تربیت فرزندآقایان بخوانندروانشناسی کودک و نوزاد

نقش پدر در تربیت فرزند چیست؟ (دیدگاه روانشناسی)

نقش پدر در تربیت فرزند نباید دست کم گرفته شود! یک مطالعه روانشناسی به تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک می پردازد و بیان می کند که نگرش مردان بر جایگاه و وظایف پدری، رفتار کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. نقش پدر در تربیت کودک یکی از ارکان اساسی در جلسه های مشاوره روانشناسی کودک است که همیشه به آن اشاره می شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان بیشتر به موضوع نقش پدر در تربیت فرزندان خواهیم پرداخت.

نقش پدر در تربیت فرزند چقدر است؟

مشاور کودک آنلاین در سایت ویکی روان

با مطالب روانشناسی خانواده در سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین کودک و نوجوان پی برده اند که کودکان پدران بی پروا و دارای اعتماد به نفس که جایگاه و وظیفه پدری را می پذیرند کمتر ممکن است مشکلات رفتاری قبل از سنین نوجوانی نشان دهند.

این یکی از دلایل واضح تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک می باشد.

مطالعه جدید بررسی نقش پدر در تربیت کودک نشان می دهد که

نگرش های مرد نسبت به جایگاه و وظیفه پدری بلافاصله بعد از تولد فرزند، بعلاوه وضع تامینی او به عنوان یک پدر و همسر، وقتی که باید رفتار آینده کودک را تحت نفوذ خود قرار دهد، بسیار مهم تر از نقش او در وظایف روزمره مراقبت از فرزند و خانواده است

مگی ردشاو (maggie redshaw) ، روانشناس رشد و سلامت در دانشگاه آکسفورد و نویسنده همکار در این تحقیق اظهار داشت که

“این یک ارتباط احساسی و پاسخ احساسی برای عمل کردن به عنوان یک پدر واقعی است که اهمیت بسیار زیادی در باره پیامدهای آینده در مورد کودکان دارد و به تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک می پردازد”.

مقاله ژورنال BMJ Open توسط ردشاو و همکاران وی در دانشگاه آکسفورد، روشی که آن ها تاثیر و نقش پدر در تربیت فرزندان را با بررسی داده های حاصل از مطالعه دراز مدت والدین و فرزندان در آوون – مطالعه ای در مقیاس وسیع در انگلستان که سلامتی و رشد هزاران کودک به دنیا آمده در اوایل دهه ۱۹۹۰ را دنبال می کرد – کشف کردند را توضیح می دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

نحوه برخورد پدر با فرزند چطور باشد؟

بررسی تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک

این مطالعه از والدین خواست که پرسشنامه هایی را در مراحل مختلف زندگی کودک خود کامل کنند.

در میان تحقیقات، از مادران خواسته شد که رفتار کودکشان را در سنین ۹ و ۱۱ سالگی با پرسش هایی که انواع مسائل را مورد بررسی قرار می داد.

از جمله نگرش کودک نسبت به سایر کودکان، گرایش کودکان به بی قراری، اینکه آن ها می خواهند اسباب بازی ها و رازشان را در موقعیت های ناشناخته در اختیار دیگران قرار دهند یا نه، ارزیابی کنند.

در ضمن از پدران، خواسته شد تا پرسش نامه ها در مورد نگرش و احساسات آن ها نسبت به پرورش فرزند هم در ۸ هفته و هم ۸ ماه بعد از تولد فرزندشان، با پرسش هایی نظیر چند وقت یکبار آن ها در کارهای خانه کمک می کنن.

چقدر اعتماد به نفس را به عنوان پدر احساس می کنند و آیا آن ها وقتی با بچه هستند لذت می برند یا نه.

پاسخ ها طبق معیارها تعیین شده و سپس جمع بندی شدند تا تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک بیشتر شفاف گردد.

با بررسی نتایج مربوط به بیش از ۶۳۰۰ کودک که حداقل تا ۸ ماهگی با هر دو والد زندگی می کردند، محققان درباره نقش پدر در تربیت کودک دریافتند که:

نقش پدر در تربیت فرزندان چقدر زیاد است؟

کودکانی که پدرانشان در مورد جایگاه و وظیفه پدری و بودن به عنوان یک پدر بی پرواتر بودند و آن هایی که در مورد این نقش از لحاظ احساسی مثبت تر بودند (احساس بهتری داشتند)، کمتر احتمال نشان دادن مشکلات رفتاری در سنین ۹ و ۱۱ سالگی داشتند.

در مقابل، در حدی که یک پدر تنها در امور عادی و روزمره خانه یا مشغولیت ها و تکاپوها با فرزندان خود نقش ایفا می کند، به وضوح چنین تاثیری ندارد.

بررسی امتیازات پدران برای پاسخ های احساسی آن ها نسبت به فرزندانشان، با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر جنس کودک، تعداد اعضای خانواده و وضعیت اجتماعی- اقتصادی آن، منجر به این یافته شد که در هر نقطه که امتیازات به بالای میانگین رسیده اند.

احتمال نسبی اینکه کودک دارای علائمی از مشکلات رفتاری باشد در سنین ۹ و ۱۱ سال  به ترتیب تا ۱۴ درصد و ۱۱ درصد کاهش یافت.

همین طور، برای هر نقطه افزایش بیشتر از میانگین در حس تامینی پدران در پرورش فرزند، احتمالات نسبی در مورد وجود مشکلات رفتاری ۱۳ درصد و ۱۱ درصد کمتر به ترتیب در سنین ۹ و ۱۱ سال را نشان می داد.

درحالی که مولفان تایید می کنند که مطالعه بر گزارش خود فرد متکی است و این نگرش ها برای فرزند پروری می تواند در طول سال ها تغییر یابد، دکتر ردشاو اظهار می دارد که:

این کار اثر نوع احساس والدین در مورد نقش های آنان در رشد کودک را پررنگ می کند.

او گفت: “این بخشی از این دیدگاه است که تجربه اولیه مهم می باشد و این تجربه از دیدگاه هر دو والد اهمیت پیدا می کند”.

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان در ویکی روان

دیدگاه دکتر ارینا کولپین درباره تاثیر پدران بر تربیت فرزندان

ارینا کولپین از دانشگاه بریستول، که در این مطالعه نقشی نداشت، نظر یکسانی دارد.

وی اظهار داشت:

به صورت سنتی تحقیق در مورد رشد کودک بر روی مادران، فرزندپروری و سلامت روانی آن ها متمرکز شده است، در حالی که نقش پدر در تربیت فرزند اغلب نادیده گرفته می شود”.

او افزود، این یافته ها که درک پدران از نقش آن ها و بی پروایی آن ها به عنوان یک پدر توانایی های مهمی هستند وقتی صحبت از حمایت والدین جدید می شود می تواند ارزشمند بودنشان اثبات شود.

او گفت که:

تاثیر مستقیم نگرش پدر بر رفتار کودک به صورت بالقوه مفاهیم مهمی در مورد خط مشی، و نیز فرزندپروری و اقدامات بهداشتی دارد که باید مشارکت پدران را از ابتدا در دوران کودکی افزایش دهد و به پدران کمک کند تا والدینی بی پروا و از لحاظ احساسی متعهد باشند”.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری

در بیشتر جوامع پدرها نقس تامین معاش خانواده را به عهده دارند و مادرها به امور خانه و فرزندان می پردازند.

به همین دلیل همین در مورد نقش پدر در تربیت فرزند کوتاهی شده است و بیشتر وظایف به گردن مادرها انداخته می شود و پدرها نقش بسیار کم رنگی در این زمینه دارند!

اما همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، پدر عضوی انکار ناپذیر در خانواده است که نمی توان تاثیر او بر رفتار و تربیت فرزندان را نادیده گرفت.

اگر پدر خانواده هستید، می بایست با دید بازتری نسبت به وظایف خود در خانواده عمل کنید و بچه ها را به مادرشان واگذار نکنید.

دوست گرامی، شما از سراسر دنیا می توانید در سایت ویکی روان جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین (صوتی و تصویری) بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری برگزار کنید. کافیست به لینک زیر مراجعه نمائید.

https://www.wikiravan.com/consultation/

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا