هوش

خصوصیات افراد باهوش

معنی باهوش بودن چیست؟ به چه افرادی باهوش گفته میشود؟ خصوصیات افراد باهوش کدامند؟ هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد.

هوش به معنی داشتن مهارت استثنایی در یک حوزه‌ی خاص نیست، به معنی بر آمدن از پس اوضاعی است که در آن هستید. در دنیای رقابتی امروز اگر می‌خواهید خصوصیات افراد باهوش را داشته باشید و زندگی خوب و باکیفیتی دارا باشید باید رفتار هوشمندانه‌ای از خود نشان دهید.

خصوصیات افراد باهوش کدام هستند؟

هر قدر باهوش‌تر باشید راحت‌تر زندگی می‌کنید. در واقع باهوش بودن مرتبط با عادتها، طرز تفکر و رفتار یک فرد در دنیای امروز است. در زیر به خصوصیات افراد باهوش اشاره شده است.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

از خصوصیات افراد باهوش این است که افراد باهوش به دیگران تکیه نمیکنند و مسئولیت اعمالشان را میپذیرند.

از امکاناتی که دارند حداکثر استفاده را میکنند، به شانس و تقدیر برای پیشرفتشان تکیه نمیکنند واز خواسته هایشان به دلیل مخالفت دیکران کوتاه نمی آیند.

آنها اجازه نمیدهند که غرورشان جلوی موفقیت آنها را بگیرد و میدانند که رسیدن به موفقیت سخت است و باید تلاش کنند.

افراد باهوش کنجکاو هستند، قبل از تصمیم گیری تمام جوانب را در نظر میگیرند و تمام تخم مرغ ها را توی یک سبد نمیگذارند.

آنها یاد گرفته اند که به خوبی به نظریات دیگران گوش بدهند، قدرت درک عقاید دیگران را دارند، در مورد علاقه دیگران میپرسند و با آنها همدلی میکنند.

افراد باهوش کتابهای چالش بر انگیز میخوانند. ” اگر شخصی بسیار باهوش را دیدید، از او بپرسید که چه کتابهایی خوانده است- رالف والدو امرسون”

افراد باهوش ارزش علم را میدانند و باوردارند که کم میدانند “میدانم که با هوش هستم زیرا میدانم که چیز زیادی نمیدانم- سقراط”

افراد باهوش تلاش میکنند از تمام افرادی که میبینند چیز جدیدی را یاد بگیرند و راجع به موضوعات با ارزش بحث میکنند و موضوعات بی معنی را رها میکنند.

آنها به جواب سوالهای سخت و پیچیده فکر میکنند و فیلم مستند نگاه میکنند و میدانند که چگونه با عقاید متفاوت کنار بیایند و منطق و قدرت استدلالشان بسیار بالاست.

ویژگی های افراد باهوش

 افراد باهوش تا راه حل مشکلی را پیدا نکنند آنرا رها نمیکنند. ” شاید من زیاد باهوش نباشم اما تا جواب سوالم را پیدا نکنم آنرا رها نمیکنم- آلبرت انیشتن”

از دیگر خصوصیات افراد باهوش اینه که به اشتباهات خودشان اعتراف میکنند، به اشتباهات گذشته شان اجازه برگشت نمیدهند و حقایق تلخ را میپذیرند.

به نظر جمع احترام میگذارند و از اعلام نظر متفاوت خود هراسی ندارند، میدانند که راههای زیادی برای تفسیر وقایع وجود دارد و نسبت به ایده های جدید روشنفکر هستند.

یکی از مهمترین خصوصیات افراد باهوش اینه که افراد باهوش دنبال چیزهای جدید برای یادگرفتن هستند وحرص زیادی نسبت به یادگیری دارند و خودشان را مجبور به یادگیری میکنند، فرضیاتشان را امتحان میکنند، آزمون و خطا انجام میدهند و از تجربیاتشان درس میگیرند.

افراد باهوش بر عقل و احساسشان کنترل دارند، زندگی را سیاه و سفید نمیبینند، برای درک محیط اطراف و اتفاقات تلاش میکنند و ازینکه اشتباهآ چیزی را متوجه شوند نمیهراسند. “افراد باهوش هیچ وقت ازینکه چیزی را اشتباه متوجه شوند نمی ترسند – برایان مک گیل”

آنها روی وقایع ممکن تمرکز میکنند و باور دارند که موضوعات پیچیده راه حل آسانی ندارد، برای ایده های خوب ارزش قائل هستند و روی موضوعات عینی به جای موضوعات ذهنی تمرکز دارند.

مهمترین خصوصیات افراد باهوش اینه که توانایی تغییر را دارند. ” افراد باهوش خودشان را با تغییر وفق میدهند – استیون هاوکینگ”

آنها از افراد باهوشتر یاد میگیرند، ایده های قدیمی افراد باهوش را کشف کرده و آنها را رشد میدهند.” تفکرات افراد باهوش از قبل وجود داشته و نکته مهم این است که دوباره راجع به آنها فکر شود-  یوهان ولفگانگ فون گوته”

افراد باهوش دنبال موضوعات چاش برانگیز روز دنیا هستند و به دنبال جواب و راه حل برای آنها هستند.

در بالا به خصوصیات افراد باهوش اشاره شد که به آنها در مسیر موفقیت کمک شایان میکند، میتوان با دنبال کردن این موارد تجربیات بهتری در زندگی کسب کنیم.

بارزارین خصوصیات افراد باهوش کدامند؟

در ادامه به بررسی بیشتر خصوصیات افراد باهوش میپردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

فرزند بزرگ خانه

فرزند بزرگ خانه بودن مزیت هایی دارد، از جمله اینکه مجبور هستید راهنمای خواهرها و برادرهای خود باشید.

محققان نروژی با بررسی ویژگیهای افراد باهوش و  تست آی کیوی نظامیان به این نتیجه رسیدند که متوسط آی کیوی فرزندان اول ۱۰۳ است، فرزندان دوم نمره ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند، در حالیکه آی فرزندان بعدی ۹۹ تخمین زده شد.

این تفاوت رابطه منحصر به فرد فرزندان بزرگ تر خانه را با والدین و خواهر و برادرهای کوچک تر توجیه می کند.

ادعایتان نمی شود

آیا در خصوص اثر دانینگ-کروگر چیزی شنیده اید؟ اگر نه حتما افرادی را دیده اید که نه سواد حرف زدن دارند و نه شعور خاموش ماندن.

اثر دانینگ-کروگر را در سال ۱۹۹۹ دو پژوهشگر دانشگاه کرنل کشف کردند.

این اثر در خصوص افرادی صدق می کند که هیچ تخصصی ندارند، دچار خود بزرگ بینی هستند و بر خلاف آگاهی اندک خود، در هر زمینه ای نظر می دهند، ارزیابی می کنند و خود را برتر از دیگران می دانند.

واقعیت این است که این افراد بر خلاف ادعای خود نه تخصصی دارند و نه از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند.

در حالیکه افراد باهوش قابلیت های خود را چندان باور نداشته و ادعایی نیز ندارند. از ویژگیهای افراد باهوش این است که در واقع افراد باهوش دوست ندارند خیلی خود را تحسین و ستایش کنند، چون هر چه بیشتر می دانند بیشتر نیاز به دانستن را احساس می کنند.

در واقع افرادی که خود را همه چیزدان تصور می کنند، در واقع هیچ چیز نمی دانند.

شب ها تا دیروقت بیدار می مانید

البته با ظهور اینترنت، خیلی از افراد «جغد شب» شده اند. با این حال نتایج پژوهشی که در دانشگاه مادرید انجام شده است نشان می دهد جغدهای شب، یعنی افرادی که شب ها دیر می خوابند، باهوش تر از چکاوکان صبح یعنی افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند هستند.

درست است که همیشه افرادی که شب ها دیر می خوابند مورد سرزنش اطرافیان قرار می گیرند.

ویژگیهای افراد باهوش

اما با این حال افرادی که شب ها تا دیروقت بیدار هستند اجتماعی تر و خلاق تر از دیگران هستند. البته ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم شب ها دیر بخوابید، چون برای سلامت روان و جسم و روح مضر است.

از ویژگیهای افراد باهوش این است که خیلی زود، خواندن را یاد گرفته اند

اگر از زمانی که خیلی کوچک بودید خواندن را یاد گرفته اید، بدانید که جزو باهوش ها محسوب می شوید.

نتایج یک پژوهش انگلیسی که در سال ۲۰۱۲ در موضوع ویژگیهای افراد باهوش انجام شده است نشان می دهد افرادی که خیلی زود شروع به خواندن کرده اند، بهره هوشی بالاتر از حد متوسط دارند.

استرس داشتن از خصوصیات افراد باهوش است

زندگی کردن با استرس همیشه عذاب آور است، اما اضطراب اجتماعی و غیر آن داشتن یکی از مشخصه های افراد باهوش است.

در سال ۲۰۱۵ محققان ۱۲۶ دانشجو را تحت نظر گرفتند و مشخص شد افراد دغدغه مند که نسبت به مسائل پیرامون خود نگران هستند، از دیگران باهوش ترند.

از دیگر ویژگیهای افراد باهوش همین است که افراد باهوش هیچ گاه خسته نمی شوند و دست از تلاش بر نمی دارند‎

کم حرف هستید

در بررسی ویژگیهای افراد باهوش از نظر روانشناسی اگر در جمع های خانواده یا مراسمی که افراد زیادی شرکت دارند کم حرف می زنید، بدون شک باهوش تر از دیگران هستید.

در واقع خانم ها و آقایانی که ترجیح می دهند بدون اینکه حرف بزنند زمان زیادی را برای تحلیل و بررسی شرایط اختصاص دهند، افراد باهوش تری هستند. این نوع سکوت علامت هوش است و این افراد به ندرت از روی حماقت حرف می زنند.

شوخ طبع هستید

خندیدن برای سلامتی مفید است و افرادی که می خندند و می خندانند باهوش تر هستند. محققان بررسی هایی روی تست هوش ۴۰۰ دانشجوی روانشناسی انجام دادند.

آنها متوجه شدند دانشجویانی که نمره بالاتری کسب کرده اند، همگی جزو افراد خوش اخلاق، شوخ طبع و خوش ذوق دانشگاه بوده اند.

قدتان بلند است

این باور وجود دارد که قد بلندها زیباتر هستند و در عشق و عاشقی افراد موفق تری هستند. البته نمی توان در مورد صحت این گفته ها با قطعیت نظر داد.

اما نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ بمنظور کشف ویژگیهای افراد باهوش انجام شده است نشان می دهد که افراد قدبلند باهوش تر هستند.

محققان روی نتایج تست هوش کودکان بررسی هایی انجام داده و متوجه شدند دخترها و پسرهایی که قد بلندتری دارند، در بزرگسالی پول بیشتری درمی آورند.

خصوصیات افراد باهوش

لاغر اندام هستید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید افراد لاغر باهوش تر از افرادی هستند که اضافه وزن دارند و یا از چاقی مفرط رنج می برند.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده است نشان می دهد هر چه میزان چربی های انباشته شده در بدن فردی زیادتر باشد، قدرت ذهنی او کاهش می یابد.

در پژوهش دیگری درباره ویژگیهای افراد باهوش نیز محققان روی کودکان ۱۱ ساله تست هایی انجام داده و متوجه شدند دخترها و پسرهایی که نمره های پایین تری کسب کردند کودکانی هستند که در معرض چاقی قرار دارند.

خصوصیات و ویژگیهای افراد باهوش

بنابراین یک انگیزه دیگر برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام پیدا کردید. اگر می خواهید باهوش تر باشید، اجازه ندهید چاق شوید و اگر چاق هستید نیز وزن کم کنید .

همیشه پروژه هایی در ذهن دارید

از ویژگیهای افراد باهوش این است که هیچ گاه خسته نمی شوند و دست از تلاش بر نمی دارند. این افراد همیشه کاری برای انجام دارند و دوست دارند چیزهای جدید یاد بگیرند.

دور از ذهن نیست که افراد باهوش هر هفته ۴۰ ساعت کار کنند. افراد باهوش همیشه پروژه های اجرایی دارند و ذهن شان درگیر مسائل مختلف است.

شیر مادر خورده اید

حتما در خصوص فواید تغذیه با شیر مادر زیاد شنیده اید. اما شاید ندانید کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند باهوش تر از بقیه هستند.

در پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ درباره کشف خصوصیات افراد باهوش انجام شد، محققان تغذیه سه هزار کودک انگلیسی و نیوزلندی را مورد بررسی قرار دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند کودکانی که شیر مادر خورده اند،در تست های مربوط به هوش نتایج بهتری کسب می کنند. در حالت کلی، آی کیوی این کودکان ۷ نمره بالاتر از کودکانی است که با شیرخشک تغذیه کرده اند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان

سیگاری نیستید

در سال ۲۰۱۰ محققان برای یافتن ویژگیهای افراد باهوش آی کیو بیست هزار مرد جوان را با هم مقایسه کردند. آنها متوجه شدند مردان ۱۸ تا ۲۱ ساله ای که سیگار نمی کشند، بهره هوشی بالاتری (۱۰۱) در مقایسه با سیگاری ها(۹۴) دارند.

علاوه بر این، سیگاری هایی که روزانه بیش از یک پاکت سیگار می کشند، آی کیو پایین تری دارند که به طور متوسط ۹۰ تخمین زده شده است.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا