روانشناسی کودک و نوزاد

بهترین زمان بچه دار شدن کی است؟

بهترین زمان بچه دار شدن یکی از موضوعات چالش برانگیز برای زوجین در تمام سنین است! همانطور که بهترین سن ازدواج یک مسئله شخصی است، سن بچه دار شدن هم به مسائل زیادی ارتباط دارد که در مشاوره خانواده به آن پرداخته می شود. در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی زمان مناسب بچه دار شدن برای تمام زوج ها می پردازیم.

تجربه یک مشاور روانشناس از سن مناسب بچه دار شدن

با بخش مطالب مرتبط با خانواده در ویکی روان همراه باشید.

من به عنوان یک مشاور خانواده با زنان و مردان زیادی در مورد نقش پدر و مادری شان صحبت کرده ام. با همه این ملاقات ها متوجه شده ام که بهترین زمان بچه دار شدن را به طور کلی نمی توان بیان کرد.

حتی نمی توان ویژگی های خاصی را برای بهترین زمان بچه دار شدن در نظر گرفت. زمان دقیق بچه دار شدن کاملا به خود شخص ارتباط دارد و تنها خودتان هستید که می توانید بفهمید زمانش فرا رسیده است یا خیر.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

بهترین زمان بچه دار شدن کی است؟

زمان زمان بچه دار شدن توسط زن و شوهر تعیین میشود و بهتر است زمانی باشد که هر دو آمادگی روانی لازم را داشته باشند و به توافق رسیده باشند و به بلوغ عقلی کافی نیز نیز رسیده باشند.

برای این مسئله مهم تحت تأثیر نظرات فامیل و اقوام قرار نگیرند.

در ضمن یادآوری این نکته لازم است که زن و شوهری که قبل از بچه دار شدن با هم دعوا و مشاجره دارند با بچه دار شدن نه تنها مشکلاتشان حل نمی شود بلکه مشکلات را بر روی فرزندان فرافکنی می کنند یعنی انتقال می دهند.

کسانی که واقعا احساس می کنند که نیاز است و یا دوست دارند بچه دار شوند، باید ابتدا بدانند که آمادگی احساسی این مسئله را دارند یا خیر؛ برای این کار می توانید سوالات کلیدی از خود و یا شریک زندگی تان بپرسید که در ادامه با آنها میپردازیم.

چرا الان؟ آیا من به دلایل درستی بهترین زمان بچه دار شدن را انتخاب کردم؟

با این که فرمول دقیقی برای تصمیم گیری درباره بهترین زمان بچه دار شدن وجود ندارد، دلایلی وجود دارند که شاید شما را به بچه دار شدن ترغیب می کنند. اما دلایل و فاکتور های خوب و درستی نیستند. این دلایل شامل:

  • همه ی دوستان و همکارانم بچه دار شده اند
  • سن همسرم دارد بالا می رود و نمی خواهیم که با فرزند مان اختلاف سنی زیادی داشته باشم. زیرا به سنی رسیده اید که معمولا همه در این سن بچه دار می شوند

Ellen Lefkowitz روانشناس اهل مکزیک درباره بهترین زمان بچه دار شدن می گوید که باید از خود بپرسید که آیا من اکنون در زمان مثبت و درستی از زندگی ام قرار دارم یا خیر؟

او می گوید:

امروزه به نظر نمی رسد که بسیاری از زنان از برنامه ی مقرر و دقیقی استفاده می کنند. برخی از زنان در سن ۲۰ سالگی اقدام به بچه دار شدن می کنند اما برخی دیگر در سنین بالاتر این تصمیم را می گیرند.

من واقعا لذت می برم که می بینم زنان موقعی تصمیم به بچه دار می کنند که واقعا از نظر احساسی آمادگی عشق ورزیدن، مراقبت کردن و پرورش یک کودک را دارند.

اما زنان دیگری هستند که به دلایل اشتباه و نادرستی اقدام به بچه دار می کنند – مانند ایجاد تنوع در زندگی کسل کننده و سرد شان.

بدترین دلیل زمانی است که زنان برای نجات زندگی شان تصمیم می گیرند باردار شوند.”

موفقیت در کار و داشتن یک ازدواج خوب باعث می شود در زمان درستی از زندگی تان قرار بگیرید و تصمیم بگیرید بچه دار شوید، اما بچه دار شدن می تواند هر دوی این شرایط را تغییر دهد. پس از همه ی این ها، تصمیم گیری و آماده کردن زمان بچه دار شدن و آماده سازی شرایط و شریک زندگی تان راحت است

Carole Lieber Wilkins مشاور خانواده و ازدواج اهل لس آنجلس در مورد بهترین زمان بچه دار شدن می گوید” بهتر است از خود بپرسید و سبک و سنگین کنید که آیا برای بچه دار شدن آماده هستید یا خیر.

” او می گوید” آیا واقعا از نظر مالی و شغلی استقلال دارید؟ آیا می توانید به راحتی و بدون دغدغه با بچه ی کوچک به سفر بروید؟

با این که بچه دار شدن شما را ترغیب می کند تا یک بچه ی دیگر نیاز به دنیا بیاورید، اما باید ببینید که از همه نظر آمادگی آن را دارید یا خیر.

بهترین زمان بچه دار شدن کی است
بهترین زمان بچه دار شدن

آیا همسر من آمادگی بچه دار را دارد؟

Rosalyn Blogier – روانشناس و مشاور اهل واشنگتن می گوید” این خیلی عجیب نیست که تنها یکی از طرفین آمادگی بچه دار شدن را داشته باشد و دیگری چنین نباشد.

گاهی اوقات هر دو طرف آمادگی این کار را دارند. اما در چنین مواقعی معمولا یکی از طرفین اصرار بیشتری برای بچه دار شدن دارد و طرف مقابل کمتر علاقه دارد و تا حدودی مانع این کار می شود.

حتما بخوانید: افسردگی کودکی چیست؟

در این شرایط هر دو طرف سعی در قانع کردن یکدیگر دارند. Blogier می گوید” باید گفت بهترین زمان بچه دار شدن زمانی که هر دو طرف واقعا آمادگی و علاقه به این کار را داشتند، باید بچه دار شوند.

” او می گوید” یکی از طرفین که در مورد بچه دار هنوز تردید دارد باید کاملا مطمئن شود و بعد اقدام به این کار کنند.

برای این کار می توانند با دوستان نزدیک شان که فرزند دارد صحبت کنند و ببینند که آن ها چگونه در زمانی که تفاهم نداشتند به توافق رسیدند.

بیشتر نگران زوج هایی هستم که پیش از ازدواج آزمایش بارداری نمی دهند و بعد از ازدواج مشخص می شود که یکی از آن ها توانایی بچه دار شدن را ندارد

مثلا تصور کنید که همسر شما دوست دارد بچه دار شوید اما نمی دانید که او آمادگی این کار را دارد یا خیر، بدین ترتیب شما باید ببیند که چه چیز هایی می تواند این آمادگی را از او بگیرد.

اگر شما برنامه ریزی کرده اید که با ورود بچه به زندگی تان، در خانه بمانید و یا مرخصی زایمان بگیرید و از او مراقبت کنید، همسرتان ممکن است از نظر اقتصادی و تامین نیاز های خانواده دچار فشار و سختی شود.

شاید هم همسر تان تجربه ی تلخی از پدر خود داشته باشد و نگران این باشد که شاید او نیز ناخواسته اشتباهات پدرش را تکرار کند.

باید مراقب و هوشیار باشید که شاید همسرتان در ابزار احساسات و عشق ورزیدن به شما کوتاهی کند و توجهش را جلب فرزندتان کند

همه ی این ها مسائلی هستند که پیش از بچه دار شدن باید در موردشان با همسرتان صحبت کنید و حتی اگر لازم بود با مشاور خانواده مشورت کنید.

همین موضوعات به ظاهر ساده بهترین زمان بچه دار شدن را تغییر میدهد و خانواده به خانواده تعریف میکند.

به چه دلایلی باید برای بچه دار شدن دست نگه داریم؟

حتی زمانی که طرفین فکر می کنند که برای هم ساخته نشده اند و نمی توانند با یکدیگر صاحب فرزند باشند باید دست نگه دارند.

بسیاری از زوجین معمولا نگران وضعیت اقتصادی و تامین مالی زندگی هستند.

پس باید از خود بپرسند که آیا می توان دست نگه داشت تا ابتدا یک خانه ی مناسب تهیه و بعد اقدام به بچه دار شدن کنند؟

شاید بخواهیم در شغل مان اندکی ارتقا پیدا کنیم و بعد تصمیم به بچه دار شدن بگیریم تا بتوانیم وقت و انرژی بیشتری برای فرزندمان بگذاریم.

برای پیدا کردن بهترین زمان بچه دار شدن این نوع سوالات را باید از خودمان بپرسیم اما بطور کوتاه و گذرا.

زیرا برخی زوجین به قدری منتظر می مانند و این کار را به تعویق می اندازند تا دیگر نمی توانند بچه دار شوند.

شاید افرادی را اطراف خود دیده باشید که سال ها بچه دار شدن شان را عقب می اندازند تا دیگر نمی توانند بچه دارد شوند و امکان درمانشان نیز از دست می رود و از خود می پرسند چرا زودتر اقدام نکردیم؟

در حقیقت چنین زوج هایی باید برای شما الگو باشند تا دیگر اشتباه شان را تکرار نکنید.

پس برای یافتن بهترین زمان بچه دار شدن باید به دقت شرایط خود را بررسی کنید و ببینید آیا واقعا برای عقب انداختن بچه دار شدنتان دلیل محکم و معتبری دارید یا خیر؛ Susan Medoff استاد روانپزشکی و محقق اجتماعی در دانشگاه Rochester در نیویورک می گوید

برخی زوجین برای این کار دلایل اجتماعی دارند- مانند موقعیت اجتماعی و شغلی، محل زندگی و باروری.

متاسفانه گاهی این زوج ها اولین سوالی که از خود می پرسند این است: آیا رابطه ی ما آمادگی بچه دار شدن را دارد؟ بطور ایده آل یک زوج معمولا چندین سال را با یکدیگر زندگی می کنند و به راحتی و بدون هیچ مشکل و شکی نسبت به رابطه شان تصمیم به بچه دار شدن می گیرند.

داشتن یک رابطه ی خوب صرفا برای بچه دار شدن کافی نیست و آن ها باید موقعیت اجتماعی شان را نیز در نظر بگیرند

هنگامی که شما به دیگر پدر و مادر ها نگاه می کنید، سعی کنید پیش بینی کنید که آیا می توانید مانند آن ها باشید و تمام وقت تان را برای یک شخص سوم در زندگی تان سپری کنید – این شخص سوم به توجه تمام و کمال شما نیاز دارد.

اگر رابطه ی شما و همسرتان طوری است که گاهی بر روی تقسیم کار هایتان به مشکل برمی خورید، پس پیش از بچه دار شدن باید مهارت هایی را آموزش ببینید.

در واقع بهترین زمان بچه دار شدن وقتی است که والدین وظایف خود را به خوبی بشناسند.

بررسی بهترین زمان بچه دار شدن
بهترین وقت بچه دار شدن

اگر شما و همسرتان در مورد نوبت خالی کردن ماشین ظرفشویی و یا بیرون بردن زباله ها با هم بحث و مشاجره دارید، باید پیش از بچه دار شدن در مورد کار تیمی، مراقبت از فرزند و حتی زمان بیدار ماندن بالای سر او را نیز با هم هماهنگ کنید.

با اینکه قبول کردن این مسئله سخت است اما باید زمانی را صرف بهبود کیفیت رابطه تان کنید و سپس دنبال بهترین زمان بچه دار شدن باشید.

حتما بخوانید: مشاوره کودک چیست؟

چگونه می توان فهمید که ما پدر و مادر های خوبی خواهیم بود؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که پدر و مادران ایده آل را ترجیح می دهد و زوجین را مجبور می کند تا از پدر و مادران خوب و ایده آل تقلید کنند.

برای این کار می توانید به کتاب های متعددی که در مورد راهنمایی پدر و مادران وجود دارد مراجعه کنید.

این کتاب ها از رفتار و پرورش کودک از خردسالی تا بزرگسالی را آموزش می دهند.

میتوانید بهترین زمان بچه دار شدن را خودتان بفهمید نه اینکه منتظر کسی باشید

جالب اینجاست که حتی پیش از اینکه فرزند به دنیا بیاید نیز پدر و مادران در مورد این مسئله نگران و مضطرب هستند.

این اضطراب تا حدودی مثبت است و نباید این فشار را از روی خود بردارید و بی خیال باشید.

هر فردی به عنوان پدر یا مادر، نقاط قوت و ضعف بسیاری دارد.

این نقاط قوت و ضعف ها در دیگر موقعیت های زندگی آن ها نیز قابل مشاهده می باشند.

برای پیدا کردن بهترین زمان بچه دار شدن چیزی که اهمیت دارد این است که صادقانه با آن کنار بیایید و احساسات فرزندتان – از اختلال دو قطبی گرفته تا خشم و لذت و غرور او را درک کنید و بدانید که رفتار شما با او بر روی آینده اش تاثیر مستقیم دارد.

من و همسرم چگونه می توانیم خود را برای چالش هایی که با آن ها روبرو خواهیم شد، آماده کنیم؟

بارداری و پس از زایمانا هر دو نیازمند آموزش های اختصاصی می باشند و نمی توانید از قبل اماده شوید.

اگر شما شدیدا نگران این موضوع هستید، باید با همسرتان در مورد آن گفت و گو کنید.

این صحبت کردن باعث می شود بتوانید در مورد احساسات و کار هایی که باید برای فرزندتان انجام دهید، تصمیم درستی بگیرید – باید در نظر داشته باشید که بارداری و اقداماتی که باید برای آن انجام دهید، کار راحتی نیست.

گاهی ممکن است شما بخواهید به دوستان و آشنایان بگویید که تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید یا بگذارید اندکی از بارداری تان بگذرد و بعد آن ها را با خبر کنید (مثلا اواخر سه ماهگی) – در مورد این مسئله نیز با همسرتان مشورت کنید. این موضوع ربطی به بهترین زمان بچه دار شدن ندارد.

پس از مدتی که از بارداری و یا بچه دار شدن تان بگذرد ممکن است زن احساس کند که زمان زیادی را در خانه سپری می کند و از این مسئله ناراضی باشد.

پس باید برنامه ی کاری و زمان بندی تان را از پیش با هم هماهنگ کنید تا مشکلی پیش نیاید.

در واقع شما با بچه دار شدن، برنامه ی تمام عمرتان را تنظیم کرده اید:

یک تعهد مادام العمر! خنده دار نیست!؟ جالب اینجاست که هزاران هزار سال است که زنان و مردان با اشتیاق از این تعهد استفاده می کنند و لذت می برند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

کلام آخر در مورد بهترین زمان بچه دار شدن

بهترین زمان زمان بچه دار شدن وقتیست که از لحاظ مالی و اقتصادی نیز به توانایی لازم رسیده باشند تا بتوانند رفاه کودک را تأمین نمایند.

متأسفانه گاهی اوقات فقر فرهنگی باعث می شود این مسئله به صورت معکوس شود.

خانواده هایی که از لحاظ اقتصادی در سطح پایین تری هستند، فرزندان بیشتری به دنیا می آورند بدون آنکه به تأمین نیازهای مالی آنان فکر کنند

نکتۀ دیگری در مورد بهترین زمان بچه دار شدن که زن و شوهر زمانی بچه دار شوند که توانایی قبول مسئولیت های بیشتری مثل شب زنده داری و تقسیم وظایف را داشته باشند تا نوزاد و کودک آنها متحمل فشار و سختی نشود.

بهتر است با سختی های مادر شدن قبل ازتصمیم به بارداری آشنا شوید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا