جوانان و نوجوانانروابطهوش

مهمترین مهارت های دانشجویی که باید بلند باشید

شبانه یا روزانه، سراسری یا آزاد، پیام نور یا غیرانتفاعی، علمی-کاربردی یا پودمانی… فرقی نمیکند؛ بالاخره شما یکی از این دانشگاه‌ها را قبول شده اید، حالا دانشجو هستید و باید چند ترمی را درس بخوانید مهارت های دانشجویی را یاد بگیرید و احتمالا هزینه کنید تا در رشته ای خاص متخصص شوید پس لطفا این فرصت را قدر بدانید و نصایح یک جوان دانشجو که چهار تا جزوه بیشتر از شما خوانده را آویزه گوش‌تان کنید، از ما گفتن بود.

مهم ترین مهارت های دانشجویی که باید یاد بگیرید

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

گاهی دل‌تان میگیرد: یک خوابگاه نامنظم و به هم ریخته، یک شکم گرسنه، یک حساب بانکی که به دلیل بی تجربگی رو به اتمام است، همه اینها یک طرف، این دل گرفته هم یک طرف.

روزهای اول دل‌تان برای خانواده تنگ میشود، بخصوص عصرهای جمعه، آقا پسرهای دانشجو لطفا نگویند این رمانتیک بازی ها واسه دخترهاست که خودتان از ته دل‌تان خبر دارید! تا زمانی که دوستی پیدا نکنید همین آش است و همین کاسه!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

در انتخاب دوستان‌تان دقت کنید

 این از همان نصیحتهای پدرانه است که اگر فراموش‌تان شود، احتمالا ضرر میکنید. معمولا در روزهای اول دانشگاه ترم یکیها چند تا چند تا با هم دوست میشوند و در طی این چهار سال دانه دانه این گروه‌ها از هم پاشیده میشود!

نیازی نیست از همین روزهای اول رفیق فابریک پیدا کنید کمی تحمل کنید، بالاخره هزینه یک انتخاب درست خیلی کمتر از هزینه تصحیح یک انتخاب اشتباه است.

لطفا دانشگاه‌تان را بشناسید

 چهار سال بعد که به دنبال مدرک فارغ‌ التحصیلیتان بروید یک برگه میدهند دست‌ تان و می‌گویند از تمام واحدهای دانشگاه امضا جمع کن!

راستش را بخواهید من تازه آن روز فهمیدم که در دانشگاه‌ها وامهای کلان هم میدهند و من فقط به یک وام صد هزار تومانی قرض الحسنه بسنده کرده بودم! و تازه همان روز فهمیدم استخر دانشگاه برای ما مجانی بوده و در دانشگاه یک مرکز مشاوره رایگان وجود دارد و در درمانگاه دانشگاه یک دندانپزشکی با قیمت‌های خیلی خوب وجود دارد و…!  خلاصه کار از کار گذشته بود.

یکی از مهارت های دانشجویی این است که از امکانات دانشگاه آگاه باشید و به خوبی از آن استفاده کنید.

مهارت های دانشجویی

با هم‌ اتاقیها و هم‌خانه ای ها توافق کن

روز اول بنشینید و درباره خصوصیتهای اخلاقی خودتان و دیگران، نحوه نظافت اتاق، نحوه مهمان دعوت کردن و… با هم صحبت کنید. باورتان میشود در خوابگاه این از مهم ترین مهارت های دانشجویی است؟

درست است که این توافقها در بیشتر موارد مخصوصا در ترمهای اول رعایت نمیشود اما گفتن آنها، هم صمیمیت میآورد و هم گزک را از دست دیگران میگیرد.

اینجا دبیرستان نیست

 اگر از ترم بالاییها بپرسید چه ترمی کمترین معدل را داشتهاند، بیشترشان میگویند ترم یک! چرا؟ خوب معلوم است چون هنوز درس خواندن بلد نبودهاند.

روش درس خواندن در دانشگاه با دبیرستان خیلی فرق میکند، شما در طول ترم باید کتاب‌های اصلی یا فصلهای کلیدی این کتاب‌ها را بخوانید اما برای امتحان تا جایی که میتوانید باید نمونه سوال و جزوههای سرکلاس را مطالعه کنید.

زبان بخوانید

 یادتان باشد معیار زبان در دانشگاه مهارت خواندن است، شما باید بتوانید متون تخصصی رشته تان را بخوانید و بفهمید به طور کلی چه میگوید

پس اینقدر به لهجه مناسب داشتن و مهارت نوشتن گیر ندهید، در عوض از همان ترمهای اول خودتان را به خواندن متون اصلی عادت دهید تا کمکم با واژگان کلیدی رشته تخصصیتان آشنا شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

و اما سخن آخر در مورد مهارت های دانشجویی

دانشجو در محیط بیهدف و بیبرنامه، خودش و اهدافش را فراموش میکند، معاشرتهای اشتباه، رشد شما را متوقف میکند.

یادتان باشد برای درست زندگی کردن، تا ابد وقت ندارید و در همین دانشگاه است که مدیریت زمان، برنامهریزی، مدیریت امور عاطفی و… را یاد میگیرید.

شاید در طی این چهار سال عاشق هم شدید باید هوش عاطفی‌تان را تقویت کرده باشید و بلد باشید اوضاع‌تان را درست مدیریت کنید.

هر طور که دانشجو باشید، بعدا جذب بازار کار میشوید پس حواس‌تان باشد که مهارت های دانشجویی ، ارتباطی و اجتماعی را رشد دهید و طوری در فعالیتهای فوق برنامه دانشگاه حاضر شوید که از هدف اصلیتان یعنی درس، عقب نمانید.

شیما نادری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا