guest-posts

تاثیرات روانی انجام جراحی زیبایی بینی

تاثیرات جراحی رینوپلاستی بر روی بیماران بسیار چشمگیر و زیاد است.

دلیل اصلی و عمده در انجام جراحی زیبایی بینی به دست آوردن یا بالا بردن حس اعتماد به نفس است.

اکثرا در ارزیابی‌های روانشناسانه وقتی از این افراد سوالاتی درباره تاثیرات رینوپلاستی روی زندگی‌شان پرسیده می‌شود اظهار رضایت و خوشحالی دارند و از نتیجه جراحی رضایت دارند.

اما با این وجود در تحقیقات و مطالعات روانشناختی که اخیرا روی بیماران پس از جراحی زیبایی انجام شده گویای این مطلب است که در اکثر این افراد یا شاهد تاثیرات منفی جراحی زیبایی روی زندگی فرد هستیم یا اصلا هیچگونه تاثیری مشاهده نمی‌کنیم.

در ماه می سال ۱۹۸۰ شولمن اقدام به انجام تست روانشناختی روی افرادی که تمایل به انجام جراحی زیبایی بینی داشتند، کرد تا مطمئن شود که این افراد آمادگی لازم برای انجام این عمل را دارند. پیش از هر گونه پیش داروری لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی تحقیقات روانشناختی کاملا وابسته به افراد است لذا نتایج به دست آمده تا حد بسیار زیادی به محققان و سوژه‌های تحقیق بستگی دارند.

تصمیم برای جراحی زیبایی بینی

وقتی فردی تصمیم به انجام رینوپلاستی می‌گیرد باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشد که با وجود اینکه پس از جراحی در اکثریت بیماران فقط شاهد تاثیرات روانی خوب و مثبتی هستیم، این احتمال هم وجود خواهد داشت که شما پس از جراحی زیبایی درگیر احساسات منفی شوید. بنابراین این را به عنوان یک احتمال باید در نظر داشته باشید. دلیل این امر تاثیر منفی جراحی زیبایی نیست، بلکه به دلیل استرس و اضطرابی است که فرد در جریان آماده شدن برای عمل تا بعد از آن تجربه می‌کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

اثرات روحی جراحی زیبایی بینی

متداول‌ترین تاثیر احساسی و روانی منفی جراحی زیبایی این است که تا مدتی پس از عمل ممکن است احساس افسردگی داشته باشید. احتمالا دلیل اصلی این امر این است که علیرغم اینکه رینوپلاستی چدان پروسه دردناکی نیست اما می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و احساس ناخوشی در فرد شود. زیرا اکثر مواقع وضعیت شبیه به این است که فرد برای مدتی سرما خورده و علاوه بر این احتمال تنگی نفس یا مشکل در تنفس نیز در ابتدا وجود داشته باشد که همین اوضاع را بدتر می‌کند.

دومین دلیل احساس افسردگی و بی‌حالی پس از جراحی زیبایی بینی این است که بسیاری از افراد به این دلیل اشتباه اقدام به انجام این جراحی می‌کنند که می‌خواهند یک بینی کاملا بی عیب و نقص و زیبا داشته باشند و وقتی احساس کنند که به این هدف نرسیده‌اند، این امر موجب ایجاد تغییرات روانشناختی و نهایتا افسردگی و ناامیدی آن‌ها شود یا ممکن است مدام این سوال را با خود تکرار کنند که چرا اصلا از اول جراحی زیبایی بینی انجام دادند و از کرده خود پشیمان شوند. دقیقا به همین دلیل است که جراح پلاستیک به دانستن و درمحدودیت‌های رینوپلاستی تاکید می‌کند و حتی گام را فراتر گذاشته و پیش از جراحی بینی، درباره دلیل و چرایی عمل جراحی از مراجعه‌کنده سوالاتی می‌پرسد.

دلیل دیگری که ممکن است در بروز احساسات و تاثیرات روانی منفی پس از جراحی بینی نقش داشته باشد این است که نتایج عمل جراحی سریع نیست و فرد باید مدت زمان قابل توجهی منتظر بماند تا زخم بهبود پیدا کرده و کبودی و تورم اطراف بینی خوب شود. در این شرایط فرد باید به خاطر داشته باشد که با گذشت زمان و طی کردن دوران ریکاوری، رفته رفته شاهد تغییرات بیشتری در بینی خود خواهد بود و اصلا نباید چند هفته یا چند ماه نخست باعث افسردگی و بروز احساسات روانی منفی در فرد شود.

دلیل محتمل دیگری برای ایجاد تاثیرات منفی روانی پس از جراحی زیبایی بینی، اغلب برای افراد فعال و پرجنب و جوش صادق است. زیرا در طول دوران بهبود باید از هرگونه فعالیت شدید، بسیاری از تمرینات ورزشی اجتناب کنید و همین امر ممکن است باعث بروز افسردگی و بی‌حالی در برخی افراد شود. علاوه براین در طول دوران بهبود پس از جراحی زیبایی بینی باید حتما سر در موقعیت بالایی و رو به بالا قرار بگیرد. این وضعیت خوابیدن برای بسیاری افراد راحت نیست و ممکن است موجب بی‌خوابی یا بدخوابی شب شده و در نتیجه فرد دچار بی‌تابی می‌شود. باید به خاطر داشت که تمامی این وضعیت‌ها موقتی بوده و پس از چند هفته که بینی به وضعیت مطلوبی رسید، می‌توانید دوباره به روند معمول زندگی خود برگردید.

با وجود تمامی این تاثیرات روانی منفی، اکثر بیماران اصلا این احساسات را تجربه نمی‌کنند و حتی اگر وضعیت روانی مناسبی هم نداشته باشید، پس از سپری شدن دوران بهبود و نقاهت پس از رینوپلاستی هیچ یک را به خاطر نخواهید داشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

 ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا