مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج چیست؟ (۱۰ دلیل علمی)

ترس از ازدواج کردن یا گاموفوبیا (Gamophobia) اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیر عادی از تعهد و ازدواج به کار می‌ رود. از این اصطلاح با عنوان ترس از ازدواج هم یاد می شود. سوالات زیادی در بخش مشاوره پیش از ازدواج در ویکی روان دریافت می کنیم که، چرا از ازدواج کردن می ترسیم یا چرا من از ازدواج میترسم؟؟؟ به همین دلیل در این مطلب به بررسی دقیق دلایل ترس از ازدواج از دید روانشناسی می پردازیم و توضیح می دهیم چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

ترس از ازدواج چیست؟ معنی گاموفوبیا چیست؟

افراد نامناسب برای ازدواج

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم عمومی ترین دلایل ترس از ازدواج کردن هستند و می توانند در مورد فردی صدق نکنند.

۱- ابهام در تصویر سازی آینده یکی از دلایل گاموفوبیا است

یکی از رایج ترین علل ترسیدن از ازدواج کردن این است که فرد نمی‌ داند در ازدواج با چه چیزی مواجه خواهد شد!

خانواده جدید، روابط جدید همه و همه برای کسی که برای خودش خلوتی داشته، مثلا سال‌ ها تنها زندگی کرده، درونگراست یا شخصیت اجتنابی دارد، کابوس است

برای چنین فردی معمولا ازدواج پیشنهاد نمی‌ شود، مگر آنکه با فردی درست به اندازه خودش درونگرا یا اجتنابی ازدواج کند تا در زندگی مشترک، در عین داشتن فضای دو نفره، به فضای فردی و تنهایی‌ های یکدیگر هم احترام بگذارند.

در غیر اینصورت ازدواج یک فرد اجتنابی با فردی عملگرا و فردی درونگرا با یک برونگرا، به شکست منتهی می‌ شود.

۲- ترس از توقف یکی دیگر از دلایل عدم تمایل به ازدواج است

گاموفوبیا

کسی که در مجردی خود در نیمه راه پیشرفت است و برنامه‌ های زیادی برای آینده‌ اش دارد، می‌ ترسد با هر تغییری، از جمله هر نوع ازدواجی، از اهداف خود باز بماند.

همانطور که در مقاله مفهوم ازدواج کردن در ویکی روان گفتیم، واقعیت این است که ازدواج به شما ارزش‌ ها و اعتبارهای جدید می‌ دهد و برخی اعتبارهای پیشین را از شما می‌ گیرد. بنابراین، با ازدواج دچار ورشکستگی عاطفی، شخصیتی یا معنوی نمی‌ شوید بلکه ارزش‌ ها و داشته‌ های‌ تان تغییر می‌ کند.

۳- ترس از صمیمیت دیگر عامل پیدایش گاموفوبیا است

این ترس بیشتر در پسران دیده می‌ شود که از نظر روانی نزدیکی به زنان در بخش‌ هایی از زندگی‌ شان یک آرزو است و اگر از حد بگذرد، یک کابوس می‌ شود!

یک پسر از کودکی در پروسه استقلال روانی خود باید از سد مادر بگذرد، ورود به دنیای مردانه مستلزم این است که از مادر فاصله بگیریم تا پدر و عموها ما را بپذیرند

در این صورت پسر ۹ ساله خوشش نمی‌ آید مادر دم مدرسه دنبالش بیاید یا جلوی همسن و سالانش او را در آغوش بگیرد. بنابراین این نوع صمیمیت‌ ها را دفع می‌ کند.

پروسه استقلال از مادر کم کم در جوانی یک مرد مبدل به استقلال از زنان می‌ شود و آنها در ناخودآگاه خود از همه زنان خود را بی‌ نیاز می‌ بینند.

این همان نکته مبهم است در شخصیت‌ شناسی مردان که زنان را گیج می‌ کند. شما وقتی در صمیمیت با یک مرد متوجه شدید جلو نمی‌ آید یا عقب نشینی می‌ کند، مثلا تلفن جواب نمی‌ دهد یا جایی می‌ رود و به نامزدش اطلاعی نمی‌ دهد

این‌ ها نشان می‌ دهد که مرد، از حد صمیمیت خودش عبور کرده و فرصت می‌ خواهد تا در خلوت و دوری از شما، خودش را بازیابی کند.

۴- ترس از تکرار تجربیات یکی دیگر از دلایل ترس از ازدواج کردن است

کسانی که تجربه ناموفق عاطفی دارند یا در اطرافیان‌ شان انواع شکست‌ های عاطفی، طلاق، خیانت و کشمکش‌ هایی را در زندگی مشترک دیده‌ اند.

آنهایی که از آمار بالای جدایی در جامعه نگرانند و می‌ ترسند مشابه همین اتفاق برای خودشان بیفتد، معمولا دچار ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا می‌ شوند

واقعیت این است که همه ما به یک اندازه در معرض شکست عاطفی هستیم مگر آنکه انتخابی دقیق و درست داشته باشیم و برای ازدواج، به جای هیجانات با منطق پیش برویم.

مشاوره بگیریم، تحقیق کنیم و بالاتر از همه توکل داشته باشیم. تجربیات تلخی که دیگران داشته‌ اند می‌ توانند منشا تجربه برای ما باشند نه این‌ که عاملی بازدارنده برای حرکت به حساب بیایند.

۵- عدم اطمینان به فرد مورد نظر هم از دلایل ازدواج گریزی است

بعضی اوقات ما دچار وسواس عدم اطمینان به دیگران می شویم، یعنی نمی توانیم فردی جدید را در زندگی خود پذیرا باشیم، چون اطمینان کردن به دیگران برایمان دشوار است و حتی حاضر به تغییرات کوچک در این دیدگاه نیستیم.

این اختلال می تواند به دلیل معاشرت با انسان های اشتباه یا تجربیات تلخ متعدد در زندگی ما به وجود آمده باشد، در هر صورت ترسیدن از ازدواج ماحصل اتفاقات زیادی در ذهن افراد است که این مورد یکی از آنهاست.

۶- ترس از مسئولیت پذیری یک دلیل بروز گاموفوبیا (ازدواج هراسی) است

بدون شک هر نوع ازدواجی برای دو طرف ایجاد مسئولیت می کند، چه ازدواج سنتی باشد یا مدرن، در هر صورت ایجاد مسئولیت های جدید و متفاوت با دوران مجردی یکی از نتایج ازدواج کردن است.

بسیاری از ما ندانسته و ناخودآگاه از قبول مسئولیت های جدید هراس داریم، در صورتی که از این احساس مخفی حتی اطلاع نداریم

این افراد تحمیل مسئولیت های جدید و بعضا غیرقابل تحمل را از مشکلات و معایب ازدواج کردن می دانند که برایشان قابل قبول نیست.

۷- خارج شدن از منطقه امن زندگی دیگر دلیل هراس از ازدواج است

شرکت-در-مشاوره-قبل-ازدواج-آنلاین

یکی از نشانه های هشدار دهنده در مورد ازدواج این است که چه بخواهید یا نه، از منطقه امن زندگی خود خارج خواهید شد و تجربیات جدید را امتحان می کنید.

خارج شدن از منطقه امن یعنی بعضی تجربیاتی خواهید داشت که شما را به تکاپو می اندازد و کاری می کند کارهایی انجام دهید که تا به حال انجام نمی دادید! این موارد، به خصوص در سنین بالاتر، باعث می شوند افراد تمایلی به ازدواج نداشته باشند اما از مشاورین روانشناس می پرسند، چرا من از ازدواج میترسم؟   🙂

۸- روابط بین خانواده ای نامناسب هم یک دلیل دوری از ازدواج است

گاهی رشد و نمو در خانواده ای که روابط مناسبی بین اعضای آن برقرار نبوده باعث می شود افراد از ازدواج کردن و تشکیل خانواده بترسند.

آنها دوست ندارند تجربیات آزار دهنده ای که در خانواده خود داشته اند را دوباره داشته باشند پس از ازدواج فاصله می گیرند و ترجیح می دهند یا مجرد بمانند یا انواع دیگر ازدواج را تجربه کنند که شرایط آسان تری دارد.

۹- عادت به تنهایی دیگر دلیل ترس از ازدواج و تشکیل خانواده است

افراد مجرد پس از مدتی به این وضعیت خود عادت می کنند. هر قدر که وضعیت انها هم سخت باشد اما با آن انس می گیرند و دیگر تمایلی به تغییر وضعیت ندارند.

در واقع گاموفوبیا (ترس و هراس از ازدواج) در افراد مجرد با سن بالا بیشتر دیده می شود، به خصوص افرادی که جدا از خانواده زندگی می کنند. تجربه یک ازدواج موفق و پایدار نیازمند فردی است که از صمیم قلب خواهان تشکیل خانواده باشد نه کسی که برای فرار از خانواده و شرایط موجود ازدواج کند!

پیشنهاد می کنیم مطلب ازدواج کردن برای فرار از خانواده را حتما در ویکی روان بخوانید.

۱۰- طلاق والدین دیگر دلیل ترس جوانان از ازدواج است

همانطور که در مقاله ازدواج با بچه های طلاق در ویکی روان گفتیم، در بیشتر موارد فرزندان طلاق از شرایط روحی و باورهای خاصی برخوردار هستند.

تجربه تلخ جدایی پدر و مادر نه تنها آسیب های زیادی به آنها وارد کرده، بلکه دید بیشتر آنها به ازدواج و تشکیل یک خانواده موفق و پیشرو را مخدوش کرده است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد عدم تمایل به ازدواج کردن چیست؟

اینکه نسبت به موضوعی بی تمایل باشیم یا اصلا از آن هراس داشته باشیم اتفاق عجیبی نیست!

عجیب ترین حالت این است که برای درمان آن اقدام نکنید، منظورمان این نیست که حتما باید ازدواج کنید، بلکه وجود ترس از ازدواج کردن و درمان نکردن آن باعث می شود به انواع ترس های جدید و اختلالات روانی مبتلا شوید که درمان آنها به مراتب سخت تر خواهد بود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و دنیا، در بخش مشاوره غیرحضوری سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره آنلاین پیش از ازدواج برگزار کرده و بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید:

لیست مشاورهای ازدواج را ببینم

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا