موفقیتکسب و کار

تله های استخدام را بشناسید

معمولا در مصاحبه‌هایی که برای استخدام انجام میشود سوالات و بحث‌هایی که مطرح می‌شود هدف‌دار است و مصاحبه‌کننده در پی آن است که با روش‌های زیرکانه، اطلاعاتی را در مورد فرد مصاحبه‌شونده به دست آورد؛ اطلاعاتی که شاید افراد برای گفتن آنها به هر دلیلی تردید داشته باشند. در این قسمت به اهداف مطرح کردن چنین سوالاتی از دید روانشناسی اشاره می‌کنیم و این‌که چگونه باید به این سوالات پاسخ داد:

آشنایی با انواع تله های استخدام و سوالات جلسه استخدام

با سایت روانشانسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

معرفی خودتان در یک کلمه

در یک گفتگوی استخدامی شاید از شما پرسید ه شود که خودتان را در یک کلمه معرفی کنید! مصاحبه‌کننده با این سوال به دنبال شناخت شخصیت شماست و این‌که آیا به درد مسئولیتی که قرار است به شما محول شود می‌خورید یا نه.

در پاسخ به این سوال باید مطابق درخواست شغلی‌ای که داده‌اید یک صفت مثبت را مطرح کنید.

مثلا اگر تقاضای شغلی مانند تدریس در دانشگاه را داده‌اید، صفت «وقت‌شناسی» یک تعریف بجا و مناسب برای‌تان خواهد بود.

اگر پیشنهاد شغلی مانند بازاریابی را داده‌اید، «روابط‌ عمومی قوی» صفتی است که می‌تواند در استخدام شما تاثیر مثبت داشته باشد.

نقاط قوت و ضعف

شاید از شما بپرسند که چند نمونه از نقاط قوت و ضعف‌تان را بیان کنید. در این سوال، مصاحبه‌کننده به دنبال آن است که نحوه برخورد و ارتباط شما با همکاران و اطرافیان را بسنجد.

در بیان نقاط قوت نباید غلو صورت گیرد. به هرحال در طول کار، توانایی‌ها و نوع ارتباطات‌تان با اطرافیان مشخص خواهد شد و در صورتی که در این رابطه غلو و بزرگ‌نمایی کرده باشید قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.

از سوی دیگر در نقاط ضعف‌تان باید کورسوی امیدی وجود داشته باشد. یعنی مصاحبه‌کننده با شنیدن نقطه‌ضعف‌تان امیدوار باشد که در طی همکاری، آن نقطه ضعف برطرف خواهد شد.

همچنین بعضی از نقاط ضعف‌ از نگاه مصاحبه‌کننده، نقطه قوت تلقی می‌شود.

مثلا وقتی شما مطرح می‌کنید که در انجام یک سری از کارهای‌تان وسواس دارید این ذهنیت را برای مصاحبه‌کننده به وجود می‌آورید که دوست دارید کارتان به دقت انجام شود.

علت ترک شغل قبلی

در بسیاری از گفتگوهای استخدامی، این سوال پایه اصلی سوالات استخدامی است. در این پرسش، مصاحبه‌کننده به دنبال این است که بداند روابط‌تان با مدیران مشاغل قبلی‌تان چگونه بوده است!

بخصوص اگر مشاغل آخرتان عمر کوتاهی داشته باشند این ذهنیت را برای مصاحبه‌کننده به وجود می‌آورد که شاید شما در ارتباط‌تان با مدیران قبلی دچار مشکل و چالش بوده‌اید.

بهترین پاسخ به این سوال، به دنبال رشد و پیشرفت بودن است. وقتی شما به مصاحبه‌کننده بگویید که به دنبال پیشرفت هستید ذهنیت مثبت برای او به وجود می‌آورید و شانس استخدامی خود را بالا می‌برید.

تله های استخدام

علت اخراج یا عدم همکاری با شرکت یا سازمان قبلی

«تعدیل نیرو»؛ متاسفانه بسیاری از ما با این کلمه آشنایی داریم. در بسیاری از مصاحبه‌های استخدامی این سوال پرسیده‌ می‌شود که به چه علت تعدیل شده‌اید؟

نکته اصلی این سوال این است که چقدر مدیریت بحران دارید و می‌توانید شرایط سخت شرکت یا سازمان را درک کنید؟

اگر پاسخ شما خشم و نفرت را در دل خود داشته باشد ممکن است این ذهنیت برای طرف مقابل ایجاد شود که شما نمی‌توانید در شرایط سخت و بحرانی شرکت، همراه آنها باشید و احتمال دارد که فرصت استخدام را از دست بدهید.

در حالی که اگر از پاسخ شما صبر و تحمل و تفکر به اشتباهات کاری‌تان باشد نشان‌دهنده درک متقابل‌تان از مشکلات سازمانی خواهد بود بنابراین برگ برنده‌ای برای تله استخدام در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

اختلاف سلیقه با سیاست‌های سازمانی یکی از تله های استخدام میباشد

این سوال هم از آن سوالاتی است که به راحتی می‌تواند شما را دچار چالش کند. مصاحبه‌کننده با این سوال به دنبال این است که بداند شما در روند همکاری با شرکت و سازمان تا چه اندازه ایده‌ها و نظرات‌تان را بیان می‌کنید!

آیا شما فردی هستید که هر مسئولیتی به شما واگذار ‌شود بدون فکر به عواقب آن انجام می‌دهید یا سعی می‌کنید با در نظر گرفتن عواقب کار، ایده‌ها و نظرات خود را نیز با مسئولین شرکت در میان بگذارید؟

این‌ که بگویید «مطیع بی‌چون و چرای دستورات هستید» موقعیت استخدامی شما را با چالش همراه خواهد کرد.

بی‌کاری برای مدت طولانی

اگر رزومه‌ای که برای استخدام ارسال کرده‌اید نشان‌ دهنده این باشد که برای مدت طولانی بی‌ کار بوده‌اید حتما در مصاحبه استخدامی علت آن را از شما خواهند پرسید.

سوالی که بار منفی زیادی دارد و ممکن است کمی برای‌تان ناراحت‌کننده باشد. پاسخ به این سوال، ابتکار عمل شما را در مدت بی‌کاری مورد ارزیابی قرار خواهد داد. یادتان باشد هرگونه واکنش منفی به این پرسش به ضرر شما خواهد بود.

در پاسخ به این سوال به‌جای این‌که علت را به گردن وضعیت بد جامعه و سیاست‌های اشتباه دولت در اشتغال‌زایی بیندازید از تلاش‌های خودتان برای به دست آوردن شغلی ایده‌آل سخن بگویید.

همین که مصاحبه‌کننده متوجه شود که در این مدت شما در جستجوی شغلی ایده‌آل که بتواند موفقیت و آینده‌تان را تامین کند بوده‌اید، یک گام به سوی استخدام برداشته‌اید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

محدودیت‌‌های شغلی که به فرصت تبدیل کرده‌اید

این‌که در شغل قبلی‌تان چقدر در موقعیت‌های دشوار قرار گرفته‌اید و توانسته‌اید آن موقعیت‌ها را مدیریت کنید برای بسیاری از شرکت‌ها مهم است.

این‌ که شما در زمان بروز مشکلات کاری، به جای این‌که زانوی غم بغل بگیرید و مدام دیگران را به خاطر بروز آن مشکل سرزنش کنید.

به دنبال راه حلی برای خروج از مشکل بوده‌اید و مدام با دیگران برای حل مشکل مشورت کرده‌اید، برای مصاحبه کننده ذهنیت مثبی جهت استخدام شما ایجاد خواهد کرد.

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا