پزشکی

به یاد مریم میرزاخانی

سال ۹۰ بود که بسیاری از سایت‌های خبری و بسیاری از خبرگزاری‌های جهان نام مریم میرزاخانی را بر خروجی‌های خود ثبت کردند؛ نامی که برای ایرانیان افتخارآفرین بود و هست. یادم می‌آید از طریق یکی از دوستان مقیم امریکا برای گفتگو با ایشان هماهنگی کردم. در دانشگاه استنفورد امریکا تدریس می‌کرد. مشغله زیادی داشت و متاسفانه نتوانست با ما مصاحبه داشته باشد. ولی طی یک ایمیل با رعایت ادب و احترام به ما اطلاع داد که زمانی برای انجام این مصاحبه ندارد.

با ویکی روان همراه باشید.

شاید بسیاری از شما بیوگرافی این نابغه ریاضی ایرانی را خوانده باشید. مریم میرزاخانی در المپیاد جهانی ریاضی کانادا در سال ۱۳۹۵ با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبه اول طلای جهانی را به دست آورد. نام او در کنار زنان پیشرو در علم ریاضی و فیزیک برده شده است.

مریم میرزاخانی از مدتی قبل به دلیل عود سرطانش در یکی از بیمارستان‌های امریکا بستری شد. به گفته یکی از بستگانش، آزمایشات پزشکی تایید کرد که چند هفته پیش سرطان به مغز استخوان او گسترش یافت است. پدر و مادر مریم به آمریکا سفر کردند تا به دختر و خانواده خود بپیوندند و از آنها مراقبت کنند.

پزشکان ۴ سال قبل، ابتلای او به سرطان سینه را تشخصیص داده بودند، درست یک سال قبل از اینکه او نام خود را به عنوان تنها زن برنده مدال فیلدز Fields Medal و برنده جایزه نوبل Nobel Prize ثبت کند.

مدال فیلدز یا نشان فیلدز

جایزه‌ای است که هر چهار سال یک بار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود. نکته مهم درباره این جایزه این است که این جایزه تنها به افراد زیر چهل سالی اعطا می‌شود که کشف مهمی در ریاضیات کرده باشند.

این ریاضیدان ۴۰ ساله ایرانی، استاد دانشگاه استنفورد و اولین زن ایرانی بود که در ماه مه سال ۲۰۱۶ در آکادمی علوم ملی ایالات متحده (NAS) انتخاب شد اما او امروز از میان ما رفته است. به دلیل ابتلایش به سرطان سینه، سرطانی که می‌توان آن را با کنترل‌های ماهیانه مهار کرد. پس شما هم سعی کنید اطلاعات خود را درباره علائم این سرطان بالا ببرید تا بتوانید در مقابلش از خود و عزیزان‌تان حفاظت کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا