی روان

بارها در ویکی روان گفتیم که دلایل پرخاشگری در کودکان بسیار زیاد است اما همه آدم ‌ها در زندگی ‌شان دچار هیجانی به اسم خشم می ‌شوند. این هیجان هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می ‌شود.

همه ما دوست داریم فرزندی داشته باشیم که با روحیه بچگانه خود موجب آرامش خانه ما شود، ولی خیلی از اوقات همین کوچولوهای دوست‌ داشتنی تبدیل به موجوداتی می ‌شوند که تحمل کردن آنها غیر‌ ممکن می ‌شود

کودکانی که با داد و فریاد کردن ‌های بی ‌امان، پرت کردن وسایل خود و قشقرق راه انداختن امان پدر و مادر و سایر اطرافیان را می‌ برند و در موارد شدیدتر هم به هم ‌سن و سالان خود آسیب می ‌رسانند.

در این موارد است که عصبانیت کودک از حالت عادی خود خارج شده و ما با یک کودک خشمگین روبرو هستیم که باید نگران وضعیت او باشیم.

به همین دلیل باید دلایل پرخاشگری در کودکان ریشه ای و علمی توسط روانشناس کودکان مورد بررسی قرار گیرد تا راهکارهایی اختصاصی برای آنها ارائه گردد.

چرا کودک ما پرخاشگر می‌ شود؟ علت پرخاشگری کودکان چیست?

طبع شیرین و لطیف کودکان طوری آفریده شده که دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن پدر و مادر و باقی بزرگسالان می کنند.

اما خیلی از اوقات محیط زمینه پرخاشگری کودکان را فراهم می ‌کند و ما فراموش می ‌کنیم که کودکان تا چه حد از دنیای اطراف و رفتار پدر و مادر خود الگو می ‌گیرند و همان رفتارها را تکرار می‌ کنند.

اصلی ترین علت های پرخاشگری کودکان در روانشناسی کدامند؟

به غیر از اینها مجموع عوامل زیر نیز می ‌تواند معصومیت و پاکی یک کودک را تبدیل به آتشفشانی از خشم و نفرت کند.

۱- حسادت یکی از مهم ترین دلایل پرخاشگری کودکان است

خیلی وقت‌ ها حسادت کردن نسبت به همسالان باعث بروز خشونت و عصبانیت کودک می‌ شود.

وقتی او در هر موقعیتی خود را در جایگاه کمتری نسبت به دوستان خود می‌بیند و آنها را بهتر و برتر از خود می‌بیند طبیعی است که نسبت به آنها پرخاشگری نشان دهد.

البته بر اساس نظر روانشناس کودک در این بین رفتار والدین و معلمان هم در مقایسه کردن ‌های نابجای کودکان با یکدیگر و ایجاد این حس در آنها بی‌ تاثیر نیست.

۲- تولد فرزند جدید

وقتی فرزند جدیدی وارد یک خانواده می‌ شود، طبیعی است که بچه بزرگ ‌تر موقعیت خود را در خطر ببیند و بخواهد با هر وسیله‌ای جایگاه خود را به دست بیاورد، حتی با پرخاشگری و صدمه زدن به کودک کوچک‌ تر.

۳- احساس ناکامی از دیگر دلایل پرخاشگری کودکان است

خشونت
پرخاشگری کودکان

احساس ناکامی‌ در رسیدن به اهداف و خواسته ‌ها هم افراد بزرگسال و هم کودکان را دچار پرخاشگری می ‌کند.

همه ما وقتی از هدف‌ ها و آرزوهای ‌مان دور می ‌شویم دچار خشم می ‌شویم ولی چون کودکان هنوز با بسیاری از واقعیت ‌های دوران بزرگسالی آشنا نیستند، تحمل ناکامی‌ برای‌شان سخت‌ تر است و به همین دلیل خشم و پرخاشگری بیشتری نشان می‌ دهند.

۴- عامل اجتماعی و اقتصادی عامل تشدید پرخاشگری کودکان

خیلی واضح است که محیط‌ های خانوادگی دور از تفاهم که اعضای آن دائم در درگیری و پرخاشگری هستند و در بین آنها زد و خورد و درگیری است کودکانی رشد می‌کنند که بخواهند از طریق پرخاشگری و اعمال خشونت، عصبانیت خود را کاهش دهند.

حتما در ویکی روان بخوانید: منظور از مشاوره کودک پرخاشگر چیست؟

۵- حکم‌ رانی کودک از مهم ترین دلایل پرخاشگری در کودکان است

ارضای تمام خواسته ‌ها و امیال کودک خود عملی است که موجب لوس کردن بچه ها می ‌شود.

چون این کودکان یاد نگرفته ‌اند که اندکی ناکامی ‌را در زندگی تحمل کنند با اولین برآورده نشدن خواسته‌ های ‌شان دست به پرخاشگری می ‌زنند و این از رایج ترین دلایل پرخاشگری در کودکان و حتی نوجوانان است که باید در طی جلسات مشاوره کودکان حل و فصل شود چون معمولا والدین به این رفتار بچه ها دامن می زنند.

مثل کودکی که با مادر خود از منزل خارج می ‌شود و با مشاهده اجناس گوناگون در مغازه ‌های مختلف، بهانه‌ گیری می ‌کند و در صورت بی ‌توجهی به خواسته‌ هایش، بنای پرخاشگری کودکان و کج ‌خلقی را می‌ گذارد.

نوجوان گاهی اوقات نیاز به نمایش قدرت ‌طلبی خود دارد و از آن جایی که نوجوانی دوره کسب استقلال است، کسب قدرت نیز راهی برای رسیدن به استقلال بوده و در نتیجه نوجوان برای نشان دادن استقلال خود پرخاشگری می‌ کند.

مشاوره آنلاین و تصویری کودک و نوجوان در ویکی روان

۶- الگوپذیری‌ کودکان‌ از والدین‌

چنانچه‌ پدر یا مادری‌ خلق ‌و خویی‌ عصبانی‌ و پرخاشگر داشته‌ باشند، مسلماً فرزندشان‌ نیز پرخاشگر خواهد شد.

والدین بسیاری در ویکی روان از ما می پرسند علت پرخاشگری کودکان چیست؟ اما غافل از اینکه این افراد خودشان بسیار عصبی و پرخاشگر هستند!

این‌ رفتار توسط‌ کودک‌ یاد گرفته‌ می ‌شود. از آنجا که‌ کودکان‌ با والدین‌ همانند سازی‌ می ‌کنند، بنابراین‌ بسیاری‌ از رفتارهای‌ پدر و مادر ناخودآگاه‌ توسط‌ فرزندان‌ فرا گرفته‌ می‌ شود

کودکان‌ با چشمان‌ خود می ‌‌آموزند؛ یعنی‌ آن‌ چه‌ را مشاهده‌ می‌‌ کنند، یاد می ‌گیرند؛ حتی‌ اگر آن‌ رفتار به‌ طور مستقیم‌ در مورد خود آنها صورت‌ نگیرد.

هنگامی که در محیط اجتماعی نوجوان، خشونت حکم ‌فرما است او نیز پرخاشگری را یاد گرفته و در موقعیت‌های گوناگون نشان می ‌دهد.

۹- اختلالات روانی دیگر دلیل پرخاشگری کودکان می باشد

مشاوره روانشناس کودک در ویکی روان

هنگامی که نوجوان دچار اختلالات روانی است، قادر به کنترل خود نبوده و کنترل هیجانی کمتری دارد و در نتیجه از خود پرخاشگری نشان می ‌دهد.

۱۰- رسیدن به اهداف

گاهی نوجوان بارها از این روش استفاده کرده و به نتیجه رسیده و بعدا آنها را تکرار می‌ کند.

علت تفاوت پرخاشگری نوجوان در محیط خانه و بیرون از خانه این است که نوجوان در جایی که آزادتر است رفتارها و حالات خود را بیشتر بروز می ‌دهد و شاید در خانه عادت به پرخاشگری کرده است و در جاهایی که احساس می ‌کند حاکمیتی برقرار است کمتر این نوع رفتارها را بروز می ‌دهد و احساس کم‌ رویی و خجالت می ‌کند.

پرخاشگری بچه ‌ها چه شکل و نوعی دارد؟

حالا که متوجه شدیم دلایل پرخاشگری کودکان چیست باید به انواع آن هم بپردازیم.

وقتی به بچه ‌های ما پرخاشگر می ‌شوند به چند شکل مختلف عصبانیت خود را نشان می‌ دهند

در یک نوع آن به دیگران آسیب می ‌زنند و به آنها صدمه وارد می ‌کنند. مثلا کودکی،‌ کودک‌ دیگر را می ‌زند و یا در مدارس‌ دیده‌ می‌ شود که‌ زنگ‌ های‌ تفریح، کودکان‌ در حیاط‌ مدرسه‌ بعضا به‌ کتک ‌کاری‌ می ‌پردازند.

در یک نوع دیگر پرخاشگری کودکان ابداً قصد حمله‌ به‌ دیگران‌ یا اذیت‌ کردن‌ آنها را ندارد ولی چون از موضوعی عصبانی است و نتوانسته‌ خشم‌ خود را ابراز کند، خشم خود را متوجه چیز دیگری می ‌کنند‌.

در این‌ جا پرخاشگری‌ وسیله ‌‌ای‌ است‌ که‌ کودک‌ با توسل‌ به‌ آن‌ می ‌خواهد به‌ هدف‌ خود یعنی‌ کاهش‌ اضطراب‌ دست‌ یابد.

دخترها پرخاشگرتر هستند یا پسرها؟

بین همه ما معروف است که دخترها با محبت ‌تر، عاطفی و حمایت‌ کننده هستند و پرخاشگری، استقلال ‌طلبی، رقابت، سلطه‌ گری و حاکمیت سهم پسره است.

درست است که پسران اغلب پرخاشگرتر هستند به ویژه در پرخاشگری‌های فیزیکی و هنگامی‌ که به آنان حمله می‌شود یا کسی مخل کارهای ‌شان می‌ شود ولی دختران در مقابل خواسته‌های والدین و سایر بزرگسالان، حرف گوش‌کن‌ تر هستند و بیشتر همکاری نشان می ‌دهند در حالی که پسران این ویژگی را کمتر بروز می‌ دهند.

پس در مجموع بر اساس چیزی که در جلسات مشاوره روانشناسی به بچه های پرخاشگر دیدیم، می ‌توانیم بگوییم که دختران در مقابل پسرها پرخاشگری کمتری دارند و بیشتر باید نگران کنترل کردن عصبانیت در پسرها بود.

تفاوت پرخاشگری کودکان و جرات‌ ورزی

مشاور کودک آنلاین در سایت ویکی روان

زمانی که می‌خواهیم مدیریت پرخاشگری را به فرزندمان آموزش دهیم باید به این نکته دقت کنیم که پرخاشگری را باید از جرات‌ورزی متمایز دانست.

جرات‌ ورزی، دفاع از حقوق یا حریم خصوصی خود (مانند ممانعت کودک از این که کسی به اسباب بازی‌اش دست بزند) یا بیان امیال و آرزوها به شیوه محترمانه است.

مردم ما معمولا شخص با جرات را پرخاشگر می ‌دانند، در صورتی که کسی که از حق خود دفاع می‌کند با جرات است نه پرخاشگر

باید از همان کودکی فرق این مورد را به آنها یادآوری کنیم که در عین حال که محترمانه از حق خود دفاع می ‌کنند، از خشمگین شدن و پرخاشگری کردن با اطرافیان خودداری کنند.

والدین خشمگین، کودکان پرخاشگر

از آنجایی که کودکان در اولین محیطی که چشم باز می ‌کنند، رفتار پدر و مادر خود را می ‌بینند باید دوباره تاکید کنیم از پدر و مادری که خودشان پرخاشگر هستند و با کوچک‌ ترین مسئله‌ای دچار عصبانیت می ‌شوند نباید توقع داشت که کودکانی آرام و بدون مشکل داشته باشند.

اولین الگوهایی که بچه‌ها در زندگی خود می ‌بینند پدر و مادر است و هر نوع رفتاری چه خوب و چه بد از آنها سر بزند، کودکان نیز آن را تقلید می ‌کنند.

پس اگر خود شما پدر و مادر همیشه عصبانی هستید، اول از همه به فکر اصلاح الگوی رفتاری خودتان باشید.

تلویزیون و بازی‌ های رایانه ‌ای باعث پرخاشگری کودکان می‌شود؟

یکی از مواردی که امروزه پدر و مادرها را در مورد تربیت فرزندان‌شان نگران و مضطرب می ‌کند استفاده کودکان ‌شان از رایانه و تبلت و دیدن برنامه‌ های تلویزیونی است که در همه اینها ممکن است فرزندشان صحنه ‌های خشونت ‌باری را مشاهده کند که مناسب سن آنها نباشد، یا این خشونت را تقلید کنند و بعد به صورت یک رفتار از خود نشان دهند.

متاسفانه مشاهده خشونت در برنامه ‌های تلویزیونی باعث پرخاشگری در کودکان می ‌شود و کودکانی که مکرر نمایش ‌هایی پر از خشونت را تماشا می ‌کنند به احتمال زیاد به تقلید آنچه می ‌بینند می ‌پردازند و در رفتار یا گفتار آنها این پرخاشگری دیده می ‌شود

پس این موارد می توانند از دلایل پرخاشگری کودکان و نوجوانان باشند!

والدین می ‌توانند به جای محروم کردن کودکان از تلویزیون دیدن یا بازی‌ های رایانه‌ ای به این برنامه ‌ها توجه داشته باشند و سن و سال فرزندشان و برنامه ‌ای که تماشا می‌ کند را در نظر داشته باشند.

تا آنجایی که ممکن است زمان تماشای برنامه‌های تلویزیونی را محدود کنند و بیشتر او را به بازی‌های فیزیکی با همسالان خود ترغیب کنند.

هنگامی هم که برنامه‌ های خشونت ‌آمیز پخش می ‌شود، یا کانال را عوض کنند یا تلویزیون را خاموش کنند و حتما به فرزندشان دلیل این کار خود را توضیح دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

مشاوره روانشناسی کودک

حالا که متوجه شدیم چرا کودکان پرخاشگر می شوند باید بدانید هر مسئله ‌ای راه حلی دارد.

درست است که شاید پرخاشگری فرزندتان شما را خسته کرده و یا از دست سرزنش کردن‌های اولیای مدرسه و سایر اطرافیان درباره رفتار نادرست فرزندتان ناراحت شده‌ اید ولی فراموش نکنید ضرر را از هر جا که بگیرید منفعت است چه بهتر که این کار از سن کودکی و نوجوانی انجام شود تا در بزرگسالی فرزند شما از پیامد این رفتار خود کمتر آسیب ببیند.

۱- فرق بین عصبانی بودن با رفتار پرخاشگرانه را برای او توضیح دهید

کودکان معمولا تفاوت میان احساس عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه را درک نمی‌ کنند.

به کودک ‌تان یاد بدهید احساساتش را بشناسد و به طور کلامی ‌بیان کند به جای اینکه رفتار پرخاشگرانه داشته باشد

مهم است فرزندتان درک کند که احساس عصبانیت کردن خوب است.

عصبانیت هم مثل بقیه احساسات است ولی باید بتوانیم عصبانیت ‌مان را با کلام ابراز داریم نه اینکه با رفتار پرخاشگرانه، کتک زدن یا فحش دادن بروز دهیم.

۲- الگوی رفتار درست برای فرزندتان شوید

اگر کودک ‌تان ببیند که شما در هنگام عصبانیت خونسردی ‌‌تان را ازدست می ‌دهید بیشتر احتمال دارد که در کنترل عصبانیت و تشخیص رفتار مناسب مشکل داشته باشد.

کودکان شما نیاز دارند تا ببینند شما به عنوان والدین ‌شان در مواقع بحرانی چگونه احساس عصبانیت خود را کنترل می ‌کنید.

۳- برای مقابله با پرخاشگری کودکان باید قانون‌ گزار شوید

راه های اخلاق خوب داشتن به کودکان

بین خودتان و فرزندتان قانونی مقرر کنید که  وقتی فرزند شما عصبانی می‌شود چه پیامدهایی برایش دارد.

مثلا اینکه اگر کودک شما بی‌احترامی‌ کرد یا به دیگران آسیب فیزیکی زد و با پرخاشگری با دیگران صحبت کرد از بازی کردن با دوستانش محروم می‌شود.

۴- راه‌ های سالم کنترل عصبانیت را به او آموزش دهید

نمی ‌توانیم از فرزندمان بخواهیم که اصلا عصبانی نشود، بلکه باید راه ‌های مناسب غلبه بر عصبانیت را به آنها آموزش دهیم.

مثلا به جای اینکه بگوییم برادرت را نزن، به آنها بگوییم که وقتی احساس عصبانیت کردی چطور آن را مدیریت کن.

از همه مهم ‌تر اینکه به او راه‌ های غلبه بر عصبانیتش را یاد دهید، البته این چیزی است که باید در جلسه مشاوره کودک آنلاین یا حضوری به او آموزش داده شود

مثلا وقتی با دوستانش دعوا می‌کند آنجا را ترک کند یا چند دقیقه به خود فرصت دهد تا حالش بهتر شود.

ریلکسیشن را خیلی ساده و با مثال به او آموزش دهید

مثلا از او بخواهید زمانی که عصبانی شدی مثل ماکارونی نپخته خودت را سفت کن و بعد مثل ماکارونی پخته بدنت را شل شل کن و یا اینکه به جای رفتار پرخاشگرانه اول چند نفس عمیق کشیده و تا عدد ۱۰ بشمارد دوباره نفس عمیق بکشد و فکر کند که با چه روشی این مشکل را حل کند.

شما می ‌بایست راه‌های حل مسئله را به کودک یاد دهید.

۵- پیامدهای رفتاری پرخاشگری کودکان را دنبال کنید

کودکان باید وقتی که قوانین غلبه بر عصبانیت و خشونت را دنبال می‌ کنند پیامدهای مثبت دریافت کنند و وقتی نقض قوانین می ‌کنند پیامدهای منفی دریافت کنند.

پیامدهای مثبت می ‌بایست رعایت شود تا رفتار کودک ادامه یابد. البته استفاده از مهارت‌ها در مدیریت احساس عصبانیت اثر مطلوب دارد

البته بکارگیری پیامدهای رفتاری بستگی به سن کودک ‌تان دارد. 

البته وظیفه والدین این است که به نوجوانان رفتارهای مناسب را یاد داده، زمان استفاده از عواطف، زمان بروز عواطف، زمان بروز حالت‌ های دفاعی را آموزش داده و به آنها بفهمانند که در صورت نیاز، درخواست ‌های خود را با ملایمت مطرح کنند و نیاز به تهدید و خشونت نیست.

شما دوست گرامی می توانید در سایت ویکی روان از خدمات مشاوره روانشناسی صوتی و تصویری از سراسر دنیا بهره ببرید و با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره برگزار نمائید. کافیست به لینک زیر مراجعه نمائید.

https://www.wikiravan.com/consultation/

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا