فوبیا

ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی (درمان ترس از مرگ)

ترس از مرگ (مرگ هراسی – وحشت از مرگ) شاید برای شما هم پیش آمده باشد و به آن زیاد فکر کنید. ترس از مرگ در روانشناسی دلایل زیادی دارد و یکی از موضوعات همیشگی جلسات مشاوره روانشناسی درمان انواع ترس ها است چون بر تمام جنبه های زندگی فرد سایه می اندازد. به همین خاطر در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی می پردازیم.

علت ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی چیست؟ (مرگ هراسی)

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی یک ترس غیر طبیعی یا غیر عادی از مرگ و/یا مردن است که عملکرد “طبیعی” یا سالم فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است با عامل خارجی خطر واقعی یا تهدیداتی که فرد ممکن است با آن ها مواجه شود، نامتناسب باشد.

در حالی که بسیاری از افراد در مواجهه با واقعیت مرگ و میر انسان در یک موقعیت مانند

  • بیمارستان، خانه، یا آسایشگاه در طول فرایند مردن یک نفر
  • یا در خلال مراسم تدفین، یادبود، یا مراسم خاک سپاری فردی که دوستش داشته اند

سطوحی از ناراحتی و اضطراب را تجربه می کنند، این پریشانی عموما ناشی از مرگ هراسی نیست (گرچه این عبارت گاهی در این نمونه ها به اشتباه مورد استفاده قرار می گیرد).

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان

مهم ترین علائم ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی چیست؟

دلیل ترس از مرگ در روانشناسی

وحشت از مرگ واقعی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • از دست دادن زندگی تان باطنا بر شما تاثیر بگذارد و این نگرانی شامل مرگ و از دست دادن فرد دیگری نباشد. برای مثال، اندیشیدن یا ترس از بیماری یا حادثه در زندگی کسی که دوستش دارید یا به او اهمیت می دهید مثل فرزند، همسر، والدین یا یک دوست، مرگ هراسی به شمار نمی رود.
  • زندگی طبیعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، احساس ناراحتی و لکنت زبان در یک مراسم تدفین، چون واقعا نمی دانید که بهترین چیز برای گفتن به یک فرد عزادار چیست، بسیار رایج است. از سوی دیگر، امتناع از ترک خانه یا آپارتمان برای خرید خواروبار یا گرفتن یک محموله پستی به این دلیل که می ترسید چیزی منجر به مرگ شما شود، می تواند نشان دهنده یک وضعیت روانی باشد که به ارزیابی توسط یک متخصص سلامت روانی نیاز دارد.

آیا ترس از مرگ طبیعی است؟

ترس از مرگ
ترس از مرگ

همانطور که در مقاله تعریف ترس چیست در ویکی روان گفتیم، علت بیشتر ترس های ما عدم آگاهی است نه چیز دیگر!

ترس از مرگ با بسیاری از افراد همراه است چون مرگ یک اتفاق غیر شفاف است که کسی از آن خبر ندارد اما پانیک ترس از مرگ طبیعی نیست!

شستن منظم دست ها برای جلوگیری از گسترش میکروب ها و یا مسواک زدن مداوم دندان های خود برای جلوگیری از کرم خوردگی و بیماری لثه، واکنش طبیعی و سالم به نگرانی های واقعی هستند.

به طور مشابه، اندکی پرورش ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی مفید است، چون می تواند به شما انگیزه دهد تا سلامت خود را از طریق ورزش منظم بهبود ببخشید، یک رژیم متعادل را دنبال کنید، بر اعتیاد غلبه کنید.

حتما بخوانید

یک نگرانی سالم در مورد از دست دادن زندگی همچنین می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد تا خطرات مربوط به انجام یک فعالیت فیزیکی جدید، یا قرار گرفتن در یک وضعیت خطرناک و به طور بالقوه آسیب زننده را در نظر بگیرید اما این نوع واکنش به یک ترس طبیعی از مردن هم به طور کلی از سطحی از ترس از مرگ ناشی نمی شود.

دلیل ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد، ترس از دست دادن زندگی هم طبیعی و هم به طور کلی مفید است، مگر این که ترس شما بر سبک زندگی عادی شما تاثیر بگذارد و/یا واکنش شما با خطر واقعی خارجی یا آنچه شما را تهدید می کند، نامتناسب باشد.

در حالت کلی بیشتر ترس های ما تبدیل به بیماری فوبیا می شوند و آنگاه تاثیرات مخرب آنها را در زندگی مشاهده می کنیم

به طور کلی، هر ترس شدید و غیر منطقی درباره یک چیز یا موقعیت که موجب برانگیختن سطحی از ترس می شود، ماهیت روانشناختی دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت ترس با فوبیا چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

برای مثال، بسیاری از مردم از پیدا کردن یک عنکبوت در خانه خود نفرت دارند، اما اگر ترس شما از این موجودات باعث می شود تا پس از کشف یک خزنده بر روی دیوار، خانه را ترک کنید یا از رفتن به جنگل ها، پارک ها یا جاهایی که ممکن است عنکبوت وجود داشته باشد اجتناب کنید، پس ترس شما از عنکبوت به طور کلی ترس از مرگ نیست و تبدیل به فوبی شده است و این فوبیا تنها با مشاوره درمان ترس درمان خواهد شد.

در حالی که علت هر گونه ترس پیچیده است، مرگ هراسی (یا به طور کلی ترس ما از مرگ) می تواند ناشی از نگرانی های زیر باشد که افراد معمولا درباره مرگ و میر شخصی خود احساس می کنند:

  • ترس از مرگ ناگهانی یا طولانی مدت
  • ترس از مرگ به صورت مرگی دردناک یا وحشتناک
  • ترس از ناشناخته بودن مرگ یا این که “چه چیزی در پس آن است؟”
  • ترس از سلامتی عزیزان و بازماندگان در آینده
  • ترس ها ریشه در تجارب زندگی منفی یا دردناک گذشته داشته باشند

باز هم، شناسایی علت روانشناختی ترس از مرگ از دیدگاه روانشناسی در هر فرد بسیار پیچیده و منحصر به فرد است. اگر حدس می زنید که از این ترس خاص رنج می برید، باید از یک متخصص سلامت روان واجد شرایط کمک بخواهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چگونه به ترس از مرگ غلبه کنیم؟

راه های زیادی برای درمان مرگ هراسی وجود دارد که بسته به شدت ترس متفاوت خواهند بود.

شما دوست عزیز اگر به هر دلیل دچار مرگ هراسی هستید و تاثیر آن بر بخش های زندگی خود را احساس می کنید بهتر است به دنبال مشاوره برای ترس و فوبیا باشید و به شیوه ای اصولی و علمی آن را درمان کنید.

در صورت نیاز می توانید از بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان برای ارتباط با مشاورین و روانشناسان استفاده نمائید.مشاوره آنلاین درمان انواع ترس

 

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا