مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

بررسی انواع آسیب های روانی خانواده در روانشناسی

چطور از آسیب های روانی خانواده جلوگیری کنیم؟

آسیب های روانی خانواده تاثیر مستقیم بر سلامت روان تمام اعضا دارد و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که شما، همسرتان و یا یکی از اعضای خانواده تان دارای بیماری روحی باشد، باعث ایجاد انواع استرس و نگرانی برای همه می شود. بیماری های روانی بر روی افراد، زوج ها و تمام اعضای خانواده به طرق مختلفی تاثیر می گذارد، اما شما می توانید با بدست آوردن اطلاعاتی در مورد خانواده و آسیب های روانی موجود در آن به خانواده تان کمک کنید. یکی از کارهای مشاوره خانواده بررسی انواع آسیب های روانی خانواده و درمان آنها است که توسط متخصص روانشناس انجام می شود. جلسات مشاوره روان درمانی تاثیر مستقیم بر سلامت جسم و روان افراد دارند و نباید به آن بی توجهی شود.

آشنایی با خانواده و آسیب های روانی آن

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در مقاله تعریف خانواده در روانشناسی چیست توضیح دادیم خانواده به عنوان کوچک ترین واحد جمعی در جامعه دارای اهمیت بسیار زیادی است و شرایط حاکم بر آن به طور غیرمستقیم بر شرایط کلی هر جامعه ای تاثیر خواهد داشت.

نقش خانواده در جامعه فراتر از آن است که بدون توجه اصول سلامت روان هر طور که می خواهیم با اعضا رفتار کنیم. چون آسیب های روانی خانواده در نهایت سلامت روان کل کشور را تحت شعاع قرار می دهد. هر نوع خانواده ای از اعضایی تشکیل شده که مستقیم بر حال و روان هم تاثیر می گذارند.

در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی انواع آسیب های خانواده و راه های جلوگیری از آن می پردازیم. چون یک خانواده موفق می تواند از بحران های فعلی گذر کند تا آرامش در خانواده دوباره احساس شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

بیماری های روانی چگونه بر روی زوج ها تاثیر می گذارند؟

بر اساس نظریات مشاوره برای خانواده هر رابطه ای افت و خیز پهای زیادی دارد، اما اگر شما و یا هر دو فرد رابطه دارای سابقه بیماری روانی مانند بیماری افسردگی یا بیماری وسواس باشید، می تواند مشکلات رابطه را دو چندان کند.

شما می توانید به راحتی متوجه شوید که اگر خود یا همسرتان با مشکل روانی تان زندگی کنید و روزتان را بگذرانید، دچار مشکلاتی خواهید شد.

دعوا و مشاجره نشانه عادی یک رابطه سالم است.

اما اگر متوجه شدید که این بحث ها خیلی بیش از اندازه و متناوب هستند، بهتر است از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. زیرا خشونت و دعوای زیاد، برای رابطه مضر است و اصلا قابل قبول نیست. در واقع آسیب های روانی خانواده از جایی شروع می شوند که زوجین نمی توانند به صورت موثر مشکلات موجود را حل کنند.

در جلسات مشاوره زوج درمانی آنلاین ویکی روان زن و شوهرهای زیادی با کلاف سردرگم مشکلات مراجعه می کنند که مشکلات حل نشده بسیاری در زندگی خود دارند. در واقع آنها از بحران های روانی خانواده جلوگیری نکرده اند و زمانی که کنترل از دست خارج می شود به زوج درمانگر مراجعه می کنند.

اختلالات رفتاری و بیماری های روانی رایج در خانواده کدامند؟

بررسی انواع آسیب های روانی خانواده در روانشناسی

از رایج ترین انواع آسیب های روانی خانواده عبارتند از:

تمام خانواده ها با چالش های مشابه روبرو می شوند، اما یک خانواده شاد برای رفع آنها اقدام می کند تا چالش تبدیل به آسیب روانی نشود.

به طور کلی هنگامی که زوجی دچار مشکل و شکست شوند، شرایط استرس زا بوجود خواهد آمد.

اگر یک یا هر دو طرف رابطه دچار مشکل روحی باشند این استرس و تشویش چندین برابر سخت تر خواهد شد. اگر متوجه شدید که شرایط خانواده و آسیب های روانی آن برای شما هم صدق کند باید مراقب خود باشید و آن را پیگیری کنید. آیا به اندازه کافی می خوابید؟

آیا غذای سالم می خورید و به اندازه ی کافی آب می نوشید؟ سعی کنید هر روز ورزش کنید حتی اگر ممکن است تا حد امکان پیاده روی کنید.

در مورد نگرانی و مشکل تان با یک دوست قابل اعتماد یا خانواده تان نیز می توانید مشورت کنید.

همچنین می توانید با متخصص روانشناس نیز مشورت کنید، در خانواده های امروزی مشورت گرفتن از متخصص روانشناس دیده می شود چون آسیب های روانی هم رشد کرده و پیچیده تر شده اند. به او بگویید که نگران هستید که این شکست ها و مشکلات بر روی سلامتی، توانایی کار کردن و نگهداری و مراقبت از خود و فرزندان تان تاثیر بگذارند.

یک یا دو جلسه مشاوره می تواند مشکل را برای شما تفسیر و روند درمان را شروع کند.

بیماری های روانی چگونه بر روی خانواده اثر می گذارند؟

روانشناسی خانواده چیست؟

علم روانشناسی در مورد خانواده و آسیب های روانی میگوید که:

هنگامی که شما یا یکی از اعضای خانواده دارای بیماری روانی باشید، این مشکل بر روی همه اعضا تاثیر می گذارد.

برخی از این بیماری ها بر روی زندگی روتین خانوادگی، فعالیت ها و شرایط اقتصادی تاثیر بسیار بسیار زیادی می گذارند. همچنین اعضای خانواده نیز ممکن است به این مشکل واکنش های متفاوتی نشان دهند.

دوره های آموزشی زیادی برای افرادی که خود و یا یکی از اعضای خانواده شان دارای چنین مشکلاتی هستند وجود دارند. این دوره ها می توانند برای همه اعضای خانواده مفید باشند.

یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن آسیب های روانی خانواده به موضوعات مالی است. افراد کمی هستند که بتوانند فشارهای مالی را تحمل کنند. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم مقاله اقتصاد خانواده را در ویکی روان مطالعه کنید.

والدینی که دارای بیماری های روانی هستند

بررسی انواع آسیب های روانی خانواده در روانشناسی

پدر و مادر بودن علاوه بر اینکه پاداش زیادی دارد، چالش های بی شماری را نیز در پی دارد.

اگر شما یا همسرتان دارای انواع بیماری های روانی باشید، خانواده دچار چالش بزرگی خواهد شد. اگر فرزندان شما زیر ۳ سال هستند می توانید آن ها را در یک مرکز مراقبتی بگذارید تا از آن ها مراقبت و نگهداری کنند.

این مراکز به کودک شما کمک می کنند تا بخوابد، غذا بخورد، تربیت شود و مراقب سلامتی او نیز هستند. این یکی از راه های دوری از خانواده و آسیب های روانی است که والدین سخت به آن تن می دهند.

بحران هایی که شما و فرزندان تان با آن ها روبرو خواهید شد

فرزندتان را در آغوش بگیرید

در خانواده سالم اگر شما و یا یکی از اعضای خانواده تان دچار مشکلات روحی باشید باید برنامه درست و دقیقی برای آن تنظیم کنید.

لیستی از افرادی که می توانند به شما کمک کنند تهیه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که این افراد، یکدیگر را نیز بشناسند.

یکی از اصول مدیریت خانواده این است که اگر فرزندان شما به قدری بزرگ هستند که بتوانند از گوشی تلفن استفاده کنند، این شماره های تماس را در جایی قرار دهید که در مواقع ضروری بتوانند از آن ها استفاده کنند.

در مورد مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید با آن ها صحبت کنید. همچنین به فرزندان تان بگویید که در مواقع لازم می توانند با این افراد تماس بگیرند و هر زمانی که در مورد شما یا هر فرد دیگری نگرانی داشتند از آن ها کمک بخواهند.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای خانواده:

والدینی که دارای یک کودک یا نوجوان دارای بیماری روحی هستند چکار کنند؟

فرزندان طلاق

یکی از مشکلات خانواده این است که بیماری های روحی در موضوع خانواده و آسیب های روانی اغلب می توانند در نوجوانان و جوانان ۲۰ ساله نیز ایجاد شوند.

پس اگر با چنین افرادی زندگی می کنید باید نسبت به این بیماری ها آگاهی داشته باشید. شایع ترین این بیماری ها اختلالات اضطرابی و افسردگی می باشند.

رابطه ی والدین و فرزند رابطه ی پیچیده ای است و اگر فرزند شما دارای بیماری روحی باشد، مراقبت از او می تواند به مراتب سخت تر نیز باشد.

رفتار شما و ایجاد تعادل ارتباطی با او از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به آن ها اجازه دهید تا مراقب سلامتی خود نیز باشند.

همچنین مراقبت از خود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است – سعی کنید زمان خود را تنظیم کنید. خواب کافی داشته باشید، غذاهای سالم مصرف کنید و تا جایی که می توانید ورزش کنید.

شما هنگامی که سالم باشید می توانید از دیگران خیلی بهتر حمایت و مراقبت کنید.

چطور از آسیب های روانی خانواده پیشگیری کنیم؟

یکی از راه های پیشگیری کردن از آسیب ها و چالش های روانی در خانواده آموزش اعضا است.

بر خلاف باور عموم توانایی مدیریت چالش های روانی اکتسابی است و موضوعی ارثی نیست! به عنوان والد باید ابتدا خودتان آموزش ببینید و بعد برای آموزش دیگر اعضای خانواده اقدام کنید.

برای مثال مطالعه مطالب مرتبط با خانواده در ویکی روان می تواند ذهنیت شما نسبت به آسیب های روانی و خطرات مشابه را تغییر دهد. همچنین حضور در جلسات فردی و گروهی خانواده کمک می کند با تکنیک های روانشناسی درباره مدیریت آسیب های روانی خانواده به خوبی آشنا شوید.

تکرار مواردی که آموزش دیده اید کمک می کند به مرور قدرت مدیریت بحران در شما تقویت شود و از آسیب های احتمالی به خوبی پیشگیری کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای دوری از انواع آسیب های روانی خانواده

روانشناسی خانواده می گوید در طی زمان خانواده با آسیب های روانی متنوعی مواجه می شود، اما رویکرد آنها نسبت به این آسیب ها مهم ترین بخش ماجرا است. در واقع حفاظت از نظام خانواده زمانی معنا پیدا می کند که والدین به عنوان ارکان اصلی و فرزندان به عنوان اعضا بتوانند با چالش های روانی در خانواده به خوبی رفتار کنند.

یکی از خدمات علم روانشناسی ایجاد روابط سالم میان اعضای خانواده است. می توانید بمنظور دوری از آسیب های روانی خانواده خود از مشاوره روان درمانی استفاده کنید. در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان با مشاور مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره آنلاین خانواده ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت غیرحضوری جلسه برگزار نمائید.

مشاوره آنلاین خانواده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا